Gå til innhold
Hundesonen.no

Blinkhinne hos hunder


armagnac

Recommended Posts

Broren til Kita var på utstilling på Hamar sammen med oss, på kritikken fikk de OBS OBS blinkhinne?? noen som kan forklare meg hva det er?? eller hva som må gjøres da??

Sannsynligvis har han veldig synlig blinkhinne, ev knekk på den (Valpis har knekk på begge). Blinkhinnen skal vanligvis ikke være synlig, men har hunden hengende nedre øyelokk kan de synes. Det er arvelig om det synes/har knekk, og kan opereres, men jeg ser på det som en skjønnhetsfeil så lenge hunden ikke plages.

post-4737-1254774132_thumb.jpg

Her ser man blinkhinnen veldig tydelig (dette er på en kylling), men prinsippet er det samme for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden til GD står følgende under "feil": "Slappe øyelokk, for rød blinkhinne" - og dette henger vel gjerne sammen. GDen kan ha tendens til slappe øyelokk, og dette eksponerer blinkhinnen og gjør den lett irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på hva det kommer av armangac, bortsett fra at jeg leser meg til at det i mange rasestandarer står at blinkhinner ikke skal være synlig... Det finnes en sykdom som heter "cherry eyes" eller bringebærøyne på norsk som gjør at tårekjertelen spretter frem og ligger synlig som en rød klump i øyekroken.. Denne skal normalt ligge på plass under blinkhinnen.. Men jeg kan desverre ikke noe om sammenhengen mellom synlige blinkhinner og cherry eyes, men sakser noe jeg fant på nett om cherry eyes..

CHERRY EYE

Hva er ” Cherry eye”?

Tårekjertelen (Glandula membranae nictitantis, som produserer 30-57% av tårene til øyet!) som ligger under blinkhinnen, kommer av ukjent grunn plutselig tilsyne i øyekroken. Kjertelen er glatt, rosarød og dekker ofte noe av øyet. Oftest er det unge hunder som får dette på kun ett øye. Mange får etter kort tid også problemer på det andre øyet.

Hva gjør man med dette?

I tidligere tider klippet dyrlegene bort kjertelen og så var man ferdig med problemet. Noen eiere har også prøvd å dytte kjertelen på plass flere ganger daglig i håp om at den blir borte. Så enkelt er det dessverre ikke. Kontakt din dyrlege, aller helst en med spesialkompetanse innenfor øyesykdommer, så raskt som mulig og be om å få sydd ned kjertelen bak blinkhinnen.

Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe eller hvis kjertelen blir klippet bort?

De aller fleste hunder vil da få problemer med nedsatt tåreproduksjon etter noen år. Det skjer ikke med en gang da unge hunder produserer mye tårevæske. Når tåreproduksjonen går ned tørker hornhinnen ut og det oppstår en betennelse i hornhinnen (KCS). Dette er smertefullt og hunden kan etter en tid bli blind av det (det utvikler seg et brunt pigmentlag over hornhinnen som reaksjon på betennelsen).

Enkelte raser er mer disponert enn andre. Amerikansk cocker spaniel er derimot hyppig representert. Generelt er det en del hunder som er plaget av lav tåreproduksjon. Oppdager man et seigt, farget sekret i hundens øyekrok, bør man få sjekket tåreproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha han har hengete nedre øyelokk... men hva er det som gjør det irriterende?? det sto at de skulle være obs, sørge for at det ikke kommer noe dritt nedi der??

Jeg tror du legger for mye i det. At det står på en kritikk på utstilling betyr at han har en skjønnhetsfeil. Om han har betennelse og irritasjon må det taes opp med veterinær. Valpis har hatt tidvis VELDIG åpne/hengende øyelokk, men har aldri satt fast rusk eller sand, det skylles ut med tårene. Mange GD har hengende øyelokk uten å plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har sett at mange har det, men reagerte siden han fikk det på kritikken... for hvis det ikke er noe farlig er det jo heller ikke noe å skrive "OBS OBS, blikhinne" på kritikken for :lol:

Hvis mange har det, er det kanskje en grunn til å rope OBS, sånn at man tar hensyn til det om man vurderer å bruke hunden i avl? "Farlig" er det vel ikke, men direkte sunt er det heller ikke, og absolutt ikke riktig i forhold til standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har sett at mange har det, men reagerte siden han fikk det på kritikken... for hvis det ikke er noe farlig er det jo heller ikke noe å skrive "OBS OBS, blikhinne" på kritikken for :lol:

Grunnen til at det står på kritikken er vel de nye retningslinjene for dommerne, om å påpeke eksteriøre trekk som man helst vil ha bort fra rasen. Hos GD er det hengende øyelokk som er på lista. Øynenehans kan ennå strammes opp endel, skallen vokser jo i minst ett år til, så det kan godt være at han blir fin til slutt. Valpis derimot kommer alltid til å ha (noe) hengende øyelokk, det ligger på morslinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på hva det kommer av armangac, bortsett fra at jeg leser meg til at det i mange rasestandarer står at blinkhinner ikke skal være synlig... Det finnes en sykdom som heter "cherry eyes" eller bringebærøyne på norsk som gjør at tårekjertelen spretter frem og ligger synlig som en rød klump i øyekroken.. Denne skal normalt ligge på plass under blinkhinnen.. Men jeg kan desverre ikke noe om sammenhengen mellom synlige blinkhinner og cherry eyes, men sakser noe jeg fant på nett om cherry eyes..

*klippe*

*Pirke* Er det du som har oversatt, eller er det faktisk det det heter på norsk (aldri vært borti det uttrykket på norsk før)? For cherry er strengt tatt ikke bringebær, men kirsebær.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pirke* Er det du som har oversatt, eller er det faktisk det det heter på norsk (aldri vært borti det uttrykket på norsk før)? For cherry er strengt tatt ikke bringebær, men kirsebær.. :whistle:

Det heter faktisk bringebærøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pirke* Er det du som har oversatt, eller er det faktisk det det heter på norsk (aldri vært borti det uttrykket på norsk før)? For cherry er strengt tatt ikke bringebær, men kirsebær.. :whistle:

Huldra da.. Hva tror du om mine engelskkunnskaper :lol::lol: Nei jeg vet godt at cherry er kirsebær. .Men det er nå engang sånn da at det er oversatt til "bringebærøyne" på norsk da :whistle:

http://www.petvett.no/node/78

Men jeg ser også at det blir oversatt til kirsebærøyne, så de bruker kanskje begge navn?? Ei venninne av meg oppererte de bort på sin amrikanske cocker spaniel for mange år siden, og dengang ble de omtalt som "bringebærøyne" i hvertfall :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra da.. Hva tror du om mine engelskkunnskaper :icon_confused::icon_confused: Nei jeg vet godt at cherry er kirsebær. .Men det er nå engang sånn da at det er oversatt til "bringebærøyne" på norsk da :ahappy:

http://www.petvett.no/node/78

Men jeg ser også at det blir oversatt til kirsebærøyne, så de bruker kanskje begge navn?? Ei venninne av meg oppererte de bort på sin amrikanske cocker spaniel for mange år siden, og dengang ble de omtalt som "bringebærøyne" i hvertfall :ahappy:

:icon_confused: Okei, sorry! :blink: Da er det ikke dine engelskkunnskaper det er noe i veien med! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...