Gå til innhold
Hundesonen.no

Spondylose i ryggraden


Whoopsis

Recommended Posts

Jeg røntget Ella i dag, etter å ha vært sikker på at noe har vært galt en stund. Konklusjonen ble at hun har spondylose i ryggraden (om jeg husker riktig, fikk dessverre ikke med journalen hjem, men skal skaffe den på mandag.). Tror hun har ganske kraftig i bakerste del av ryggen, litt mellom selve leddene og mer rundt. Dette betyr at det er slutt på all ag og vi må moderere trekktreningen litt. Var ikke dette resultatet jeg håpet på akkurat, men sånn kan det gå. Så nå må vi gjøre det beste ut av det, og lurte på om noen har erfaringer med dette? Noe spesielt som hjelper? Det er jo individuelt hvor fort det utvikler seg osv, men hadde vært flott om noen kunne litt om dette, for jeg hadde ikke hørt mye om det før i dag. Vi skal til kiropraktor på mandag, og håper han kan løse henne litt opp osv. Veterinæren har annbefalt oss ett nytt for som vi skal prøve, som er med mye fettsyrer ol for å "smøre" ledd. Jeg vet ikke hvor stor tro jeg har på akkurat det, vil helst holde meg til VH m tilsatt selolje, men må jo prøve. :icon_redface:

Blir veldig glad om noen har noen erfaringer/tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også vil jeg ikke sluttet med treninger ville satset på variert trening av hunden. Min hund som hadde forkalkinger i ryggen var fortsatt gal etter å bade og løpe. Han ble ikke så glad i å trekke men bade ofret han ikke selv om det gjorde vondt. Dette var på en gammel hund så jeg lot han holde på. Hadde det vært en ung hund så hadde jeg satset på variert trening og sett på hunden vilken form den er i om hva en skal trene. Og ikke overdrevet treningen som belaster men holdt på med det fortsatt. Gått hunden varm før trening og husket på å holde hunden varm etter trening også. Min gikk på noe som jeg ikke husker navnet på men det inneholdt glukosamin, og mer olje og til slutt så ble det smertestillende. Det som var forebyggende fungerte fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg ville holdt meg dagens fôr, men tilsatt mer olje, gitt glukosamin og e-vit kapsler.

Tror jeg skal prøve dette foret en liten stund, å se om det hjelper. Ser jeg ingen forbedring blir det VH tilsatt det som trengs. Tusen takk for forslag. Hun går foreløbig ikke på noe smertestillende el (er ikke glukosamin et slags smertestillende eller noe?), tror kanskje vi skulle vente litt med det, og se om dette foret fungerer.

også vil jeg ikke sluttet med treninger ville satset på variert trening av hunden. Min hund som hadde forkalkinger i ryggen var fortsatt gal etter å bade og løpe. Han ble ikke så glad i å trekke men bade ofret han ikke selv om det gjorde vondt. Dette var på en gammel hund så jeg lot han holde på. Hadde det vært en ung hund så hadde jeg satset på variert trening og sett på hunden vilken form den er i om hva en skal trene. Og ikke overdrevet treningen som belaster men holdt på med det fortsatt. Gått hunden varm før trening og husket på å holde hunden varm etter trening også. Min gikk på noe som jeg ikke husker navnet på men det inneholdt glukosamin, og mer olje og til slutt så ble det smertestillende. Det som var forebyggende fungerte fint.

Skal absolutt ikke slutte å trene henne :icon_redface: Men akkurat agility tror jeg det er smart å holde seg litt unna. Det er jo veldig belastende for ryggen, og jeg ser på henne når hun hopper ol at det gjør litt vondt. Men vi skal fortsette å trene trekk, om enn begrense det litt, og ellers blir det mye løsturer, lp, bruks osv. Hun er forresten 7 år, og i ganske god form (trekkhund). Skal bestille BOT dekken nå, også får jeg vel bli enda nøyere med oppvarming/nedgåing. Vil tro det er viktig å holde hunden i god form, og regelmessig aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jeg bare ramser litt opp hva jeg vet du kan gjøre:

*Det som er viktig er å holde hun i jevn mosjon, ikke plutselig trekke mye en dag også hvile en annen dag.

*Agility og annen aktivitet hvor hun kan få vridninger i ryggen er ikke heldig.

*Omega3, glukosaminer, c-vitaminer, blåbær osv er veldig bra tilskudd som du bør vurdere å gi hun.

*Hvis du opplever at hun får mer smerter i perioder så er det ofte pga forkalkninger som bygger seg opp, mange bruker litt Rimady (smertestillende) til hunden sin i disse periodene. Smertene avtar når forkalkningene er ferdig "bygget".

*Mange hunder med ryggproblemer får det bedre ved å svømme, gå i vanntredemølle og få massasje (fysioterapi).

*Som du nevner så ville jeg også passet på å ha dekken på hun når det er kaldt og når det regner om sommeren.

Synd å høre at hun hadde såpass mye påleiringer, men kan trøste deg med at mange hunder lever et godt liv med Spondylose, men noen ganger så krever det litt mer innsats av eieren som må se dårlige og bra perioder :icon_redface:

Lykke til :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :icon_redface:

På henne er det "heldigvis" ganske lett for meg å merke de dårlige og bra periodene, ikke en hund som skjuler smerte, for å si det sånn. Så da har jeg god mulighet til å tilpasse ting til om hun har vondt eller ikke.

Det jeg lurte litt på ang det første du sa, om mosjon. Har du noe forslag om hvordan jeg kan legge opp trekktreningen? Før har jeg jo trent rundt 3-4 ganger i uka(når jeg konkurrerer), hvordan er det best å gjøre det nå? Planen er kanskje å trene rundt 2 ganger i uka, kjøre lett og ikke så altfor langt. Utenom blir det så klart mye mosjon løs, så hun er absolutt ikke i ro dagene i mellom. (og da blir det heller ikke så stor overgang når hun har dårige perioder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også fått spondylose og har hd e+forkalkninger i venstre hofte.

Vi har gitt Cosequin DS i flere år nå som forebyggende mot forkalkninger,smørning av ledd osv og vi ser resultater på hofta ,ingen forandring på 3 år noe som sjokkerte vetrinæren. Ang trening,ville jeg har gitt hunden gjevn morsjon.Samme mengde hver dag men tatt hensyn til hundens smertenivå fra dag til dag. Rykk og napp trening vil som oftes gi mer smerter ,så derfor er samme mengde hver dag det beste i følge vetrinærer jeg har kontaktet (et par stykker ja )

Du kan også snakke med vetrinær ang.smertestillende.Rimadyl,Mobic og MetaCam er NASAID og gir smertelindring + betennelses dempendes. Noen hunder må ha smertestillendes hver dag mens andre kan få det i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hun har å gått på Hills l/d i noen uker, og har egentlig ikke merket så altfor stor forskjell. En periode (hvor jeg bare foret på det) begynte hun å flasse, pelsen ble matt og hun hadde lite energi. Forer nå på 50/50 VH og det tørrforet. Planen er å tilsette laksolje/selolje også skal jeg prate med veterinæren om Coseqin. Hvor stor er forskjellen egentlig på Coseqin og Glukosamin? Jeg heller mest mot Coseqin, men får se hva vet. sier. Hun har ellers fått BOT dekken, og den siste uka har hun virket veldig bra :icon_confused: Deilig å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har å gått på Hills l/d i noen uker, og har egentlig ikke merket så altfor stor forskjell. En periode (hvor jeg bare foret på det) begynte hun å flasse, pelsen ble matt og hun hadde lite energi. Forer nå på 50/50 VH og det tørrforet. Planen er å tilsette laksolje/selolje også skal jeg prate med veterinæren om Coseqin. Hvor stor er forskjellen egentlig på Coseqin og Glukosamin? Jeg heller mest mot Coseqin, men får se hva vet. sier. Hun har ellers fått BOT dekken, og den siste uka har hun virket veldig bra :icon_confused: Deilig å se!

Det er ikke noe forskjell på cosequin og glycosamine fordi det er glycosamine som er virkestoffet i cosequine :icon_confused:

Det finnes mange andre ledd fôr på markedet også hvis hun ikke "tåler" den til HILLS.

Nå går min hund på ledd fôret til Specific og jeg er mer fornøyd med det faktisk enn det jeg var med HILLS og jeg virkelig sverget til HILLS før, billigere er Specific også :innocent:

Dersom du ikke får tak i Specific der du bor så har også Royal Canin ledd fôr :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hills l/d er leverforet, og ikke ledd-foret, så jeg håper du har skrevet feil og ikke fått feil for!

Er du ute etter gluksaminer er det Cosequin som er det som er mest anerkjent. Det har til og med blitt tatt inn under legemiddelverket fordi det hadde så stor effekt at man ikke fikk selge det som kosttilskudd lenger. Så om du ønsker bruke Cosequin må du til veterinæren for å få resept.

Ita, min 11 år gammel dalmis har spondylose i nakken og i korsryggen. Hun bruker Rimadyl og j/d hver dag og fungerer fint på det. Hun har også forkalkninger i knærne i tillegg, så når jeg har prøvd å kutte ut en av delene har hun blitt mye dårligere. Derfor får hun nå begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe forskjell på cosequin og glycosamine fordi det er glycosamine som er virkestoffet i cosequine :ahappy:

Det finnes mange andre ledd fôr på markedet også hvis hun ikke "tåler" den til HILLS.

Nå går min hund på ledd fôret til Specific og jeg er mer fornøyd med det faktisk enn det jeg var med HILLS og jeg virkelig sverget til HILLS før, billigere er Specific også :ahappy:

Dersom du ikke får tak i Specific der du bor så har også Royal Canin ledd fôr :icon_confused:

I see :icon_confused: Sånn det er altså. Hm, kanskje jeg skal prøve ut ett av de. Liker ikke å bytte for hele tiden, men må man så må man.. For øyeblikket fungerer hun bra på 50/50 VH og Hills, men jeg tror vet. vil at hun skal ha mer tørrfor. De ble ikke helt overbevist når jeg sa at jeg ville fortsette å fore på VH (i tillegg) :blink: Men det er det hun fungerer best på. Hun har egentlig ikke fungert supert på noen av tørrforene hun har godt på, så jeg sverger litt til VH :icon_confused:

Hills l/d er leverforet, og ikke ledd-foret, så jeg håper du har skrevet feil og ikke fått feil for!

Er du ute etter gluksaminer er det Cosequin som er det som er mest anerkjent. Det har til og med blitt tatt inn under legemiddelverket fordi det hadde så stor effekt at man ikke fikk selge det som kosttilskudd lenger. Så om du ønsker bruke Cosequin må du til veterinæren for å få resept.

Ita, min 11 år gammel dalmis har spondylose i nakken og i korsryggen. Hun bruker Rimadyl og j/d hver dag og fungerer fint på det. Hun har også forkalkninger i knærne i tillegg, så når jeg har prøvd å kutte ut en av delene har hun blitt mye dårligere. Derfor får hun nå begge deler.

Opps, j/d var det ja. Takk for rettelsen :innocent: Heldigvis trenger ikke Ella gå på smertestillende enda. Men jeg tror Coseqin kan være en god ide. Skader uansett ikke å prøve. Da får vi ta oss en tur til vet. (igjen...) da, må uansett dit for å få underskrift på chippapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

jeg løfter denne tråden da jeg også har en hund med spondylose med forkalkninger.

for det første savner jeg info om lidelsen..

veterinæren min sa jo at det var arvelig, men mange andre sier at det også kan komme av overbelastning i tidlig alder?

for det andre, jeg har en hund som ikke viser at hun har vondt.. og jeg fikk vite dette ved en ren tilfeldighet. hun knakk opp noe av forkalkningene i lek , og hadde tydleig vondt i to-tre dager. siden hun tydelig hadde vondt tok vi bilder for å se hva det kunne være og fant det ut. men utenom dette har hun aldri vist åpenbare tegn på å ha vondt. enda veterinæren sa at hun ville ha veldig vondt opp til to uker etter at forkalkningene var knekt opp....

derfor syne sjeg det er litt vanskelig og vite hvordan jeg skal forholde meg til det. hun er en stor og aktiv hund som elsker å jobbe. vi har tidligere drevet med agility, trekk, lydighet. vi har også være på RIK grunnkurs.

jeg har blitt flinkere til å varme opp før trening, og ikke overdrive.

jeg skjønner at vi bør kutte ut agility..

men kan vi fortsette med RIK? kan hun trene i sandtak? bør jeg unngå turer på asfalt? kan jeg sykle med henne?

vi trekker fortsatt, men ikke med mye vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hadde også en hund med spondylose som ikke viste så mye tegn til smerter, men jeg så det på måten han hoppet inn i bilen på og et par andre ting hvor han var tregere i aktiviteten enn han var tidligere. Denne hunden klarte jeg etter hvert å se når han hadde vondt. Da så jeg faktisk på øynene og endringer der. Og fant ut med litt prøving og feiling at jo det stemte. Testet med at nå trodde jeg ahn hadde vont og han fikk godbit med smertestillende og ca en halvtime senere tittet jeg på han igjen og da var øynene anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei drar opp denne tråden. Zebra fikk diagnosen Spondylose idag.

Vetrinæren sa at hun burde gå på Rimadyl resten av livet, ikke agility, ikke herjing og lek med andre hunder som leker voldsomt og rått, og ikke mosjon som innebar heftige vendinger.

¨Jeg skal også gå på Atroflex hver dag.

Min har heller ikke vist særlig tegn på smerter før igår, da pep hun ved hopping, og inn og utav bil.

Dyrlegen min sa at hun trodde ikke det kom av mosjonen min hun får, men at det heller var arvelig.

Siden hun har så vondt nå, trodde han kanskje ho hadde en proplaps i tillegg( går den over da??)

Mente også at seloje, eller olje generelt ikke ville hjelpe, men at Hills foret J/D ville, men drøyer med det siden jeg går vogh.

Jeg har også hatt en "knekker*" på besøk, for hun har hele livet slitt med låsninger i hoftene, dette mente han var ugunstig for spondylosen, og endatil forverre den- noen som har erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...