Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i lydighetsringen

Gjest

Recommended Posts

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Jeg lurer på hvordan man trener inn utgangstilling. Dette har vi øvd på siden Selma var knøttliten, men vi er ikke engang i nærheten ved å få det til :) .

Jeg synes det ser best ut når hunden kommer inn på høyre side, går rundt bak eieren sin og kommer fram på venstre side, hvor hunden setter seg tett inntil eieren. Noen tips til hvordan jeg kan trene inn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca hvor lang tid tar det da? :) Et par minutter?

Edit: Skrivefeil

Ja, kan ikke være stort mer enn det. Stevne jeg var med i nå i helgen var: kortside-en holdt, langside-sakte marsj, kortside-heltom, langside-springmarsj, kortside-heltom og holdt. Så det går jo an å bare gjøre det og se hvor lang tid man bruker.

Kan jeg bare spørre hvorfor du lurer forresten? Har du en hund som lett blir ukonsentrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan ikke være stort mer enn det. Stevne jeg var med i nå i helgen var: kortside-en holdt, langside-sakte marsj, kortside-heltom, langside-springmarsj, kortside-heltom og holdt. Så det går jo an å bare gjøre det og se hvor lang tid man bruker.

Kan jeg bare spørre hvorfor du lurer forresten? Har du en hund som lett blir ukonsentrert?

Nei, han følger fint med han. Jeg lurte egentlig bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca hvor lang tid tar det da? :) Et par minutter?

Et par min ca, men føles som en evighet.

Jeg lurer på hvordan man trener inn utgangstilling. Dette har vi øvd på siden Selma var knøttliten, men vi er ikke engang i nærheten ved å få det til :lol: .

Jeg synes det ser best ut når hunden kommer inn på høyre side, går rundt bak eieren sin og kommer fram på venstre side, hvor hunden setter seg tett inntil eieren. Noen tips til hvordan jeg kan trene inn dette?

Æsj, jeg hater innsitt hvor hunden går rundt fører. :)

Som oftest bringer det med seg flere andre småproblemer (som at hunden begynner å bruke laaang tid rundt, at den begynner å tygge på apportbukk når den går rundt osv).

Jeg har begynt med shaping og shapet fri ved fot inn slik at hunden kommer ved beinet mitt dit jeg vil. Deretter trener jeg inntil en vegg og får hunden til å sette seg når jeg stopper (enten ved bruk av shaping der også, eller ved at jeg holder igjen linen og venter til hunden tilbyr sitt, eller jeg bruker target, eller bare belønner for posisjon og at hunden stopper med meg, før jeg får på sitten). Først når det er inne shaper jeg inn innsitten, eller bruker target ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man trener inn utgangstilling. Dette har vi øvd på siden Selma var knøttliten, men vi er ikke engang i nærheten ved å få det til :) .

Jeg har trent det inn ved å lokke han rundt med armen. Er vel ikke alle som er for det, men for oss har det funket bra. Jeg har selv lært inn og gå rundt benene da det er det jeg er vant til, men jeg syns det ser ut som om det er flere og flere som trener på at de går direkte til venstre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par min ca, men føles som en evighet.

Æsj, jeg hater innsitt hvor hunden går rundt fører. :)

Som oftest bringer det med seg flere andre småproblemer (som at hunden begynner å bruke laaang tid rundt, at den begynner å tygge på apportbukk når den går rundt osv).

Jeg har begynt med shaping og shapet fri ved fot inn slik at hunden kommer ved beinet mitt dit jeg vil. Deretter trener jeg inntil en vegg og får hunden til å sette seg når jeg stopper (enten ved bruk av shaping der også, eller ved at jeg holder igjen linen og venter til hunden tilbyr sitt, eller jeg bruker target, eller bare belønner for posisjon og at hunden stopper med meg, før jeg får på sitten). Først når det er inne shaper jeg inn innsitten, eller bruker target :lol:

Hvis det kan bringe småproblemer med seg så er nok ikke det så bra. Kanskje jeg skal prøve den veggen da. Jeg kan kanskje også prøve å shape det inn også. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan bringe småproblemer med seg så er nok ikke det så bra. Kanskje jeg skal prøve den veggen da. Jeg kan kanskje også prøve å shape det inn også. Takk for svar!

Hvis du har bestemt deg for annen metode, er det vel ingen vits å svare, men here goes:

Gå inntil hunden når den sitter og belønn alt derfra. Belønn for bare å sitte og se på deg. Etter å ha holdt på med dette en stund, vil hunden selv søke posisjonen der det er gøy å være, nemlig ved siden av deg. Jeg har lagt på kommando allerede her, mens hunden sitter ved siden av. Så har jeg gått en meter foran hunden og stoppet og enten ventet på respons eller kommandert på plass. Etterhvert går jeg lenger vekk, går skrått bort sånn at hunden må svinge, og gradvis til å ha hunden foran. Har trent (og trener fortsatt) på å komme inn rett, hjelper å trene ved en vegg så han ikke har noe valg.

Jeg tror det ser en god del ryddigere ut med direkte innsitt, da.. Bare sånn det har blitt hos oss, hovedsaklig fordi gubben hadde gjort et forsøk på å lære det inn sånn for to og et halvt år siden, så jeg fortsatte i samme sporet, og gadd ikke bytte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

"Stå"-kommandoen, den synes jeg er vanskelig.

"Stå under marsj", dette har vi lært inn ved hjelp av å gå baklengs å har kommet så langt at han står igjen når jeg går fremover og kommanderer "stå". innser jo at det ikke er kommandoen "stå" han kan, men han vet at han skal stå igjen der bak å vente... hvordan lærer jeg inn "stå" som en kommando som betyr stå på alle fire føtter, selv om han sitter ligger osv?

bruker litt klikker, hvor jeg da har ventet han ut å gitt belønning for å stå, uansett om han har vært i sitt eller dekk.

når dette har kommet frivillig og ganske kjapt har jeg lagt kommando på, slik at i det han røyser seg så sier jeg "stå", i håp om at han skal koble, men nei. han ser bare dumt på meg, venter litt å så røyser han seg. føler ikke at det er fordi jeg sa det liksom(han ser altså dumt på meg når jeg forsøker å teste ut kommandoen)... noen som har tips på hvordan jeg kan lære han dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge sånn ca varer lineføring og fri ved fot i bronsemerke og kl.1?

Faktsik ikke mer enn 30-40 sekunder vanligvis.

I VM varte foten i ca 4 minutter, men når folk som går eller ser på skal tippe, tipper de sånn 8-10 minutter :lol: Det føles og ser ut som det varer mye lenger enn det egentlig er!

Sjeve sitter: Under en konkurranse er det IKKE lønnsomt å rette de opp. Endten må hunden kunne det etter trening, eller så får det bare være. Det er ikke så farlig om hunden sitter sjevt i alle holdter. Det blir trekk, men ikke så mye som hvis du retter de opp ved å ta et ekstra skritt, vri på sjulderen, kommandere el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktsik ikke mer enn 30-40 sekunder vanligvis.

I VM varte foten i ca 4 minutter, men når folk som går eller ser på skal tippe, tipper de sånn 8-10 minutter :lol: Det føles og ser ut som det varer mye lenger enn det egentlig er!

Sjeve sitter: Under en konkurranse er det IKKE lønnsomt å rette de opp. Endten må hunden kunne det etter trening, eller så får det bare være. Det er ikke så farlig om hunden sitter sjevt i alle holdter. Det blir trekk, men ikke så mye som hvis du retter de opp ved å ta et ekstra skritt, vri på sjulderen, kommandere el.l.

Takk for svar :lol:

Nå jeg skrev rette, mener jeg å lære han hvor han skal sitte så det blir mer nøyaktig enn det er nå. Hvordan gjør jeg det på trening hvis han setter seg skjevt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri:

Du kan prøve å ikke belønne når han sitter skjevt, men ta et skritt til og belønne hvis det er rettere da. Du kan også trene inntill en vegg, for da kommer han lettere riktig av seg selv. Evt bruke kassemetoden, men den får noen andre forklare isåfall :lol:

På Ellie brukte jeg vegg noe som hjalp veldig. Tenk også belønningsplassering, gi godbiten der du vil ha hunden - ikke lenger frem eller bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Takk for svar :lol:

Nå jeg skrev rette, mener jeg å lære han hvor han skal sitte så det blir mer nøyaktig enn det er nå. Hvordan gjør jeg det på trening hvis han setter seg skjevt?

Om han har noen rette sitter innimellom, så belønner du bare disse og overser de skjeve. Er alle skjeve ville jeg belønna de retteste og gradvis krevd rettere og rettere sitter. En ting som er veldig viktig på hunden min, eller ihvertfall var det før han ble skikkelig trygg på øvelsen, var belønningsplasseringa. På fri ved fot og utgangsstilling har jeg belønna med venstre hånd på venstre side av hunden når jeg brukte godbit. Ball og draleke ble også så plassert på venstre side av hunden (forsøkte ihvertfall). Men dette blir bare hvis hunden sitter skrått foran deg. Hvor riktig belønningsplassering for din hund er er vanskelig å si uten å vite hvordan skjevt han sitter. Og siden jeg har en hund som i starten gjerne ville ligge litt langt fremme belønna jeg alltid bakover når jeg gikk fvf. Jeg vet det er en del forskjellige meninger ute og går her, men tenk på hvor du gir belønninga og prøv deg litt fram på det. Finn ut hva som er rett for din hund. Nå snakker jeg om belønningsposisjon etter hunden har fått "bra", og ikke lokking med godbit for å få rett posisjon. Men det er jo selvfølgelig også mulig å gjøre. Spørs bare hvor bevisst hunden da blir på hva den gjør. Ble det forståelig? Det er egentlig bare å terpe på det. Tren bare rette sitter i egne økter og ikke mange forskjellige ting samtidig. Ta korte økter med bra belønning om han fort syns terping er kjedelig.

Edit: La til noe så det ble mer forståelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri:

Du kan prøve å ikke belønne når han sitter skjevt, men ta et skritt til og belønne hvis det er rettere da. Du kan også trene inntill en vegg, for da kommer han lettere riktig av seg selv. Evt bruke kassemetoden, men den får noen andre forklare isåfall :lol:

På Ellie brukte jeg vegg noe som hjalp veldig. Tenk også belønningsplassering, gi godbiten der du vil ha hunden - ikke lenger frem eller bak.

Takk for svar. Jeg for prøve og finne en vegg jeg kan trene inntil.

Om han har noen rette sitter innimellom, så belønner du bare disse og overser de skjeve. Er alle skjeve ville jeg belønna de retteste og gradvis krevd rettere og rettere sitter. En ting som er veldig viktig på hunden min, eller ihvertfall var det før han ble skikkelig trygg på øvelsen, var belønningsplasseringa. På fri ved fot og utgangsstilling har jeg belønna med venstre hånd på venstre side av hunden når jeg brukte godbit. Ball og draleke ble også så plassert på venstre side av hunden (forsøkte ihvertfall). Og siden jeg har en hund som i starten gjerne ville ligge litt langt fremme belønna jeg alltid bakover når jeg gikk fvf. Jeg vet det er en del forskjellige meninger ute og går her, men tenk på hvor du gir belønninga og prøv deg litt fram på det. Nå snakker jeg om belønningsposisjon etter hunden har fått "bra", og ikke lokking med godbit for å få rett posisjon. Men det er jo selvfølgelig også mulig å gjøre. Spørs bare hvor bevisst hunden da blir på hva den gjør. Ble det forståelig? Det er egentlig bare å terpe på det. Tren bare rette sitter i egne økter og ikke mange forskjellige ting samtidig.

Han har vel 60-70% på rette sitt og 30-40% skjeve sitt. Jeg belønner alltid de rette sittene, men har vært litt usikker på hva jeg skal gjøre når han sitter skjevt. Jeg skjønte hva du mente, takk for forklaringen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Hvor lang tid bruker man fra man har avsluttet en øvelse til man starter en ny når man går en konkurranse?

Kan man ta på bånd mellom øvelsene eller skal de gå løse?

Noen tar bånd på, men jeg vet at noen dommere har kritisert det. Må du absolutt holde hunden mellom øvelsene ville jeg ha holdt den i halsbåndet (men husk da å trene på det på trening også - selv om du der ikke er redd for at hunden skal stikke av). I elite skal båndet ligge utenfor ringen eller ved dommerbordet.

Noen dommere prater mye mellom øvelsene, andre ikke. For å unngå dette pleier jeg ved avsluttet øvelse og spørre "hvor skal jeg starte neste øvelse?", stille meg opp der og si "jeg er klar", så slipper man mye prating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tar bånd på, men jeg vet at noen dommere har kritisert det. Må du absolutt holde hunden mellom øvelsene ville jeg ha holdt den i halsbåndet (men husk da å trene på det på trening også - selv om du der ikke er redd for at hunden skal stikke av). I elite skal båndet ligge utenfor ringen eller ved dommerbordet.

Noen dommere prater mye mellom øvelsene, andre ikke. For å unngå dette pleier jeg ved avsluttet øvelse og spørre "hvor skal jeg starte neste øvelse?", stille meg opp der og si "jeg er klar", så slipper man mye prating.

Takk for svar :whistle: Han kan ha litt lett å miste fokuset hvis han ikke har noen kommando, så blir det mye snakking i mellom øvelsene er ikke jeg ikke 100 % sikker på hvordan har takler det. Å holde han i halsbåndet er en mulighet, men i og med at han er under 30 cm, blir det litt klønete hvis jeg må gå samtidig. Første gangen blir klubbmesterskap som er uoffisilet, så det er kanskje ikke like strenge på det der?

Jeg får gjøre som du gjør, og spørre hvor jeg skal starte neste øvelse så det ikke blir så lang tid i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor dere syntes er lettest å konkurrere, i hall eller utendørs?

Og hvorfor :)

Tia: Innendørs. Blir mer konsentrert innendørs og mindre opptatt av andre hunder. Mer sliten i hodet, og på en sånn hund er det bra.

Cita: Innendørs. Går veldig bra i hall og ingen av mine reagerer mye på støy der. Cita har lett for å gå og snuse osv utendørs, derfor går jeg helst inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor dere syntes er lettest å konkurrere, i hall eller utendørs?

Og hvorfor :aww:

Med Norma har det foreløpig fungert best innendørs. Hun blir lettere distrahert ute, rett og slett fordi det gjerne er mer enn hunder og folk å se på utendørs (fugler, biler osv) og flere spennende lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...