Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny her på sonen!


IngridM

Recommended Posts

Hei Hei!

Jeg er ei jente på 22 år, bor veldig landlig, kanskje litt vell landlig, haha, sammen med min samboer Øyvind på samme alder. stedet vi bor på, heter Rognes, og går godt under "plassen gud glemte". Mange som sier "hæ? hvor er det?" når jeg forteller hvor jeg bor. Så for å unngå dette her også, så ligger Rognes ca 1 time sør for Trondheim.

Jeg er den lykkelige eier av to røde dvergpinschere! Det er to jenter, Meggie og Fixa. Begge er to år :wub: Dp er en av de rasene som man ikke klarer å ha bare en av, har du først skaffet deg en, er ikke nr to langt unna. dette er fikset og Meggie et godt eksempel på. Fiksa kjøpte vi fra en oppdretter i sverige, da hun var 10 måneder. (oppdretter hadde holdt henne i kennelen i håp om å bruke henne i avel, noe han ombestemse seg for, kan virkelig ikke skjønne hvorfor :ahappy: ) Men selvfølgelig er vi glade for at hun havnet hos oss. Dette var i februar 2008. Hun sjarmerer alt og alle hun kommer over, og blir referert som lille fiksa, søtnosen, god jenta, ja listen er lang. Med Fiksa driver jeg med utstilling, trener en del agility (med håp om å starte ag konkuranse en dag, mangler bare den hersens slalomen og vippa), har gått sporkurs og lagt opp spor her hjemme og er hektet på alle tre delene. Jeg er en trene å prøve alle slags former for hunde ting person, utenom lydighet (for kjedelig), så på fritiden/ferier/helgener o.l er det bare hund hund hund som gjelder! Kan ikke fatte hvorfor :wub:

Meggie kom til oss 5 måneder etter vi hentet Fiksa, altså juli 08, på ww i stockholm, ja jeg klarte ikke å nøye med med en :ahappy: Henne fikk vi ved 1 års alderen. Hun er forhunden vår og kommer fra russland. Planen var ikke å få hund nr to så fort, men da spørsmålet dukket opp fra en oppdretter her i trondheim, om vi ville være forverter, var det vanskelig å ikke takke nei! Det som er bakdelen med henne er jo at hun er kuppert, som da betyr at hun ikke kan stilles eller delta på noe her i norge, dog noen unntak da. Men det stoppet ikke oss, for en mer nydelig jente skal man lete lenge etter, i mine øyne! Hun er litt større på labben enn Fiksa, da hun rager 30,5 cm over gulvet, mens vår lille Fiksa stiller opp med sine 26 små, haha. Så de fleste tror jeg har en tispe og en hann da jeg er ute på tur, har også fått høre mor og datter, haha. Med Meggie går vi masse kurs, reiser til søta bror på utstilling, trener ag og har også prøvd spor med henne. Igjen, jeg har prøvd det meste. Mest fordi jeg vil finne en "sport" som hunden virkelig liker, så den får brukt seg på noe annet enn å trave rundt i en ring å bare stå fint. Nå har begge jentene vært supre både på ag banen og på spor, så det skal ikke være enkelt detta! Men ubeskrivelig GØY må jeg innrømme!

Vi venter på valp i februar forhåpentligvis, rase og oppdretter har jeg holdt hemmelig for mine hundevenner, og de skal også få vente noen måneder til, hihi :wub: Hvorfor jeg vil holde det hemmelig, har jeg blitt spurt om mange ganger, og det er to grunner: jeg vil ikke si noe før jeg vet 100% at det blir valp på meg, litt dumt å fortelle dette rundt omkring om det ikke blir noe av. Grunn to: det er morro og pine nyskjerrigheten til folk, hehe! Så til de få sjeler her inne som vet det, hysj hysj :D

Det var "litt" om meg, er det noe dere lurer på er det bare å spørre! Bilder kommer senere, da jeg ikke bruker min egen pc akkurat nå. vil dere vite/lese mer om meg og mine hunders hverdag har vi, som mange andre en hjemmeside, og den finner dere her: Vår hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! :wub: Bilder!:wub: Er F!xa et stygt ord da? Synes og det var litt rart du skrev fikset med liten bokstav, mens Meggie med stor.

Nei, men det er "Skrivefeil" så det blir rettet opp til det rette. (Test; valp edit: ja det er skrivefeilen ja. Jeg skreiv valp med H)

Velkommen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa :jump: kjære meg! Stavekontroll faktisk! Stakkar lille F!xa da, enn å bli redigert om til fikset, fornermet altså :whistle: Neida, men var veldig rart å lese innlegget når det står sånn da.

Simira: får skylde på oppdretter, haha! F!ixa lød veldig godt navnet sitt når vi fikk henne, så vi ville beholde det for hennes del. Jeg hadde kanskje ikke døpt hunden min dette, men etter hvert så syntes vi det var et kult navn, som faktisk nesten ingen har :banana: Men da får hun bli døpt om til F!xa om det går gjennom da :)

Takk for fin velkomst alle sammen, og god ord om jentene, det setter jeg pris på! :)

Glemte forøverig å fortelle at før jeg kjøpte egen hund, så fungerte jeg som krisehjem for omplasserte hunder. Altså de bodde hos meg før de fikk egen/ny eier. Så har hatt en del hunder innom, og har hatt nok å henge fingrene i, da det ikke altid har vært super sosiale, glad i alt hunder jeg har hatt. Bakdelen med å være krisehjem er jo at man blir glad i dem da, og den bakgrunnen enkelte har hatt gjør jo at man blir mer knyttet med dem, så det var ikke gøy å sende dem videre igjen. Men det positivet var jo at de kom til nye varige hjem da.

Min første egne hund, før F!xa og Meggies tid, var faktisk en Alaska Husky. Så overgangen til Dp kan vell kalles drastisk, ingen mellomting her i gården :)

Bilde av Neron, Alaska Huskyen.

Sj__s__fint___sitt.JPG

F!xa sitter modell for en dyrebutikk her i Trondheim. (modell bildene havner snart inne på hjemmesiden vår)

DSC_0235.jpg

F!xa på valpebesøk for litt sosialisering.

17.mai__trening___valper_052.jpg

Meggie mor. JA hundene får ligge i senga :cheer: bilde1, på en hytte i sverige, før vi har fått på sengetrekk ser jeg.

bilde2. Meggie sover i senga, på menneskets vis :)

ww__r_ttvik__bj_rne_parken_i_orsa_156.jpg

bading_og_trening_124.jpg

Søsken kjærlighet.

Lysekil_351.jpg

bursdag__vg_lista__hunder_283.jpg

Det får holde for denne gang :)

Edit: Bare jeg som er blond nå, eller går det ikke an å redigere gamle innlegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...