Gå til innhold
Hundesonen.no

VALGET 09


Huldra

Hvem stemte du på?  

104 stemmer

  1. 1.

    • Rødt
      5
    • SV
      17
    • AP
      22
    • SP
      3
    • V
      8
    • KRF
      2
    • H
      12
    • FRP
      22
    • Andre/blankt
      13


Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Hurra for rød grønt sier bare jeg:)

Jeg synes det er litt trist med sponheim, tøft med en politiker som tør å stå for egne meninger uten å tenke at han skal vinne ett eller annet. Håper den nye lederen kan føre venstre opp igjen og kanskje venstre kan bytte samarbeidsside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Skjønner at bompenger og vei er viktig for deg, men hva syns du om alle andre tingene du også har stemt på, som partiet står for (vet at du er på den siden fra før av, så regner med du er enig i det meste, men vil gjerne høre hva du mener allikevel!) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte FRP. En av grunnene kan høres teit ut for de som legger "godviljen" til, men det får bare være. :getlost:

*snip*

Jeg ser faktisk argumentene dine, vi er også omringet av bomringer straks (Oslo og rett ovenfor Gardermoen på E6, samt en på riksveien opp mot Vormsund/Kongsvinger.. Pluss den på riksvei 35 mot Hønefoss, men den passerer jeg ikke så ofte). Det er dyrt å ha bil, og det er dyrt å få finere veier.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan FrP har tenkt å finansiere alt de lover - bedre skoler, bedre sykehus, bedre veier - samtidig som de skal senke skatter og avgifter. Det er ganske enkel økonomi det der, når utgiftene økes så burde ikke inntektene senkes - da får man bare røde tall i kolonnene sine.

Ja, jeg veit de har veldig lyst til å bruke av oljefondet. Sånn jeg ser det, så er oljefondet både bufferkonto og pensjonssparing på en gang - og det er ganske kjekt å ha det.

I tillegg så syns jeg de fremstår som svært fordomsfulle, når de hevder at Norge blir snikislamisert. Man blir like lite islamsk av å spise halalkjøtt som man blir kristen av å feire jul, liksom. Jeg tror neppe vi alle blir muslimer av at noen får bruke burka i det offentlige rom heller..

De hevder at Oslo er full av asylsøkere som selger dop og voldtar uten grunn, og ønsker en bedre integreringspolitikk - og hvor enig jeg enn er med de i at vi kunne hatt en bedre integreringspolitikk, så er jeg ganske sikker på at å øke fremmedfrykt og pøse på med fordommer IKKE er noen høydare for å få integrert en gruppe mennesker.

- Og jeg syns det er skikkelig skikkelig ironisk at FrP står for denne politikken, når partiets skaper Carl I. Hagen bor store deler av året i Spania, i norsk koloni. Jeg tør vedde på at han ikke akkurat er noen racer i spansk, og jeg tipper at han - som alle andre nordmenn på spansketur - spiser norsk mat. Hyklersk kaller man sånt..

Så jeg stemte rødgrønt i år, ikke nødvendigvis fordi jeg liker all politikken deres, men fordi at tanken på å få FrP og Siv Jensen i regjering er skremmende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for rød grønt sier bare jeg:)

Jeg synes det er litt trist med sponheim, tøft med en politiker som tør å stå for egne meninger uten å tenke at han skal vinne ett eller annet. Håper den nye lederen kan føre venstre opp igjen og kanskje venstre kan bytte samarbeidsside?

Jepp, jeg synes også det er litt trist. Real kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ... Og som bønder (okey, mannen iallefall) hadde vi jammen ikke overlevd lenge med FrP i maktposisjon ...

Det er jeg fullstendig klar over, men utifra hva jeg ønsker av ett parti og flere så syntes jeg at det får være en negativ ting.

Det er ikke ett eneste parti som bare er postivt, det er ikke mulig. Men igjen må man tenke over hva de ville fått til å. Jeg nekter å tro på det at FRP ville fått til ett bondeløst land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Skjønner at bompenger og vei er viktig for deg, men hva syns du om alle andre tingene du også har stemt på, som partiet står for (vet at du er på den siden fra før av, så regner med du er enig i det meste, men vil gjerne høre hva du mener allikevel!) ?

Jeg ser faktisk argumentene dine, vi er også omringet av bomringer straks (Oslo og rett ovenfor Gardermoen på E6, samt en på riksveien opp mot Vormsund/Kongsvinger.. Pluss den på riksvei 35 mot Hønefoss, men den passerer jeg ikke så ofte). Det er dyrt å ha bil, og det er dyrt å få finere veier.

*klippe*

Nå var det vel noen som konstanterte her ett eller annet sted, at man er heldig om man finner et parti man er 100% enig med! Med andre ord, så er jeg ikke enig med FrP i ett og alt, og jeg kunne like gjerne stemt Høyre (men valgte å ikke gjøre det siden de er for EU, pluss skolepolitikken deres) eller KrF (men valgte å ikke gjøre det pga at jeg er mer enig med FrP enn de på flere punkter), eller Pensjonistpartiet (men de virket litt VEL rasistisk syns jeg...). Jeg har tatt flere valgtester, og jeg har gått gjennom flere sider hvor man kan sammenligne forskjellige parti opp mot hverandre, og for det første ser det ut som om jeg i alle fall vet hvilken side jeg "er på", for det andre ser det ut som om FrP er det nærmeste jeg kommer mine meninger. Men for all del; det er endel jeg ikke er enig i, både i forhold til saker og i forhold til hvordan de fremstiller ting. Jo, jeg synes innvandringspolitikken er litt "over styr", samtidig så tror jeg ikke det er riktig å fremstille innvandrere på den måten de gjør. Men noen ting har vært viktigere for meg enn andre, og dermed har jeg prioritert det. Jeg er for mer privatisering, jeg er for lengre skoledager og "strengere" skole, jeg er for privatskoler, jeg vil ha mindre byråkrati, mindre bompenger, bedre veier og strengere straffer som faktisk gjennomføres. Lyntoget bryr jeg meg ikke så mye om, skatt bryr jeg meg ikke så mye om ++. Jeg er uenig i deres syn på ulven, samtidig som det sikkert vil gjøre noen bønder glad. Jeg trenger heller ikke alkohol på bensinstasjoner, men det har de vel sagt de ikke ville satse på med det første. Billigere sprit og røyk bryr jeg meg heller ikke om (selv om jeg både røyker og tidvis tar meg et glass), og vin i butikkene er for meg hipp som happ (altså nøytrale saker). Ang budsjettforslagene deres, så har de blitt gjennomgått flere ganger av (eh.. husker ikke for øyeblikket), og da ble det hver gang sagt at det ikke ville "ødelegge" Norge, og at det var et forsvarlig budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro på det at FRP ville fått til ett bondeløst land.

Nei, men alle "småbønder" hadde måttet slutte med gårdsdriften sin til slutt.. Personlig syns jeg ikke det høres så fantastisk ut å samle all gårdsdrift og jordbruk på gigantiske farmer og gjøre det til en slags megaindustri. Hva med alle dem som bor på småbruk og er avhengige av litt støtte? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel noen som konstanterte her ett eller annet sted, at man er heldig om man finner et parti man er 100% enig med!

:getlost: Jens Stoltenberg f.eks, han har sagt det flere ganger denne valgkampen, han :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men alle "småbønder" hadde måttet slutte med gårdsdriften sin til slutt.. Personlig syns jeg ikke det høres så fantastisk ut å samle all gårdsdrift og jordbruk på gigantiske farmer og gjøre det til en slags megaindustri. Hva med alle dem som bor på småbruk og er avhengige av litt støtte? :getlost:

Ja, men dette er en ting jeg er uenig med på FRP sin side. om sagt.. man kan ikke være enig i alt, det er umulig mener nå jeg. men det er det at ting skal forbedres og for å være ærlig alle sier de vil gjøre ditten og datten, men frp har virket til å være det mest stabile partiet i deres meninger. ingen endringer under valgkamp osv. for det får meg til å tro at her er det bare det som skaffer stemmer det sier vi. FRP har ikke prøvd seg og jeg skulle gjerne sett dem gjøre det. og for å være ærlig om de skulle brukt av oljefondet osv, så er det faktisk begrensinger hva dem vil få til å bruke der å iløpet av en 4 årig periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte Venstre. Dessverre var det ikke så mange andre som gjorde det.. Tror nok Sponheim har rett i at han ikke har nådd frem med at FRP i regjering er uaktuelt for Venstre. Eventuelt har ikke folk stolt på at han (/de) ville greie å stå imot. Uansett trist at han går av, liker ham veldig godt som politiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt interessant jeg da, at "alle" skriker på norske matvarer og ikke minst norskt kjøtt, og at man deretter går hen og stemmer FrP, som vil gjøre store kutt i stønaden til landbruket. Som om ikke bøndene sliter nok! Hvis landbruket dør ut (med unntak av noen få kjempestore monstergårder, som ikke akkurat er gratis å etablere), gror jo hele dette "vakre" landet igjen, og uten kulturlandskap blir det bli mye mindre attraktivt å feriere i Norge. Og siden vi faktisk tjener alvorlig mye penger på turisme hvert år, så skulle det bli litt kjedelig om den inntektskilden nesten ble borte. Norske matvarer vil bli dyrere og mindre tilgjengelig, så da blir det mer "yallamat" både på FrP-tilhengerne og oss andre. Jippi!

Samtlige bønder jeg har jobbet/jobber for (med unntak av en eneste, som til gjengjeld arbeider både dag og natt for at endene skal møtes, og for at kvaliteten på melken (vi drikker!) skal holde mål) må ha MINST en ekstra jobb i tillegg til gårdsdriften for å kunne tjene nok til livets opphold - og nei, det er ikke snakk om "hobbygårder" dette her.

Hvis man hadde kuttet mer nå (slik FrP ønsker), så hadde det vært takk og farvel til både jobb og hjem for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt interessant jeg da, at "alle" skriker på norske matvarer og ikke minst norskt kjøtt, og at man deretter går hen og stemmer FrP, som vil gjøre store kutt i stønaden til landbruket. Som om ikke bøndene sliter nok! Hvis landbruket dør ut (med unntak av noen få kjempestore monstergårder, som ikke akkurat er gratis å etablere), gror jo hele dette "vakre" landet igjen, og uten kulturlandskap blir det bli mye mindre attraktivt å feriere i Norge. Og siden vi faktisk tjener alvorlig mye penger på turisme hvert år, så skulle det bli litt kjedelig om den inntektskilden nesten ble borte. Norske matvarer vil bli dyrere og mindre tilgjengelig, så da blir det mer "yallamat" både på FrP-tilhengerne og oss andre. Jippi!

Samtlige bønder jeg har jobbet/jobber for (med unntak av en eneste, som til gjengjeld arbeider både dag og natt for at endene skal møtes, og for at kvaliteten på melken (vi drikker!) skal holde mål) må ha MINST en ekstra jobb i tillegg til gårdsdriften for å kunne tjene nok til livets opphold - og nei, det er ikke snakk om "hobbygårder" dette her.

Hvis man hadde kuttet mer nå (slik FrP ønsker), så hadde det vært takk og farvel til både jobb og hjem for min del!

Og det er en av grunnene til at jeg definitivt stemmer blått. Jeg mener at det er helt unaturlig at vi i 2009 skal subsidiere bøndene og stenge ute varer fra mange andre land. Er ikke bøndene konkurransedyktige så har ikke gårdsbedriften livets rett i min bok. Alle andre yrkesgrupper i Norge som baserer seg på salg og produksjon av varer og tjenester må forholde seg til konkurranse, og det bør bøndene klare også. Men da må man tenke annerledes, og det er vanskelig, visstnok.. I et Norge som har stadig større fokus på økologisk mat vil det ikke være umulig å finne nisjeprodukter å satse på, og/eller mer effektive måter å drive et gårdsbruk på for å få endene til å møtes på tross av konkurranse fra utenlandske markeder.

Vi hadde kunnet hjelpe mange U-land mye mer effektivt dersom vi hadde sluppet deres varer inn på våre markeder enn via økonomisk bistand. Er det da rettferdig at vi prioriterer bonden i rike Norge fremfor fattige bønder i u-land? I think not.

Derfor stemmer jeg blått - i likhet med flertallet av det norske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det litt feil slik systemet er pr idag og syns det er ille at selv om de borgerlige vant valget i antall stemmer (49000 flere), så er det ikke de som er størst pga stemmer teller ulikt. Jeg er prinsipielt imot at en stemme skal bety mer enn en annen slik det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det litt feil slik systemet er pr idag og syns det er ille at selv om de borgerlige vant valget i antall stemmer (49000 flere), så er det ikke de som er størst pga stemmer teller ulikt. Jeg er prinsipielt imot at en stemme skal bety mer enn en annen slik det er idag.

Det er STORE forskjeller innen de borgelige partiene. KRF og Venstre står for noe HELT annet enn hva frp gjør. Venstre er f.eks et godt miljø-parti - altså den strake motsetning til frp.

Denne uttalelsen er nok et eksempel på hvor lite mange av de blå velgerene har satt seg inn i det de liksom skal stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STORE forskjeller innen de borgelige partiene. KRF og Venstre står for noe HELT annet enn hva frp gjør. Venstre er f.eks et godt miljø-parti - altså den strake motsetning til frp.

Denne uttalelsen er nok et eksempel på hvor lite mange av de blå velgerene har satt seg inn i det de liksom skal stå for.

VEL - jeg studerer miljøvern men til tross for dette stemmer jeg høyre fordi jeg mener det er viktigere å trives i hverdagen enn å kun PRATE om miljøvern. Det er begrenset hvor mye f@enskap partiene kan gjøre mot miljøet (og på verdensbasis er Norge en liten fis av karbondioksid - for ikke å snakke om generell luft/jordbunnforurensning) - og oljen kan utvinnes på miljøvennlig måte så lenge det gis nok støtte til forskning på dette. Klassekameratene mine og jeg studerer direkte mot en sikrere utvinning av olje - men det er mangel på gode lærere og gode emner som kan styrke kunnskap. Hvor er statsstøtten til faglig bredde? Hvor er støtten til høyere kunnskap? Hvor er støtten til workshops for idemyldring for framtiden? Hvorfor er det ikke mer fokus på å FORBEDRE og UTVIKLE, i stedet for å bare si "Nei det er skummelt og forferdelig!". Det er på nivå med Natur og Ungdoms verdenssyn - ikke virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 18, men hadde jeg hatt stemmerett hadde valget lett falt på AP.

Etter å ha hatt en langvarig prosjekt om partiene på skolen, er jeg overbevist om at det er svært liten sannsynlighet for at vi hadde fått det bedre med en annen regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en av grunnene til at jeg definitivt stemmer blått. Jeg mener at det er helt unaturlig at vi i 2009 skal subsidiere bøndene og stenge ute varer fra mange andre land. Er ikke bøndene konkurransedyktige så har ikke gårdsbedriften livets rett i min bok. Alle andre yrkesgrupper i Norge som baserer seg på salg og produksjon av varer og tjenester må forholde seg til konkurranse, og det bør bøndene klare også. Men da må man tenke annerledes, og det er vanskelig, visstnok.. I et Norge som har stadig større fokus på økologisk mat vil det ikke være umulig å finne nisjeprodukter å satse på, og/eller mer effektive måter å drive et gårdsbruk på for å få endene til å møtes på tross av konkurranse fra utenlandske markeder.

Vi hadde kunnet hjelpe mange U-land mye mer effektivt dersom vi hadde sluppet deres varer inn på våre markeder enn via økonomisk bistand. Er det da rettferdig at vi prioriterer bonden i rike Norge fremfor fattige bønder i u-land? I think not.

Derfor stemmer jeg blått - i likhet med flertallet av det norske folk.

Du sier at blått gagner alle, bare ikke alle de tusener av småbønder som sikrer kulturlandskapet og holder turismen gående? For ikke å snakke om at det setter kroken på døren for min "karriere" - mitt levebrød. Jeg kan ikke se at blått er svaret for alle fortsatt jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STORE forskjeller innen de borgelige partiene. KRF og Venstre står for noe HELT annet enn hva frp gjør. Venstre er f.eks et godt miljø-parti - altså den strake motsetning til frp.

Denne uttalelsen er nok et eksempel på hvor lite mange av de blå velgerene har satt seg inn i det de liksom skal stå for.

Tror Karpe viste til denne artikkelen her: "resten av landet ler av Oslo"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...