Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som lukter stramt


Stripa

Recommended Posts

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Jeg leeer :) Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hannhund tiss kan lukte ganske stramt. Det kan hende han har skvettet på seg selv i pelsen, og derfor lukter det. Du har jo en rase med endel pels, så det kan lett bli griseri. Du får prøve å dusje han og se om lukten er det fremdeles.

Hvis det fremdeles er der, kan det være noe lugubert i stellet hans, så du kan jo spørre veterinæren og ta en sjekk, og evnt få de til å hjelpe deg å rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder har ofte mer lukt enn tisper, og jeg kjenner det godt her i huset at guttungen - når han enten er litt stresset eller har vært litt "amorøs" etter treff med tisper som lukter litt godt - så lukter det strammere av hele ham, også av urinen, enn til vanlig. Hannhunder kan jo også være litt slurvete når de tisser, og da kan jo en del urin komme i pelsen og da vil det jo naturligvis lukte litt om det ikke blir vasket bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leeer :hmm: Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :)

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :icon_cry:

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :sint_01:

HAHAHA, sånne glufser kommer det ikke ut av Lucas, heldigvis! :sint_01:

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Sånn som nå som begynte den utpå ettermiddagen, og var allers verst ut på kvelden, det var så ille at det nesten ikke var levelig. Men dagen etter var lukta borte, egentlig avtok den i styrke utpå natta for så å bli helt borte på mårra'n. (at det ble erstatta av diare får vi vel ikke si så mye om) :)

Mener å huske at de to andre gangene han lukta sånn var når han var valp, og det gikk veldig fort over, varte nok bare en dag eler to.

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

hmm, det hørtes egentlig ut som dette også er tilfellet her, mulig det er analkjertlene. Men kan de ha stoppa seg på en 8 mnd gammel hund? er ikke det litt tidlig? ser liksom ikke noe grunn til at det skal skje hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...