Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase(spisshund)


theblast

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg hund igjen til sommeren. Men veldig usikker på hvilken rase.

Hunder jeg tidligere har hatt: Newfoundlander når jeg var liten, Tervuren som jeg tok over fra min døde bror og hadde i de 3-4 pensjonsårene han hadde.

Er vant til hunder, men ikke vant til å ha dem helt fra valpestadiet. Dette vil jeg nå ha, slik at jeg kan utvikle helt fra grunnen av.

Bor inne i skogen noe som er perfekt for en hund, men vil ha en utehund som også vil være litt inne.

Så har sett en del på spisshunder, for trur de vil trives godt på tomta mi både vinder og sommer. + At jeg synes de er flotte og liker hunder med mye hår.

Størelse: Som dere ser er jeg vant til store hunder, men vurderer mellomstore hunder også.

Aktivitet: Til Hverdags 3-4 turer på mellom 15-45min hver, I helger og ferier osv, kan jeg gå lange turer på 2-6t her og der.

Er håndtverker og har mer og mer jobber som jeg har mulighet å ha med hunden på. Så planer om å trene den godt på enkle ting som å følge etter meg, holde seg i nærheten, være løs, være rolig mot nye folk osv. slik at den har mulighet til å være med meg mest mulig og sitte minst mulig i bilen. Men burde også tåle å være alene noen ganger. Tervuren jeg hadde var som regel løs på tomta og holdt seg der enda om folk med hunder gikk forbi. Dette ønsker jeg også at den nye hunden skal ha mulighet til. Bjeffing er ikke noe problem, men skal ikke bjeffe på alt og alle kun for å varsle eller for å prate litt.

Hunder jeg har sett på:

Akita:

Denne vet jeg veldig lite om, men ser ut som en flott hund, veldig skeptisk for japansk hund da jeg har hørt at disse er veldig strie.

Finsk Lapphund: