Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk trening av hunden -blir vi for mye "hønemor"?


Poter

Recommended Posts

Leste i Susan Garret sin blogg om fysisk trening av hunden. Hun skriver litt om det å kaste ball til hunden og hva man bør passe på når man gjør det. Hun har også lagt ut en filmsnutt av en hund som løper etter ball for å vise hvor skadelig og belastende det kan være for hunden. Hele bloggposten med video er her.

Hva synes dere? Gir det mening eller blir det for "hønemoraktig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hunden gjør belaster den jo mer eller mindre, men jeg tror ikke Susan Garrett mener noe annet ved det enn at vi må være obs, og at vi skal være klar over det faktum at det kan skade hunden. Dagen etter hun postet det innlegget, postet hun jo et innlegg hvor hun viser hvordan du kan bruke ballkasting, o.l. til å lære hunden masse gjennom leken.

Jeg for min del kommer ikke til å slutte å hive ball med hunden min bare fordi det belaster, kanskje, på feil steder. Det jeg kommer til å gjøre er å sørge for at jeg ellers har en sunn og frisk hund som tåler de belastningene ballkasting innebærer. Det er veldig lett å bli hønemor, og å bli overbeskyttende, men det å være overbeskyttende gangner ingen. Hunden får et kjedelig liv, og vi får et stressende liv. Jeg kamper hardt med hunden min, jeg hiver ball med han og sender han over og under divesre ting som andre kanskje ville skygget unna. Hvorfor? Jeg vil bygge selvtilliten og motivasjonen hans. Og for meg er det viktigere enn at det er en mulighet for at han kan bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var ... stress! Det høres litt ut som det samme; vi må passe på så vi ikke stresser, og vi må passe på så vi ikke belaster hunden. Men ALT kan være stress, i større eller mindre grad, og uten stress hadde vi dauet. Vi trenger stress for å våkne, og den vitenskapelige definisjonen av stress er noe helt annet enn hva lekfolk tenker. Tror nok det samme gjelder belastning; vi MÅ belaste oss/hunden, hvis ikke blir vi jo utrent, daffe og feite - men alt med måte! Både når det gjelder stress og fysisk belastning; for mye eller feil type er ikke bra.

Sånn, nå skal jeg lese blogginnlegget. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke ballkasting fysisk trening.

Det er latmannstrim og bare en metode for å tømme hunden for energi uten å oppnå en dritt.

Og ja, veldig mange hunder skader seg på slik ballkasting. Om dem er flere så gjerne kræsjer hunder å skader seg pga fokus på ballen. Mange hunder får vridninger osv osv Faktisk har flere hunder jeg kjenner skadet seg med ballkasting enn i runderingsløypen.

Så nei, jeg syns ikke man er hønemor om man er litt oppmerksom på akkurat slike ting.

Og ja, jeg prøver så godt jeg kan å unngå ren ballkasting. Det bruker jeg til belønning (og til svømming). Om man driver med ballkasting som "trim" så må man huske på at dyret faktisk må varmes opp på lik linje med all annen fysisk belasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er blitt en trendsak. Det blir stadig vekk mer populært å være hundeinteressert, noe som selvfølgelig er kjempeflott fordi vi får mer kunnskap om både gode treningsmetoder og bedre forståelse av hvem vår beste venn egentlig er. Men når slike "særs" hundeinteresserte mennesker begynner å spesifisere hvordan hver en minste detalj i en hunds hverdag skal være, kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt.

Hva skjedde med gode gamle "alt med måte"?

Tenk bare på hva en egens kropp går gjennom på en dag, man må ikke bli "overhysterisk". Jeg ser poenget om noen tror at hunden kan vekkes for så å løpe etter ball på hardgrus i 2 timer, men .... er det flertallet? Iallefall ikke i Norge? Eller er jeg litt naiv? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste en ball til en hund er vel ikke latmannstrim i seg selv med mindre det er bare det man driver med. Jeg kaster leker titt og stadig jeg, men jeg driver med noe mens jeg gjør det - jeg kaster ikke leker for å trimme bikkja liksom. Det er alltid noe å trene på mens man leker med en ball. Både bli-øvelser, stimuluskontroll, og omtrent alle slags atferder kan belønnes med en ball hvis det er verdifullt for hunden..

Jeg velger også leker etter underlag - jeg kaster ikke en ball hvis vi trener på asfalt eller hard grus. Da bruker jeg heller en ball med tau og tar en drakamp istedenfor. Eller jeg bruker en flette som kan kastes et stykke, men som hunden som regel fanger i lufta :rolleyes2:

Jeg troooor (og håper) de fleste skjønner at det må være hardt for en hundekropp å bli trimmet dag etter dag ved å løpe etter en ball. Hunder trenger variert fysisk trening, og det får man ikke ved å løpe etter en ball :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troooor (og håper) de fleste skjønner at det må være hardt for en hundekropp å bli trimmet dag etter dag ved å løpe etter en ball. Hunder trenger variert fysisk trening, og det får man ikke ved å løpe etter en ball :rolleyes2:

Du ville blitt overrasket over hvor vanlig det er å "trimme" på den måten. Er jo veldig greit å kaste en ball med ballkaster eller gi den ene hunden en leke så to hunder kan trimme seg selv. Syndet der selv ett par ganger altså, men det er ikke normalen her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt trøtt, men jeg så ikke så mye gæærnt med denne filmen, jeg. Fibi flyr også som en tulling etter ballen. Trodde liksom hun tålte å vri seg, tryne litt og hoppe opp og nesten dette på ryggen innimellom, jeg. :rolleyes2: Det jeg ikke gidder er ballgale hunder, som maser og maser og henger seg helt opp. Fibi er sånn når hun bader, eller i det hele tatt har fri tilgang på ball ute. Overser vi henne, eller putter ballen i lomma, glemmer hun den fort. Ja, er vi ved vann maser hun igrunnen sålenge hun har ball. Særlig på alle andre enn meg. For jeg mener vel egentlig at hun skal jobbe for å få en svømmetur etter ballen. Tror jeg fortsetter å leke med ball, jeg. Unnskyld min uansvarlighet, men vi har det så gøy. Dessuten er hun mye kjappere i trening med ball som forstreker, enn med godbit. Ser ikke på ballkasting som mosjon, da. Bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at de ikke tåler det, men det belaster en god del å vri ryggen på den måten. Så lenge hunden er sunn og frisk så kan den tåle en del, men hvis det blir ekstremt mye tryning og vridning av ryggen, er det ikke bra. Som andre har sagt her: Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke ballkasting fysisk trening.

Det er latmannstrim og bare en metode for å tømme hunden for energi uten å oppnå en dritt.

Og ja, veldig mange hunder skader seg på slik ballkasting. Om dem er flere så gjerne kræsjer hunder å skader seg pga fokus på ballen. Mange hunder får vridninger osv osv Faktisk har flere hunder jeg kjenner skadet seg med ballkasting enn i runderingsløypen.

Så nei, jeg syns ikke man er hønemor om man er litt oppmerksom på akkurat slike ting.

Og ja, jeg prøver så godt jeg kan å unngå ren ballkasting. Det bruker jeg til belønning (og til svømming). Om man driver med ballkasting som "trim" så må man huske på at dyret faktisk må varmes opp på lik linje med all annen fysisk belasting.

Helt enig med Jeanette her. Jeg bekymrer meg litt for de vridningene der selv, og vet at de låsningene Ace har hatt i ryggen har kommet fra sånne vendinger som det der. Jeg bruker ikke ballkasting som trening, men jeg bruker ofte ball som belønning på trening og hun får jo samme plukke-opp-mønsteret der.

Så nei, jeg synes ikke det er å bli for mye hønemor å si at man burde begrense det der til et minimum, nettopp fordi man jo ønsker å ha en frisk og sunn hund så lenge som mulig. Are Thoresen, som har fikset et par låsninger i bekkenet og litt sånt på Ace, sier at det er ingen måte man kan sikre seg mot sånne skader på (uten å kutte all aktivitet som kan gi den type belastning). Musklaturen vil aldri bli så godt bygget at den tåler det. For min del betyr dette at ball kun brukes under trening, hunden skal varmes godt opp først og skal sjekkes jevnlig hos kiropraktor som kan oppdage evt låsninger og behandle dem. For min del er det ikke aktuelt å helt kutte ut bruken av ball, fordi jeg ser at hun tar mye av de samme svingene når hun leker med andre hunder, går agility osv. Det å kutte ut alt sånt går utover livskvaliteten, mener jeg.

Og, ja, hundeeiere som bare trimmer hunden sin med ballkasting burde skamme seg. Ser jeg noen gjøre det på asfalt blir jeg harm ved tanken på hvor vondt det egentlig er for skjelettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at de ikke tåler det, men det belaster en god del å vri ryggen på den måten. Så lenge hunden er sunn og frisk så kan den tåle en del, men hvis det blir ekstremt mye tryning og vridning av ryggen, er det ikke bra. Som andre har sagt her: Alt med måte.

Fremdeles tror jeg at det ved overdreven ballkasting er større fare for at hunden blir skadet mentalt enn fysisk. Det er jo et jaktsubstitutt for hunden og skaper usunt stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles tror jeg at det ved overdreven ballkasting er større fare for at hunden blir skadet mentalt enn fysisk. Det er jo et jaktsubstitutt for hunden og skaper usunt stress.

Det spørs jo på hvordan du leker med ballen når du gjør det om hunden tar skade av det mentalt. Hvis ds

u krever noe av hunden under lek så vil den jo ikke ta helt av. Hvis du bryter leken før hunden girer seg for mye opp o.l. Akkurat på det mentale mener jeg det er mer hvordan enn hvor mye som har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo på hvordan du leker med ballen når du gjør det om hunden tar skade av det mentalt. Hvis ds

u krever noe av hunden under lek så vil den jo ikke ta helt av. Hvis du bryter leken før hunden girer seg for mye opp o.l. Akkurat på det mentale mener jeg det er mer hvordan enn hvor mye som har noe å si.

Jeg sa overdreven, sa jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå sånn at jeg ikke gidder å overanalysere alt hunden gjør. Hadde blitt smårar om jeg hele tiden skulle gått rundt og tenkt; "Hvordan belaster dette hunden, hva kan være farlig her, hva oppnår vi med dette" osv.... Under målrettet trening er det en annen sak, men i det daglige lar jeg rett og slett ting gå sin gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...