Gå til innhold
Hundesonen.no

blandings valper til 10tusen per stk


Ross

Recommended Posts

Ei jeg vet om lagde blanding av jack russel og pomeran, ble søte brune nøster og når hun satte de tilsalgs ble hun ringt i hytt og pine, noen gikk for 14 tusen og de billige gikk for 10 tusen, de billige var t kjente venner av hun mens de som betalte opp til 14 tusen var ukjente... men hva får folk til å betele en så høy sum for en blandingshund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de var billigere pga de ikke har ordentlige papirer. På hest er jo hesten ingenting verdt om den ikke er registrert og ikke har papirer... men det er kanskje ikke det samme innen hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de var billigere pga de ikke har ordentlige papirer. På hest er jo hesten ingenting verdt om den ikke er registrert og ikke har papirer... men det er kanskje ikke det samme innen hund??

Et dyrs kjærlighet kan ikke måles i penger, så verd noe er den uansett om den har papirer eller ikke.

MEN! En hund uten papirer er å regne som blandingshund, selv om den angivelig er renraset. Den har begrensninger for hva den kan konkurrere i og man har ofte ikke mulighet til å sjekke opp hva som ligger bakover på linjene.

Det er de som selger blandingshunder billig eller gir de bort, dette er da ofte de som har et parringsuhell og ikke spekulerer i blandingshundmarkedet slik fler og fler gjør om dagen. En av disse er jo den nå Se&Hør kjente oppdretteren til Kronprinsfamiliens blandingshund. Det er også mange som parrer miniatyrhunder og selger dem til dyre priser, som er like høy som hos en "normalt populær" rase men siden det er miniatyrhund kan de denne prisen da mange vil ha små hunder og de med papirer ofte koster mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med BDD girl.

Jeg har tinget en blandingshund nå, prisen er under halvparten av det rasene hadde kostet. Men du mister jo som sagt ganske mye når du kjøper en blandingshund. De er ikke registrerte, mangler papirer, du kan selfølgelig ikke reise på utstilling, og som oftest ikke konkurere..

Jeg kjøpte denne hunden fordi det var en blanding av to yndlingsraser, begge foreldrene kommer fra veldig bra og sunne linjer, og har supert gemytt. Jeg er ikke interestert i utstilling, men kommer til å trene lydighet og bruks. Selv om jeg ikke kommer til å konkurere.

Parringen mellom foreldrene var ett rent uhell, men valpene er sunne og friske, og kommer til å bli like store solstråler som andre hunder. :whistle:

Synest det er litt rart med de blandingshundene som koster mer enn vanlige rase hunder, men folk kan ta så høy pris de vil så lenge det er ett marked for det. Og miniatyr raser er jo ganske populert nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tinget en blandingshund nå, prisen er under halvparten av det rasene hadde kostet. Men du mister jo som sagt ganske mye når du kjøper en blandingshund. De er ikke registrerte, mangler papirer, du kan selfølgelig ikke reise på utstilling, og som oftest ikke konkurere..

Man kan registrere blandinger i NOX registeret, og blandinger kan konkurrere i mye.. Faktisk :whistle:

Men er helt latterlig å drive planlagt blandingsavl, og selge hundene for en så syk pris. Så lenge folk er villige til å betale den prisen vil den bli værende, og med stor sannsynlighet stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på blandingsraser har skutt i været og folk ser jo at de kan tjene gode penger på dette. Jeg skjønner ikke at folk kan betale 10-25000 for en blandingshund, eller "renrasede" uten papirer. Tror mange ikke helt er klar over, eller vet hva en renraset hund vil si, eller ikke bryr seg om det fordi de bare vil ha en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de som kjøper renrasede hunder for 10-15.000,- og aldri gjør noe "spesielt" med sin hund - ikke har det minste ønske om avl eller konkurranser? Bør de få kjøpt valpen billigere av den grunn, da?

Også argumentet som ALLTID kommer fram i denne diskusjonen - hvis jeg skulle ha solgt pom/chi-valpene mine for 5.000,- på Finn.no - ville det raskt være oppkjøpere som henter de, betaler dem - og annonserer dem på Finn dagen etter for 20.000,- . Vil jeg DET, da?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de som kjøper renrasede hunder for 10-15.000,- og aldri gjør noe "spesielt" med sin hund - ikke har det minste ønske om avl eller konkurranser? Bør de få kjøpt valpen billigere av den grunn, da?

Også argumentet som ALLTID kommer fram i denne diskusjonen - hvis jeg skulle ha solgt pom/chi-valpene mine for 5.000,- på Finn.no - ville det raskt være oppkjøpere som henter de, betaler dem - og annonserer dem på Finn dagen etter for 20.000,- . Vil jeg DET, da?

Susanne

Prisen for en renraset hund er der for en grunn, ikke ene og alene for å tjene penger, selv om det finnes oppdrettere av renrasede hunder som gjør det også kun for pengene. Men når du kjøper en renraset hund har du i hvertfall en rasestandard å gå etter, du vet litt mer hva du kan forvente seg. Du vet hvem foreldrene er, hvordan de er gemyttmessig, utseendemessig og bruksmessig, etter standard. En blandingshund aner du ikke hva du får. Du kjenner ikke forhistorien til alle slekningene av rasene og kan ende opp med mye rart. Poenget er at noen blandingshunder har bare vært bortpå nabobikkja og så ble det valper av det. Noen finner en søt hund til sin søte hund vips valper der også. Det er ingen mening med å ta 15000 for et tilfeldig jukk i nabolaget, selv om bikkja sikkert kan bli registert i nox og egne seg i noen konkurranser.

Du finner da ikke bedre kjøpere selv om de betaler 20 000 enn om de betaler 5000. De som faktisk betaler 20 000 for en blanding får ta det på sin egen kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de som kjøper renrasede hunder for 10-15.000,- og aldri gjør noe "spesielt" med sin hund - ikke har det minste ønske om avl eller konkurranser? Bør de få kjøpt valpen billigere av den grunn, da?

Nei, jeg mener ikke det. Vis du skal være så "passiv" med hunden kan du jo ha hund på foravtale. Da får du jo den biligere pluss at noen andre "bruker" den. Jeg kjenner et par stykker som ikke bruker hunden til noe annet et tur og de har ikke engang tenkt på kjøp av blandingshund, de har alle renrasete hunder som er betalt full pris for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp betalt rikeslig for en hund vi like godt kan kalle blanding (old english bulldog)

Hvor mye hunde kostet - og at jeg måtte få den fra utlandet betydde lite for meg så lenge jeg fikk tak i drømmehunden min.

I mine øyne - og til mitt bruk har denne hunden nettop de kvalitetene jeg ønsker av vårt nye familiemedlem.

At rasen ikke er godkjent her i landet betyr jo svært lite for meg og min hund i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.. Det er ikke ALLE som bryr seg om å ha papirer.. Dermed skal de vel heller ikke bruke hunden til noe spesielt som f.eks utstilling eller konkurrere i konkurranser.. Så da har det ikke så mye å si for dem om hunden ikke er registrert eller har papirer. For dem er hunden like mye verdt som hunder med papirer... Og slik burde det egentli være..

Kan nesten si at de som kjøper dyre hunder uten papirer bryr seg mer om selve hunden og ikke hva de vil den skal kunne konkurrere i eller brukes til.. :wub:

Så lenge hunden har det bra og eiere er fornøyde med hunden, og at den får det den trenger selvfølgelig, så gjør det ikke noe om den ikke har papirer synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp betalt rikeslig for en hund vi like godt kan kalle blanding (old english bulldog)

Hvor mye hunde kostet - og at jeg måtte få den fra utlandet betydde lite for meg så lenge jeg fikk tak i drømmehunden min.

I mine øyne - og til mitt bruk har denne hunden nettop de kvalitetene jeg ønsker av vårt nye familiemedlem.

At rasen ikke er godkjent her i landet betyr jo svært lite for meg og min hund i fremtiden

Litt ot, men spennende med en old english bulldog på forumet, håper du lager en tråd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...