Gå til innhold
Hundesonen.no

Collievalper på vei:)


Ewig

Recommended Posts

Termin er om 47 min... :icon_confused: Men er forøvrig ikke i nærhet av føde... :icon_confused: Spiser som en hest, og tripper som ei høne... sukk.

far er Res.dogCC Cruftsvinner -08Kaokoi Terry Tramp og mor er 3xcert Dogueville west a rising star - ikke fått det Store ennå... :icon_confused:

har det kommet noen valper hvor mange???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar
Jeg vet det koster og ha valper parring avgifft osv men når en oppdretter får penga i handa er det ikke lengre dens hund for i så fall vil jeg ha mine 13000 tilbake jeg har ingenting i mot at oppdrettere skal ha muligheten til og kjøpe hunden tilbake hvis noe dukker opp eller hvertfall får hvite hvor den havner . jeg får finne en seriøs oppdretter uten navne tvang neste gang jeg finner på å kjøpe meg en rasehund. noe jeg tviler på etter å ha opplevd hvor trangsynte oppdrettere er.

Interessant å høre at det viktigste ved valg av oppdretter faktisk er at man får velge registreringsnavnet selv... Jeg lurer på hva som er så fryktelig viktig ved å få bestemme registreringsnavnet selv så lenge man selv kan bestemme hundens kallenavn ? Kanskje du også vil bestemme hva bilen din skal hete, sånn på vognkortet ? For du har jo kjøpt den og bør jo få bestemme navnet selv.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det koster og ha valper parring avgifft osv men når en oppdretter får penga i handa er det ikke lengre dens hund for i så fall vil jeg ha mine 13000 tilbake jeg har ingenting i mot at oppdrettere skal ha muligheten til og kjøpe hunden tilbake hvis noe dukker opp eller hvertfall får hvite hvor den havner . jeg får finne en seriøs oppdretter uten navne tvang neste gang jeg finner på å kjøpe meg en rasehund. noe jeg tviler på etter å ha opplevd hvor trangsynte oppdrettere er.

Må flire litt jeg altså, er du helt alvorlig nå?

Spiller det noen rolle i det hele tatt hva hunden heter i stamtavlen?? Man bruker jo ikke stamtavlenavnet uansett :icon_confused: Eller, man kan jo riktignok bruke deler av stamtavlenavnet dersom man vil det, men de færreste gjør jo dette.. Stamtavlenavnet bruker man aldri i hverdagen, er noen få aktiviteter man trenger stamtavlen til, men ellers så ligger den jo bare trygt i en perm. Trenger ikke se på navnet en gang dersom det plager det :icon_confused: Jammen meg mye man skal lage problemer av!

På lik linje med andre ting, så er det også vanlig at hunden synker i verdi jo eldre den blir (med mindre den har gode meritter innenfor utstilling/hundesport). Syns ikke man kan forvente å få full pris på en voksen hund uten å ha meritter på den.

Men jeg er enig, om du som valpekjøper er så trangsynt som du gir utrykk for over her, så er det kanskje like greit å ikke gå til anskaffelse av rasehund uansett.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææi, - ingenting på gang enda... :icon_confused: Kjenner at jeg blir litt nervøs.. Hvor lenge kan det gå før det setter i gang uten at jeg må "reagere"? Hørt alt fra 2 til 4 dager.

Hvordan har du regnet termin? Ble hun parret over flere dager?

Så lenge tispa er rolig, det ikke er utflod og temperaturen er jevn ville jeg vært relativt rolig enda - du regnet i dag som termin, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må flire litt jeg altså, er du helt alvorlig nå?

Spiller det noen rolle i det hele tatt hva hunden heter i stamtavlen?? Man bruker jo ikke stamtavlenavnet uansett :icon_confused: Eller, man kan jo riktignok bruke deler av stamtavlenavnet dersom man vil det, men de færreste gjør jo dette.. Stamtavlenavnet bruker man aldri i hverdagen, er noen få aktiviteter man trenger stamtavlen til, men ellers så ligger den jo bare trygt i en perm. Trenger ikke se på navnet en gang dersom det plager det :icon_confused: Jammen meg mye man skal lage problemer av!

På lik linje med andre ting, så er det også vanlig at hunden synker i verdi jo eldre den blir (med mindre den har gode meritter innenfor utstilling/hundesport). Syns ikke man kan forvente å få full pris på en voksen hund uten å ha meritter på den.

Men jeg er enig, om du som valpekjøper er så trangsynt som du gir utrykk for over her, så er det kanskje like greit å ikke gå til anskaffelse av rasehund uansett.... :icon_confused:

Jeg opplevde først hvor fordomms fulle oppdrettere virklig var da jeg ringte rundt på rasene jeg til slutt valgte ut som ville passe for meg og mine intreser og bare det at mange mener at det er en bagatell det med navnet nå stiller jeg ut og det tar mye unødvendig tid og og tungvind at hver gang jeg melder hunden på noe MÅ bruke et navn som er langt og ikke på norsk en gang i stedet for kennel navn og navnet som brukes til daglig . jeg er alenemor med 15 års erfaring med hund men det oppdretere hang seg opp i var at jeg hadde en 1 åring og andre dyr var ikke måte på hva som ville gå galt flerre oppdretere ville ikke at jeg skulle komme på besøk en gang for og se åssen rasen var uttafor utstilling ringen ( puddler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde først hvor fordomms fulle oppdrettere virklig var da jeg ringte rundt på rasene jeg til slutt valgte ut som ville passe for meg og mine intreser og bare det at mange mener at det er en bagatell det med navnet nå stiller jeg ut og det tar mye unødvendig tid og og tungvind at hver gang jeg melder hunden på noe MÅ bruke et navn som er langt og ikke på norsk en gang i stedet for kennel navn og navnet som brukes til daglig . jeg er alenemor med 15 års erfaring med hund men det oppdretere hang seg opp i var at jeg hadde en 1 åring og andre dyr var ikke måte på hva som ville gå galt flerre oppdretere ville ikke at jeg skulle komme på besøk en gang for og se åssen rasen var uttafor utstilling ringen ( puddler).

Da føler mann seg virklig velkommen innen for det reinrasa miljøet det er ikke meningen å henge ut pudler som negativ rase heller oppdreterne for på utstillinger er de super stressa og hundene gjort fine det er jo ikke sånn de er til vanlig jeg kjenner flere som har den samme erfaringen med oppdrettere og at det er barn i huset jeg ringte for moro skyld på en dobbermann valp og oppdrettern var kjempe posetiv til rasen og barn hvorfor kan ikke oppdretere se på erfaringen til de som ringer i stedet for at det er små barn og andre dyr i huset. min forgje hund var ikke trygg da jeg fikk ho men etter 1 år gikk ho alltid løs uten om løpetia da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde først hvor fordomms fulle oppdrettere virklig var da jeg ringte rundt på rasene jeg til slutt valgte ut som ville passe for meg og mine intreser og bare det at mange mener at det er en bagatell det med navnet nå stiller jeg ut og det tar mye unødvendig tid og og tungvind at hver gang jeg melder hunden på noe MÅ bruke et navn som er langt og ikke på norsk en gang i stedet for kennel navn og navnet som brukes til daglig . jeg er alenemor med 15 års erfaring med hund men det oppdretere hang seg opp i var at jeg hadde en 1 åring og andre dyr var ikke måte på hva som ville gå galt flerre oppdretere ville ikke at jeg skulle komme på besøk en gang for og se åssen rasen var uttafor utstilling ringen ( puddler).

OK, så problemet er at du må SKRIVE et langt navn på en påmelding, faktisk... :icon_confused: Hvor ofte har du tenkt å melde på hunden til noe da, og hvordan har du tenkt å gjøre det (for nå for tida går jo de fleste påmeldinger via web og man trenger ikke engang å taste inn hunden registreringsnummer, foreldre eller annet fordi det kommer automatisk opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du regnet termin? Ble hun parret over flere dager?

Så lenge tispa er rolig, det ikke er utflod og temperaturen er jevn ville jeg vært relativt rolig enda - du regnet i dag som termin, ikke sant?

Hun ble parra tre ganger. 1ste gang ikke suksess, så to dager etter hverandre. Jeg regner fra gang nr to, noe som blir nøyaktig ni uker i dag... Da jeg kom hjem i dag, var tempen sunket til 37,4 grader! kan vi kanskje forvent at noe begynner å skje snart...? :icon_confused: Hun er veldig rolig. Følger meg over ALT. Vil ikke ut noe særlig. Sover MYE! Men spiser også MYE! Skal de ikke miste matlysta noen dager før det setter i gang...?? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble parra tre ganger. 1ste gang ikke suksess, så to dager etter hverandre. Jeg regner fra gang nr to, noe som blir nøyaktig ni uker i dag... Da jeg kom hjem i dag, var tempen sunket til 37,4 grader! kan vi kanskje forvent at noe begynner å skje snart...? :innocent: Hun er veldig rolig. Følger meg over ALT. Vil ikke ut noe særlig. Sover MYE! Men spiser også MYE! Skal de ikke miste matlysta noen dager før det setter i gang...?? :icon_confused:

Individuelt :icon_confused: De fleste tisper mister kanskje litt matlyst, mens noen gjør ikke. Jeg tror ikke du trenger å bekymret deg noe, de fleste tisper foretrekker å føde over natten/morgenkvisten så du trenger ikke helt å begynne å bekymre deg enda, hold et øye med henne og ta det med ro :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mistet heller ikke matlysten.. Hun er ikke noe forandret i oppførsel heller, utenom at hun fra første paring sover mye mer enn vanlig.. Men hun er leken, aktiv osv, kan ikke merke at hun er drektig på noe annet enn at hun sover mer (og se det på magen etterhvert da, selv om den også har vært liten).

På min tispe har jeg ikke tatt temperatur eller noe, da min veterinær sa det ikke var noe vits. Den svingte veldig mye uansett, så hans erfaring var at det ikke var noe sikker måte å si det på. (Men det er kanskje litt smak og behag).

Så lenge du kjenner liv, tispen ikke er veldig slapp, eller har begynnt å få veer eller utflod, så ville jeg tatt det rolig og sett det an.. Men du kan jo også bare ta en telefon til veterinær og høre dersom du er usikker. Mye bedre med en telefon for mye enn en for lite :icon_confused:

9 uker er også bare ca, det er en normalvariasjon på 57-70 dagers drektighet.

Men kan jo virke som noe er på gang nå, så er bare å følge med!

Legger ved noe info til deg:

Komplikasjoner under valpingen

Det er viktig å kunne faststille om tispa er i utpressingsstadiet. Temperaturen har da vært lav og har steget tilbake til det normale nivået. Tispa har pressveer, dvs. man kan se at bukmusklene brukes, og vannet har gått. Dersom et eller flere av disse forholdene er til stede uten at det kommer noen valp sier man at fødselen ikke kommer i gang.

Hvis ingen valp er født, bør tispa undersøkes av en dyrlege dersom:

* Temperaturfallet var for mer enn 12 -36 timer siden og den nå er på normalt nivå igjen.

* Det er mer enn tre timer siden vannet gikk.

* Tispa har svake og uregelmessige veer i 3-4 timer.

* Tispa har sterke, regelmessige og tette veer i 20 – 30 minutter uten at det kommer noen valp. Da er sannsynligvis valpen veldig stor eller den ligger feil. Fødselsveiene kan også være for trange for normale valper. Behandlingen er da oftest keisersnitt.

* Det kommer mørkegrønn utflod uten at det kommer noen valp. Morkaken begynner da å løsne og valpen vil dø av oksygenmangel ganske raskt.

Dersom det går veldig lang tid fra en valp er født til den neste kommer sier man at fødselen stopper opp. Da skal man kontakte dyrlege dersom:

* Det er 2-3 timer siden fostervannet gikk.

* Ved sterke tette og regelmessige veer i mer enn 20 – 30 minutter.

* Svake uregelmessige veer i 2-3 timer.

* Hvis det er 4-5 timer siden siste valp og det er mistanke om at det er flere valper igjen.

* Dersom det er et lite kull og det tar mer enn 12 timer, eller det er et stort kull og det tar mer enn 24 timer.

Dersom tispa har svake veer kan man forsøke å stimulere veene. Dette kan være spesielt viktig hos en eldre tispe og hos unge uerfarne tisper. Det er viktig å fjerne alt stress og eventuelle uromomenter. Man kan gi tispa byggsuppe eller hønsesuppe tilsatt glukose (druesukker) 50 gram per liter, og eventuelt også kalsium, 20 g kalsiumfosfat eller kalsiumlaktat per liter. Man kan gå en liten tur med tispa, eventuelt løpe litt eller ta en liten biltur. Hvis det allerede har kommet noen valper skal disse ligge igjen i valpekassen. Da vil tispas egen hormonproduksjon øke kraftig og stimulere kraftigere veer. La også valpene får suge på juret, eventuelt masser juret forsiktig. Dette stimulerer også en kraftigere frigjøring av hormoner fra tispa. Ofte må svake veer behandles av dyrlege, ved å gi oxytocin og kalsium intravenøst.

Kilde: Dyrlegenett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble parra tre ganger. 1ste gang ikke suksess, så to dager etter hverandre. Jeg regner fra gang nr to, noe som blir nøyaktig ni uker i dag... Da jeg kom hjem i dag, var tempen sunket til 37,4 grader! kan vi kanskje forvent at noe begynner å skje snart...? :icon_confused: Hun er veldig rolig. Følger meg over ALT. Vil ikke ut noe særlig. Sover MYE! Men spiser også MYE! Skal de ikke miste matlysta noen dager før det setter i gang...?? :icon_confused:

OK, så i dag er 63 dager etter andre parring, og det kan jo være tredje parring som var klaff. Og som Helle sier, de går ikke presis ni dager. Jeg pleier å beregne cirka 66 dager som antatt termin på min rase (ni uker er 63 dager). Store kull kan komme tidligere, små kull kan komme senere - det blir ikke like fullt og prekært å komme seg ut. Og det er store individforskjell, noen herjer og styrer mye, andre har født før du var klar over at det nærmet seg. Du kjenner din hund - følg avslappet med på henne, så ser du nok endringer når det nærmer seg, før det er det bare å hvile - en fødsel kan ta tid, og da må hode og kropp være oppladet på dere begge to! Så kan du jo ringe veterinær i morgen om det beroliger deg å få deres mening også, vi ser jo ikke tispa. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Individuelt :lol: De fleste tisper mister kanskje litt matlyst, mens noen gjør ikke. Jeg tror ikke du trenger å bekymret deg noe, de fleste tisper foretrekker å føde over natten/morgenkvisten så du trenger ikke helt å begynne å bekymre deg enda, hold et øye med henne og ta det med ro :ahappy:

Min mistet heller ikke matlysten.. Hun er ikke noe forandret i oppførsel heller, utenom at hun fra første paring sover mye mer enn vanlig.. Men hun er leken, aktiv osv, kan ikke merke at hun er drektig på noe annet enn at hun sover mer (og se det på magen etterhvert da, selv om den også har vært liten).

På min tispe har jeg ikke tatt temperatur eller noe, da min veterinær sa det ikke var noe vits. Den svingte veldig mye uansett, så hans erfaring var at det ikke var noe sikker måte å si det på. (Men det er kanskje litt smak og behag).

Så lenge du kjenner liv, tispen ikke er veldig slapp, eller har begynnt å få veer eller utflod, så ville jeg tatt det rolig og sett det an.. Men du kan jo også bare ta en telefon til veterinær og høre dersom du er usikker. Mye bedre med en telefon for mye enn en for lite :hmm:

Herlig å høra at andre også beholder matlysta! Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at de SKAL miste den... :lol:

Slik jeg har forstått det, så skal tempen ned mot 36 grader, og når den begynner å stige, så er blokkinga igang. Nå ligger den stabilt rundt 37,5, mot 38 tidligere i uka. Synes det er litt greit å følge med tempen, og det gjør jeg i samme slengen som jeg følger med på at det ikke er grønn utflod..

OK, så i dag er 63 dager etter andre parring, og det kan jo være tredje parring som var klaff.

, små kull kan komme senere - det blir ikke like fullt og prekært å komme seg ut. Og det er store individforskjell, noen herjer og styrer mye, andre har født før du var klar over at det nærmet seg. Du kjenner din hund - følg avslappet med på henne, så ser du nok endringer når det nærmer seg, før det er det bare å hvile - en fødsel kan ta tid, og da må hode og kropp være oppladet på dere begge to!

Tror du har veldig rett i det - skal forsøke alt jeg kan å "ta meg sammen" .... %)

Jeg vet jo at kullet er lite (og sannsynligvis bare en), så det kan nok drøye ekstra da ja :lol:

Takk for supre meldinger - veldig kjekt å høre andres erfaring og meninger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrtsat ingen valper?? er jo spent selv om det ikke er min hund håper du sier i fra :icon_redface:

Neeeei, ingenting på gang enda! Jeg er SÅ utålmodig altså... Hun er kjempeleken og vil bare spille fotball. Går rundt med fotballen i munnen, og "trygler" meg om å spille med henne.... Det positive er jo at det er ingenting galt med henne, for makan til sprek bikkje skal du lete lenge etter. Jeg kjenner liv også, så ikke noe galt der heller. I dag er hun en dag over siste parring.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoooo-hooooo! Joda, nå er han kommet! I hyrten og styrten i går kveld! Alt gikk som en drøm, og mor og barn har det supert!

Jeg har vært ganske sliten og stressa, og mange telefoner har det vært - ikke lett å få gjort alt da :wub: I tillegg har det ikke vært særlig mye søvn, så litt "segen" er jeg kan du sei på ein måde :D

Men her er "Vidunderet"

post-5752-1255264572_thumb.jpg

post-5752-1255264641_thumb.jpg

post-5752-1255264710_thumb.jpg

Åhhh så gøy dette er! :wub:

post-5752-1255264697_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...