Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjeeelp! Renslighetstrening..


Blandingen

Recommended Posts

Nr 2: Kjenner svært få som ikke er i jobb, og dette inkluderer oss. Etterhvert må hunden lære seg å være to-fire timer alene hjemme og da skal den være i bur. Vi holder på å gjøre hunden komfortabel med å være i bur. Dette var dette vi holdt på med i går når den gjorde fra seg. Den hadde blitt luftet kort tid i forveien.

Hvorfor må hunden være i bur når den er alene hjemme? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha meg frabedt slengkommentarer. Hvis dette skal fremstå som et seriøst forum er det ønskelig fra min side at folk holder seg for gode for slikt. Slikt noe gjør meg mindre lysten på å benytte meg av hundesonen.no. (ikke for at det er noe tap for noen, men nok om det!)

Først må jeg si at jeg er ikke såååå flau, det går helt greit!

Nr 1: Hunden var nødvendigvis i bur når den var i bilen. Videre ga den ikke uttrykk for at den ville gjøre fra seg. Ihvertfall ikke ved hjelp av lyd.

Nr 2: Kjenner svært få som ikke er i jobb, og dette inkluderer oss. Etterhvert må hunden lære seg å være to-fire timer alene hjemme og da skal den være i bur. Vi holder på å gjøre hunden komfortabel med å være i bur. Dette var dette vi holdt på med i går når den gjorde fra seg. Den hadde blitt luftet kort tid i forveien.

Etter som du ikke quoter, så antar jeg at du snakker til meg når du svarer rett under mitt innlegg. Og det er mulig at jeg har liten selvinnsikt her, men jeg kan ikke se at mine spørsmål er useriøse slengkommentarer? De var oppriktige spørsmål ment å forklare hvorfor du synes det er rart at hunden gjorde fra seg i sin egen seng.

Til nr 1:

Det kan skje uhell når dere er ute på kjøretu. (Men var hunden luftet godt nok?)

Til nr 2:

Det er for meg uforståelig at du kan reagere på at hunden gjorde fra seg i sengen sin, da den var innestengt i den, og ikke hadde mulighet til å gå ut av den for å gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: Hunden var nødvendigvis i bur når den var i bilen. Videre ga den ikke uttrykk for at den ville gjøre fra seg. Ihvertfall ikke ved hjelp av lyd.

Nr 2: Kjenner svært få som ikke er i jobb, og dette inkluderer oss. Etterhvert må hunden lære seg å være to-fire timer alene hjemme og da skal den være i bur. Vi holder på å gjøre hunden komfortabel med å være i bur. Dette var dette vi holdt på med i går når den gjorde fra seg. Den hadde blitt luftet kort tid i forveien.

Dersom valpen gjør fra seg i bilburet har den ikke blitt luftet godt nok på forhånd, og man har kjørt for lenge uten å lufte.

Bur inne i hjemmet er unødvendig om man ikke har helt spesielle problemer med hunden og må bruke bur for å trene på spesifikke ting. Jeg spør en gang til, jeg: hvordan skal valpen lære seg å bli stuerein dersom den oppholder seg i bur ? Jeg har aldri hatt hunder i bur mens jeg har vært på jobb - jeg regner med de fleste med normale hunder helt fin greier å oppdra sine hunder til å være alene hjemme helt uten bruk av bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ok. Det er faktisk ikke alle hunder som lager lyd når de må på do. Min gjorde aldri det, og gjør fremdeles ikke det. Da snakker vi om en 1 år gammel hund altså. Så du må bare sørge for at den luftes før du setter den i bilen og med jevne mellomrom (minst hver time).

2. Hvorfor du vil ha den i bur når du er på jobb er meg et stort spørsmål, men det er nå ditt valg. Min hund er i bur på dagtid (et par timer bare) fordi den bor hos mine foreldre til jeg får tillatelse til å ha den her. Og eneste grunnen er at hun kan spise på litt ting og stjele mat (grunnet kjæresten til en venninne jeg bodde med). Men istedenfor å holde det ryddig så har de den heller i bur. Hjemme hos meg er dette derimot ikke et problem. Så igjen, det er ikke noe poeng i å ha en valp i bur på dagtid!

Du sier den ble luftet kort tid i forveien? Hvor mye tisset den? Var du da sikker på at den hadde gjort fra seg nok, og hvor lenge var den i bur fra du luftet den til den tisset? Én time går raskt altså!

Beklager å si det, men det virker på meg, som om du ikke har satt deg helt inn i denne delen av å ha valp. Man må bare ta det med ro, ha tålmodighet og lufte ofte. Jo mer du kan være ute, jo bedre.

Jeg ville vært veldig flau hvis jeg var med hunden min, og den tisset på seg fordi JEG ikke ga den sjanse til å gjøre det ute! Som alle andre vil du vel at dette skal gå så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingen: Jeg må si meg enig med de andre angående bruk av bur, men dette er ingen burdiskusjons-tråd, så lar det ligge med det.

Det jeg derimot reagerer på er at du reagerer på at valpen gjør fra seg på soveplassen sin, når du etterpå sier at den ikke hadde mulighet til å komme seg bort derifra. Du mener den burde klare å holde seg med andre ord? Sorry, må den, så må den.

Det folk må huske på er at valper faktisk er små bebier, og man forventer bare ikke noe av bebier. Det er ikke sånn at man kan putte valpen i bur og regne med at den holder seg til du finner det passende, bare fordi den ikke vil tisse på soveplassen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingen: Jeg må si meg enig med de andre angående bruk av bur, men dette er ingen burdiskusjons-tråd, så lar det ligge med det.

Det jeg derimot reagerer på er at du reagerer på at valpen gjør fra seg på soveplassen sin, når du etterpå sier at den ikke hadde mulighet til å komme seg bort derifra. Du mener den burde klare å holde seg med andre ord? Sorry, må den, så må den.

Det folk må huske på er at valper faktisk er små bebier, og man forventer bare ikke noe av bebier. Det er ikke sånn at man kan putte valpen i bur og regne med at den holder seg til du finner det passende, bare fordi den ikke vil tisse på soveplassen sin..

Enig med deg der. Det er faktisk ganske dårlig gjort ovenfor valpen å tvinge den til å tisse et sted hvor den absolutt ikke ønsker. Mange hunder blir ganske fortvilet av sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få så unge valper som sier fra ved hjelp av lyd når den vil på do. Vanligvis er det en øvelse man trener på. Den kommer ikke av seg selv.

Jeg skulle ønske mange flere kunne se for seg et slags "worst case scenario" når de skaffer seg valp. Slik at de kan være forberedt. Tispa jeg har nå var faktisk ikke 110% renslig før hun var nærmere ett år.

En 10 ukers gammel valp vil som regel ha null kontroll på blæra. Vi l den tisse. ja så gjør den det. Uansett hvor den er eller om den nettopp er lufta. Den har ikke blære til å vente til den blir sluppet ut. Og den er ofte for liten til å lære seg å si fra. Å si fra at den må på do fordrer at blæra er såpass utviklet at den kan vente litt. Og det er den som oftest ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #25 var egentlig myntet på Siri bare så det er sagt. Jeg skjønner jo og at hunden ikke hadde noe annet sted å gjøre fra seg, det var liksom ikke det svaret jeg var ute etter... Det ga meg ikke så mye mer lærdom for å si det slik.

Jeg har ikke for alltid tenkt å ha hunden i bur når den skal være hjemme alene, men tenker det at det er et greit alternativ nå mens den elsker å gnage på alt fra møbler til sko til skaphjørner. Finner det jo merkelig at alle syns det er så forferdelig, men jeg forstår at det kun de som er IMOT burbruk som orker å kommentere det.

OG jeg ble ikke hissig på valpen som jeg antar dere tror, jeg skjønte bare ikke hvorfor det skjedde når den nettopp var luftet. Men, men, det er vel slik som skjer da - så enkelt som det!

Videre så legger jeg ikke skjul på at jeg ser fram til at hunden er blitt renslig, og en kan begynne å fokusere på andre elementer ved hundeholdet. Slik sett er jeg enig med dere i at jeg er utålmodig, men jeg gjør det allikevel "etter boka" så da har vel ikke det så mye å si. Har forstått at det er TABU å si akkurat dette høyt, men kan gjette at flere av dere er enige.

Har også lyst til å si at valpekjøpet er vel gjennomtenkt, og at vi tidligere har levd med en schäferhann i sju år. Han var omplasseringshund så vi hadde aldri noen valpetid med ham. Mulig jeg framstår som blondina som har kjøpt seg veskehund her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at jeg er IMOT burbruk, jeg bruker bur på Kee-Kee(basenjitispe på 10 mnd) når jeg ser at det er nødvendig, f.eks på utstilling, i bil, på besøk hos noen med katt som ikke er vant til hund(dersom jeg må ha hunden i samme rom), når jeg klikkertrener Lundii får Kee sitte i buret og se på, og så får hun sin økt etterpå, da er hun 100 ganger mer motivert. (men jeg setter henne ikke i buret HVER gang noen av disse tilfellene oppstår, det skjer en gang iblant)

Men jeg bruker ikke bur på Lundii når hun er inne mens jeg er på jobb, eller når vi trener på å være alene, da får hun gå i gangen/på badet, det er varmekabler på badet så hun ikke fryser, og om hun skulle bli tissetrengt, så kan hun tisse i gangen. Nå er jeg så heldig at jeg har flis-gulv i hele leiligheten, så det er ingen krise om hun tisser inne, jeg ser ikke på det som noe problem, annet enn at jeg må bli flinkere til å lufte. Lundii har tilgang til buret sitt både dag og natt, og legger seg ofte der for å sove, og hun har maten sin i buret. Men døren er åpen.

Vi trener også på å akseptere å sitte i bur med døren stengt(da mest pga utstilling), men da passer jeg på at hun er litt sliten og gjerne søvnig, at hun nettopp har vært ute og både tisset og bæsjet, før jeg setter henne i buret. Dette for å unngå både at hun MÅ gjøre fra seg i buret, for at buret skal bli et fint avslapningssted, og for at hun skal ha minst mulig grunn til å sutre i buret. :(

Nå ble dette her veldig mye om bur, gitt! :P Men var mest for å si at det ikke bare er ihuga burmotstandere som svarer i tråden. :(

Edit: og ang det å ha hunden i bur for at den ikke skal gnage istykker ting, så ville jeg heller valpesikret et rom, lagt inn ting den får lov til å tygge på, og hatt den der, slik jeg har gjort i gangen/badet. Der er det ingen ledninger å tygge på, kun en gammel stol, noen sko det ikke er så farlig med, og skittentøy. Hittil har hun stjålet en sokk, som bare måtte lekes litt med, og ellers holder hun seg til margbein/leker som hun har når jeg er ute/på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at jeg er IMOT burbruk, jeg bruker bur på Kee-Kee(basenjitispe på 10 mnd) når jeg ser at det er nødvendig, f.eks på utstilling, i bil, på besøk hos noen med katt som ikke er vant til hund(dersom jeg må ha hunden i samme rom), når jeg klikkertrener Lundii får Kee sitte i buret og se på, og så får hun sin økt etterpå, da er hun 100 ganger mer motivert. (men jeg setter henne ikke i buret HVER gang noen av disse tilfellene oppstår, det skjer en gang iblant)

*klippe*

Det er her veldig mange misforstår oss "ihugga burmotstandere" tror jeg. Den type bruk av bur du beskriver her er ikke det jeg sikter til når jeg sier at jeg er imot bruk av bur hvert fall. Det jeg derimot sikter til er når buret blir en (stor) del av hundens hverdag, uten at eier engang vet hvorfor det er sånn. Kjøper man seg valp, så kjøper man seg bur i samme slengen, sånn er det bare med den saken. Det har ikke noe å si om valpen fint roer seg uten buret, det vet man heller ikke om den gjør - man har aldri prøvd nemlig.

Eller når buret blir brukt som en lettvint løsning på et problem som egentlig ikke engang er et problem, men rett og slett en del av valpetiden/hundeholdet..

Blandingen: Godt å høre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få kommentere det med at den ikke ga intrykk av at den skulle på do; vår var renslig når vi fikk han, dvs at han var vant med å gå på do ute og foretrakk det. Men han setter seg ikke med døren og piper høylytt når han må på do (for det har han jo ikke lært). Derimot så blir han rastløs og urolig og virrer litt rundt i leiligheten. Om han hadde vært i bur, så hadde vi kanskje ikke fått med oss at han skulle på do i det hele tatt, iom at han da ville vært innesperret på en så liten plass. De få gangene han har hatt uhell, så er det rett og slett fordi vi ikke har fått med oss at han har prøvd å gi beskjed om at han må på do og/eller vi har glemt å se på klokken, og det er lenger tid siden han har vært ute enn vi trodde.

Forøvrig kan han fint finne på å måtte på do et kvarter eller en halvtime etter han var sist, for så å ikke måtte på do på flere timer.. Sånn er det vel med valper.

Lykke til med treningen forresten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her veldig mange misforstår oss "ihugga burmotstandere" tror jeg. Den type bruk av bur du beskriver her er ikke det jeg sikter til når jeg sier at jeg er imot bruk av bur hvert fall. Det jeg derimot sikter til er når buret blir en (stor) del av hundens hverdag, uten at eier engang vet hvorfor det er sånn. Kjøper man seg valp, så kjøper man seg bur i samme slengen, sånn er det bare med den saken. Det har ikke noe å si om valpen fint roer seg uten buret, det vet man heller ikke om den gjør - man har aldri prøvd nemlig.

Eller når buret blir brukt som en lettvint løsning på et problem som egentlig ikke engang er et problem, men rett og slett en del av valpetiden/hundeholdet..

Blandingen: Godt å høre. :(

Ja, men det er jo det jeg mener. Og jeg vil ikke si at jeg er en ihuga burmotstander nettopp fordi jeg bruker bur i gitte situasjoner, også hjemme. Men jeg overdriver absolutt ikke bruken, jeg prøver å finne andre løsninger, men noen ganger er det greit å bruke buret, også fordi hundene mine må kunne akseptere å være i bur og kunne slappe av der på utstilling og i bil.

Men, nok OT, kanskje? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal se litt på muligheten for å valpesikre ett rom som f.eks. kjøkken eller gang :wub: Blir jo mer tumleplass av det da.

Kjempeflott om du gjør det, det er så mye bedre for valpen. :) Husk å rydde bort ting som valpen kan hoppe opp og få tak i, dekke til ting som kan være farlige (ledninger) eller ting den absolutt ikke må tygge på - og legg igjen en del leker og tyggesaker som den liker godt så den har noe annet å drive med. Alenetreningen må startes forsiktig, gjerne når du egentlig ikke skal noe, bare trene på å gå fra valpen og komme tilbake uten å gjøre noe ut av det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg må bare spørre om en ting til her... Ser at jeg har fått noen svar allerede i samme tråden egentlig men.. Valpen er 15 uker nå, og han gjør fortsatt fra seg inne. Ut i fra tidligere svar forstår jeg at det er relativt vanlig. MEN... for ett par uker siden syns jeg han ga tydeligere tegn til at han måtte på do enn det han gjør nå. Nå kan han plutselig (og da mener jeg _plutselig_) sette seg ned og tisse, gjerne rett ved siden av oss.. Jeg tenkte kanskje at uhellene inne skulle skje mer og mer sjeldent, men det er kanskje ikke slik? Han går jo på oftere ute på do enn inne, men jeg klarer ikke følge med bedre enn det jeg gjør nå. Noen sier at deres hund ganske brått ble renslig, mens andre sier det har tatt opp til ett år, så det er vel bare å henge i stroppen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte opp og ned med resnligheten, de kan bli veldig flinke og så få tilbakefall. Vær tålmodig og fortsett som før, det er veldig sannsynlig at det ordner seg helt fint. :thumbsup: Forøvrig kan jeg si at jeg ikke forventer 100% renslighet før rundt 6 måneders alder eller så, det kommer alltids noen uhell her og der.

Hvis han begynner å tisse veldig ofte (og lite av gangen) kan det imidlertid være greit å ta en tur til vetten og sjekke for urinveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundii gjør det samme. Eller, hun sier ifra når hun må bajse, da piper hun. Men når hun må tisse blir hun bare littegrann urolig først, og det er ikke alltid jeg klarer å se det, hvis hun f.eks har lekt med Kee-Kee og er litt giret, så pleier hun å løpe litt rundt. Og da kan hun plutselig sette seg ned og tisse uten at jeg er forberedt i det hele tatt.

I tillegg så kan hun finne på å løpe forbi meg og inn på stua for å tisse hvis hun har sovet på badet, når jeg er på vei for å slippe henne ut døra. De er litt dumme av og til, disse hundene. *gremme seg* Det er godt de er søte! Lundii er nå 14 uker, blir 15 uker på mandag.

Men jeg bekymrer meg ikke for renslighetstreningen, uansett om hun ikke skulle lære å si ifra(Kee-Kee har aldri skjønt det der med å si ifra når hun må på do), så vil hun lære å holde seg til jeg slipper henne ut. Hunder(de aller aller fleste) liker ikke å gjøre fra seg inne, det er noe som bare skjer mens de er unge og MÅ på do uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange råd her, men må bare si at du er voldsomt utolmodig og vil gjerne se fremgang med en gang ..

Sånn er det ikke med valp, jeg har en på 8 månder nå og han har vært renslig siden 3 månders alder (mer eller mindre, hatt ett par uhell etter det, men ikke nå mere) han var veldig flink helt fra starten av og kunne gå flere dager uten å tisse inne men så pluttselig kunne han tisse inne 5 ganger på en dag, så det varierer VELDIG !

Syns ikke du skal være så utolmodig å bruke så mye tid på og ønske at den skal bli renslig NÅ med en gang ..

Kos deg med valpen, lek og knytt bånd med den og fortsett sånn du gjør nå med valpen også kommer det seg etterhvert :hyper:

Faktisk veldig vanlig at de er opp mot 1 år før de er 100% renslige som flere har skrevet her, det kan virke håpløst men sånn er det .. det er litt av "kaka" man bare må ta :aww:

Lykke til ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gjerne igjen at jeg er utålmodig, men som jeg har sagt før; det tar den tida det tar :) Jeg må si det har vært stritt i dag med et sykt barn og en crazy hund som jeg aldri vet når huker seg ned..

Kjenner meg igjen i det at det går veldig opp og ned. Hadde et par dager her hvor alt gikk knirkefritt, og så kom det en dag hvor han tissa inne tre ganger. Da skjønte jeg minimalt, men forstår nå at det er normalt :hmm: Det er jo voldsom framgang siden vi henta han, så i det store og det hele går det framover!

Han kan nå 3 kommandoer: 1) Sitt. 2) Gi labb. 3). Ligg. Jobber med nr. 4 som er Rull, men den er litt verre og forstå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gjerne igjen at jeg er utålmodig, men som jeg har sagt før; det tar den tida det tar :) Jeg må si det har vært stritt i dag med et sykt barn og en crazy hund som jeg aldri vet når huker seg ned..

Kjenner meg igjen i det at det går veldig opp og ned. Hadde et par dager her hvor alt gikk knirkefritt, og så kom det en dag hvor han tissa inne tre ganger. Da skjønte jeg minimalt, men forstår nå at det er normalt :) Det er jo voldsom framgang siden vi henta han, så i det store og det hele går det framover!

Han kan nå 3 kommandoer: 1) Sitt. 2) Gi labb. 3). Ligg. Jobber med nr. 4 som er Rull, men den er litt verre og forstå :)

Skjønner at du er litt utålmodig jeg, det er jo mye deiligere med en renslig hund. Men, med valper, så er det bare som det er. Du forventer jo ikke av barna dine at de helt plutselig skal slutte med bleie og bare gå på potte/do? Det blir litt det samme, et lite barn klarer heller ikke å holde seg særlig lenge, og før de lærer å holde seg litt, i tillegg til å si ifra(noe som jo er lettere for folk), så skjer det at de tisser i buksa, eller i sengen, f.eks. :ahappy:

Jeg ville, som jatte sier, ikke stresset så mye med det. Ta tiden til hjelp, det vil bli bedre. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips som funket bra for meg. Når jeg fikk den siste valpen, tok jeg han med en liten tur ut hver time (så fremt han ikke sov ;-) )

Vi tuslet bare rundt i hagen, og vi var ute helt til han gjorde et eller annet. Dette fungerte kjempefint for oss, tror han tisset inne kun en 4-5 ganger totalt. Litt pes å kle på seg og gå ut hver time, men jeg tror jeg fikk igjen for det iom at han så og si aldri "fikk sjans" til å gjøre noe inne. De få gangene det skjedde noe inne, var det bare å tørke opp og dunke seg selv i hodet for å ha vært for treg ;-)

Når han gjorde noe ute, så sa jeg samtidig ordet "tisse",- veldig kjekt nå å kunne be han gjøre det som må gjøres før vi skal av gårde for eksempel.

Lykke til, og ha tålmodighet med bebisen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...