Gå til innhold
Hundesonen.no

Forventet levealder på din rase?

ipadda

Recommended Posts

På greys ligger det rundt 11-13 år. har hørt om mange som har blitt både 12 og 13.

På dobbere er den lavere, og jeg har hørt at gjennomsnitts levealder er 9,5 år. Det er bra hvis de blir 10 og mer. Har inntrykk av at fra 6-7 års alderen er det flere som faller fra. Mange pga sykdom. (ut ifra hva jeg har sett og hørt via andre raseforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Litt OT, men begynte plutselig å tenke på noe... Er det noen som har en anelse om hva levealderen på ulver ligger på? Det hadde jo vært litt interessant å vite. :)

"Ulver blir opptil 14-17 år i fangenskap, men den gjennomsnittlige levealder i vill tilstand er atskillig lavere pga. høy dødelighet i det første leveåret, hvor 50 prosent av alle individer dør. "

"Dødeligheten hos ulv er selv i dag hele 50% det første leveåret - og gjennomsnittlig levealder bare 4.5 år for de ulvene som er så heldig (les: dyktig) og overleve sine to første leveår."

"I villmarka er vanleg levealder 6–9 år, men ulvar i fangenskap kan nå ein alder på 16 år."

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne på den Golden hunden jeg har nå sa at om hunden hold seg frisk og rask frem til 7. års alder, ble hunden som regel gammel. Vet ikke om det stemmer, men hun har i hvertfall drevet med golden i 35-36.år.

Ellers har jeg også hørt om 12-15.år på Golden Retriever.

Men vet at oppdretter har/hatt hunder over 15.ÅR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to tidligere schäferene vi har hatt ble henholdvis 14 og 13 år. 14-åringen var frisk i kroppen, men døv de siste mnd og ble helt plutselig lam (over natten). 13-åringen fikk epilepsi det siste halve leveåret, men var helt frisk før dette.

Marko (schäfer),som vi fremdeles har, blir 13 år i april. Han har helt klart vondt her og der og hinker rundt. Men har er veldig blid og fornøyd, selv om han sover mye. Dagene går opp og ned... Jeg mener han godt kunne sluppet før denne vinteren og kulda, men moren min vil ikke ta han så lenge han ikke blir verre. Han har liksom vært like dårlig det siste året... Det er ikke lett å vite når man skal ta det tunge valget!¨

Alle våre 3 schäfere har vært friske til rundt 12-års alderen, men forventet levealder kan jo diskuteres. Når det er snakk om forventetlevealder er det jo egentlig vanskelig å si, da det er få som dår naturlig!

Border Collie forventer jeg at er frisk til den er 13-15 år. De fleste 11-12-åringene jeg kjenner er like spreke som når de var 4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ulver blir opptil 14-17 år i fangenskap, men den gjennomsnittlige levealder i vill tilstand er atskillig lavere pga. høy dødelighet i det første leveåret, hvor 50 prosent av alle individer dør. "

"Dødeligheten hos ulv er selv i dag hele 50% det første leveåret - og gjennomsnittlig levealder bare 4.5 år for de ulvene som er så heldig (les: dyktig) og overleve sine to første leveår."

"I villmarka er vanleg levealder 6–9 år, men ulvar i fangenskap kan nå ein alder på 16 år."

:D

Takk for faktaen! :D Det kunne jeg sikkert googlet meg frem til, men mye mer behagelig å bare få det servert slik :)

Litt "skuffende" å lese at ulvene bare blir max 17år, og da i fangenskap. Jeg hadde kanskje et lite håp om at ulvene skulle bli minst 30år og at vi kanskje kunne lært noe (mer) av ulvene og utvikle i hundene våre. Men da er jo ulver enda bare en sunn versjon av alle verdens hunder, og ikke noe supervesen som blir 2 ganger eldre enn en hund. De blir bare like gamle som en sunn og frisk middels stor hund kan bli. *småskuffa*

Nå slutter jeg å bable om svada her tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vist en papillon i statene som ble 30 år. En jeg vet om hadde en papillon som ble 18 værtfal, men gjennomsnittsalderen er vel rundt 13-16.

Det samme gjelder jo da Phalene.. der ble faktisk Tinka sin farmor 18 tror jeg.. så forhåpentligvis har hun noen supre gener! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei jeg hadde jo ikke det, men nå er hun et familiemedlem og har vært det i 3 år, så å sende henne tilbake er uaktuelt. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
    • Hei,  Jeg har en 3 år gammel malteser på for. Jeg betalte 5k da jeg fikk henne, men signerte fortsatt en vanlig forvert avtale. Hun skal ifølge avtalen få 2 kull. Det ble spesifisert da jeg fikk henne at hun skulle avles med andre registrerte maltesere.  Oppdretter bestemmer seg i stedet for å få et blandings kull og lage maltipoo på første kull. Jeg likte det ikke, men orket ikke å lage noe styr av det. I oktober hadde hun første løpetid etter kull nr 1. Det er nå ca 6 mnd siden og jeg har fulgt med for å sjekke om hun får løpetid.  I dag fikk jeg melding av oppdretter hvor hun truer med å ta henne tilbake fordi jeg ikke har sagt ifra om løpetid, men hun har jo ikke hatt løpetid enda. Hun mener maltesere har løpetid hver 4. Mnd? Dette høres ikke riktig ut. Jeg ble veldig satt ut siden jeg alltid har gitt beskjed ved løpetid tidligere. Mitt spørsmål er hvilke rettigheter har jeg? Jeg har jo betalt en viss sum for hunden. Jeg har fulgt kontrakten, og kan dokumentere at oppdretter har brutt kontrakten. Kontrakten spesifiserer at hun må følge nkk sine retningslinjer for avl, og de åpner ikke for blandingsavl. Hun sa hun er i sin fulle rett til å blande raser så hun er åpen på at hun vil bryte kontrakten nå og.  Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og hadde planer om å si ifra ved løpetid som sikkert kommer nå straks, men nå føler jeg meg ikke trygg på dem overhodet.    Edit: jeg har hatt hunden i 3 år og er absolutt ikke interessert i å heve kjøpet. Jeg ønsker egentlig kun at de skal forholde seg til kontrakten, og ikke true meg med å hente henne når jeg alltid har fulgt kontrakten. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...