Gå til innhold
Hundesonen.no

Collievalper på vei:)


Ewig

Recommended Posts

Oi… Dette var visst en liten brannfakkel… :aww:

Jeg tror nok du har misforstått meg littegrann, og følgende blir derfor en slags forsvarstale/forklaring på parentesen jeg la til i txt’en min :aww: (blir sikkert komplisert lesning, siden jeg forsøker å si MYE med færrest mulig ord…)

Jeg synes du kategoriserer både blandingshunder og mennesker en smule, og ikke for nevne det pussige regnestykket ditt… - bittelitt feil kan du sei på ein måte – matte/state kan ikke brukes sånn, men jeg orker ikke å drive statistikkundervisning her (for ordens skyld så har jeg undervist i det…). Men det er veldig farlig å begi seg ut på en argumentasjon med begrunnelse i noe som ikke henger på greip (la oss si det enkelt – det er ikke rotter vi snakker om)

En annen sak er at du fremstiller blandingshunder som ”mindreverdige” å eie enn rasehund, og for deg så er det kanskje det. Når jeg skriver ”hadde nok satt et bl.k. på henne”, så hadde jeg slett ikke bare ”sluppet” henne ut, og latt henne hatt seg med hvilket som helst dyr. Jeg ville selvsagt lagt stooor vekt på instinkter, psyke og fysikk. Jeg ville også tenkt meg utrolig grundig om før jeg eventuelt gjorde et slikt stunt (ifht hennes svakheter (som også ville vært årsaken til at jeg ikke avlet rase på henne)(hadde hun vært mentalt ustabil eller fysisk syk, ville det selvsagt ikke kommet på tale uansett!)

Og – hvor mange avler på hundene sine etter dine kriterier…? Svært få tror jeg - dessverre! Og - det er faktisk mange som VIL ha blanding istedet for rase.

Så kommer den virkelige årsaken til min oppfatning av hvorfor jeg tror alle ”hun-kjønn” (også mennesker) har godt av å få avkom… - Jeg vokste selv opp med en far som var ihuga rasemann, og en av de tispene han ikke ville avle på fikk innbilt svangerskap hver eneste gang hun hadde løpetid, og hun ble alltid veldig deprimert etter at ”svangerskapet” gikk over – gang på gang (i motsetning til dine erfaringer Siri). Hun ble heller aldri helt ”voksen”. Som barn syntes jeg dette var fryktelig å se på, og bestemte meg den gang for at dersom jeg en gang fikk min egen hund, så skulle den i alle fall få 1”barn”.. (ikke tolk dette som en påstand, det var bare en observasjon som gjorde sterkt inntrykk på meg, og som har fått meg til å gå dypere inn i fenomenet).

Men du er tydeligvis ganske lærd innen psykologi, biologi og kjemi.. Du påstår ganske bastant at siden hunder/dyr ikke har utviklet gode nok kognitive evner til å oppfatte abstrakte ”ting” (er for så vidt korrekt), så oppfatter jeg deg dit hen at du mener at de ikke sørger over disse ”abstrakte” tingene. - så som ikke det å få avkom eller få dekket andre psykiske behov.

Vel, jeg mener, og har lært, at årsaken til sorg og depresjon ikke nødvendigvis finnes i tanken og forståelsen av hva man går glipp av (snarere tvert i mot – nå når vi først er inne på psykologi…). Sorg og depresjon har jo rot i det ubevisste (og nettopp det vi ikke forstår), som igjen styres sterkt av hormoner og øvrig kjemi (veldig forenkla sagt! – spør hva jeg mener i stedet for å ”angripe” dersom det er uklart hva jeg mener…). Det å formere seg er et av de sterkeste instinkt alle levende vesener har. Disse instinktene fører til (etter hva jeg har lært) til at kroppen/hjernen produserer akkurat de hormonene og stoffer skal til for at naturen skal få det som ”den” vil, og at det er lite/ingenting vi kan gjøre for å overstyre den prosessen… De fleste har vel hørt om den ”biologiske klokka”… - bygger ikke helt på fornuften kan en si. ”Behov” oppstår uavhengig av fornuftig tankegang, og setter i gang heftige kjemiske prosesser i systemet som får oss til å gjøre ting og tang vi fornuftsmessig gjerne misliker. Hvorfor blir hunder deprimerte? Hvorfor virker lykkepillen på en hund…? Hvorfor trengs en lykkepille i det hele tatt? Pussig, men jeg tenker du har svaret… :whistle:

Jeg vet at mange mener at vi menneskeliggjør hunder i alt for stor grad, til en viss grad så er jeg enig i det. Men min ringe intuisjon, bakgrunn/erfaringer og lærdom sier meg at det er skrekkelig farlig å redusere andre pattedyr (for i min verden så er vi også bare dyr…) til forutsigbare ”roboter”. Barn er et godt eksempel. Lav IQ (og dårlige/ingen kognitive evner fram til de blir relativt store (hos noen forblir det slik livet ut…). Men de aller, aller viktigste årene for utviklingen av psyken til et menneske utvikles de to første leveårene (psykologi 1-2-3). Selv er jeg et menneske som husker helt tilbake til jeg var et år. Det jeg husker er følelsene jeg hadde, billeder - ikke reflekterte tanker… Betyr de mindre bare fordi jeg ikke forstod dem (tankene)?

Følelser har etter min mening og erfaring ingenting med verken IQ eller abstrakt tenkning å gjøre, men vet at spørsmålet er omstridt, og jeg synes at det minste vi kan enes om er å være uenige, - eller? :aww:

Hver og en av oss hundefolk har ansvar for både hunden og omgivelsene vi lever i, og bør selvsagt sørge for at både hund og mennesker ikke får problemer pga dem som har ansvaret. Og dersom overpopulasjon av hund (sånn som det er med folk i Kina…) hadde forekommet her til lands, så ville jeg selvsagt tatt ansvar og ikke utsatt nasjonen for flere individer (og heller gitt henne en lykkepille dersom hun ble deprimert – EN SPØK ALTSÅ! :aww:

For meg er det en selvfølge at jeg gjør så godt jeg kan, og tar mitt ansvar svært alvorlig, og har nok lett for å tenke at andre gjør det samme. Men å påstå at eiere av rasehunder oppfører seg bedre enn andre hundeeiere bare fordi de får et kull (eller å undervurdere dem av annen årsak), synes jeg er å gå en smule for langt, for jeg har dessverre sett alt for mange eksempler på det motsatte! Ting er ikke svart-hvitt, så det å konkludere og skyte fra hofta pga av en parentes, bør en kanskje passe seg for. Det går jo an å spør før man konkluderer?

Det som jeg tror vi har til felles, er ønsket om at både dyr og mennesker oppfører seg ansvarlig og positivt ovenfor andre. At de har det godt, og at de og vi i det minste får dekket våre aller nødvendigste behov for å leve et godt og rikt liv med eller uten valper/barn :ahappy:

Til sist – intet nytt med min gullklump. Men nå gidder hun knapt reise seg, og tempen er igjen gått ned til 37,6 - kan det nærme seg...?? Termin er i morgen…! Gleeeeder meg utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar
Så vakker ho er :aww: kos og kunne infomere om amme hund det er ikke lett å få til å klaffe men en vennine hadde elghund valper født 4 dager før tispa mi fikk valper så jeg hadde flaks :ahappy: håper du infomerer når valpene kommer jeg tipper en sobel han og en tric tispe. skal valpene ha navn på bestemte bokstaver??

Takk for det :aww: Jeg er jo skrekkelig stolt av henne... :whistle:

Jeg kjenner dessverre ingen med valper nå, så jeg får satse på at alt går greit (hun har fått melk:)

Når det gjelder navn, så har jeg ikke helt bestemt meg... Jeg kunne gjerne tenkt meg tema - eks. byer, planter etc. (har noen av dere noen gode forslag...?) Det kommer også litt an på antallet og kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste selv opp med en far som var ihuga rasemann, og en av de tispene han ikke ville avle på fikk innbilt svangerskap hver eneste gang hun hadde løpetid, og hun ble alltid veldig deprimert etter at ”svangerskapet” gikk over – gang på gang (i motsetning til dine erfaringer Siri). Hun ble heller aldri helt ”voksen”.

Alle tisper har innbilt svangerskap etter løpetid, siden de gjennomgår de samme hormonelle forandringer enten de er parret eller ikke (i motsetning til mennesker - bare der har du en forskjell). Noen tisper merker man dette på i større grad enn andre ved at de blir slappe, dorske, finner seg "valper" og får melk i pattene. Dette blir virkelig ikke noe bedre av at de har et valpekull (jepp - jeg har erfaring med det). Den tispa jeg hadde valper på fikk langt mer uttalt innbilt svangerskap etter valpekullet sitt enn hun hadde før hun fikk valper. Hun ble derimot aldri "voksen" selv om hun hadde valper, hun, hva du nå måtte legge i begrepet voksen...

Det å formere seg er et av de sterkeste instinkt alle levende vesener har. Disse instinktene fører til (etter hva jeg har lært) til at kroppen/hjernen produserer akkurat de hormonene og stoffer skal til for at naturen skal få det som ”den” vil, og at det er lite/ingenting vi kan gjøre for å overstyre den prosessen…

Er det ikke litt merkelig da, at i en ulveflokk er det bare ledertispa som får unger ? Hva med de andre tispene i flokken, tror du ? Tror du de går og lider under det å ikke få valper ? Eller tror du de overhodet tenker over at uff, nei, nå har HUN valper og ikke jeg ? :whistle:

Jeg vet at mange mener at vi menneskeliggjør hunder i alt for stor grad, til en viss grad så er jeg enig i det. Men min ringe intuisjon, bakgrunn/erfaringer og lærdom sier meg at det er skrekkelig farlig å redusere andre pattedyr (for i min verden så er vi også bare dyr…) til forutsigbare ”roboter”.

Jeg reduserer overhodet ikke verdien av et annet dyr, jeg har derimot et realistisk syn på hva som foregår i hodet til et dyr, med bakgrunn i etologi og erfaring. Man kan virkelig ikke sammenligne mennesker og andre dyr på den måten du gjør. Hunder handler på instinkt og veldig lite på følelser slik vi mennesker gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tisper har innbilt svangerskap etter løpetid,

Har hatt mange hunder gjennom mitt liv, men aldri opplevd andre enn hun jeg skrev om som har hatt det. Kjenner heller ingen andre som har hatt hunder med innbilt svangerskap. Men kanskje du opplever PMS som et innbilt svangerskap også? Kjennes i alle fall ut som en er på vei dag gitt... (for NOEN). (kjenner forresten to kvinner som har hatt innbilt svangerskap i 9 mnd (før ultralydens tid).

Man kan virkelig ikke sammenligne mennesker og andre dyr på den måten du gjør. Hunder handler på instinkt og veldig lite på følelser slik vi mennesker gjør.

Er det ikke litt merkelig da, at i en ulveflokk er det bare ledertispa som får unger ? Hva med de andre tispene i flokken, tror du ?

Ja vi har jo ikke utviklet oss stor ifht steinaldermennesket vi heller… - så det er skikkelig pussig!

Tror du de går og lider under det å ikke få valper ? Eller tror du de overhodet tenker over at uff, nei, nå har HUN valper og ikke jeg ? :aww:

Poenget mitt var jo nettopp at følelser ikke har noe med tanker å gjøre. Tror ikke jeg har vært tydelig nok. Jeg snakker kun om følelser - ikke om tanker - eks depresjon. Selvfølgelig sitter de ikke å grubler på hvor jeg ikke får, når andre får – utrolig tåpelig måte å argumentere på (eller har du bare ikke fattet hva jeg har skrevet) Men dyr BLIR deprimerte når de ikke får dekket sine mentale behov. Eller er du uenig i deg også? Eller er det bare en bagatell som hunder ikke har noe problem med, siden det bare er ”instinkter”? Hva er instinkter?

Siteret dr.med vet B. Børresen (men du har kanskje annen og bedre bakgrunn for dine argumenter henne... - litt sarkastisk nå - sorry... :whistle:

”Med instinkt mener jeg sentralnervesystemets medfødte evne til å «slå på» eksakt riktig følelse i samme øyeblikk som visse signaler rapporteres av sansene. Disse følelsene blir så behandlet av hjernen før vi utfører en riktig handling. Hvordan vi reagerer er selvsagt også avhengig av tidligere erfaringer. Vitenskapen har nedvurdert instinktatferden og tatt fra oss kunnskapen om instinktene som også mennesker har et rikt sett av, for eksempel hvordan samspillet mellom barn og foreldre er styrt av instinkter. Instinktatferden har blitt oppfattet som stereotyp og maskinmessig og ført til et syn på dyr at de ikke har egen bevissthet og at de er en slags instinktstyrte maskiner. Dette har igjen blitt brukt for å forsvare våre uetiske handlinger over for dyr og for å gi oss selv en ensom særstilling i naturen.”

Hun sier egentlig alt hva jeg har forsøket å si med det jeg har skrevet. Håper det var litt enklere å forstå enn det ”knotet” jeg forsøkte å formidle… :aww:

Jeg reduserer overhodet ikke verdien av et annet dyr, jeg har derimot et realistisk syn på hva som foregår i hodet til et dyr, med bakgrunn i etologi og erfaring. Man kan virkelig ikke sammenligne mennesker og andre dyr på den måten du gjør. Hunder handler på instinkt og veldig lite på følelser slik vi mennesker gjør.

Ja du har skjønt saker og ting på din måte, og du får konkludere som du vil, - jeg respekterer ditt syn. Jeg sammenligner selvsagt ikke en hunds evne til å tenke ifht et menneske - trodde ingen ville ta det bokstavlig. Jeg ville bare påpeke at følelser er følelser - uansett hvor mye/lite man kan reflektere rundt dem.

Selv mener jeg at jeg vet nok til at jeg kan stå for min mening, men er selvsagt åpen for andres argumenter – det kan jo være (utrolig nok… at jeg tar feil…(fleeeip!) :aww:

Alt jeg ville med denne tråden var å få litt støtte og gode råd, og kanskje dele mine forventninger og gleder med det forestående kullet jeg forhåpentligvis snart får…

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du som er innviet og opplyst med statistisk bakgrunn. ( :whistle: ) Gi det ti år da, hvor mange hunder hadde vi hatt her i landet om man hadde avlet på hver eneste tispe som blir født? Helt seriøst, hvor lang tid tror du det hadde tatt før vi hadde hatt et stort problem med overpopulasjon?

Du trenger ikke engang undervise oss i statistikkens verden for å fortelle om dine meninger når det kommer til det altså.

En hund som er så plaget med innbilt svangerskap at det går ut over dens livskvalitet kastrerer man. Man parrer den ikke slik at den fører de genene videre og lager flere tisper med redusert livskvalitet. Så enkelt burde det faktisk være.

Det er ikke psykologi, biologi og kjemi som er nødvendig kunnskap for å snakke om atferd på dyr, det er etologi. Det finnes folk her inne som har studert faget og som har langt mer kunnskap til å uttale seg enn meg, men noen ting tør jeg alikevel å påstå.

Å begynne å sammenligne hunders emosjoner (man bruker ikke ordet følelser i særlig grad) med menneskers er umulig. En hund har en helt annen fysiologi i hjernen enn mennesker har, og de deler som styrer emosjoner er annerledes enn hos mennesket.

Jeg tror ikke vi kan snakke om depresjon på hund på samme måte som vi snakker om depresjon hos mennesker jeg. Vi kan ikke snakke om følelser på hund som vi snakker om på mennesker. Aldeles ikke. Det er rett og slett vanskelig å sammenligne hunder og mennesker når det kommer emosjonelle responser, hormoner, nevrologisk mekanikk og atferd. De har en helt annen evolusjonær historie, de drives av andre motivasjoner, de danner andre typer relasjoner, de bruker andre virkemidler for å uttrykke seg, og jeg kunne fortsatt i det evige. De er for forskjellige.

Du driver og drar konklusjoner fra én art over til en annen, og det er ikke en gang konklusjoner det er like bred enighet om i fagmiljøene engang. Det er dårlig vitenskap det!

Men nok om det, det er knapt nok relevant for diskusjonen. Det er hund vi snakker om, og om du har meninger/observasjoner/påstander/whatever som tilsier at hunder har en "biologisk klokke" og har et emosjonelt eller fysisk behov for å reprodusere seg så må du nesten vise til noe som faktisk har med hund å gjøre og som er relevant til det du sier.

Jeg har aldri påstått at hunder er forutsigbare "roboter", jeg har såpass innsikt i hjernens utvikling og ikke minst nok erfaring med hund enn det. Men selv om hunder har enkelte fellesnevnere med barn når det kommer til utvikling av hjernen fra infantilt stadie, så kan de alikevel ikke sammenlignes med barn! Det der er faktisk ganske skummelt det synes jeg.

Jeg har på ingen måte framstilt blandingshunder som mindreverdige, hverken i egenverdi eller å eie. Nå må du slutte og tulle. Det er det heller du som har gjort når du la ut om alle grunnene til at du valgte rasehund framfor blandingshund, og ved å si at du ville satt et blandingskull om hunden din ikke holdt mål som renraset avlshund. Du har definert en verdiforskjell bare der.

Alle hunder har lik egenverdi uansett om de er blanding eller ikke. Men alle hunder har aldeles ikke lik verdi som avlshund! Det er der jeg er fryktelig uenig med deg.

Om man skal avle på alle tisper som kan krype og gå, i fra hele kvalitetspekteret, hva i alle dager hadde skjedd med tilstanden til Norges hundepopulasjon da?

edit: Når jeg tenker meg om er det jo nesten irrelevant om du har rett eller ikke, om dette iboende og følelsesmessige behovet tisper visstnok skal ha for å få valper. Konsekvensen er så stor at det påståtte behovet rett og slett ikke kan innfris.

edit 2:

Ting er ikke svart-hvitt, så det å konkludere og skyte fra hofta pga av en parentes, bør en kanskje passe seg for. Det går jo an å spør før man konkluderer?

Altså. Jeg har ikke skutt fra hofta i det hele tatt, om du tror at mitt første innlegg er et angrep så bør du lese det en gang til.

Jeg ser heller ikke hvorfor jeg skulle trenge å spørre, jeg har full rett til å framstille min mening om en sak. I dette tilfellet var jeg uenig, og forklarte hvorfor på det jeg mener er en saklig og informativ måte. Men siden du sier det så var det mange spørsmål i innlegget, alle relevante til din påstand. I min mening selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å svartmale blandinger... Blandingshund kan jo være alt fra en blanding mellom BC og aussie, og en gatemix mellom 6 mer eller mindre ukjente raser... Førstnevnte er forutsigbart og har ingen større overraskelser i verken bruk eller eksteriør enn variasjonen innad i en av rasene. Sistnevnte kan overraske stort og er mer slik du beskriver. Blandingshund fra kjente foreldre, fra en flink oppdretter, er ikke mer risikosport enn å kjøpe rasehund.

Ellers får du ha lykke til med kullet ditt!

Helt enig med deg Stella (som du kanskje forstår av den litt heftige tråden som går nå... :whistle: Men dersom du leser en gang til, så snakker jeg om "ukjent far, og "hodeløs" parring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer den virkelige årsaken til min oppfatning av hvorfor jeg tror alle ”hun-kjønn” (også mennesker) har godt av å få avkom… - Jeg vokste selv opp med en far som var ihuga rasemann, og en av de tispene han ikke ville avle på fikk innbilt svangerskap hver eneste gang hun hadde løpetid, og hun ble alltid veldig deprimert etter at ”svangerskapet” gikk over – gang på gang (i motsetning til dine erfaringer Siri). Hun ble heller aldri helt ”voksen”. Som barn syntes jeg dette var fryktelig å se på, og bestemte meg den gang for at dersom jeg en gang fikk min egen hund, så skulle den i alle fall få 1”barn”.. (ikke tolk dette som en påstand, det var bare en observasjon som gjorde sterkt inntrykk på meg, og som har fått meg til å gå dypere inn i fenomenet).

Min tispe er innbilt etter hver løpetid hun, til tross for at hun har hatt to kull. Om teorien din stemmer, burde jeg - for å være snill med henne - la henne ha et kull hver gang hun løper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er innbilt etter hver løpetid hun, til tross for at hun har hatt to kull. Om teorien din stemmer, burde jeg - for å være snill med henne - la henne ha et kull hver gang hun løper?

He-he, jeg har absolutt ingen terori... :aww: Jeg har ikke ment at det er et "must" å få et kull. Jeg trodde jeg hadde forklart meg vedr. det - min hund ble deprimert, - jeg observerte det som barn - det gjorde inntrykk, osv.. Ikke så farlig med et innbilt svangerskap sannsynligvis. Men igjen, dette er tema som er vanskelig å formidle/diskutere i et forum, og jeg tror faktisk at jeg er litt enig med alle på en eller annen måte, men jeg har kanksje et litt anderledes syn/oppfatning av en hunds/pattedyrs følelsesliv (igjen - for all del ikke tro at jeg mener at det er likt våres... :aww: ). Greit nok, selv om hovedpoenget mitt har vært at vi kan være ening om å være uenige :aww: Kjenner ikke forumet veldig godt, og skjønner at jeg har begitt meg ut på noe som jeg ikke helt kunne se konsekvensenen av... :hmm:

For å sette punktum så vil jeg bare referere til sitatet fra Dr. med.vetr. Børresen litt lengre oppi tråden her, for det er på en måte det jeg har forsøkt å si på min klønete måte, og så har jeg klart å utrykke meg på et vis som gjør at noen oppfatter det som om jeg tror at hunder er som barn... Men jeg har overhodet ikke peiling på hvordan og hva en hund føler, og har derfor respekt for at den kan ha "noe" i seg som vi undervurderer (igjen ref børresen). Men jeg skjønner at ting blir tatt ut av helheten, og da orker jeg ikke argumentere for hver enkle setning... :ahappy:

Til sist så må jeg jo si at det er utrolig kjekt at så mange bryr seg om Hunden, og at engasjementet er så på topp som det er! :whistle:

So long :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette punktum så vil jeg bare referere til sitatet fra Dr. med.vetr. Børresen litt lengre oppi tråden her,

Men det sitatet har jo ingenting med tispers iboende trang til å ha valpekull? Dessuten er det forskjellige meninger om hva instinkter er, det er et veldig omdebattert tema i psykologien og har vært tillagt ulike betydninger. Hva som kan defineres som instinkt og hva et instinkt er har heller ikke Børresen noe fasit på. Ei heller skriver hun noe om hvilke dyr det er hun snakker om. Er det primater? Er det insekter? Er det hund? Er det alle dyr? Skjønner du hva jeg mener? Det er en fryktelig generell uttalelse som brukes som et argument i en debatt som er veldig spesifikk.

Snl.no: "Hos mennesket er det vanskelig å finne instinkter eller helt ulærte atferdsmønstre; de fleste handlinger vil forutsette læring. Men det finnes sannsynligvis instinktive tendenser, som viser seg ved at visse atferdsmønstre synes å komme i stand ved mindre læring enn andre."

Det virker ikke som Børresens meninger om at mennesker har "et rikt sett av instinkter" har like stor støtte overalt. Jeg lurer på om Børresens sitat kan være tatt litt ut av kontekst og blir brukt i en sammenheng det ikke var ment til. Jeg synes iallefall ikke at det er så oppklarende i forhold til å forstå logikken din bedre. Det virker mer som det er skrevet i dyrevelferdens navn som en kommentar til relasjoner mellom mennesker og dyr, menneskers forståelse av dyr, og hvilke feilaktige konklusjoner som kan ligge en plass inni der.

Det er interessant nok i seg selv, misforstå meg rett, men sitatet omhandler ikke de prosesser og behov som du mener rettferdiggjør avl på hunder.

Ellers er etologien (atferdslære på dyr) helt enig med deg i at dyrs instinkter er et komplisert resultat av eksterne påvirkninger og indre mekanismer. Det er godt etablert i de fleste fagmiljø som omhandler dyr at de ikke er maskiner slik ditt sitat påstår, og jeg tror faktisk ikke at allmennheten har den oppfatningen om hunder heller. Snarere tvert imot. Det er ikke noe nytt eller unikt du kommer med, noe du eller Børresen har skjønt men ikke oss andre.

Det er heller ikke den biten jeg er uenig med deg i.

(Jeg forsøker på ingen måte å angripe deg, jeg legger bare fram mine egne synspunkter og betrakninger. Det er hverken personlig eller ment som støtende. Jeg ønsker deg virkelig lykke til med kullet ditt! Jeg håper du får lønn for strevet i form av de flotte avkommene du forventer, og at fødsel og valpetid går greit og heltuten komplikasjoner. :whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer den virkelige årsaken til min oppfatning av hvorfor jeg tror alle ”hun-kjønn” (også mennesker) har godt av å få avkom… - Jeg vokste selv opp med en far som var ihuga rasemann, og en av de tispene han ikke ville avle på fikk innbilt svangerskap hver eneste gang hun hadde løpetid, og hun ble alltid veldig deprimert etter at ”svangerskapet” gikk over – gang på gang (i motsetning til dine erfaringer Siri). Hun ble heller aldri helt ”voksen”. Som barn syntes jeg dette var fryktelig å se på, og bestemte meg den gang for at dersom jeg en gang fikk min egen hund, så skulle den i alle fall få 1”barn”.. (ikke tolk dette som en påstand, det var bare en observasjon som gjorde sterkt inntrykk på meg, og som har fått meg til å gå dypere inn i fenomenet).

------------------

----------------------

Det som jeg tror vi har til felles, er ønsket om at både dyr og mennesker oppfører seg ansvarlig og positivt ovenfor andre. At de har det godt, og at de og vi i det minste får dekket våre aller nødvendigste behov for å leve et godt og rikt liv med eller uten valper/barn :ahappy:

Har du lest det?

He-he, jeg har absolutt ingen terori... :aww: Jeg har ikke ment at det er et "must" å få et kull. Jeg trodde jeg hadde forklart meg vedr. det - min hund ble deprimert, - jeg observerte det som barn - det gjorde inntrykk, osv.. Ikke så farlig med et innbilt svangerskap sannsynligvis. Men igjen, dette er tema som er vanskelig å formidle/diskutere i et forum, og jeg tror faktisk at jeg er litt enig med alle på en eller annen måte, men jeg har kanksje et litt anderledes syn/oppfatning av en hunds/pattedyrs følelsesliv (igjen - for all del ikke tro at jeg mener at det er likt våres... :aww: ).

Men det sitatet har jo ingenting med tispers iboende trang til å ha valpekull? Dessuten er det forskjellige meninger om hva instinkter er, det er et veldig omdebattert tema i psykologien og har vært tillagt ulike betydninger. Hva som kan defineres som instinkt og hva et instinkt er har heller ikke Børresen noe fasit på.

Ellers er etologien (atferdslære på dyr) helt enig med deg i at dyrs instinkter er et komplisert resultat av eksterne påvirkninger og indre mekanismer. Det er godt etablert i de fleste fagmiljø som omhandler dyr at de ikke er maskiner slik ditt sitat påstår, og jeg tror faktisk ikke at allmennheten har den oppfatningen om hunder heller. Snarere tvert imot. Det er ikke noe nytt eller unikt du kommer med, noe du eller Børresen har skjønt men ikke oss andre.

Det er heller ikke den biten jeg er uenig med deg i.

Oi, nå har jeg slitt med den quotinga altså - aner ikke hvordan dette kommer til å se ut, og om jeg har klart det... - bær over med meg..

Men, sånn som jeg ser det, så er vi rimelig enige foruten dette med at jeg er av den oppfatning at pattedyr har følelser og behov som bør bli tatt på alvor (ikke dermed uten videre å innfris...). Utover det så forstår ikke hva du er så uenig i... (dersom jeg har klart å quote riktig...) - årsaken til min mening er stort sett subjektiv (noe jeg skriver helt i begynnelsen), og for det andre så firer jeg overhodet ikke på prinsippene vedr hvilke dyr det skal avles på (den tispa jeg snakker om ble heller aldri brukt i avl...) - jeg tror heller ikke at en hund lider fordi hun er falskt svanger, bare fordi min hund gjorde det (det gjorde et sterkt inntrykk på meg som 10-åring) Og jeg er (intuitivt) helt sikker på at for en hund i (f.eks) sorg, er like ulykkelig som vi er når vi sørger - om det føles likt skal jeg ikke mene noe om....

Jeg hadde overhodet ikke til intensjon å "belære" noen om noenting i det hele tatt - har forøvrig lest masse etologi også, så jeg vet hva det går i... - og er enig med noen, og uenig med mange... :whistle:

På spørsmål om hvordan jeg kan være i stand til å vurdere å bruke ei tispe som jeg ikke vil benytte som avlsbikkje for rasen, er det så enkelt at rasen har visse krav om pels, hodeform, størrelse, etcetera, etcetera, som overhodet ikke har noen som helst betydning for en blandingshund.

Heldigvis så har jeg en flott hund som jeg kan avle på med god samvittighet - noe annet hadde ikke vært aktuelt - innbilt svangerskap eller ei :aww:

Tjo hei - 4 timer til termin!! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorryyyyy, en veldig stygg formulering her ser jeg.... (har jo blitt et par... :ahappy: )

Men, sånn som jeg ser det, så er vi rimelig enige foruten dette med at jeg er av den oppfatning at pattedyr har følelser og behov som bør bli tatt på alvor (ikke dermed uten videre å innfris...).

Jeg mener selvfølgelig ikke at du ikke tar dem på alvor!! Uff og uff!

En gang til... - utover at jeg mener at dyrs psykiske behov har større betydning enn hva flertallet mener... - var det greit... :whistle:

Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :ahappy: Jeg er jo skrekkelig stolt av henne... :whistle:

Jeg kjenner dessverre ingen med valper nå, så jeg får satse på at alt går greit (hun har fått melk:)

Når det gjelder navn, så har jeg ikke helt bestemt meg... Jeg kunne gjerne tenkt meg tema - eks. byer, planter etc. (har noen av dere noen gode forslag...?) Det kommer også litt an på antallet og kjønn.

OI som ting tok av her da :aww: over til noe annet så er jeg ikke noe særlig fan av at valpene skal ha bestemt navn spesiellt ikke hvis det er et kennel navn først eks lykkemyr collie oppdrett hadde det da ikke hvert nok med at det sto lykkemyr;s og så bestemte valpe kjøper navnet min hund hetter noe annet på papiret enn det vi bruker til daglig. jeg syns ikke oppdrettere skal bestemme for mye mann gir jo mange penger for hunden kan man da ikke også selv få bestemme navnet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI som ting tok av her da :whistle: over til noe annet så er jeg ikke noe særlig fan av at valpene skal ha bestemt navn spesiellt ikke hvis det er et kennel navn først eks lykkemyr collie oppdrett hadde det da ikke hvert nok med at det sto lykkemyr;s og så bestemte valpe kjøper navnet min hund hetter noe annet på papiret enn det vi bruker til daglig. jeg syns ikke oppdrettere skal bestemme for mye mann gir jo mange penger for hunden kan man da ikke også selv få bestemme navnet ??

For oppdretter bruker jo ikke noe særlig tid og penger på å planlegge et kull og ta seg av valpene liksom? Ærlig talt, hva hunden heter på stamtavlen bør egentlig være en valpekjøpers minste problem, for man får uansett velge hva den skal hete til daglig. Dersom oppdretter ønsker innspill fra sine valpekjøpere så er jo det koselig for dem, men herfra får ihvertfall alle valpekjøpere en valp med fiks fedig navn som jeg har plukket ut ifra mitt førsteinntrykk av valpen eller noe jeg synes beskriver valpens personlighet eller væremåte - på latin. Det er min "greie" og er dét et problem som gjør at noen ikke vil ha valp fra meg, vel, da skal de faktisk få slippe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke oppdrettere skal bestemme for mye mann gir jo mange penger for hunden kan man da ikke også selv få bestemme navnet ??

Jo det er et greit poeng det synes jeg, men tror ikke jeg vil gå for det. Jeg har et godkjent kennelnavn, og håper jeg får flere kull i fremtiden. Da er det jo greit å kunne skille kullene fra hverandre med navn i alfabetisk rekkefølge, eller med eget tema for hvert kull.

fedig navn som jeg har plukket ut ifra mitt førsteinntrykk av valpen eller noe jeg synes beskriver valpens personlighet eller væremåte - på latin. Det er min "greie" og er dét et problem som gjør at noen ikke vil ha valp fra meg, vel, da skal de faktisk få slippe :ahappy:

Det var litt kult - latinske navn som beskriver personligheten! :aww: Har du latinsk ordbok... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er termin og hvem er foreldre? :ahappy:

Termin er om 47 min... :whistle: Men er forøvrig ikke i nærhet av føde... :aww: Spiser som en hest, og tripper som ei høne... sukk.

far er Res.dogCC Cruftsvinner -08Kaokoi Terry Tramp og mor er 3xcert Dogueville west a rising star - ikke fått det Store ennå... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin er om 47 min... :ahappy: Men er forøvrig ikke i nærhet av føde... :aww: Spiser som en hest, og tripper som ei høne... sukk.

far er Res.dogCC Cruftsvinner -08Kaokoi Terry Tramp og mor er 3xcert Dogueville west a rising star - ikke fått det Store ennå... :aww:

Bilder? :aww::whistle:

Spennende da! kjent noe liv inni der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder? :ahappy::whistle:

Spennende da! kjent noe liv inni der?

Har dessverre ikke bilder av ham på pc'en min, men skal nok få fatt i det etter hvert... Det jeg liker best med ham, er det herlige gemyttet - er rett og slett litt sånn forelska i ham :aww: Bilder av tispa la jeg nettopp inn. Jeg er absolutt ingen stor fotograf, så det blir lit "så som så" med kvaliteten... :aww:

Liv har jeg kjent masser av :aww: Kjempekjekt! Men magen er skrekkelig liten altså, og vet'en så bare en på ultralyd, så jeg forventer vel egenlig bare den ene. Men en er jo bedre enn ingen, så da så :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-5752-1254987359_thumb.jpg

Oi, var det altså så enkelt å "ta" bilder på nettet... Det var jeg ikke klar over (ikker forsøkt heller:)

Det første bilde av han er som junior. Det jeg har lagt til er som voksen (vel, han er jo bare to år...)

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oppdretter bruker jo ikke noe særlig tid og penger på å planlegge et kull og ta seg av valpene liksom? Ærlig talt, hva hunden heter på stamtavlen bør egentlig være en valpekjøpers minste problem, for man får uansett velge hva den skal hete til daglig. Dersom oppdretter ønsker innspill fra sine valpekjøpere så er jo det koselig for dem, men herfra får ihvertfall alle valpekjøpere en valp med fiks fedig navn som jeg har plukket ut ifra mitt førsteinntrykk av valpen eller noe jeg synes beskriver valpens personlighet eller væremåte - på latin. Det er min "greie" og er dét et problem som gjør at noen ikke vil ha valp fra meg, vel, da skal de faktisk få slippe :icon_confused:

Jeg vet det koster og ha valper parring avgifft osv men når en oppdretter får penga i handa er det ikke lengre dens hund for i så fall vil jeg ha mine 13000 tilbake jeg har ingenting i mot at oppdrettere skal ha muligheten til og kjøpe hunden tilbake hvis noe dukker opp eller hvertfall får hvite hvor den havner . jeg får finne en seriøs oppdretter uten navne tvang neste gang jeg finner på å kjøpe meg en rasehund. noe jeg tviler på etter å ha opplevd hvor trangsynte oppdrettere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...