Gå til innhold
Hundesonen.no

legger seg ned..


monica_n

Recommended Posts

når vi møter andre hunder så legger tassen seg rett ned, og når den andre hunden kommer nærmt nok så hopper han opp og blir helt vill og SKAL bort til den andre hunden. det er litt slitsomt.. folk blir jo redd når han gjør slikt.. :roll: det er ikke alltid han hopper opp, av og til venter han på at den andre hunden har gått forbi. Spesielt når vi treffer schæferene til naboen:P noen som vet hvorfor han gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge seg ned før et møte er et dempende signal, og bør IKKE korrigeres (ser mange som gjør det).

Hoppe opp kan være for å slikke i munnvikene, som også er et dempende signal. Yngste hunden min gjorde også sånn som valp/unghund, og spesielt på store, ukjente hunder. For å blidgjøre dem/ vise at han var vennlig/ingen trussel. Språket ble mer "sofistikert" og diskrè etterhvert, f.eks snu hodet, slikke seg på nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund jeg passte til jeg fikk hund selv(en flat), den la seg ned, men når den kom bort til hunden og det var en hannhund ble han bare agressiv.

Hvorfor la han seg ned og skulle hvise at han ikke var farlig hvis han ble agressiv motdem etterpå. Prøvde han bare å lure dem for at de skulle komme bort?

Har ikke så mye greie på akkurat dette. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund jeg passte til jeg fikk hund selv(en flat), den la seg ned, men når den kom bort til hunden og det var en hannhund ble han bare agressiv.

Hvorfor la han seg ned og skulle hvise at han ikke var farlig hvis han ble agressiv motdem etterpå. Prøvde han bare å lure dem for at de skulle komme bort?

Har ikke så mye greie på akkurat dette. :?

Det samme gjør hannen vår, jeg mener at det å legge seg ned er det dårligste signalet han gir, er det virkelig et dempende signal?:S

hannen min er usikker og det er derfor han gjør sånn, det kan jo være at han prøver å roe ned men så må få sagt fra at han er den tøffeste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. det henger jo ofte sammen. Min gjorde det også (kun) når han var usikker når det var en store ukjente (litt skumle syns han) hanhunder. Når han ble eldre og mer selvsikker/ trygg sluttet han, og gir ikke like overdrevne dempende signaler. Men sakner farten og sr vekk og sånn. Så det kan jo hende hunden er nettopp utrygg og vil hindre konflikt og tar litt hardt i, (det er for å dempe den andre hunden, ikke seg selv) og så når den andre kommer for nærme blir det litt for skummelt kanskje (?) og da er jo angrep for noen det beste forsvar. Hvis han blir aggressiv etter å ha lagt seg ned, tror jeg det er frykt-basert aggresjon/usikkerhet, absolutt ikke dominans-aggresjon. Dominante selvsikre hunder legger seg jo ikke ned sånn med mindre det er for å f.eks trygge en liten usikker valp (sjarmerende å se på!!) , men det passer jo ikke inn i bildet her.

Det jeg mente var at hvis man korrigerer mens hunden er utrygg, så blir jo situasjonen og den andre hunden enda skumlere og sjansen for bråk større. Og at han skjønner neppe hvorfor, siden det å legge seg ned slik jo er en høflig og naturlig konfliktunnvikende atferd for hunden når han føler at det virkelig trengs. (at det kanskje i virkeligheten ikke trengs er jo en annen sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka gjør det. Hun demper både seg selv og den andre hunden, og når den andre hunden også har gitt - i følge Tinka - nok dempende signaler, farer hun opp for å hilse på.

Hittil har jeg ikke gjort annet enn å la henne ligge osv, men nå har jeg tenkt til å bygge videre på det. Om hun lærer seg å legge seg ned og ligge stille til den andre hunden har gått forbi/jeg har gitt henne tillatelse til å hilse på vil det jo gi meg en stor fordel i hilsesituasjoner, samtidig som Tinka gjør det hun vanligvis ville ha gjort når hun ser andre hunder. Lett blir det dog ikke, for hun er ikke mest opptatt av godbiter akkurat når det kommer en hund i mot oss, så da får jeg heller bruke hunden som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er ikke agressiv mot andre hunder' date=' vil bare leke med de når han kommer nærmt nok.. så det er positivt at han gjør det? jeg blir alltid så flau når han gjør det og prøver åd ra han med meg :oops: :) må se sykt dumt ut da:P[/quote']

sorry. jeg siterte feil igjen. :) det siste svaret var ment til de som skrev at hunden la seg ned først og var aggressiv etterpå..

Ja, det er ikke noe "galt" med atferden, ihvertfall ikke om det er en litt ung hund, det er bare vennlig og valpete. Men har sett folk straffe sånnt så det har blitt til aggresjon over tid. Folk vi har møtt på mange ganger over en periode og eieren har blitt sint (sikkert flau) og sagt at hunden var sta/trassig som la seg og ikke ville gå og sparket til den og sånn. :lol:

Et par har blitt lettet og sluttet å herje når jeg sa det (å legge seg) var konfliktunnvikende atferd og ikke trass.

Hehe Jeg var ganske flau noen ganger da jeg gikk med min i bånd og han gjorde sånn. Noen hundeeiere trodde han var aggressiv når han først var statue og så PLUTSELIG skulle dra i bånd (huden i ansiktet strammet bakover så han så sinnsyk ut)og hoppe for å nå opp til ansiktet til den andre hunden, og flere var redd for at deres egen hund skulle ta han (han gjorde det jo mest på store, tøffe hunder) , men har aldri opplevd at noen hunder har mistolket det og blitt sure. De fleste ville leke også. Han sluttet i 13-14 mnd alderen samtidig med at han ble mindre banslig ellers.

Men ikke alle hunder tåler at en voksen hann raser bort til dem, så det kan jo være lurt å trene (positivt) rolig hilsing etterhvert. Noen fortsetter å legge seg ned når de blir voksne også, og det er jo ok. Unngår bråk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...