Gå til innhold
Hundesonen.no

Møt Zaira!

Bambi

Recommended Posts

Skrevet

Litt historie bak kjøpet:

Sofus skal desverre avlives innenfor veldig kort tid på grunn av skaden han har i skuldra. Det er ingenting vi får gjort og det er veldig leit.  

Men jeg skal jo ha en aussie da.. men nå er det slik at tispa som skal parres har brekt benet under gjeting og kan jo da ikke parres, så det er utsatt til friskmelding, mest trolig i desember. Men uansett er det veldig lenge til valpen kommer og jeg makter ikke å leve uten hund i huset og ettersom jeg holder på med svigerbrors sin hund på 1,5 år med null dressur får jeg avsmak for omplasseringshund.(det blir for mye også har vi jo de tottene som ellers er i familien som er viktig å komme overrens med.) Idag var vi å hilste på noen leveringsklare valper ute i Nannestad og endte opp med å komme hjem med en BC. Hun er 8 uker gammel, heter Zaira og skal ha samme formål som med aussien (som jeg ihvertfall nå gleder meg til!) 

Jeg skal innrømme det er ett noget spontant kjøp, men allikevel godt undersøkt kull og oppdretterne brukte tid på å gå igjennom stamtavle, helsesjekk og tester, at jeg vet hva jeg går til og tilbud om å komme tilbake senere med både denne frøkna og åssipåssien til gjeting .

Zaira er rampete, sjarmtroll, tøff og nysgjerrig. Hun er utrolig kosete og "storebror" er bare så kul og veldig morsom og sove ved :)

Mor: Bøstabyens Indy(svensk) reg,nr.758/2006

Far: Skarlandsfjellets Scott reg nr.03092/06 

(tatt med blitz inne og derfor ikke sååå gode bilder)

DSC_9860.JPG

DSC_9863.JPG

Skrevet
Nemmen :D

Gratulerer så mye! :)

Hva skal du bruke henne til? :)

Takk! :)

Agility(!), lydighet og bruks(usikkert innafor der hva, litt hva hun liker :) ) også skal vi gjete litt da. jeg har ett mål om godkjent gjeterhundprøve om hun har instinktene til det :) (far og mor brukes på gården. så vil jo tro det)

Skrevet
Agility(!), lydighet og bruks(usikkert innafor der hva, litt hva hun liker :) ) også skal vi gjete litt da. jeg har ett mål om godkjent gjeterhundprøve om hun har instinktene til det :) (far og mor brukes på gården. så vil jo tro det)

Så spennende :) Da må dere ha masse lykke til med treningen :)

Skrevet
Så spennende :) Da må dere ha masse lykke til med treningen :)

Takk :) er godt "igang" allerede.. ag-tunnelen min lå oppe og den(vasket den billige 50kr min), den den var jo bare såååååå råkul og løpe igjennom  :) helt forferdet over hvor kul den var altså fram tilbake fram tilbake inntil man falt om og snorket midt i tunnelen... lo så jeg falt om av latterkrampe tidligere idag... :)

Skrevet
:P

Så søte de er, ser ut som både Sofus og valpis har det kult! ;Men jeg vet ikke hvor heldig det var og ha lageører på slutten der jeg da :) Skal du ha både border collie og aussie, eller ble denne valpisen istede for aussie? :)

Skrevet
Så fin og kul Sofus er med valpen..! :P *snufs*

Han passer på a! lå ved siden av buret hennes i heeele natt og trøstet henne ved småpip og greier :P

Så søte de er, ser ut som både Sofus og valpis har det kult! ;Men jeg vet ikke hvor heldig det var og ha lageører på slutten der jeg da :) Skal du ha både border collie og aussie, eller ble denne valpisen istede for aussie? :P

Begge deler :)

Skrevet

Takk!

Hun er virkelig herlig og utrolig flink. første natta var vi oppe to ganger for å tisse. andre natta var vi oppe 1 gang for å bæskje og inatt sov hun 9,5 timer uten å gå ut for så ut å tisse litt og komme inn igjen å sove litt i kroken til a mor :lol:

Nå har hun hatt en skikkelig raptus her inne med en halvliterflaske og lagt seg til å sove igjen :getlost:

edit: hvorfor blir Bæs je til bæskje?

• 3 weeks later...
Skrevet

3977043170_78b7beeea9.jpg

Tulla har begynt å vokse seg stor og på tirsdag er hun 12 uker :)

Hun er en drøm å ha med å gjøre for det meste av tiden og kontakt trening kommer nok til å være vår greie tror jeg. Hun gir det hele tiden, hun er søkende til meg og sambo hele tiden og stikker aldri langt vekk fra oss. Vi må jo så absolutt ikke finne på å gå en meter vekk ifra henne. Hun holder seg lengre og lengre, det å være hjemme alene går også veldig fint. Inntil videre må hun desverre være i bur da hun tygger på alt som kan tygges på (til tross for leke, griseøre og osv.) Men jeg kommer å lufter henne flere ganger om dagen når jeg er på jobb, er jo så heldig og jobber bare 2 minutt hjemmefra :)

3977058280_4f90ccecf6.jpg

:o

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...