Gå til innhold
Hundesonen.no

Burde jeg sagt noe, eller gjorde jeg rett i å ikke blande meg?


Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Var på ridestevne i dag, og så noen som brukte flexilina (sånn tynn som brenner) som en sånn "løkke" som enkelte tar rundt buken/forran bakbena for at hunden ikke skal dra i båndet..

Hunden var an en korthåret stor rase, og jeg tenkte med med selv at det må jo være fryktelig vondt å ha den tynne stramme lina rundt buken + at det må jo være fare for brannsår..?

Jeg lurte på om jeg skulle gå bort å spørre hvorfor de gjorde det, og om de var klar over hvor skarpe den lina blir hvis hunden drar.. (på en hyggelig måte selvsagt) Men gjorde det ikke..

Hadde dere sagt noe i en sånn situasjon, eller hadde dere bare latt det fare? :icon_confused:

Guest LeenaM
Skrevet

Huff! Sånn line er ikke noe god hvis båndet "går for fort", det har jeg erfaring med, skulle holde den jeg... Jeg vet ikke om jeg hadde turt å sagt noe :icon_confused:

Skrevet

Det har jeg også sett.. Men jeg tror ikke hunden tar for mye skade av det hvis det bare er for et kort øyeblikk og hunden ikke skal dra så mye. Og den får vel ikke brannsår hvis den ikke rykker å drar fort i båndet..

Jeg hadde ikke sagt noe.. :icon_confused: Orker ikke å blande meg inn i sånne ting rett og slett.. :)

Skrevet

Tja, det er jo på en måte fordi den ikke skal dra da. Så da gjør det jo ikke vondt så lenge hunden gjør som den skal. Men hadde jeg tydelig sett at hunden hadde det vondt eller sett gnagsår etter linen så hadde jeg nok sagt ifra. Men det virker ikke som om det er tilfellet.

Skrevet

Fikk en brannskade av sånt bånd da jeg var liten...Det skar seg inn i huden mellom tommel og pekefinger,og var ikke et pent syn.Jeg hadde sagt det samme jeg sa til noen.De gikk med en hund slik,bare ikke med flexi.Jeg sa at det var farlig for hunden og smørte på med at en kunne mose innvollene på hunden og ta livet av den hvis den dro for hardt.Litt sant,litt usant.De tok alvoret og fjernet det...hehe.

Skrevet

Har selv gjort dette, med da med en annen type line (flat), når hunden har vært ganske vill og mongo og jeg ikke har hatt grime tilgjengelig, og jeg har vært sur og lei og ville bare hjem fort, feks. Hunden gikk da rolig i båndet. Ikke noe jeg anbefaler å gjøre, pga innvollene kan bli klemt ved hardt rykk. Men er det "nød" så kan det hjelpe der og da. Nødløsning, men ikke noe å gå med hele tiden, pga klemfaren. Kalles natoløkke ut ifra det jeg hørt.

Finnes flere bedre hjelpemidler om hunden går dårlig.

Skrevet

Om jeg ser dyr som lider klikker jeg. Inni meg. Men om hunden ikke virket som om den hadde det vondt, hadde jeg nok ikke blandet meg. Hadde sikkert blitt litt irritert, men tenkt at det var opp til dem.

Skrevet
Nei hvorfor i alle dager skulle du blande deg borti det?

Fordi jeg er blaut, og har litt lett for å henge meg opp i ting om jeg mener det kan være til skade for et dyr,, :D

Hadde det vært et vanlig bånd med medium lengde hadde jeg ikke vurdert det, men når hunden svinser rundt i enden av en syltynn flexi med en sånn natoløkke rundt buken, så lurer jeg på om eierne i det heletatt er klar over hvor mye skade det kan gjøre.. Og er de ikke det, så er det kanskje ok å få vite det :icon_confused:

Men tro nå ikke jeg hadde planer om å valse bort å kjefte de huden full eller noe! Hadde eventuelt vært å spurt på en hyggelig måte hvorfor de velger å gjøre det..?

Alternativet kunne vært å trykke på "stoppknappen" på boksen, og holde litt på den? :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...