Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang avstand på tur?


Mirai

Recommended Posts

Hvor lang avstand holder hunden din til deg på tur? Når den går løs, altså. Mona forsvinner ALDRI av syne. Hun holder seg helst på stien, og aldri mer enn 25 meter fra meg :lol: Hehe.. Pingla!

Jeg gjemte meg bak ett tre her om dagen. Hun ble SKIKKELIG stressa og LØP frem og tilbake. Samvittigheten min ble svart, hehe, stakkars hunden! Trodde sikkert hun ble forlatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk bare bra og gjemme seg innimellom på tur, selvom man får dårlig sanvittighet.

Dette får hunden til å bli litt observang på deg fordi den vet at du kan forsvinne sånn plutselig, og hunden vil da holde seg på en avstand som er bra på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro holder se også i nærheten av meg, går ikke langt bort. Jeg er veldig dårlig til å sånn metermåling og slikt men kan vel tippe på en avstand på ca 15meter. Alt etter trerrenget, erdet en oversiktelig plass går han leger.

Shaylee går somregel rett bak føttene mine, løper litt etter Aro men snur fort, ca 5 m. Så får vi se hvor lenge det varer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på tur på Munkebotten i dag, og hadde Sico løs stort sett hele veien.. Han gikk ikke lengre enn 10-20 m. foran oss... Han er vel litt redd for at vi skal gå fra han :lol: For han får som regel "panikk" når vi gjemmer oss.. (med mindre han leker med Cita da :lol: ) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder går ikke lengre enn ca 5-6 meter unna meg :) Er det et svært åpent og overiktelig jorde, så drister de seg til å gå ca 10 meter i fra :)

Som regel ligger de rundt om 3 meter fra...

Derfor går de som regel alltid løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk bare bra og gjemme seg innimellom på tur, selvom man får dårlig sanvittighet.

Dette får hunden til å bli litt observang på deg fordi den vet at du kan forsvinne sånn plutselig, og hunden vil da holde seg på en avstand som er bra på tur.

Er enig i det.. Men bør kanskje se an hunden?

Diego blir også hysterisk hvis jeg gjemmer meg, men han er så dum han finner meg ikke.

Så han løper stikk motsatt vei, ser seg rundt også fortsetter han.

Går jeg vekk fra stedet jeg gjemte meg på og er innen synsvidde for Diego og roper på han. Så stopper han opp, ser på meg, ser seg rundt alle plasser, ser litt redd ut også forsetter han samme veien.

(Altså vekk fra meg)

Så løper jeg bort til jeg er 2 meter fra han og roper igjen, så snur han seg også ser han meg faktisk og kommer løpende til meg med logrende hale.

Så jeg tør ikke gjemme meg for han.

For han har enten veldig dårlig syn på lang avstand eller så er han bare dum.

Men han holder seg som regel alltid i nærheten av meg, med mindre vi skal til Veden. (Han vet det er vann på toppen) da traver han hele veien opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm vet ikke jeg, stund siden jeg har gått med bare han løs, dessverre. men for et par uker siden gjorde vi det da gikk han ikke mer enn en 15meter ca foran meg. og snudde seg og så på meg. og kom når jeg ropte på han.Det var litt mørkt og da,også hadde han ikke vært der før.

Men nå vet jeg ikke. frykter han har "glemt" hva det vil si når jeg roper på han :) har vært litt slapp, men nå skal det trenes på ofte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på tur på Munkebotten i dag' date=' og hadde Sico løs stort sett hele veien.. Han gikk ikke lengre enn 10-20 m. foran oss... Han er vel litt redd for at vi skal gå fra han :) For han får som regel "panikk" når vi gjemmer oss.. (med mindre han leker med Cita da :) ) hehe..[/quote']

Haha, de to altså :) I det siste har Cita blitt flinkere. Hun "lurte" meg en veldig god stund. Hver gang hun kom for langt unna ropte jeg på henne, og da bråsnur hun og får belønningen. Og da fortsatte hun selvsagt å holde seg langt unna, og etter at hun hadde fått belønningen løp hun gjerne raskt ut igjen og hbis jeg ikke ropte på henne stoppet hun opp og snudde. Hehe, men så fant jeg ut hvor dum jeg hadde vært, og nå går det mye bedre. Hun går vanligvis helt oppi meg på venstre side (hvis vi ikke går forbi busker og hun er tissetrengt da) når vi går på gaten eller langs veien uten bånd. I skogen og på fjellet stikker hun innom flere ganger hver tur, og er alltid innen 10 meter. Men hun passer alltid på å ha et godt øye med meg, slik at jeg ikke plutselig fordufter. Gjemte meg for henne når hun var valp, og hun sprang frem og tilbake, og tilslutt måtte hun begynne og søke, og resten av turen var hun klistret til meg (og passer fortsatt på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnie har gått lite løs før vi flyttet ned til Kristiansand, hun er så uhyre sosial vettu :) Så mor har lekt mye gjemsel og hatt med godbit i skogen. Hver gang jeg har ropt og de kommer har de fått godbit, Minnie løper fortsatt mye fremover og holder den avstanden hun føler for, mens Mia går to meter og snur seg mot meg og ser om hun får godbit :) Slue, lille jente. Nå får de bare godbit når jeg roper dem inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort akkurat det samme som handler91 :oops: Med en gang jeg tar kobbelet av Pito så hører en "SVUSJ!!!!" og så er Pito ute av syne. Jeg roper,hun kommer og hun får godbit...

Men jeg var på klikkerkurs i helgen hvor de anbefalte og gjemme seg for hunden når vi går tur for da blir det hunden som ser etter DEG og ikke omvent 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka går ikke langt i fra oss. Hun følger stort sett hele tiden med på hvor vi er hen, og om hun ser at vi er førti-femti meter bak eller foran henne kommer hun som oftest styrtende til oss. Hun rusler rundt oss, og som oftest kunne jeg likeså godt hatt henne i flexibånd på fem meter som løs, for å løpe for å få ut litt energi gjør hun aldri, med mindre hun leker med andre hunder eller hun får en skikkelig raptus.

Men så er det om det kommer møtende mennesker eller hunder da. De vil hun jo gjerne hilse på, og da bryr hun seg ikke akkurat om de er hundre meter fra oss. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke sirkler rundt meg på avstand under hele turen.Han forsvinner gjerne ett sted til høyre for meg for så å plutselig komme som en sort tornado fra et sted til venstre for meg..Jeg liker å vite hva han driver med så jeg har prøvd å gjemme meg slik at han skal lære å holde et øye med meg og ikke bare komme med sånne plutselige bakholdsangrep.

Det fungerer heller dårlig for Loke synes nemlig det er litt morro å leke gjemsel han!det ser nesten ut som han lyser opp når han skjønner at han må finne meg,og han er uhyre kjapp til å snuse opp "rømlingen" før han setter av gårde igjenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke sirkler rundt meg på avstand under hele turen.Han forsvinner gjerne ett sted til høyre for meg for så å plutselig komme som en sort tornado fra et sted til venstre for meg..Jeg liker å vite hva han driver med så jeg har prøvd å gjemme meg slik at han skal lære å holde et øye med meg og ikke bare komme med sånne plutselige bakholdsangrep.

Det fungerer heller dårlig for Loke synes nemlig det er litt moro å leke gjemsel han!det ser nesten ut som han lyser opp når han skjønner at han må finne meg,og han er uhyre kjapp til å snuse opp "rømlingen" før han setter av gårde igjenn :)

:)

Sånn er Hamlet også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet ikke helt jeg.. Hun holder seg innen rimelig avstand, for hun vet at hun må følge med meg så jeg ikke forsvinner. Men hun er ikke så beskjeden at hun er klistret inntil, langt i fra. Hun svinser og svanser litt rundt, men vet alltid hvor jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig hvliken avstand han holder. Han holder seg såpass at han vet hvor vi er stort sett hele tiden. Men av å til så er det lukter å slikt som må undersøkes å da glemmer han seg litt å kan finne på å løpe langt unna. Men han kommer som regel å sjekker at vi fortsatt er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...