Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som lukter stramt

Stripa

Recommended Posts

Skrevet

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Skrevet
Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Jeg leeer :) Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Skrevet

Ja hannhund tiss kan lukte ganske stramt. Det kan hende han har skvettet på seg selv i pelsen, og derfor lukter det. Du har jo en rase med endel pels, så det kan lett bli griseri. Du får prøve å dusje han og se om lukten er det fremdeles.

Hvis det fremdeles er der, kan det være noe lugubert i stellet hans, så du kan jo spørre veterinæren og ta en sjekk, og evnt få de til å hjelpe deg å rense.

Skrevet

Hannhunder har ofte mer lukt enn tisper, og jeg kjenner det godt her i huset at guttungen - når han enten er litt stresset eller har vært litt "amorøs" etter treff med tisper som lukter litt godt - så lukter det strammere av hele ham, også av urinen, enn til vanlig. Hannhunder kan jo også være litt slurvete når de tisser, og da kan jo en del urin komme i pelsen og da vil det jo naturligvis lukte litt om det ikke blir vasket bort.

Skrevet

Analkjertler er det første som slo meg også, om dette er noe er noe som dukket opp brått.

Eventuelt er det dette som blant annet Siri har nevnt; noen hannhunder lukter mer enn andre, både med og uten tiss i pelsen.

Skrevet
Jeg leeer :hmm: Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Skrevet
Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Skrevet
Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :)

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :hmm:

Skrevet

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

Skrevet
*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :icon_cry:

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :sint_01:

HAHAHA, sånne glufser kommer det ikke ut av Lucas, heldigvis! :sint_01:

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Sånn som nå som begynte den utpå ettermiddagen, og var allers verst ut på kvelden, det var så ille at det nesten ikke var levelig. Men dagen etter var lukta borte, egentlig avtok den i styrke utpå natta for så å bli helt borte på mårra'n. (at det ble erstatta av diare får vi vel ikke si så mye om) :)

Mener å huske at de to andre gangene han lukta sånn var når han var valp, og det gikk veldig fort over, varte nok bare en dag eler to.

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

hmm, det hørtes egentlig ut som dette også er tilfellet her, mulig det er analkjertlene. Men kan de ha stoppa seg på en 8 mnd gammel hund? er ikke det litt tidlig? ser liksom ikke noe grunn til at det skal skje hos han.

Skrevet

Det kan skje at hunder får problemer med analkjertlene i forbindelse med diarè fordi avføringen ikke er hard nok til å få presset ut væsken som er i analkjertlene har jeg hørt, og det høres jo veldig logisk ut. Det kan skje hunder i alle aldere :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...