Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lærte du inn ruten?


Benedicte

Recommended Posts

Jeanette: Åja, sånn ja! De så jo grei ut.

Vet ikke om du nå bruker ball som påvirkning for å få hunden ut i ruta, eller som forsterkning etter at hunden selv har sprunget inn i ruta? Det er stor forskjell på det. Bruker du ball(eller godbit)som påvirkning, dvs kaster ballen i retning ruta for å få hunden ut til den, påvirker du jakt-og søksfunksjonen til hunden og i det hunden griper ballen(slutthandling av jaktinsinktet) har du forsterket jakt-og søksfunksjonen til hunden. Hunden vil neste gang kanskje springe i retning ruta, men slår på søksfunksjon og venter å få utløst sitt jaktinstinkt og få grepet ballen. Innlæringsbildet til hunden blir feil mht innlæring av øvelsen da ruta IKKE er en søksøvelse.

Jeg bruker mye ball som forsterkning av ønsket atferd, men det er klikkeren som er "fotografiapparatet" og slutthandling av ønsket atferd og som forteller hunden at "akkurat nå er du i rett posisjon i ruta", nå gjorde du rett!

Dvs jeg klikker først i det hunden er i rett posisjon i ruta(tar bilde av plasseringen for hunden og avslutter ønsket handling) og så kaster jeg ballen som forsterkning av den ønskede atferden og gjerne i retning og forbi ruta dvs såkalt strategisk belønningsplassering.

Poenget er at vi skal lære hunden; forutsetningen for å få forsterkningen sin(ballen), er at den må inn i ruta først!

Jeg bruker også å legge ballen i en matskål ved siden av sekken og hunden må således løpe i fra belønningen(motsatt retning) og inn i ruta for å få "klikk" og så springe tilbake for å hente belønningen sin.

Dette synes kanskje enkelte er en liten detalj, men jeg mener det er uttrolig viktig detalj for skape rett innlæringsbilde for hunden.

Har du utfordringer med å få hunden inn i ruta, kort inn avstanden til ruta, repeter med musematte og i det hunden toucher matta, klikk og kast ballen. Ta bort musematta, klikk når hunden er i rett posisjon i ruta, kast ballen! Øk gradvis avstanden til ruta og etter klikket, kaster du ballen rett over hodet på hunden og forbi ruta, strategisk belønningsplassering.

OG hvis hunden ikke er særlig interessert i ballen(for dårlig forsterkerkvalitet) er det IKKE noe i veien å kaste godbit til hunden, men det må skje ETTER at du har klikket for rett posisjon i ruta(du har da avsluttet rett atferd for hunden gjennom klikket). Ser du forskjellen? Godbiten blir brukt som forsterkning og ikke som påvirkning.

Da er vi uenige tydeligvis. Jeg kaster ballen når hun er over midten av ruten for å få forventningen bort fra me, allikevel er ikke ballen en forsterker for henne. Synet av ballen gir henne bare lov til å fortsette i en kjede som hun allerede har lært. Synet av ballen > hente den > belønning. Samtidig får jeg opp stressnivået mer. Og jo, jeg får inn søksfunksjon på hunden selv om jeg kaster godbiter etter at jeg har klikket. Veldig mye faktisk. Da vil hun med en gang fortsette å lete etter flere fordi hun kjenner lukten (jeg har en retriever). Og dersom hun blir usikker (jeg avventer henne f.eks) vil hun også begynne å søke etter mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Jeanette: Åja, sånn ja! De så jo grei ut.

Da er vi uenige tydeligvis. Jeg kaster ballen når hun er over midten av ruten for å få forventningen bort fra me, allikevel er ikke ballen en forsterker for henne. Synet av ballen gir henne bare lov til å fortsette i en kjede som hun allerede har lært. Synet av ballen > hente den > belønning. Samtidig får jeg opp stressnivået mer. Og jo, jeg får inn søksfunksjon på hunden selv om jeg kaster godbiter etter at jeg har klikket. Veldig mye faktisk. Da vil hun med en gang fortsette å lete etter flere fordi hun kjenner lukten (jeg har en retriever). Og dersom hun blir usikker (jeg avventer henne f.eks) vil hun også begynne å søke etter mat.

Jepp, da er vi uenige, men når klikker du og forsterker ønsket posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er vi uenige, men når klikker du og forsterker ønsket posisjon?

Jeg kaster ballen når hun er over midten av ruten

Jeg bruker ikke klikkeren i denne øvelsen. Jeg kaster ballen når hun er i midten av ruten/like over. Synet av ballen er forsterkende fordi hun vet at dersom hun fullfører kjeden, så leder den til belønning. Så det blir en slags baklengskjeding, derfor skjer primærforsterkingen inne hos meg, men synet av ballen vil også forsterke det å løpe ut gjennom midten av ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke klikkeren i denne øvelsen. Jeg kaster ballen når hun er i midten av ruten/like over. Synet av ballen er forsterkende fordi hun vet at dersom hun fullfører kjeden, så leder den til belønning. Så det blir en slags baklengskjeding, derfor skjer primærforsterkingen inne hos meg, men synet av ballen vil også forsterke det å løpe ut gjennom midten av ruten.

Ok, ikke enig i dette i og med hunden får gripe ballen, ref tidligere innlegg, men det spiller jo ingen rolle :wub: . Jeg ville trent kun på delferdigheten "ut til ruta og finne posisjonen" og forsterket dette. Så ville jeg baklengskjedet resten av øvelsen etterpå. Uansett, lykke til og håper dere får det til :wub: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ikke enig i dette i og med hunden får gripe ballen, ref tidligere innlegg, men det spiller jo ingen rolle :( . Jeg ville trent kun på delferdigheten "ut til ruta og finne posisjonen" og forsterket dette. Så ville jeg baklengskjedet resten av øvelsen etterpå. Uansett, lykke til og håper dere får det til :P .

Jeg VET at hunden min kobler inn søksfunksjon om jeg kaster godbit til henne, selv etter at jeg har klikket :( Men det fungerer bra slik vi gjør det nå hvertfall, og hun kobler ikke inn søksfunksjonen på ballen, enda hvertfall. Tror uansett det fungerer bedre for oss enn andre ting. Hun kobler gjerne inn søksfunksjonen om hun ikke ser musematten skikkelig, så det vi gjør nå er at jeg sender henne ut til ruten (hvor det er en lite musematte som hun ikke ser fra utgangspunktet) og kaster ballen når hun er over midten (med ryggen til meg slik at hun ikke ser at jeg slynger armen. Jeg bare roper "BRA" som et keep-on-going-signal like før ballen treffer bakken foran henne). I dag sluttet hun til slutt å bry seg om musematten, selv om den var der, hun løp gjennom ruten og jeg kastet belønningen.

Men ett spørsmål til dere som trener både apportering med dirigering og rute (elite).

Når jeg trener apportering med dirigering sender jeg først hunden ut til kjeglen, og så viser jeg med hånden og sier "høyre/venstre". Da kaster hun seg rundt og løper skrått ut til retningen jeg peker for å finne apporten.

I dag sendte jeg henne fra kjeglen og inn i ruten, og her viser jeg også med hånden på lik måte som med dirigeringen med apporten, bare at jeg sier "rute". Dette gikk veldig bra, men et par ganger på første starten kastet hun seg rundt og tenkte nok at det lå en apport et sted. Fikk hun øye på ruten så sprang hun ut.

Burde jeg fortsette å bare trene slik, og så vil hun etterhvert lære seg forskjellen? Eller burde jeg bruke flere/andre stimulus for at hun skal forstå forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er film av den "nye" ruten hennes. Trener her eliterute, og det går mye bedre syns jeg. Lar henne ofte fullføre helt gjennom ruten, for hun har et knallbra stå-moment så det blir ikke noe problem å få stoppet henne. Bruker også kjeden med ball som jeg har snakket om.

Eneste problemet er at hun noen ganger tror vi skal ha apportering med dirigering, og kaster seg i en helt annen retning :wub: Som oftest retter hun seg opp selv da, men jeg vil ikke at hun skal nøle. Kanskje det kommer etterhvert?

Prøver å være flink å variere fra hvor jeg sender henne. Er uten musematte i ruten på disse.

1. rute: http://www.vimeo.com/7047161

2. rute: http://www.vimeo.com/7047243

3. rute: http://www.vimeo.com/7047367 (her løper hun litt ut før hun retter seg opp)

4. rute: http://www.vimeo.com/7047426 (her løper hun også feil, men retter seg noenlunde opp)

5. rute: http://www.vimeo.com/7047500 (tar med stå og dekk i ruten)

Det ble fem ulike filmer, for klarer ikke redigere med når det er sånn quicktime-format :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er film av den "nye" ruten hennes. Trener her eliterute, og det går mye bedre syns jeg. Lar henne ofte fullføre helt gjennom ruten, for hun har et knallbra stå-moment så det blir ikke noe problem å få stoppet henne. Bruker også kjeden med ball som jeg har snakket om.

Eneste problemet er at hun noen ganger tror vi skal ha apportering med dirigering, og kaster seg i en helt annen retning :twisted: Som oftest retter hun seg opp selv da, men jeg vil ikke at hun skal nøle. Kanskje det kommer etterhvert?

Prøver å være flink å variere fra hvor jeg sender henne. Er uten musematte i ruten på disse.

1. rute: http://www.vimeo.com/7047161

2. rute: http://www.vimeo.com/7047243

3. rute: http://www.vimeo.com/7047367 (her løper hun litt ut før hun retter seg opp)

4. rute: http://www.vimeo.com/7047426 (her løper hun også feil, men retter seg noenlunde opp)

5. rute: http://www.vimeo.com/7047500 (tar med stå og dekk i ruten)

Det ble fem ulike filmer, for klarer ikke redigere med når det er sånn quicktime-format :wub:

Dette er jo bra trening :aww:

He, he, du trener jo egentlig akkurat som jeg har foreslått lenger opp :) I stedet for "klikk", sier du "BRA" når hunden er i ruta og da har du jo nettopp markert for hunden nøyaktig rett posisjon og avsluttet atferden "springe i rett posisjon i ruta" med "BRA". Da kan forsterkningen, i dette tilfelle ballen, komme egentlig hvor som helst, men det er lurt å kaste den gjennom ruta slik du gjør(=strategisk belønningsplassering).

Du bruker ballen som forsterkning og ikke som påvirkning, så dette blir bra til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...