Gå til innhold
Hundesonen.no

Påstander om råforing/V&H

linniogamy

Recommended Posts

Jeg sitter å diskuterer ang. helforing av V&H/Råforing og jeg lurte på om noen av dere med mye mere kunnskap og viten kunne svart meg på noen av disse påstandene, gjerne med litt utypning "

- Er det farlig for små raser å råfores/fores med V&H ?

- Er proteinet i V&H/ved råforing annerledes enn i tørrfor?

- Finnes det bøker som står at foring av Vom & Hundemat er farlig for annet enn sledehunder?

- Kan man få Engelsk Syke ved råforing/foring av V&H ?

- er det allmenn kunnskap at små hunder ikke skal ha for mye protein?

- hvis en liten hund får for mye av det, spiser proteinet opp kalsiumet i kroppen og fører til benskjørhet?

- Finnes det bøker hvor det står råforing er farlig? (med forutantagelsen at man har kunnskapen til det)."

Tusen takk på forhånd :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å diskuterer ang. helforing av V&H/Råforing og jeg lurte på om noen av dere med mye mere kunnskap og viten kunne svart meg på noen av disse påstandene, gjerne med litt utypning "

- Er det farlig for små raser å råfores/fores med V&H ?

- Er proteinet i V&H/ved råforing annerledes enn i tørrfor?

- Finnes det bøker som står at foring av Vom & Hundemat er farlig for annet enn sledehunder?

- Kan man få Engelsk Syke ved råforing/foring av V&H ?

- er det allmenn kunnskap at små hunder ikke skal ha for mye protein?

- hvis en liten hund får for mye av det, spiser proteinet opp kalsiumet i kroppen og fører til benskjørhet?

- Finnes det bøker hvor det står råforing er farlig? (med forutantagelsen at man har kunnskapen til det)."

Tusen takk på forhånd :icon_redface:

Jeg er ikke noen erneringsekspert, men lurer på hvorfor små hunder skal ta mer skade av å fores rått enn store...? Små hunder har vel samme tarmystem og tar opp hundemat på samme måte som store...

Proteinene i rå foring er annerledes enn proteiner i tørrfor. I råfor hentes proteinene hovedsaklig fra rått ubehandlet kjøtt, mens det i tørrfor hentes proteiner både i fra kjøtt og planter og i tilegg er det behandlet.

Nei, jeg tror ikke hunder kan får Engelsk syke av å fores med v&h. Engelsk syke er D-vitamin mangel og v&h er ferdig vitaminisert og ballansert opp i mot de vitaminer og mineraler en hund behøver. Flere av forene består jo også av fisk eller det anbefales å gi tilskudd av fiskeoljer.

Det er D vitamin mangel som fører til at protein spiser opp kalcium og så lenge hunden ikke får for lite D-vitaminer skal ikke det være noe problem.

Det finnes sikkert noen som kan svare bedre på dette enn hva jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke trekkhunder fôres rått?

Nå sto det vel: "Finnes det bøker som står at foring av Vom & Hundemat er farlig for annet enn sledehunder?". Da betyr vel det at det bare er trekkhunder som burde fores rått da :icon_redface: De har jo et helt annet fordøyelsessystem enn andre hunder, vet du.. (Jah, det var ironisk ment).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha skjønner, jeg leste det litt motsatt jeg, om det fantes bøker der det sto at bortsett fra at sledehunder ikke skal ha, skal ikke andre ha det heller. Kunne jo være det var noe med aktivitet da, at rått taes opp på en litt annen måte enn fôrkuler, og at det slo uheldig ut på hunder som er i høy aktivitet ganske kort etter måltidet. Blabla, men takk for oppklaring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha skjønner, jeg leste det litt motsatt jeg, om det fantes bøker der det sto at bortsett fra at sledehunder ikke skal ha, skal ikke andre ha det heller. Kunne jo være det var noe med aktivitet da, at rått taes opp på en litt annen måte enn fôrkuler, og at det slo uheldig ut på hunder som er i høy aktivitet ganske kort etter måltidet. Blabla, men takk for oppklaring :icon_redface:

Nei, det er vel nesten snarere tvert i mot, det er mange hundekjørere som bruker råfor/V&H (V&H er vel nesten designet for hundekjørerene), fordi det krever mindre mengder fôr for samme energiopptak enn det gjør på tørrfôr. Men det er det vel andre som kan svare bedre på her enn jeg kan :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men på v&h sine sider står det at voksne hunder skal ha ca 2% av kroppsvekten daglig, og at valper skal ha betydelig mer(eller noe lignende, iallefall mer ifht kroppsvekt enn 2%). Hva vil "betydelig mer" si, noen som vet, eller må man da kontakte produsentene og høre? Vurderer å gå over på v&h nå, både pga alt det gode man hører om det, at jeg tror på det, og pga pris, det er jo faktisk billigere enn et godt tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men på v&h sine sider står det at voksne hunder skal ha ca 2% av kroppsvekten daglig, og at valper skal ha betydelig mer(eller noe lignende, iallefall mer ifht kroppsvekt enn 2%). Hva vil "betydelig mer" si, noen som vet, eller må man da kontakte produsentene og høre? Vurderer å gå over på v&h nå, både pga alt det gode man hører om det, at jeg tror på det, og pga pris, det er jo faktisk billigere enn et godt tørrfôr.

Ene tispa mi ( 6 mndr) fores fuldt på tørrfor + hun får 2% v&h. Hun legger ikke stort på seg. Mens den andre tispa mi (1,5 år) får det samme men legger på seg. De er jo forskjellige, valper har høyere aktivitetsnivå. Men det jeg vil frem til er at jeg tror jeg hadde dobblet det anbefalte til valp hvis du skal bruke det som fullfor. Men v&h har jo eget valpefor, ville nå tro at det står riktig mengde på valpepakkene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra en voksenvekt (bc 15-25kg(jaja god margin i natta) også doblet jeg det. Men Zaira forbrenner fort så derfor har jeg økt med ytterligere 1% for å se om det hjelper litt. Jeg fullforer da vel og merke :wub:

ellers er jeg interresert i å høre om disse påstandene holder vann eller ikke. Da disse påstandene etter hva jeg vet ikke er blitt bevist med utdrag fra bok e.l. eller linker som referrer til dette. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at valper skal få enten 1-2 % av forventet voksenvekt, eller 3-4% av egen vekt. Vi gir vår valp ca 3% av vekten sin + at han selvfølgelig får en del ting utenom (tyggebein, godbiter osv).

Venter spent på svar på TS sine spm :wub: Jeg har mine meninger om disse påstandene, men vet ikke og har ikke noen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et annet forum var det skrevet om at i disse tider har flere hunder her i landet, blitt syke av E-coli som var funnet i VH. De hadde blitt veldig syke av det. Noe man bør være obs på hvis man forer med rått kjøtt, at dette kan inneholde slikt.

Ja, men det forekommer jo like lett i vår mat å.. vi har jo nylig hatt de rundene i kjøttet vårt.. er jo ikke merkelig at det nå kommer enn på hundenes råmat. :( det kommer jo fra samme slaktedyra.

Har hørt denne påstanden selv, men ikke lest noe annet enn en påstand og jeg har snakket med V&H eier og han har ikke hørt noe. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullforer med vogh, og når hun var valp fikk hun 5%, når hun var i skikkelig voksealder så fikk hun 10%, nå ligger hun på 2,5% pr dag..

Disse på standene har jeg aldri hørt, men blir spennende om andre har svar på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite 4% av forventet voksen vekt som valp, selvfølgelig avhenger det på hunden som med alt annet fór. Men min fikk denne mengden og det var akkurat passe. Idag har jeg en super slank og fin liten vofse, som fortsatt spiser ca. 4% da :( Men nå er fóringen vår litt på halvtolv da hun pendler fra min mor og far til meg pga. botillatelse problemer for hund! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

*klippe*

*klippe*

Tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer, og skal nå sjekke prisen på dyrebutikken her nede, for hvis det er dyrere der enn den butikken på Roa, så må jeg vurdere litt, for blir det dyrere enn det fôret jeg får til innkjøpspris på jobben, så må jeg regne over om jeg har råd. Evt fôre halvt om halvt. Er jo det med fryseplass også.

Og ja, bra om noen har noen faktiske svar på disse påstandene, kanskje en mail til de som produserer v&h kunne gi svar på litt? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer, og skal nå sjekke prisen på dyrebutikken her nede, for hvis det er dyrere der enn den butikken på Roa, så må jeg vurdere litt, for blir det dyrere enn det fôret jeg får til innkjøpspris på jobben, så må jeg regne over om jeg har råd. Evt fôre halvt om halvt. Er jo det med fryseplass også.

Og ja, bra om noen har noen faktiske svar på disse påstandene, kanskje en mail til de som produserer v&h kunne gi svar på litt? :(

Har snakket med han, og ifølge han er det bare påstander enkelt og greit :(

Men igjen så må jo han snakke positivt om sitt for da, så derfor spør jeg andre ernæringsfanatister... håper litt at moghrebi kommer på banen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et annet forum var det skrevet om at i disse tider har flere hunder her i landet, blitt syke av E-coli som var funnet i VH. De hadde blitt veldig syke av det. Noe man bør være obs på hvis man forer med rått kjøtt, at dette kan inneholde slikt.

Nabohunden min ble syk og eier trodde at det var fordi han ikke tålte VH for valp, så jeg kjøpte det av han. Samme skjedde med min. Jeg brukte VH fordi han fikk diaré av kun tørrfôr, men nå fungerer han fint på tørrfôr og etter den hendelsen frister det ikke å bruke VH igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabohunden min ble syk og eier trodde at det var fordi han ikke tålte VH for valp, så jeg kjøpte det av han. Samme skjedde med min. Jeg brukte VH fordi han fikk diaré av kun tørrfôr, men nå fungerer han fint på tørrfôr og etter den hendelsen frister det ikke å bruke VH igjen.

Nå skal en være nøye med å holde V&H kjølig til det kan fryses, det er ferskvare dette. Så i dette tilfellet kan det handle mer om oppbevaring enn "dårlig produsert for". Jeg har hørt om andre som har kjøpt blokker V&H hvor alt lå som en "ball" nederst i sekken, det tyder jo på dårlig oppbevaring f.eks.

For øvrig så blir du anbefalt å tilsette olje til for som ikke inneholder fisk, så det skulle vel demme opp for event. D-vitaminmangel, det vil si hvis rådene tas til etterretning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr påstander om V&H og e-coli.

Er selv forhandler og var i kontakt med V&H idag, etter å ha fått samme spørsmål fra en av våre kunder. Det er nok noen som har hatt ett ecoli problem på sin hund, som selv har linket dette til V&H. Da blir en fjær fort til ett rykte om 10 høns.

Hadde det vært ecoli i V&H så hadde vi også hatt ett kjempeutbrudd blandt mennesker i Norge, og det har vi ikke. Husk at kjøttet som benyttes i V&H kommer fra de samme dyra på slakteriene som menneskematen. Kjøttet går igjennom mange tester. Hadde kjøtt vært stoppet ut på menneskemarkedet pga ecoli, så hadde heller ikke V&H mottatt kjøttet!

De utbruddene som har vært av ecoli i norge kommer fra sau. Kjøtt fra sau benyttes ikke i V&H mats produkter.

De aller fleste hunder reagerer heller ikke på ecoli. De har en helt annen motstand mot dette enn oss mennesker. Finner en ecoli i avføringsprøver av hund, så kan dette f.eks være pga at hunder spiser andre dyrs ekskrementer - f.eks sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Guest Kåre Lise
Nei, det er vel nesten snarere tvert i mot, det er mange hundekjørere som bruker råfor/V&H (V&H er vel nesten designet for hundekjørerene), fordi det krever mindre mengder fôr for samme energiopptak enn det gjør på tørrfôr. Men det er det vel andre som kan svare bedre på her enn jeg kan :icon_redface:
Råfôr opptaes hvertfall raskere enn kjeks som blir brems i fordøyelsessystemet pga dårlig opptak at dette er en fordel for trekkhunder er vel ikke vanskelig å skjønne. Annen grunn til at hundekjørere råfôrer ligger nok i energikilden som gir mer utholdenhet over tid, energikilden i kjeks gir mer spontan energi. Det er altså ikke bare opptaket som gjelder her men å tilføre hunden energi til å prestere og yte maks over tid utenom måltidene. Det står en interessant artikkel om dette i siste nr av redningshunden som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå etter flytting hvor dette referes til langdistansekjøring. Det har hvertfall ingenverdensting med at det ene er farlig for enkelte hunder og andre ikke, trekkhunder blir dessuten ofte vedlikeholdsfôret på kjeks utenom sesongene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Råfôr opptaes hvertfall raskere enn kjeks som blir brems i fordøyelsessystemet pga dårlig opptak at dette er en fordel for trekkhunder er vel ikke vanskelig å skjønne. Annen grunn til at hundekjørere råfôrer ligger nok i energikilden som gir mer utholdenhet over tid, energikilden i kjeks gir mer spontan energi. Det er altså ikke bare opptaket som gjelder her men å tilføre hunden energi til å prestere og yte maks over tid utenom måltidene. Det står en interessant artikkel om dette i siste nr av redningshunden som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå etter flytting hvor dette referes til langdistansekjøring. Det har hvertfall ingenverdensting med at det ene er farlig for enkelte hunder og andre ikke, trekkhunder blir dessuten ofte vedlikeholdsfôret på kjeks utenom sesongene.

Merkelig da at trekkhundkjørere har andre erfaringer...?

http://www.smistuahusky.com/content/Foring.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...