Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk Svensk Gårdshundvalper på vei!


ipadda

Recommended Posts

Til og begynne med så det ut som om alle 6 var tricolor, på 3 av dem viser det seg nå i ettertid at de mest sansynlig vil bli fargen rød-tricolor. Det er ikke en veldig vanlig farge på Gårdshunden, jeg sier ikke at det er skjeldent, men ikke dagligdags. Dette er kjempespennende, og jeg gleder meg kjempe masse til de små vokser seg til og man kan se fargen skikkelig. Det ligger fargen rød bak My på begge siden - Prikken, og Hjalte som er faren, i tillegg er jo Carex levernese, så han har gener med det.

Er ikke disse valpene sorte? Har de sort farge, noe det jo ser ut som de har, så er det vel genetisk umulig at de får rødpigmentert nese? Eller kan den sorte fargen forandre seg på DSG?

Søte var de iallefall. På et altfor-ny-i-verden-vis. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke disse valpene sorte? Har de sort farge, noe det jo ser ut som de har, så er det vel genetisk umulig at de får rødpigmentert nese? Eller kan den sorte fargen forandre seg på DSG?

Søte var de iallefall. På et altfor-ny-i-verden-vis. :lol:

Jeg tror nesene blir sorte etterhvert? De valpene der var ihvertfall såppas sorte at jeg vil tro fargen holder seg, selv om det ikke er uvanlig at de blir lysere (viltfarget eller mørk brun) etterhvert.

Ser på bilder fra min egen oppdretter at valpene der også har lyse neser. Tipper de mørkner etterhvert jeg.

Ååå, nå savner jeg den sorte lille nesen til vofsen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke disse valpene sorte? Har de sort farge, noe det jo ser ut som de har, så er det vel genetisk umulig at de får rødpigmentert nese? Eller kan den sorte fargen forandre seg på DSG?

Søte var de iallefall. På et altfor-ny-i-verden-vis. :lol:

De skifter farge, alle som har sort hode nå (alle) kommer til å få brunt hode ,- slik som disse her(Betty og Tjorven - halvsøsken, begge født med sort hode;)) :

IMG_2329.jpg

Her er forresten et bilde av Betty som minibaby:

DSCF1205.jpg

Helt sort hode :lol:

De får sorte pigmenter, men pelsfargen vil bli rød-brun på tre av dem slik det ser ut nå. Slik som denne:

IMG_6857.jpg

Men i en mørkere nyanse.

Det blir veldig spennende og følge med videre. Jeg har et ark liggende med alle farge variantene, kan se om jeg finner det igjen. Veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesene blir sorte etterhvert? De valpene der var ihvertfall såppas sorte at jeg vil tro fargen holder seg, selv om det ikke er uvanlig at de blir lysere (viltfarget eller mørk brun) etterhvert.

Ser på bilder fra min egen oppdretter at valpene der også har lyse neser. Tipper de mørkner etterhvert jeg.

Ååå, nå savner jeg den sorte lille nesen til vofsen min!

Bildene lyver veldig på fargen på grunn av blitsen. Tre av valpene har virkelig rødskjær, og det er mulighet for at de kommer til å bli (nugatt farvet, tror jeg det heter på fint) :lol: De andre blir nok brune etterhvert. Man kan nemlig se det på maskene hvem som forblir sorte og hvem som blir brune/viltfarvet.

Edit: Nesene blir sorte etterhvert ja.

Det er veldig vanskelig å si så tidlig hvordan fargene blir, det eneste jeg kan med sikkerhet si er at ingen av dem forblir sorte i hodet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du valpebilder av den "rødbrune" hunden på det store bildet? Sånn umiddelbart har jeg litt vanskelig for å tro at den har vært like mørk som valp som disse valpene (og valpenes mor) - men man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du valpebilder av den "rødbrune" hunden på det store bildet? Sånn umiddelbart har jeg litt vanskelig for å tro at den har vært like mørk som valp som disse valpene (og valpenes mor) - men man skal aldri si aldri.

Det har hun ikke :lol: Men om du ser, så skrev jeg at dersom valpene blir røde så vil det bli i en veldig mye mørkere nyanse, med andre ord i mørkere variant. Så det går liksom ikke ann å sammenligne de to fargene sånn veldig. Jeg tenkte kanskje det var lurt å legge ut et bilde med en "rød" slik at dere kunne få se.

Jeg skrev også at pga blitsen på kameraet så lyver bildene om fargene :lol: Jeg får bare IKKE til å få bilder med riktig farge av valpen, men skal prøve :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har valpene snart blitt 4 uker og det begynner å bli liv i kassen! Idag har de fått sprunget ute på gulvet for første gang :-) De er litt ustø på beina *fnis*, så det går ikke så fort.

Jeg benyttet anledningen til å ta noen bilder, så her kommer de:

IMG_3614.jpg

Hannhund - jeg har forelsket meg totalt i denne lille fjotten! Hadde det ikke vært for at vi ikke kan bruke han i avl selv, så tror jeg pigade med han hadde blitt værende :wub:

IMG_3637.jpg

Tispe. Ser ut som om hun får underbitt :cry: Men vi får se.

IMG_3643.jpg

En tispe dette også. Ser veldig lovende ut så langt! :-) Min favoritt blandt jentene.

IMG_3659.jpg

Hannhund. Denne ser også meget lovende ut! Han er nesten like favoritt som den første :lol:

IMG_3661.jpg

Samme hannhund som over.

IMG_3673.jpg

Søte jenten med underbitt :)

IMG_3675.jpg

3.hannhund. Denne ser også ut til å bli bra. Den kraftigste av dem alle.

IMG_3696.jpg

Tispe 3. Denne er lik første hannhund i fargene og vil bli mørk lever og antagligvis rød slik det ser ut nå!

IMG_3710.jpg

3.tispe. Også en lovende liten pike! :-) Vi er veldig spendte på å se hvordan hun utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...