Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lærte du inn ruten?


Benedicte

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Jeg spant videre på det du tenkte jeg og det var en digresjon og en bitteliten ot (ruta er min lidenskap *flir*) :) Det er slik jeg ville tenkt det, og slik jeg tenker å gjøre det og slik jeg har gjort det :) Heller rett frem gjennom alle kjeglene og så styre med kommando på stå og dekk (aller helst bare stå). Det er kulere med en hund som styrter gjennom ruta i vill fart for så å bremse inn i en stå når JEG sier det og ikke når hunden selv finner det for godt. Erfaringsmessig har jeg sett en del hunder som har hengt seg opp i kjegler og også "kjent" igjen punktet de skal til, mange av disse hundene vil få det problemet Labbis sliter med. En skal være en ekstremt god klikkertrener for å feste den. Så derfor er ønsket mitt på mine hunder å få dem tvert igjennom ruta og helst langt vekk ut på det andre jordet før de stopper. Altså lære en fremmadsending, fremfor en rutesending.

Dette er jo helt klart ikke noe for Labbis, da hun sliter med å få hunden inn i ruta. Der må man tenke på andre ting, jeg er med deg på det. Kanskje måten å gjøre det på, om hun skal følge dine ide, så ville det kanskje være en ide å sette opp alle fire kjeglene, men ha de to bakre helt tett innpå de fremre og jobbe seg derfra og ut til en 3x3 rute?

Da er jeg med på hva du mener. Og dette er jo ikke OT i det hele tatt. Diskusjon er bra og rute er moro :o Det du sier til slutt her kan jo være en ide. Forutsatt at man har en god ståkommando selvfølgelig. Er ståen treig vil jo hunden komme utenfor ruta på baksiden eller det vil være vanskelig å beregne når man må gi kommandoen. Men da er det jo "bare" å trene på stå'en ved siden av.

Det med å henge seg opp i kjegler og punkter seg jeg helt klart på min. Det med punkter har jeg fått bort ved å flytte ruta litt for nesten hver gang jeg sender (nok med et par meter og innimellom lenger), men han kan henge seg opp på de to fremre kjeglene når han blir usikker på hvor han skal stå. Jeg vil ha en hund som søker til midten, og så langt ser seg ut som jeg skal få det til ved å hjernevaske han med musematta. Om musematta er der (eller lå der sist han ble sendt) og han vet hvor han skal enser han ikke kjeglene engang, så han bruker dem som en hjelp når han blir usikker på posisjon (løpe ut til ruta er dødskult uansett). Håper jeg klarer å unngå dette ved at jeg tar tak i det helt fra starten. Men dette blir kanskje litt på siden av labbis sitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg har bare fått skumlest, skal lese nøyere senere. Først; takk for gode tips og takk for støtte Gråtass. Cita er 7 år, før hadde hun overhodet ikke lekelyst, men vi har brukt evigheter på å bygge opp det bittelille vi har, og jeg har lagt veldig mye energi i det. Nå kan jeg bruke leke to-tre repetisjoner når hun er stressa, men det sier seg selv at det ikke er veldig effektivt. Hun er matvrak til tusen og fungerer kjempebra på det. Jeg har ingen problemer med å få opp stressnivået hennes selv med godbiter.

Tipset med godbitskål skal jeg ta med meg. Det blir mye av det samme som musematten, men jeg har faktisk litt mer tro på godbitskål akkurat nå. Og som noen nevner, så tror jeg at jeg bare skal droppe LP3 ruten nå - for vi har slitt SÅ mye med skrå ruter. Jeg tror det vil bli enklere for henne å forstå hvordan hun skal løpe i forhold til kjeglene om den er rett.

Det virker som om hunden min har blitt veldig "targetklok", og blir hun usikker så finner hun targeter i miljøet. Finner hun ikke ruten kan hun markere på en stor stein feks. Hun er som folk nevner her blitt veldig obs på punkter. Bruker jeg to-tre klikk for å shape henne inn i midten av ruten, og deretter flytter ruten, så vil hun prøve å løpe bort på punktet hun stoppet. Jeg tror hun har problemer med å se kjeglene i forhold til der hvor jeg belønner henne.

Jeg har forsøkt å shape, gjerne i kombinasjon med musematte. Altså først brukt musematte for å få hovedposisjonen og deretter shapet resten. Jeg legger musematten lengre bak enn midten, shaper henne lengre bak enn midten, jeg har også prøvd å ta det akkurat i midten. Plutselig fungerer det supert, så plutselig starter vi på helt blanke ark igjen. Har vi en god rute på et tidspunkt, så er den ikke trygg, og det skal så lite til for at den blir dårlig igjen. Og jeg vet ikke hva det kommer av, for i vanlige øvelser klarer jeg å se problemet, her ser jeg absolutt ingen sammenheng :o

Jeg har brukt musematten MYE. Prøvd å fjerne den til riktig tid for å ikke få henne hjelpeavhengig, gått tilbake til musematte og prøvd den i en kort periode, det går dårlig og vi går tilbake til musematten og prøver den i en evighet før jeg tør fjerne den, enten direkte eller gradvis fjerne den, for så å plutselig ta den tilbake. ALT er prøvd når det kommer til musematten - det er ikke tull engang.

Jeg har blitt flinkere til å sette opp ruten når hun ikke ser, og nye steder til enhver tid, ulike avstander, noen ganger med mer hjelp enn andre - men jeg kommer ingen vei!

Når jeg kommer hjem fra Hamar skal jeg bare trene eliteruten, og prøve dette med godbitskålen. Hun har en knallbra stå og bråstanser på sekundet, så jeg vil prøve å legge den lengre ut av ruten enn nødvendig. Jeg bare sliter sånn med å få henne til å se kjeglene og tenke hvordan hun skal løpe i forhold til dem, men som sagt går det bedre med rett rute, så vi får bare se hvordan det går nå. Har også forsøkt å krympe ruten, altså bruke rute på 1x1 meter og gradvis øke, men neeei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaster du en ball til en mellompuddel springer den etter og griper og det samme skjer om du gjør det samme med en ulv.

Vel, jeg har en hund den teorien din burde funket på, men gjør den det? Nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså unnskyld meg, men dette er ett typisk utsagn fra en eier av brukshund, som sannsynligvis har lite erfaring med å trene hunder som ikke har spesielt stor jakt/bytte eller gripe interesse. Det er utrolig provoserende å si at "du har bare ikke lekt nok med hunden din" når bikkja er 6-7 år gammel (eller noe sånt, husker ikke) er ett super matvrak av en annen dimensjon og eieren har trent hunden siden den var valp..

Det finnes hunder som har svært liten lekelyst, som kan la seg underholde av at eieren spretter rundt som en tullhøne, uten at hunden engasjerer seg nevneverdig for det. Jeg syns det er en arrogant holdning at om man ikke har en hund som leker så har den ett dårligere utgangspunkt, eller enda værre, at alle hunder kan leke, det er bare eieren som er lat.. Du Frode har neppe trent en mynde i ditt liv er min enkle konklusjon.

Når det gjelder selve treningsteknikken er vi ikke uenige, jeg ser bare ikke hvorfor i alle dager at hunden ikke kan belønnes med mat så lenge det er den beste forsterkeren for den hunden.

Amen! :)

Men kaster du en ball til en mellompuddel springer den etter og griper og det samme skjer om du gjør det samme med en ulv.

Kult at du vet hvordan alle mellompuddler reagerer :o

Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg trente inn rute med Extra, men det er egentlig bedre om jeg finner et filmklipp av galskapen :o (skal se om jeg finner det)

For meg er det viktig at hunden vet og forstår hva "rute" er. Jeg mener at man egentlig ofte går en omvei med å ha leker, go`biter og musematter i ruten. Man kan lage seg et problem, og man kan få til øvelsen...

Selv har jeg trent uten hjelpemidler.

Skritt èn: Jeg lærte inne en kommando for "bråstopp, snu deg mot meg og stå rolig".

Skritt to: Jeg begynte med å sette opp ei rute. Så holdt noen Extra mens jeg sprang ut i ruten (som var ca 15 i fra hunden), påvirket med meg selv. Altså hoppet opp og ned, gjorde hunden interessert i hva som var der ute osv. Deretter gikk jeg rolig tilbake til hunden, stilte meg opp ved siden av henne, og slapp henne. Hun raste ut, jeg sa "jah" og katet ballen bak henne. Dette gjorde vi flere ganger, og la selvfølgelig på kommando etterhvert.

I tillegg så måtte hun stå lengre for hver gang, og sa befestet jeg med å si "rute, rute" osv.

Nå hadde hun fått en godt sug mot ruten, og deretter så kunne jeg vente til hun sto bak og midt i ruten før hun fikk "jah" og belønning.

Har jeg ball i ruten til Extra nå, så ser hun den ikke. Hun er helt fokusert på meg, og tror ikke at det finnes noe der ute, og at hun skal lete etter noe.

Det er eneste i det siste at jeg har brukt ball for å få henne til å springe i en rett linje inn i ruten hvis det er mye forstyrrende elementer rundt :P

Som jeg har sakt til deg tidligere, Benedicte, så ville jeg bare trent mot eliteøvelsene nå. Får du ei rute som står på skrått i konkurranse (skulle det ikke bli slutt på det, forresten?), så kan du jo kanskje bruke den samme kommandoen som du har for "boks"? Altså at hun stiller seg bak den nærmeste kjeglen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Som jeg har sakt til deg tidligere, Benedicte, så ville jeg bare trent mot eliteøvelsene nå. Får du ei rute som står på skrått i konkurranse (skulle det ikke bli slutt på det, forresten?), så kan du jo kanskje bruke den samme kommandoen som du har for "boks"? Altså at hun stiller seg bak den nærmeste kjeglen? :)

Det er ute et forslag på høring hos alle dommerne om endringer i reglementet, og hvis det går gjennom så blir det bl.a. slutt på å skulle sende skrått til ruta ja. Og Du, labbis, har vel opprykket til elite klart har du ikke det? Da trenger du jo strengt tatt ikke skrå ruter mer i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ute et forslag på høring hos alle dommerne om endringer i reglementet, og hvis det går gjennom så blir det bl.a. slutt på å skulle sende skrått til ruta ja. Og Du, labbis, har vel opprykket til elite klart har du ikke det? Da trenger du jo strengt tatt ikke skrå ruter mer i det hele tatt?

Jeg har hørt at det skulle være slutt på skrå rute 01.01.09? Jeg vet det jo ikke, men det bør bli slutt på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Marthe :)

Det er ute et forslag på høring hos alle dommerne om endringer i reglementet, og hvis det går gjennom så blir det bl.a. slutt på å skulle sende skrått til ruta ja. Og Du, labbis, har vel opprykket til elite klart har du ikke det? Da trenger du jo strengt tatt ikke skrå ruter mer i det hele tatt?

Jo jeg har opprykket, men hadde tenkt å holde meg i LP3 til hun ble stabil der. Jeg ville ikke gå ved siden av norgesmestre med en hund som ikke er stabil i 3'ern engang :) Men jeg innser jo at ruten for henne der faktisk kan bli mye, mye enklere, så jeg skal starte å trene på den nå og se om det løser seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har hørt at det skulle være slutt på skrå rute 01.01.09? Jeg vet det jo ikke, men det bør bli slutt på den :)

Regner med du mener 01.01.10 :) Jeg har hørt at det har vært ute et forslag til endring som alle dommerne har mulighet for å si hva de mener om innen starten av oktober og så skal de nye reglene legges ut 01.01.10 og gjelde fra 1. juni eller noe sånt. Og skrå rute var en av tingene som skulle bort/endres ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 4 økter på stuen med dette og bare godbit belønning.

I dag lekte jeg med henne i "full" rute, og siden løpte hun var 20 meter (oppstilt som i Elite) og klarte finne ruten selv. Jeg tror det er ved hjelp av det minnebildet hun fikk av stue treningen. Belønnte bare med kamp i dag da jeg vil ha høyere intensitet på 20 meter enn på tregulvet på stuen :lol: Jeg brukte en liten musmatte, det syns ikke så godt på filmen.

Men om du bruker godbiter så er jo det mulig å bruke ting som gir høyere intensitet i den belønningen. Selv opplever jeg at hundene min øker intensiteten ved hjelp av tube, små leverpostei bokser, snusbokser med pølsebiter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener 01.01.10 :) Jeg har hørt at det har vært ute et forslag til endring som alle dommerne har mulighet for å si hva de mener om innen starten av oktober og så skal de nye reglene legges ut 01.01.10 og gjelde fra 1. juni eller noe sånt. Og skrå rute var en av tingene som skulle bort/endres ja.

Nei jeg mete faktisk fra i år. For det var flere som fortalte meg det når jeg skulle starte i klasse III :lol: Da fikk jeg beskjed om at man kunne møte på dommere som ikke hadde fått det med seg enda...

Nå har jeg bare startet èn gang i klasse III, og da fikk jeg skrårute. Men har sett på flere konkurranser i det siste at dommeren har eliterute også i klasse III :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Nei jeg mete faktisk fra i år. For det var flere som fortalte meg det når jeg skulle starte i klasse III :lol: Da fikk jeg beskjed om at man kunne møte på dommere som ikke hadde fått det med seg enda...

Nå har jeg bare startet èn gang i klasse III, og da fikk jeg skrårute. Men har sett på flere konkurranser i det siste at dommeren har eliterute også i klasse III :lol:

Eh men hvis vi leser reglementet som ligger ute på nkk sine sider nå så står det jo fortsatt skrå rute og at de sist ble revidert i 2007 (tillegget fra 11/3-09 har jo ikke noe med dette å gjøre)? Man kan jo ikke begynne å dømme etter nye regler før de blir lagt ut. Alle kl 3 konkurransene jeg har sett i år har hatt skrå rute. Dommern kan vel ikke velge? Dette høres merkelig ut. Det var forøvrig en dommer som har fått det nye regelforslaget (som sansynligvis går gjennom) som fortalte meg om endringene og når de skal innføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh men hvis vi leser reglementet som ligger ute på nkk sine sider nå så står det jo fortsatt skrå rute og at de sist ble revidert i 2007 (tillegget fra 11/3-09 har jo ikke noe med dette å gjøre)? Man kan jo ikke begynne å dømme etter nye regler før de blir lagt ut. Alle kl 3 konkurransene jeg har sett i år har hatt skrå rute. Dommern kan vel ikke velge? Dette høres merkelig ut. Det var forøvrig en dommer som har fått det nye regelforslaget (som sansynligvis går gjennom) som fortalte meg om endringene og når de skal innføres.

Tja, det er selvfølgelig feil. Men feil gjør dommerene hele tiden. Jeg har fått ruter uten rutebånd, hatt fellesdekk uten at èn og èn kommanderer osv. Så feil er det hele tiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh men hvis vi leser reglementet som ligger ute på nkk sine sider nå så står det jo fortsatt skrå rute og at de sist ble revidert i 2007 (tillegget fra 11/3-09 har jo ikke noe med dette å gjøre)? Man kan jo ikke begynne å dømme etter nye regler før de blir lagt ut. Alle kl 3 konkurransene jeg har sett i år har hatt skrå rute. Dommern kan vel ikke velge? Dette høres merkelig ut. Det var forøvrig en dommer som har fått det nye regelforslaget (som sansynligvis går gjennom) som fortalte meg om endringene og når de skal innføres.

Det står vel ingenting i reglementet om at ruten SKAL stå skrått? Tegningen i reglementet er jo bare et eksempel på hvordan ruten kan settes opp.

Jeg har sett begge deler i klasse 3, og vet i hvert fall om én dommer som ikke er særlig begeistret for de skrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener 01.01.10 :lol: Jeg har hørt at det har vært ute et forslag til endring som alle dommerne har mulighet for å si hva de mener om innen starten av oktober og så skal de nye reglene legges ut 01.01.10 og gjelde fra 1. juni eller noe sånt. Og skrå rute var en av tingene som skulle bort/endres ja.

Litt OT, men alikavel; en dommer her oppe sa at de store endringene nok ikke kom til å bli forandret før nærmere juni -10. Det var vist ikke så enkelt å få ting igang, en del dommere er trege, også skal det opp i hovedstyret og litt sånt. Tungrodd i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det står vel ingenting i reglementet om at ruten SKAL stå skrått? Tegningen i reglementet er jo bare et eksempel på hvordan ruten kan settes opp.

Jeg har sett begge deler i klasse 3, og vet i hvert fall om én dommer som ikke er særlig begeistret for de skrå.

Nei du har jo rett i det. Det står ikke, er bare vist på tegningen.

Litt OT, men alikavel; en dommer her oppe sa at de store endringene nok ikke kom til å bli forandret før nærmere juni -10. Det var vist ikke så enkelt å få ting igang, en del dommere er trege, også skal det opp i hovedstyret og litt sånt. Tungrodd i alle fall...

Hehe ja når de planlegger det og når det skjer er sansynligvis to vidt forskjellige ting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort nå:

Jeg begynte på nytt igjen med liten rute (1x1 meter) i stuen og musematte, slik som Jeanette viste på filmen. Lot henne ikke se at jeg plasserte den opp, men hadde henne på et annet rom. Tar henne ut og peker som jeg har pleid å gjøre, og lar henne tilby å løpe ut, klikk og belønn for touching av musematte. Fortsatte slik, og forhåpentligvis lærer hun seg å se rett frem dersom jeg er flink å gjøre dette hver gang før jeg skal sende henne til ruten.

Jeg fjernet musematten ganske fort, siden hun har dette inne en del. Har økt litt størrelse på ruten også, 2x2 meter til full størrelse. Har trent mest inne til nå (har god plass på jobben), og gjør dette. Hun stoppet litt opp først i starten, før hun var helt inne i ruten, så jeg shapet inn resten og brukte ball. Ballen fungerte veldig mye bedre enn når jeg kaster godbit. Jeg er alltid forsiktig med å kaste godbit fordi jeg er redd for å få søk (vi trener mest på gress), og da blir jo forventningen mot meg. Nå kaster jeg ball videre gjennom ruten, slik at hun får forventning forover når hun løper ut. Hun er jo ikke glad i ball, derfor gjør hun det som en jobb. Hun henter ballen i full fart og skyndter seg inn til meg for å bytte den i noe godt. Altså er det ikke jakten som er belønningen hennes. Men det ser ut til å fungere, for det blir en slags kjede. Hun løper ut, forventer ball foran seg, skyndter seg å hente ballen ved synet av den, avleverer hos meg i bytte med godbit (og først der blir atferden forsterket).

Det ser ut til å fungere til nå hvertfall, så får jeg se. Kom gjerne med innspill rundt det.

Vi har enda ikke trent med tau rundt ruten, slik det er i eliteklassen. Tror dere dette gjør det enda lettere for hunden?

Også tipset Margrete meg om noe på msn, men jeg satt i en kjemi-samtale på telefonen og fikk ikke svart på den :icon_redface: Hun anbefalte at jeg setter opp to ruter og sender Cita mellom de to, og det skal jeg gjøre *kjøpe enda nye 4 kjegler*.

Også lurte jeg på; i eliteklassen har jeg kun sett at ruten står til høyre for kjeglen. Er det alltid slik, eller kan det hende man må sende hunden til høyre noen ganger og til venstre noen ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enda ikke trent med tau rundt ruten, slik det er i eliteklassen. Tror dere dette gjør det enda lettere for hunden?

Garantert! Blaze har iallefall ett mye bedre bilde i hode sitt med linjer rundt.

Huske å gi tilbakemelding på hvordan det går framover, jeg holder selv på med nyinnlæring av Elite ruten og morro å høre andres erfaringer. (jeg må begynne på nytt da det er 3år siden hun så en rute sist, og hun kunne den egentlig ikke da heller :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enda ikke trent med tau rundt ruten, slik det er i eliteklassen. Tror dere dette gjør det enda lettere for hunden?

Mye lettere! Finn noe å markere opp for henne. Går an å kjøpe stoff på butikken og sy noe greier.

Også tipset Margrete meg om noe på msn, men jeg satt i en kjemi-samtale på telefonen og fikk ikke svart på den :icon_redface: Hun anbefalte at jeg setter opp to ruter og sender Cita mellom de to, og det skal jeg gjøre *kjøpe enda nye 4 kjegler*.

Ja og du vet hva jeg sa da! *ler* Forklare litt bedre her. Jeg tenker at Cita ikke kan dirigering i det hele tatt, og at kanskje Labbis bør se på denne øvelsen som en fremmadsending i bruks. Lære hunden å fly dit mor peker. Så da var tanken min at Labbis setter opp to ruter, stiller seg en meter tilbake fra midten og sender til høyre og venstre, og sender mellom de. Altså lærer Cita å gå den veien mor peker. Men klart, lurt å ha ruta inne først, altså ett bilde av hva hun skal og så legge på dirigering etterpå. *tegner og forklarer og det ser fantastisk ut i hodet mitt*

Også lurte jeg på; i eliteklassen har jeg kun sett at ruten står til høyre for kjeglen. Er det alltid slik, eller kan det hende man må sende hunden til høyre noen ganger og til venstre noen ganger?

Den kan komme til venstre å, så ikke lås deg på en retning :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert! Blaze har iallefall ett mye bedre bilde i hode sitt med linjer rundt.

Huske å gi tilbakemelding på hvordan det går framover, jeg holder selv på med nyinnlæring av Elite ruten og morro å høre andres erfaringer. (jeg må begynne på nytt da det er 3år siden hun så en rute sist, og hun kunne den egentlig ikke da heller :icon_redface: )

Tilbakemeldinger kommer! :icon_redface:

Mye lettere! Finn noe å markere opp for henne. Går an å kjøpe stoff på butikken og sy noe greier.

Jeg har sånn markeringsbånd til å ha rundt ringer, tenkte å bruke det. Ser at de selger slikt markeringsbånd rundt ruten til over 300 kroner på nettet :whistle:

Ja og du vet hva jeg sa da! *ler*

Jammen jammen, det var veldig viktig altså :whistle:

Forklare litt bedre her. Jeg tenker at Cita ikke kan dirigering i det hele tatt, og at kanskje Labbis bør se på denne øvelsen som en fremmadsending i bruks. Lære hunden å fly dit mor peker. Så da var tanken min at Labbis setter opp to ruter, stiller seg en meter tilbake fra midten og sender til høyre og venstre, og sender mellom de. Altså lærer Cita å gå den veien mor peker. Men klart, lurt å ha ruta inne først, altså ett bilde av hva hun skal og så legge på dirigering etterpå. *tegner og forklarer og det ser fantastisk ut i hodet mitt*

Det ser bra ut i hodet mitt også *se for seg Cita fly fra rute til rute i timesvis uten å bli sliten og finne midten perfekt hver gang* :hyper: Men ja, jeg skal prøve det. Jeg tror at med slik trening kan det bli enklere for henne å lære seg å se ruten også, da får jeg jo også tatt flere repetisjoner ikkesant. At hun lærer å springe i retningen jeg peker uten å nøle, og feste blikket fremfor seg (og dermed oppdage ruten) og ikke 35 grader til høyre f.eks.

Den kan komme til venstre å, så ikke lås deg på en retning :wub:

Æsj. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn markeringsbånd til å ha rundt ringer, tenkte å bruke det. Ser at de selger slikt markeringsbånd rundt ruten til over 300 kroner på nettet :icon_redface:

Gå på rema/rimi/nille/biltema kjøp lastestropper til 10/20 kr stk som er av varrierende lende. Brukt stiftemaskin og lag en brett der hjørnene/kjeglene skal være og stift sammen. Så bruker du teltplukker under kjeglen til å feste stroppenene.

Brått sparte du 250,- :icon_redface:

Æsj. Jaja.

Begynnte alt første dagen å stille meg til samme rute fra både høyre og venstre jeg. Det så du sikkert på videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på rema/rimi/nille/biltema kjøp lastestropper til 10/20 kr stk som er av varrierende lende. Brukt stiftemaskin og lag en brett der hjørnene/kjeglene skal være og stift sammen. Så bruker du teltplukker under kjeglen til å feste stroppenene.

Brått sparte du 250,- :icon_redface:

Lastestropper? Skal spørre etter noe sånt :icon_redface:

Begynnte alt første dagen å stille meg til samme rute fra både høyre og venstre jeg. Det så du sikkert på videoen.

Ja, det gjør jeg også, mer ubevisst da, men jeg tenkte at dersom det bare er èn retning hver gang, så blir det enklere for henne å se ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort nå:

Jeg begynte på nytt igjen med liten rute (1x1 meter) i stuen og musematte, slik som Jeanette viste på filmen. Lot henne ikke se at jeg plasserte den opp, men hadde henne på et annet rom. Tar henne ut og peker som jeg har pleid å gjøre, og lar henne tilby å løpe ut, klikk og belønn for touching av musematte. Fortsatte slik, og forhåpentligvis lærer hun seg å se rett frem dersom jeg er flink å gjøre dette hver gang før jeg skal sende henne til ruten.

Jeg fjernet musematten ganske fort, siden hun har dette inne en del. Har økt litt størrelse på ruten også, 2x2 meter til full størrelse. Har trent mest inne til nå (har god plass på jobben), og gjør dette. Hun stoppet litt opp først i starten, før hun var helt inne i ruten, så jeg shapet inn resten og brukte ball. Ballen fungerte veldig mye bedre enn når jeg kaster godbit. Jeg er alltid forsiktig med å kaste godbit fordi jeg er redd for å få søk (vi trener mest på gress), og da blir jo forventningen mot meg. Nå kaster jeg ball videre gjennom ruten, slik at hun får forventning forover når hun løper ut. Hun er jo ikke glad i ball, derfor gjør hun det som en jobb. Hun henter ballen i full fart og skyndter seg inn til meg for å bytte den i noe godt. Altså er det ikke jakten som er belønningen hennes. Men det ser ut til å fungere, for det blir en slags kjede. Hun løper ut, forventer ball foran seg, skyndter seg å hente ballen ved synet av den, avleverer hos meg i bytte med godbit (og først der blir atferden forsterket).

Det ser ut til å fungere til nå hvertfall, så får jeg se. Kom gjerne med innspill rundt det.

Vet ikke om du nå bruker ball som påvirkning for å få hunden ut i ruta, eller som forsterkning etter at hunden selv har sprunget inn i ruta? Det er stor forskjell på det. Bruker du ball(eller godbit)som påvirkning, dvs kaster ballen i retning ruta for å få hunden ut til den, påvirker du jakt-og søksfunksjonen til hunden og i det hunden griper ballen(slutthandling av jaktinsinktet) har du forsterket jakt-og søksfunksjonen til hunden. Hunden vil neste gang kanskje springe i retning ruta, men slår på søksfunksjon og venter å få utløst sitt jaktinstinkt og få grepet ballen. Innlæringsbildet til hunden blir feil mht innlæring av øvelsen da ruta IKKE er en søksøvelse.

Jeg bruker mye ball som forsterkning av ønsket atferd, men det er klikkeren som er "fotografiapparatet" og slutthandling av ønsket atferd og som forteller hunden at "akkurat nå er du i rett posisjon i ruta", nå gjorde du rett!

Dvs jeg klikker først i det hunden er i rett posisjon i ruta(tar bilde av plasseringen for hunden og avslutter ønsket handling) og så kaster jeg ballen som forsterkning av den ønskede atferden og gjerne i retning og forbi ruta dvs såkalt strategisk belønningsplassering.

Poenget er at vi skal lære hunden; forutsetningen for å få forsterkningen sin(ballen), er at den må inn i ruta først!

Jeg bruker også å legge ballen i en matskål ved siden av sekken og hunden må således løpe i fra belønningen(motsatt retning) og inn i ruta for å få "klikk" og så springe tilbake for å hente belønningen sin.

Dette synes kanskje enkelte er en liten detalj, men jeg mener det er uttrolig viktig detalj for skape rett innlæringsbilde for hunden.

Har du utfordringer med å få hunden inn i ruta, kort inn avstanden til ruta, repeter med musematte og i det hunden toucher matta, klikk og kast ballen. Ta bort musematta, klikk når hunden er i rett posisjon i ruta, kast ballen! Øk gradvis avstanden til ruta og etter klikket, kaster du ballen rett over hodet på hunden og forbi ruta, strategisk belønningsplassering.

OG hvis hunden ikke er særlig interessert i ballen(for dårlig forsterkerkvalitet) er det IKKE noe i veien å kaste godbit til hunden, men det må skje ETTER at du har klikket for rett posisjon i ruta(du har da avsluttet rett atferd for hunden gjennom klikket). Ser du forskjellen? Godbiten blir brukt som forsterkning og ikke som påvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...