Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjeeelp! Renslighetstrening..


Blandingen

Recommended Posts

Har en liten blandingsvalp på ti uker. Vi trener renslighet med ham, men syns det går opp og ned og det er kanskje riktig..?! Føler vi har hatt et lite tilbakefall, men det er vanskelig å si.. Virker ikke som han liker seg ute nå da det begynner å bli kaldt. Jeg kan følge ham ut, og det skjer at han gjør fra seg inne når vi kommer inn igjen. Men, bare lurer på om jeg gjør noe feil (i dag har han allerede rukket og tissa OG bæsja på gulvet enda jeg har vært ute med ham to turer). Har jo lest at valpen skal ut hver gang den har spist, sovet og lekt. Etter den har sovet er jo greit. Men vi har fått et inntrykk av at han holder litt lenger på mat og drikke nå, og derfor venta med å følge ham ut til han begynner å gi tegn til at han må på do (farer rundt og snuser). Er dette en måte å gjøre det på, eller skal de følges ut før dette?

En annen ting er at han ikke er så lett å få tak i, han smetter unna når jeg forsøker å løfte ham. Når jeg strekker ut armen for å løfte ham, rygger han og forsvinner. Tilslutt må jeg bare "hive" meg over for å få ham kjapt ut. Er redd dette gjør at han for alltid vil smette unna, men vet ikke. Finnes det noen lure triks? Har tatt med meg en "Cheerios" frokostblanding-runding innimellom. Da gir jeg ham denne og løfter samtidig. Det har gått greit, så da kan jeg vel forsåvidt bare fortsette med det :whistle:

Må si jeg gleder meg til at valpen er renslig. Føler det litt stressende nå, med å gjete valpen all tida den er våken. Forstår jo at det er varierer hvor lang tid valpene bruker på å bli renslige, og det kunne vært moro og hørt når DIN valp var renslig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere gjør ting ganske riktig. Hvis han er vanskelig å få tak i når uhellet er på vei, så ville jeg sørget for å få ham ut litt før han må. Renslighetstrening tar tid, og det kan godt ta en måned ennå (eller lengre) før han er rimelig stabil med å gjøre fra seg ute. Tålmodighet, er stikkordet her. :whistle: Men ja, det er utrolig deilig når den tiden er over. Senere så savner du bare at han var så liten og søt, og har glemt alt om renslighetstreningen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk, vi får bare jobbe på da :whistle: Vi har hatt den i to uker, fikk den på fredag og jeg tok fri fra jobb mandag, tirsdag og onsdag uka etter. Deretter var samboeren min hjemme torsdag og fredag og mandag. På tirsdag tok jeg fri igjen, og var syk onsdag og torsdag (altså i dag). Så til nå har han altså hatt noen med seg hver dag, slik at vi har fått trent renslighet. I morgen er det fredag, og da må valpen bli med meg på jobb og ligge i bur i bilen. Han vil ikke være igjen i buret hjemme, men i bilen ligger han og sover leeenge uten ett knyst.. Får ut og lufte ham og gi ham mat innimellom. Nå skal mange sikkert mene noe om det og, at han skal ligge i bilen, men slik må vi gjøre det i morgen. Får jo to helgedager igjen, og trene renslighet på etter dette. Nå har vi trent to uker, da er vi kanskje halvveis da...?! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kanskje dere er en smule utålmodig. Vet ikke hvordan dere har det værmessig, men her jeg bor er det ganske hustrig. En valp fryser lett og renslighetstrening kan ta lengre tid pga det.

Det er veldig individuelt når en valp blir renslig. Noen få blir det i løpet av et par ukers tid. De fleste bruker gjerne et par tre måneder. Og noen igjen bruker enda lengre tid.

Selv så ofrer jeg ikke det en tanke skal jeg være ærlig. Jeg forsøker å lufte valpen så ofte jeg kan, men stresser ikke med det. Jeg har alltid vaskebøtta, toalettpapir og litt aviser her og der så jeg kan tørke og vaske opp etterhvert.

Så trøster jeg meg med at uansett hvor lang tid det kommer til å ta så er det ingen friske voksne hunder som gjør fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble renslig på 3 uker, men så var han også nesten 10 uker når jeg fikk han.

Jeg gjeta han også når han var våken, i håp om færest mulig uhell inne slik at han lærte at han skulle gjøre fra seg ute. Og uhell hadde vi, men ikke så mange. Om nettene lå han i bur ved siden av min seng, og heldigvis har han aldri gjort fra seg om natta. men dette var i mai, og det var lett å være ute med han ofte, vi var mye mer ute enn inne den første tida.

Jeg tror kluet er å være ute mest mulig, etter valpen har spist, sovet og lekt, og gjerne litt til. Og ikke minst det å gå ut gjennom samme døren og på samme måten slik at det blir en rutine på at ut=do. Etter hvert var det sånn m Lucas at han begynte å gå mot døra i gangen når han måtte, og da gjelder det å ta den minste antydning til dette på alvor og la han få gå ut, de holder seg ikke så lenge. Hvis jeg ikke var oppmerksom nok så kunne ha gjøre fra seg ved døren, og et par ganger "tok" jeg han på fersken, og da bare forta jeg meg med å ha opp døra mens jeg ropte "ut-ut-ut-ut" og han løp hysterisk ut på plenen og gjorde seg ferdig der :icon_confused: Et morsomt syn! Dette bruker vi også den dag i dag når han begynner å brekke seg og skal til å kaste opp.

Lucas var og er et matvrak, så jeg ga han alltid en godbit etter at han gjorde fra seg ute, men selvfølgelig aldri inne. Så det ble til at han gjorde fra seg ute og løp tilbake til meg for å få godis.

Men det gjelder å være tålmodig, det var en tid jeg var noe oppgitt, og skrev på facebook statusen min at Jif golvspray og kjøkkenpapir var min aller beste venn om dagen :icon_confused: og det stemte veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kan gjerne innrømme at jeg på en måte er litt utålmodig med renslighetstreninga, men det går jo ikke fortere enn det går, og vi fortsetter vårt gode arbeid :icon_confused: Jeg har også hatt med godbit ut ved dobesøk, men litt av og på med det. Tror jeg skal huske på å ta det med hver gang, men ofte må jeg forte meg så veldig :icon_confused: Apropos det å være mye ute så var vi ute en og en halv time i dag, og allikevel gikk han på do når vi kom inn igjen :innocent: Tror noen ganger det blir så mye moro ute, at han nesten glemmer at han må på do :ahappy:

Forresten er han løs med oss ute og det fungerer faktisk greit. Han holder seg i nærheten, og det synes jeg er fin ting :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dere både tenker og gjør riktig foreløpig, så det er nok bare å fortsette på samme måte og ta tiden til hjelp :icon_confused:

Dog er det jo slik at noen hunder blir raskere rensligere enn andre; eldstemann her var renslig etter et par-tre uker, mens den yngste var hele 13 måneder før det endelig løsnet (hun tisser fremdeles inne av og til, men nå er det veldig sjeldent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen kan det også være lurt å ha en fast runde når dere går lufteturer, slik at det blir en rutine for hunden. Da vet den hva som kommer og det er ikke like mye nye lukter og inntrykk hele tiden som kan forstyrre valpen fra å gjøre fra seg. Da vil du gjerne oppdage at hunden finner et fast sted hvor den tisser og et hvor den bæsjer.

Ellers gjelder tålmodighet, tålmodighet og sist men ikke minst; tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du gjør det, men jeg nevner det jeg.

Slik som idag når dere var ute såpass lenge også kan gikk på do inne. Bar dere han så ut rett etter? Slik at han skjønner at slik gjøres ute?

Vet ikke om så mange soniser er enige med meg i dette, men hvis jeg ser en av mine valper sette seg ned inne sier jeg mildt Nei mens jeg løfter valpen og kjapper meg ut. Jeg rett og slett avbryter valpen i håp om at den skal være så trengt at den fortsetter ute.

Lykke til, og som Birte sa, tålmodighet :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv valp som fyller 10 uker på mandag, og her gjør jeg det på noenlunde samme måten. Vi går ut med en gang vi står opp om morran, og jeg venter ute til hun har tisset, får ikke gå inn før hun har gjort det, for jeg VET at hun må etter å ha sovet flere timer. Samme om hun synes det er kaldt. Jo fortere hun tisser, jo fortere får hun komme inn igjen! :ahappy: Dette ble fast regel etter at hun et par ganger har gjort samme stuntet som hunden deres, nemlig å gå ut, ikke gjøre fra seg, komme inn og så gjøre fra seg.

Ellers, så passer jeg på å lufte hver gang jeg ser hun er urolig, hver gang hun har sovet, og ellers sånn jevnlig, og er gjerne ute i 5-15 min hver gang, uten å gjøre noe annet enn å stå og vente på at hun skal gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en 9 uker gammel husky hær som jeg fikk på tirsdag

tirsdag så tisset hun inne 2 ganger og jeg avbrøt den begge ganger med å si nei på en forsiktig men streng måte.

onsdag tisset/skvettet hun inne en gang og jeg gjorde det samme

men det jeg gjorde hver gang hu hadde tisset eller bæsja ute var att jeg roste/godbit og kosa med ho med en gang vi kom inn i gangen, så nå går hun til døra når hu må ut på do.

så hun er blitt husren i en alder av ni uker og 2 dager hjemme hos meg.

en anen ting jeg gjorde ute var att jeg gikk litt med henne rundt tomta og ventet når hu snuste og stoppa opp, da fikk hun tiden til å gjøre fra seg og gikk deretter inn i gangen for å få henne til å sitte og få godbit og ros.

det viktige er å gi ros og kos hver gang valpen gjør noe bra og riktig. en anen ting er att man ikke skal ta hunden for hardt om den tisser eller noe inne, da blir fort hunden nervevrak.

Mvh Victor

Ikke arrester meg om jeg har sagt noe galt hær, men er sånn jeg fikk min lille jente til å gjøre det som skal gjøres :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Moro at så mange tar seg tida til å svare og komme med gode råd! Alle er jo forsåvidt enige om hvordan det skal gjøres, og jeg føler jeg er med i gjengen akkurat der så da jobber vi på :lol: Begynner jo å kjenne hunden litt etterhvert, så det blir jo stadig enklere å se når han bør følges ut. I sted gikk han og satte seg ved døra når han måtte på do, så da kan vi jo vente at det vil skje oftere og oftere i tida framover :lol: En dag med gjeting er en dag nærmere renslighet :ahappy: Nå ligger valpen og sover ved siden av meg i sofaen (vi som ikke skulle ha hund i sofaen :hmm:)

Og forresten, gikk ut med ham igjen etter at han gjorde fra seg inne, ja. Han gjorde jo ingenting da, men satser på at han tok hintet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(*klippe*)

det viktige er å gi ros og kos hver gang valpen gjør noe bra og riktig. en anen ting er att man ikke skal ta hunden for hardt om den tisser eller noe inne, da blir fort hunden nervevrak.

Hadde du fjernet "for hardt", hadde jeg sagt meg enig med deg. Synes ikke man skal ta valper for å gjøre fra seg inne i det hele tatt, er tross alt bare en liten baby som ikke vet bedre. Det man kan gjøre, som Synnøve også nevnte, er å løfte ut valpen. Mulig det blir lange stier av tiss bort til utgangsdøren, men også godt mulig at treningen går fortere og da er det gjerne verdt det allikevel. :ahappy:

Ang det uthevede sitatet: ..Eventuelt blir den bare veldig flink til å gjemme seg når den skal gjøre fra seg, og det er jo det motsatte av hva som er ønskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fjernet "for hardt", hadde jeg sagt meg enig med deg. Synes ikke man skal ta valper for å gjøre fra seg inne i det hele tatt, er tross alt bare en liten baby som ikke vet bedre. Det man kan gjøre, som Synnøve også nevnte, er å løfte ut valpen. Mulig det blir lange stier av tiss bort til utgangsdøren, men også godt mulig at treningen går fortere og da er det gjerne verdt det allikevel. :ahappy:

Ang det uthevede sitatet: ..Eventuelt blir den bare veldig flink til å gjemme seg når den skal gjøre fra seg, og det er jo det motsatte av hva som er ønskelig

Du har helt rett der. Selvom jeg hadde en del erfaring med hund da jeg fikk Tinka, hadde jeg lite eller null kunnskap (følte jeg ivhertfall) på renslighetsområde.

I frustrasjon begynte jeg å si nei og fy (på en ganske så streng måte), evt. tok tak i nakkeskinnet. Større tabbe kunne jeg ikke ha gjort! Så vær så snill og ikke straff!

Som resultat fikk jeg en hund som så vidt er blitt husren nå (nesten 1 år gammel) og jeg vet ikke om hun sier fra når hun skal ut heller, men tar ikke sjansen, og sørger heller for at hun får masse turer ut og sjansen til å gjøre fra seg.

Men som alle andre vil man ha det unnagjort så fort som mulig, og det å straffe vil bare forlenge tiden. Jeg tror det beste, hvis uhellet er ute, er å løfte den helt rolig ut. Ok, man blir full av tiss.. men man slipper å vasse i tiss i flere måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fjernet "for hardt", hadde jeg sagt meg enig med deg. Synes ikke man skal ta valper for å gjøre fra seg inne i det hele tatt, er tross alt bare en liten baby som ikke vet bedre. Det man kan gjøre, som Synnøve også nevnte, er å løfte ut valpen. Mulig det blir lange stier av tiss bort til utgangsdøren, men også godt mulig at treningen går fortere og da er det gjerne verdt det allikevel. :ahappy:

Ang det uthevede sitatet: ..Eventuelt blir den bare veldig flink til å gjemme seg når den skal gjøre fra seg, og det er jo det motsatte av hva som er ønskelig

tenkte mere på det du sier att man ikke skal ta valpen i det hele tatt, men bare bære den ut.. uttrykte meg feil, men er jo en del folk som tar tak i valpen eller hunden sin om sånt skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte mere på det du sier att man ikke skal ta valpen i det hele tatt, men bare bære den ut.. uttrykte meg feil, men er jo en del folk som tar tak i valpen eller hunden sin om sånt skulle skje.

Ja, det er det garantert en del folk som gjør, men tror heldigvis det er flere og flere som går vekk fra disse metodene. Jeg tror at jo mer oppstyr man lager rundt renslighetstreningen, jo lengre tid tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen valper slutter også å tisse når man løfter dem, bl.a. Lundii gjør det, og så tisser hun seg ferdig ute, selv om det evt kan ta litt tid.

Jeg ser på renslighetstrening som null stress. Hvis man tenker over det, så begynner valpene i valpekassa, der de tisser og bæsjer relativt ukontrollert. Deretter begynner de å gå vekk fra soveplassen. Jeg tror at om man nesten ikke gjeter valpen heller, bare tar den med seg ut relativt ofte, så vil den lære seg at "inne er inne" og "ute er do". Selv om, man vil jo helst ikke ha tisseflekker og bæsjklumper inne, så derfor følger man med og lærer seg tegnene til valpen, for å forstå når den må på do, og hjelpe den til å få en raskere forståelse av at "ute er do".

Tror alle som har skrevet i denne tråden er rimelig enige om metodene for å få valpen husrein raskest mulig, og det er jeg glad for å se. Godt at de aller aller fleste er over å ta valpen i nakkeskinnet eller å trykke nesen dens i tissedammen, slik man gjorde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo også hele tida hørt at de ikke vil gjøre fra seg på soveplassen, men når har vår gjort det to ganger to dager på rad! Både i buret i bilen, og buret vi har inne... Føler innimellom at jeg ikke har styring på treninga.... :wub:

Har den vært stengt inne i burene når den har gjort fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha meg frabedt slengkommentarer. Hvis dette skal fremstå som et seriøst forum er det ønskelig fra min side at folk holder seg for gode for slikt. Slikt noe gjør meg mindre lysten på å benytte meg av hundesonen.no. (ikke for at det er noe tap for noen, men nok om det!)

Først må jeg si at jeg er ikke såååå flau, det går helt greit!

Nr 1: Hunden var nødvendigvis i bur når den var i bilen. Videre ga den ikke uttrykk for at den ville gjøre fra seg. Ihvertfall ikke ved hjelp av lyd.

Nr 2: Kjenner svært få som ikke er i jobb, og dette inkluderer oss. Etterhvert må hunden lære seg å være to-fire timer alene hjemme og da skal den være i bur. Vi holder på å gjøre hunden komfortabel med å være i bur. Dette var dette vi holdt på med i går når den gjorde fra seg. Den hadde blitt luftet kort tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
×
×
  • Opprett ny...