Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forer du hunden med og hvilken effekt har det på hunden din?

MegaMarie

Recommended Posts

Nå vil jeg høre hva dere forer hunden deres med til et hvert måltid, hvilken rase det er og hvilken effekt det får på den når det kommer til pelskondisjon, tenner, energi ol.

Vi kan skrive det slik:

Rase:

For:

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt

- Pels

- Energi

- Helse

- Osv

Da kan jeg begynne.

Rase: Papillon

For: - Hard skalk med lever postein om morningen

- Tørrfor (Apetitt) blandet med endten våtfor (tilfeldig merke som first price) eller middagsrester.

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: Ikke noe tannstein, den harde skalken skraper mye av belegget vekk, det samme med tørrforet.

- Pels: Hun røyter litt, noe papillon egentlig ikke skal. Men dette gjør hun uansett for vi har prøvd (Labb, Royal Canin). Ellers er pelsen fin.

- Energi: Normalt med energi vil jeg tro. Er klar for trening og tur når det skal, og slapper av når det skal gjøres.

- Helse: Har noe diarè om vi blander mat rester i maten hennes når hun er stresset (eks av reise). Men om vi bare bruker tørr for og skalk, holder bløt magen seg unna :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Breton

For: Purina Pro Plan

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt = Veldig bra, lite tannsten

- Pels = Flott pels og lite flassing ( flasser mye med andre for )

- Energi = Holder koken gjennom hele jakta og resten av året.

- Helse = Bra. Lett for legge på seg, men det skyldes ikke foret, men sterilisering. Tåler nesten alt av matrester

Jeg er veldig fornøyd med Pro Plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: greyhound

For: Norwegian polar og Spesific tørrfor. Han er matlei av NP og vil ikke spise det, derfor har vi nå gitt spesific for å få i han mat. regner med han blir matlei av tørrforet også etterhvert, men da får han NP igjen. Enten eller.

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: tenner ser bra ut

- Pels: pels ser veldig fin ut

- Energi: normal energi vil jeg tro

- Helse: bra avføring med NP, men har vært litt dårlig i magen etter tørrforet siden vi netopp har begynt med det. Håper det stabiliserer seg. Kunne hatt noen kilo mer, men får håpe det kommer etterhvert.

Vanskelig med en hund som blir matlei, og som streiker totalt hvis han ikke vil ha, og det kan gå dager uten mat nesten, og på en sånn hund skal det ikke mye til før det vises ekstra godt.. :whistle:

Tåpelige hund.. vi som serverer goood mat og greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Staffordshire bull terrier

Fòr: RC Meidum Junior

Effekt på:

*Tenner: Ingen plakk, ingen tannstein, men dette er en hund på litt 10 mndr. og noen uker.

*Pels: Glansfull, flasser lite, røyter lite, lukter lite eller ingenting

*Energi: Han er klar når vi er klar. Er fortsatt mye valp i han ennå. Pusen er kjekk å leke med på kveldstider, ellers leker han som en sprettball på speed når vi er på tur eller i hagen.

*Helse: Er ikke nok til å holde vekta hans oppe, vurderer vom&hundemat. Får meget, meget skjeldent noe form for matrester. Hender han får om det er noe kylling, eller så og si aldri. Kun tyggebein og tørfòr.

Annet: Sett bort fra litt smådiarè innimellom har Tyson holdt seg frisk. Diarèen kommer ikke av fòret, men heller tyggebein eller godbiter han har fått igjennom trening. Han er en typisk valp med mye glimt i øyet og masse raptuser :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: bedliss

For: royal canin junior

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt = nettopp ferdig med tannfelling så skulle bare mangle om ikke tennene var fine

- Pels = røyter ikke :whistle:

- Energi = høyt nivå, er valp, spinnvill, ellevill osv

- Helse = valp, skulle bare mangle at den ikke hadde god helse da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Alskan Husky

Fôr: Specific Puppy fôr

Effekt på:

- Tenner: De begynner allerede å bli misfarget og har såvidt fått spor etter litt tannstein! ( Hun er bare 10 mnd men gikk på et egetblandet fôr før vi fikk henne.. ) Er nå igang med tannpussing og tyggebein mot plakk.

- Pels: Fin pels, røyter litt, men det er valpepelsen som skal av..

- Energi: Ikke noe problem der nei.. :whistle: Men hun spiser lite..

- Helse: Er hel frisk. Hat diaré en gang men det av gobiter fra trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: dalmatiner

For: Proplan adult laks & ris

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt - har fine hvite tenner uten tannsten, og tannkjøttet er sunt.

- Pels - Røyter til tider som et uvær, men det har nok ikke særlig med fôret å gjøre. Fin og hvit pels.

- Energi - har masse energi :whistle:

- Helse - Ikke noe iveien med den.

- Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Cairn terrier

For: V&H + rått

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: fine, hvite tenner med veldig lite tannstein

- Pels: blank, stri, korrekt pels som kunne vært noe fyldigere (men det kan komme med alderen/napping)

- Energi: normal energi

- Helse: god helse

- Osv: aldri noensinne hatt diarè, uansett hva hun har spist (og hun har fått i seg mye rart!)

Rase: Engelsk Springer Spaniel

For: V&H + rått

Effekt på:

- Tenner og tannkjøt: noe tannstein

- Pels: blank, vannavstøtende pels som nå begynner å få fin lengde

- Energi: normal energi

- Helse: god helse

- Osv: veldig sjelden diarè; tåler stort sett det meste inkl middagsrester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Labrador Retriver, sort

For: Eukanuba Dermatosis

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt: Fine hvite tenner, lite tannstein og fint tannkjøtt.

- Pels: Blank, flott vanntett pels, røyter mye i perioder, men det gjør jo labbiser

- Energi: normal energi, alltid klar for å jobbe, gå på tur elller finne på annet.

- Helse: En del helseplager. Bla fòrallergi som gir ekstremt sensitiv mage og soppinfeksjoner i ørene, men ellers frisk

- Osv : Lett for å få diarè om han får i seg annet enn fòret og ting som ikke funker på magen, som vanlig labbis er han jo kompostbinge på fire labber... Klørne vokser utrolig fort og mye på dette fòret, eneste ulempen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig med en hund som blir matlei, og som streiker totalt hvis han ikke vil ha, og det kan gå dager uten mat nesten, og på en sånn hund skal det ikke mye til før det vises ekstra godt.. :(

Tåpelige hund.. vi som serverer goood mat og greier :whistle:

Jeg klarte å ødelegge quoten :o

Blondie var sånn at hun trengte foranding når det kom til for og leker før. Men når hun har et matvrak av en cocker som står bak og venter på å bukse frem når hun ikke vil ha mer mat, så tvinger hun seg selv til å spise opp. Ingen skal få hennes mat tenk, nei! Hun hadde nok vært utrolig kresen uten henne i hus :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Rottweiler

For: Labb, og v&h(50/50) og surmelk

Frokost: v&h + en kaffikopp tørrfor

Ettermiddag: 2 1/2 kaffikopp tørrfor + litt surmelk

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt - Hun har bittelitt belegg på enkelte tenner

- Pels - Veldig fin og blank pels

- Energi - Masse energi utee, freser rundt

- Helse - Foreløpig ingen problemer av noe slag ( bank i bordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Australsk Kelpie

For: Royal Canin medium

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt = Helt ok, litt tannsten. Men jeg har slukere og ikke tyggere...

- Pels = Veldig fornøyd når dem er fullpelset, men har siste året hatt ekstremt lange røyteperioder. 8-10 uker.. Talli har noe stress flassing.

- Energi = ikke noe å klage på.

- Helse = ikke noe å klage på.

For øyeblikket har jeg planer om å "svikte" RC og bytte för. Jeg har brukt föret i 3 år og det siste 1-1,5året har dem hatt ekstremt lange røyteperioder begge to. Så jeg kommer til å prøve å bytte för nå til ProPlan laks og gi dem det i ca 6 mnd (en røyteperiode til) og se om det gjør noe forskjell.

Utenom det er jeg meget fornøyd med RC :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For: Norwegian polar og Spesific tørrfor. Han er matlei av NP og vil ikke spise det, derfor har vi nå gitt spesific for å få i han mat. regner med han blir matlei av tørrforet også etterhvert, men da får han NP igjen. Enten eller.

Har bytta til PRO PLAN valpefor. istedet for spesific. Tenkte vi skulle bruke det han gikk på da vi fikk han. Itillegg har vi frysetørket VOM som vi bløter opp og blander i tørrforet. Dette gikk ned på høykant de to første dagene, men nå er han tilbake til start med snusing på maten før han går. :console: Men vi skal fortsette med dette, samt NP så får han bare ta til takke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Gordon setter, hannhund 4 år:)

For: Labb pluss (ekstrem akkurat nå fordi det snart er jakt)

300- 500 gr per dag avhengig av energiforbruk og kondisjon. Vedlikehold ligger på rundt 300- 350 og oppfeting

på rundt 500. Fôres 1-2 ganger per dag + 2-300 gr v&h på kvelden (eller med middagsmåltidet)

Effekt på:

- Tenner og tannkjøtt: han har slitt litt med tannsten siden jeg fikk han, det har ikke blitt hverken bedre eller værre av fôret

- Pels: Tjukk, myk, og glinsende med smidig hud. Det fôret som har gitt best pels av alle vi har prøvd.

- Energi: meget bra. Settere er jo aktive hunder som krever litt ekstra og her har vi funnet fordelen i ett fôr som har to høyenergi varianter. Ett for hverdagen (pluss) som holder vekt, humør og kondisjon oppe uten overfôring og ett som hjelper til å holde vekta oppe under ekstra anstrengelser som jakta jo er (ekstrem)

- Helse: Nå har ikke hunden min spesielle helseproblemer så sånn sett slår jo ikke fôret spesielt ut hverken den ene eller andre veien. Han er frisk og rask, passe tjukk (når jeg bestemmer fôringen og ikke pappa som har han nå, da blir han tynn:P) og ellers ved godt humør. Tåler fôrbytter, rar ekstra mat og diverse rask han måtte finne på veien (heldigvis ikke så mye) godt. Sjeldent han får diaré.

Prisen er jo ett pluss for en student og fôret faller i smak da det var først når vi begynte på det at han begynte å spise så og si hver gang han fikk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...