Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig, sunn og god mat?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei folka!

Jeg fikk leilighet i dag! Yay me! Endelig kan jeg være aleine igjen, bare meg og hundene, trenger ikke å se trynene til noen med en gang jeg har våkna, wee! :ahappy:

Greia da, er at leiligheten egentlig er bittelitt dyr, så jeg må lære å handle sundt, godt og billig, og ikke mer enn et par ganger i uka. Det er her dere kommer inn! Hvilke lure tips har dere, oppskrifter, etc? Jeg er interessert i alt, så lenge det er sunt, godt og billig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mat og fryser ned :ahappy: har en del oppskrifter, kan finne dem :ahappy:

edit:

lager i store kvanta og fryser. kjøpe pålegg som holder mere enn 4 dager i kjøleskapet, brød fryses halve og halve, pålegg fryses om jeg har tat en tur til sverige (da er det bare å fryse i mindre kvanta så holder det jo lengre.) ehm *skrive mere når hun husker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folka!

Jeg fikk leilighet i dag! Yay me! Endelig kan jeg være aleine igjen, bare meg og hundene, trenger ikke å se trynene til noen med en gang jeg har våkna, wee! :ahappy:

Greia da, er at leiligheten egentlig er bittelitt dyr, så jeg må lære å handle sundt, godt og billig, og ikke mer enn et par ganger i uka. Det er her dere kommer inn! Hvilke lure tips har dere, oppskrifter, etc? Jeg er interessert i alt, så lenge det er sunt, godt og billig! :lol:

Grattis med leilighet :ahappy:

Når det gjelder sunn, god og billig mat er det for min del 3 viktige ting å tenke på;

1. Du bør ha en fryser

2. Det lønner seg å ta en storhandel i Sverige en gang i måneden

3. Billig usunn mat er dyrere i lengden.

I Sverige kjøper jeg:

- polarbrød (billigere der og de kan fryses ned)

- ferdigmiddager (sunnere utvalg i sverige, du finner dem i frossendisken, og du får 5 middager for en svensk hundrings på den ene matbutikken på nordbysenteret. Veldig greit de dagene du er i humør for at middagen lager seg selv)

- kyllingfileter (kan kombineres med alt og kyllinfileter er det virkelig stor prisforskjell fra Norge til Sverige på)

- kjøttpålegg (mye billigere i Sverige, og kommer kuttet ferskt fra butikken, ikke vakuumpakket fra samlebåndet på Gilde), - kyllingkjøttdeig (en kilo for 60 svenske - billig, sunnere og med mer smak enn kjøttdeig)

- skinkebiff (undervurdert, sunn middag som koster lite over grensa, kommer også ferskt kuttet opp og ikke fra samlebånd i vakumpakke..)

Ellers gjelder det å handle hos de som er rimeligst når du handler her hjemme. Rema 1000 er billigst på det meste. Handle en dag i uka, med polarbrød slipper du å stikke innom for å bare kjøpe brød. Ikke dra sulten i butikken. Planlegg innkjøpene og hold deg til handlelisten.

Edit: Og forøvrig - supper er bra middag. Jeg pleier å kjøpe røkt, mager kjøttpølse fra Rema og dele opp i terninger og hive oppi suppa. Billig, god middag og du blir mer mett enn hvis du bare spiser suppe. Tomat-, beta- og blomkål & brokkoli suppe er å anbefale :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jujea! Dette var en smart tråd Soppen :ahappy:

Jeg sutter også litt på knoken om dagen, og kommer til å gjøre det resten av året:P

Jeg har funnet ut at First Price er gull, alt i first price her i gården!

Og så går det mye i kylling og ris, og kotletter og ris, nettopp fordi det er sundt, og du får i deg mye av de riktige karbohydratene, og proteiner + at du kan fiffe det opp meg atort sett alt du vil av grønnsaker og annet stæsj:)

Og en frossen pose med First price kyllingfile (!) koster 59kr.. Og det er fine kyllingfileter asså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette var da!

Sverige-turer høres ut som et "must"! (Men NB! regn litt på hva det koster deg å komme til/fra; sånn at gevinsten ikke simpelthen går til transport-kostnader! )

Stor fryser er en absolutt must.

Siden jeg jobber i Coop, så har jeg lyst å slå et slag for Prix når det gjelder frukt&grønt. For der er Prix faktisk veldig billig med sine "gule priser" (her på jobben går de rundt og ergrer seg "grønne" over at Prixens jevnt over lave priser, spesielt på frukt&grønt, aldri kommer frem). Folk tror at feks Kiwi er så billig på grønt fordi de kutter momsen.. Kiwi har faktisk høyere priser selv med sitt "moms-kutt". (Det der med momskutt er egentlig et ganske så innfløkt regnestykke!).

Man kan sikkert finne enkelte produkter som er billigere andre steder til enhver tid, men i snitt er Prix spesielt lav på akkurat frukt&grønt og skal (i prinsippet) ha et greit utvalg på akkurat det.

Ellers så kan det lønne seg å tilbudsshoppe, følg med på hva som er på tilbud fra uke til uke (de fleste aktører har jo kundeaviser som kommer hver uke/annenhver uke - studer dem nøye!) og fart litt rundt og tilbudsshop! Det er tidkrevende og man skal være litt klar over hva man får av transport-kostnader, men da får man ting billig og jeg tror man kan spare en masse på sånt.

Kjøp aldri økologisk, for det er dyrere enn ikke-økologisk, selv når det er økologiske matvarer på tilbud pleier de å ligge over i pris, så sjekk prisen mot tilsvarende ikke-økologisk vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkerter! Kjøp dem tørre og kok dem selv før du fryser dem ned i passe posjoner. Bland dem med spinat/pasta/parmasan eller ris/soltørket tomat og vips sunne middager :ahappy:

Sopp og løk (evt kylling/hvitløk/et eller annet grønt) i soyasaus, spe med vann og ha i maizenna til passe konsistens. Server med ris/pasta eller cous cous.

Dette er mine sunne og kjappe middagstips. Særlig den siste brukes hvis jeg har dårlig tid :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Kiwis God Helg-tilbud er det mye å spare ! 14.90 pr porsjonspakke er billig og praktisk. Kjøttet kan brukes til alt mulig, nesten bare fantasien som setter grenser :D

Meen, da må du tidlig opp på fredag og grabbe med deg slik vi husmødre gjør :P

Ikke minst - skriv handleliste og hold deg til den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker fisk, så har de fleste matbutikker innimellom findus-salg med 40% (Coop Obs, Joker og Coop Mega er de jeg vet har hatt). Da kjøper jeg inn MASSE og hamstrer. Laksefilètene er geniale, til en person holder det med en filèt (selv om jeg pleier å ta to, for jeg er så utrolig glad i det :D ). Hiv de i ildfast form, sammen med litt smør, brokkoli, gulrot, løk og paprika skåret i strimler (vel, ikke brokkolien da), og så kan du enten spise bare det, eller ha poteter ved siden av.

Lapskaus på høsten er GENIALT! Kjøp gulrot, potet, løk, kålrot og kål, purre og mager, røkt pølse på Rema 1000. Ha nok vann til at det såvidt dekker, hiv i et par buljongterninger, og salt og pepper. Jeg pleier å ha i to laubærblad, det er smaskens! Kok potet, gulrot, løk og kålrot til de begynner å bli myke, hiv i kål, kok litt til, hiv i purre og pølse og spis når alt er varmt. KJEMPEsunt, billig på høsten og veldig godt.

Ett tips er å kjøpe sesong; grønnsaker er billigst og best nå på høsten f.eks.

Magre røkte pølser er billig, stek de i littebitt olje, og spis enten i lompe, eller kok poteter og kål ved siden av. Nammis.

Så, mitt hoved-tips, dersom du er sånn som meg, og kan spise det samme til middag i flere dager på rad. Lag stooor bolle salat! Hiv i alt du liker, bønner er et must. Jeg pleier å kjøpe sånn skinke på boks, steke den i krydder sammen med litt løk, og ha i. Ris eller fullkornspasta er også godt å bruke. Så lager du ca fire ganger så mye som du trenger, og spiser det i mange dager. Yummi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette var da!

Sverige-turer høres ut som et "must"! (Men NB! regn litt på hva det koster deg å komme til/fra; sånn at gevinsten ikke simpelthen går til transport-kostnader! )

Siden jeg bor i Sandefjord, så får jeg omtrent hivd gratisbilletter med Strömstadferja etter meg, ooogså timer jeg det bare sånn at enten pappa kan være med, eller at jeg kan låne bilen hans, for det er gratis ( :D ), og da er det bare horten - mossferja tilbake igjen som koster under 100 kr. ;)

Og takk for fiine oppskrifter og idèer, dere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk i olje, pasta og brokkoli med en dæsj majones er rimlig og tar max 15min å lage.

Pasta'n ska kokes, tunfisken stekes og brokkolien dampes helst.

Ellers så er sverigeshopping og tilbudsshopping smart, i tillegg til handleliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du ikke skal spise kan være av billigste merke og kvalitet. Alle monner drar - må du ha fancy skyllemiddel, dopapir, tørkepapir, såper, servietter og stearinlys?

Ikke kjøp engangsting - glem swiffer og engangskluter som må stadig kjøpes nytt av, ha klut, grønnsåpe, langkost og bøtte.

Ikke bruk tørkepapir, dopapir eller servietter til å tørke søl på kjøkkenbenken, osv - bruk kluten, kluten er gratis. Glem dyre, fancy spraysåper - en dråpe zalo gjør samme nytten.

Det store dragsuget for mange er brus, snop, godteri, kose seg-mat (røyk og alkohol). Kjør regime der - kun brus på lørdag, aldri brus, kun en halvliter om dagen - lag deg en avtale og hold den.

Ikke kjøp måltider/mat ute - planlegg så du kan spise hjemme først/etterpå, eller ha med niste.

Skriv regnskap to måneder, og se hva pengene går til. Betaler du avisabonnement uten å lese avisa? Kjøper du mange blad i uka? Hva kan du kutte ned på? Bruker du telefonen fornuftig? Kjedesurfer du på wap, sender du mye unødvendige meldinger, finnes det bedre abonnement for deg (sjekk telepriser.no) Også videre - hvor forsvinner pengene, kan de reddes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...