Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forer du hunden med og hvilken effekt har det på hunden din?


MegaMarie

Recommended Posts

Nå vil jeg høre hva dere forer hunden deres med til et hvert måltid, hvilken rase det er og hvilken effekt det får på den når det kommer til pelskondisjon, tenner, energi ol.

Vi kan skrive det slik:

Rase:

For:

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt

- Pels

- Energi

- Helse

- Osv

Da kan jeg begynne.

Rase: Papillon

For: - Hard skalk med lever postein om morningen

- Tørrfor (Apetitt) blandet med endten våtfor (tilfeldig merke som first price) eller middagsrester.

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: Ikke noe tannstein, den harde skalken skraper mye av belegget vekk, det samme med tørrforet.

- Pels: Hun røyter litt, noe papillon egentlig ikke skal. Men dette gjør hun uansett for vi har prøvd (Labb, Royal Canin). Ellers er pelsen fin.

- Energi: Normalt med energi vil jeg tro. Er klar for trening og tur når det skal, og slapper av når det skal gjøres.

- Helse: Har noe diarè om vi blander mat rester i maten hennes når hun er stresset (eks av reise). Men om vi bare bruker tørr for og skalk, holder bløt magen seg unna :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Breton

For: Purina Pro Plan

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt = Veldig bra, lite tannsten

- Pels = Flott pels og lite flassing ( flasser mye med andre for )

- Energi = Holder koken gjennom hele jakta og resten av året.

- Helse = Bra. Lett for legge på seg, men det skyldes ikke foret, men sterilisering. Tåler nesten alt av matrester

Jeg er veldig fornøyd med Pro Plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: greyhound

For: Norwegian polar og Spesific tørrfor. Han er matlei av NP og vil ikke spise det, derfor har vi nå gitt spesific for å få i han mat. regner med han blir matlei av tørrforet også etterhvert, men da får han NP igjen. Enten eller.

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: tenner ser bra ut

- Pels: pels ser veldig fin ut

- Energi: normal energi vil jeg tro

- Helse: bra avføring med NP, men har vært litt dårlig i magen etter tørrforet siden vi netopp har begynt med det. Håper det stabiliserer seg. Kunne hatt noen kilo mer, men får håpe det kommer etterhvert.

Vanskelig med en hund som blir matlei, og som streiker totalt hvis han ikke vil ha, og det kan gå dager uten mat nesten, og på en sånn hund skal det ikke mye til før det vises ekstra godt.. :whistle:

Tåpelige hund.. vi som serverer goood mat og greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Staffordshire bull terrier

Fòr: RC Meidum Junior

Effekt på:

*Tenner: Ingen plakk, ingen tannstein, men dette er en hund på litt 10 mndr. og noen uker.

*Pels: Glansfull, flasser lite, røyter lite, lukter lite eller ingenting

*Energi: Han er klar når vi er klar. Er fortsatt mye valp i han ennå. Pusen er kjekk å leke med på kveldstider, ellers leker han som en sprettball på speed når vi er på tur eller i hagen.

*Helse: Er ikke nok til å holde vekta hans oppe, vurderer vom&hundemat. Får meget, meget skjeldent noe form for matrester. Hender han får om det er noe kylling, eller så og si aldri. Kun tyggebein og tørfòr.

Annet: Sett bort fra litt smådiarè innimellom har Tyson holdt seg frisk. Diarèen kommer ikke av fòret, men heller tyggebein eller godbiter han har fått igjennom trening. Han er en typisk valp med mye glimt i øyet og masse raptuser :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: bedliss

For: royal canin junior

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt = nettopp ferdig med tannfelling så skulle bare mangle om ikke tennene var fine

- Pels = røyter ikke :whistle:

- Energi = høyt nivå, er valp, spinnvill, ellevill osv

- Helse = valp, skulle bare mangle at den ikke hadde god helse da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Alskan Husky

Fôr: Specific Puppy fôr

Effekt på:

- Tenner: De begynner allerede å bli misfarget og har såvidt fått spor etter litt tannstein! ( Hun er bare 10 mnd men gikk på et egetblandet fôr før vi fikk henne.. ) Er nå igang med tannpussing og tyggebein mot plakk.

- Pels: Fin pels, røyter litt, men det er valpepelsen som skal av..

- Energi: Ikke noe problem der nei.. :whistle: Men hun spiser lite..

- Helse: Er hel frisk. Hat diaré en gang men det av gobiter fra trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: dalmatiner

For: Proplan adult laks & ris

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt - har fine hvite tenner uten tannsten, og tannkjøttet er sunt.

- Pels - Røyter til tider som et uvær, men det har nok ikke særlig med fôret å gjøre. Fin og hvit pels.

- Energi - har masse energi :whistle:

- Helse - Ikke noe iveien med den.

- Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Cairn terrier

For: V&H + rått

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: fine, hvite tenner med veldig lite tannstein

- Pels: blank, stri, korrekt pels som kunne vært noe fyldigere (men det kan komme med alderen/napping)

- Energi: normal energi

- Helse: god helse

- Osv: aldri noensinne hatt diarè, uansett hva hun har spist (og hun har fått i seg mye rart!)

Rase: Engelsk Springer Spaniel

For: V&H + rått

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: noe tannstein

- Pels: blank, vannavstøtende pels som nå begynner å få fin lengde

- Energi: normal energi

- Helse: god helse

- Osv: veldig sjelden diarè; tåler stort sett det meste inkl middagsrester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Labrador Retriver, sort

For: Eukanuba Dermatosis

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt: Fine hvite tenner, lite tannstein og fint tannkjøtt.

- Pels: Blank, flott vanntett pels, røyter mye i perioder, men det gjør jo labbiser

- Energi: normal energi, alltid klar for å jobbe, gå på tur elller finne på annet.

- Helse: En del helseplager. Bla fòrallergi som gir ekstremt sensitiv mage og soppinfeksjoner i ørene, men ellers frisk

- Osv : Lett for å få diarè om han får i seg annet enn fòret og ting som ikke funker på magen, som vanlig labbis er han jo kompostbinge på fire labber... Klørne vokser utrolig fort og mye på dette fòret, eneste ulempen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig med en hund som blir matlei, og som streiker totalt hvis han ikke vil ha, og det kan gå dager uten mat nesten, og på en sånn hund skal det ikke mye til før det vises ekstra godt.. :(

Tåpelige hund.. vi som serverer goood mat og greier :whistle:

Jeg klarte å ødelegge quoten :o

Blondie var sånn at hun trengte foranding når det kom til for og leker før. Men når hun har et matvrak av en cocker som står bak og venter på å bukse frem når hun ikke vil ha mer mat, så tvinger hun seg selv til å spise opp. Ingen skal få hennes mat tenk, nei! Hun hadde nok vært utrolig kresen uten henne i hus :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Rottweiler

For: Labb, og v&h(50/50) og surmelk

Frokost: v&h + en kaffikopp tørrfor

Ettermiddag: 2 1/2 kaffikopp tørrfor + litt surmelk

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt - Hun har bittelitt belegg på enkelte tenner

- Pels - Veldig fin og blank pels

- Energi - Masse energi utee, freser rundt

- Helse - Foreløpig ingen problemer av noe slag ( bank i bordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Australsk Kelpie

For: Royal Canin medium

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt = Helt ok, litt tannsten. Men jeg har slukere og ikke tyggere...

- Pels = Veldig fornøyd når dem er fullpelset, men har siste året hatt ekstremt lange røyteperioder. 8-10 uker.. Talli har noe stress flassing.

- Energi = ikke noe å klage på.

- Helse = ikke noe å klage på.

For øyeblikket har jeg planer om å "svikte" RC og bytte för. Jeg har brukt föret i 3 år og det siste 1-1,5året har dem hatt ekstremt lange røyteperioder begge to. Så jeg kommer til å prøve å bytte för nå til ProPlan laks og gi dem det i ca 6 mnd (en røyteperiode til) og se om det gjør noe forskjell.

Utenom det er jeg meget fornøyd med RC :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For: Norwegian polar og Spesific tørrfor. Han er matlei av NP og vil ikke spise det, derfor har vi nå gitt spesific for å få i han mat. regner med han blir matlei av tørrforet også etterhvert, men da får han NP igjen. Enten eller.

Har bytta til PRO PLAN valpefor. istedet for spesific. Tenkte vi skulle bruke det han gikk på da vi fikk han. Itillegg har vi frysetørket VOM som vi bløter opp og blander i tørrforet. Dette gikk ned på høykant de to første dagene, men nå er han tilbake til start med snusing på maten før han går. :console: Men vi skal fortsette med dette, samt NP så får han bare ta til takke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Gordon setter, hannhund 4 år:)

For: Labb pluss (ekstrem akkurat nå fordi det snart er jakt)

300- 500 gr per dag avhengig av energiforbruk og kondisjon. Vedlikehold ligger på rundt 300- 350 og oppfeting

på rundt 500. Fôres 1-2 ganger per dag + 2-300 gr v&h på kvelden (eller med middagsmåltidet)

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt: han har slitt litt med tannsten siden jeg fikk han, det har ikke blitt hverken bedre eller værre av fôret

- Pels: Tjukk, myk, og glinsende med smidig hud. Det fôret som har gitt best pels av alle vi har prøvd.

- Energi: meget bra. Settere er jo aktive hunder som krever litt ekstra og her har vi funnet fordelen i ett fôr som har to høyenergi varianter. Ett for hverdagen (pluss) som holder vekt, humør og kondisjon oppe uten overfôring og ett som hjelper til å holde vekta oppe under ekstra anstrengelser som jakta jo er (ekstrem)

- Helse: Nå har ikke hunden min spesielle helseproblemer så sånn sett slår jo ikke fôret spesielt ut hverken den ene eller andre veien. Han er frisk og rask, passe tjukk (når jeg bestemmer fôringen og ikke pappa som har han nå, da blir han tynn:P) og ellers ved godt humør. Tåler fôrbytter, rar ekstra mat og diverse rask han måtte finne på veien (heldigvis ikke så mye) godt. Sjeldent han får diaré.

Prisen er jo ett pluss for en student og fôret faller i smak da det var først når vi begynte på det at han begynte å spise så og si hver gang han fikk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...