Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ behandling?


MarteV

Recommended Posts

Av ren interesse lurer jeg på om det er noen av dere som har brukt alternativ behandling på hunden, eller evt. noen andre av dyrene deres? Hvilke type alternativ behandling, og hva syns dere om det?:) Hjalp det/hjalp det ikke?

Damene jeg jobber for i stallen driver med alternativ behandling..og jeg har etterhvert blitt veldig interessert i dette.. Har for det meste bare vært borti alternativt på hest. Syns derfor det hadde vært artig å hørt med dere hundefolk hva deres erfaring med dette er :o Alt fra massasje, osteopati, akunpunktur, kiropraktikk, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren interesse lurer jeg på om det er noen av dere som har brukt alternativ behandling på hunden, eller evt. noen andre av dyrene deres? Hvilke type alternativ behandling, og hva syns dere om det?:o Hjalp det/hjalp det ikke?

Damene jeg jobber for i stallen driver med alternativ behandling..og jeg har etterhvert blitt veldig interessert i dette.. Har for det meste bare vært borti alternativt på hest. Syns derfor det hadde vært artig å hørt med dere hundefolk hva deres erfaring med dette er :o Alt fra massasje, osteopati, akunpunktur, kiropraktikk, osv. :)

Hei!

Jeg jobber med en metode som heter Still Point, dette er en effektiv behandling for både mennesker og dyr.

Hendelser kan skape traumatisk opplevelser for kjæledyret, og dette kan skape angst, frykt, stress og kanskje aggressivitet.

Still Point er en metode som assisterer dyr til å bli mer tilstede og gi slipp på slike adferdsmønstre. Metoden er veldig

virkningsfull. Dyr er jo sterkt intuitive, og en kollega som har behandlet sin hund jevnlig med Still Point har erfart

at hunden selv sier fra (på sin måte) at han vil ha behandling. I behandlingen benyttes blomsteressenser. I England er det visstnok ganske vanlig å behandle dyr med blomsteressenser. Ellers er massasje og akupressur erfaringsmessig veldig effektivt ved fysiske plager, alt som har en positiv virkning på mennesker vil også virke på dyr. Og dyr liker det like godt som mennesker :) Hilsen Terapeuten, www.hszone.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv hundefysioterapaut så jeg har selv brukt alternativt masse på min egen hund og selvfølgelig behandlet mange hunder med det (massasje, svømming, vanntredemølle, fysioterapi).

Hunden min går også jevnlig til kiropraktor pga en låsning hun får i bekkenet, blir mye mer feksibel etter behandlingene.

Har også prøvd homeopati mot kennelhoste og det fuknet helt supert, hosten stoppet etter en halv dag med pillene.

Har prøvd bachs blomsterremedier med ikke like godt resultat, brukte det i forhold til Chickas utfall mot visse hunder (fryktaggresjon), men Turig Rugaas + D.A.P halsbånd fungerte mye bedre :)

Vet ikke om det kalles alternativt, men Chicka får c-vitaminer, ingefær og blåbær tilskudd i maten sin hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd massasje og det funket knall, bare ikke på passgangen, men det er kanskje ikke alternativt.. Så har jeg prøvd osteopati?? En som har vært her og knekt opp låsninger i bekkenet, og tatt noe pulsgreier på ho.. Det siste skjønner jeg ingenting av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til massør med min hund. Hun fikk en skade i juni som satt i lenge (hun kræsjet og slo seg kraftig). Hun ble veldig stiv i muskulaturen rundt skulder/rygg, men er helt fin igjen nå :) Nå går vi forebyggende hver 6 uke både fordi hun er en veldig aktiv hund som blir mye brukt og fordi det er en liten luksus jeg unner henne. Hun elsker massasje timene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet innen det selv, og bruker det masse på dyrene mine. Det funker supert, og hesten min som alltid var syk og skadet før, er nå endelig frisk. Ellie har heldigvis ikke trengt noe særlig behandling enda, bortsett fra benbrudd der jeg gav homeopati og akupunktur i tillegg til veterinærens behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten min har gått til kiropraktor og noen andre jeg kjenner har blitt behandlet med akepunktur og strøm (ikke sånn gjerdetstrøm) men man har svak strøm son renser musklene, pluss og minuspol festes på muskelfestene (tror jeg :) ) men med aparatet er det slik at man ikke kan ha på så mye strøm at det skader.... dette renser musklene og skaper bedre blodtilførsel.

Kiroprakti funka også på hesten min, da han hadde låsning i kryss og nakke:O blitt bra nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt akupunktur på min gamle schæfer på 12,5 år. Tror vel egentlig ikke han hadde levd idag hvis behandlingen ikke hadde fungert.

Første gang han fikk det var det pga. akutte smerter i ryggen, hele hunden ble godt sjekket på alle måter. Man fant ingen ting så trolig var det en muskulært. Akupunktur og vanntredemølle løste problemet helt. Det er vel ca 3 år siden.

I slutten av april i år ble han veldig dårlig. Bakbeina svikta og han hadde veldig dårlig kordinering. Han ble grundig sjekka, konklusjonen ble vel at det er et nevrologisk problem som ligger der et sted. Det finnes ikke noen behandling for dette(særlig også med tanke på hans alder). Siden han svarte bra på akupunktur tidliger prøvde vi det igjen. For å si det sånn så svikta bakbeina flere ganger på vei inn til vetrinæren(ca 10 meter) med dårlig kordinering. Han ble trøtt etter behndlinga, men allerede samme kveld var han bedre, og en stor utvikling dagen etter. Han får tilbakefall noen ganger, men da får han en ny serie med akupunktur. Han fikk også et lite slag, men kom seg etter det. (Så hva han er lagd av lurer jeg egentlig på).

Når dette begynte i slutten av april trodde jeg ikke han skulle få sommeren en gang, for han var veldig dårlig. Hadde det ikke vært for at han er så sterk psykisk og fortsatt var kvikk på det som skjedde rundt seg vet jeg ikke om jeg ville prøvd akupunktur på det tidspunktet.

Så idag løper han rundt i skogen, men kordineringa er jo ikke helt topp. Han ruller seg i gresset, leker litt med bullen sin og har det generelt veldig bra. Han står klar ved døra og sutrer når vi skal gå ut som han alltid har gjort.

Hun som har satt akupunktur på han er også vetrinær, og har hatt flere hunder med samme problemer som min hund har.

Så jeg vil anbefalle dette til andre, etter hva jeg har lært finner man også ganske fort ut om behandlingen virker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...