Gå til innhold
Hundesonen.no

Burde jeg sagt noe, eller gjorde jeg rett i å ikke blande meg?


Zoey

Recommended Posts

Var på ridestevne i dag, og så noen som brukte flexilina (sånn tynn som brenner) som en sånn "løkke" som enkelte tar rundt buken/forran bakbena for at hunden ikke skal dra i båndet..

Hunden var an en korthåret stor rase, og jeg tenkte med med selv at det må jo være fryktelig vondt å ha den tynne stramme lina rundt buken + at det må jo være fare for brannsår..?

Jeg lurte på om jeg skulle gå bort å spørre hvorfor de gjorde det, og om de var klar over hvor skarpe den lina blir hvis hunden drar.. (på en hyggelig måte selvsagt) Men gjorde det ikke..

Hadde dere sagt noe i en sånn situasjon, eller hadde dere bare latt det fare? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Huff! Sånn line er ikke noe god hvis båndet "går for fort", det har jeg erfaring med, skulle holde den jeg... Jeg vet ikke om jeg hadde turt å sagt noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også sett.. Men jeg tror ikke hunden tar for mye skade av det hvis det bare er for et kort øyeblikk og hunden ikke skal dra så mye. Og den får vel ikke brannsår hvis den ikke rykker å drar fort i båndet..

Jeg hadde ikke sagt noe.. :icon_confused: Orker ikke å blande meg inn i sånne ting rett og slett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo på en måte fordi den ikke skal dra da. Så da gjør det jo ikke vondt så lenge hunden gjør som den skal. Men hadde jeg tydelig sett at hunden hadde det vondt eller sett gnagsår etter linen så hadde jeg nok sagt ifra. Men det virker ikke som om det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en brannskade av sånt bånd da jeg var liten...Det skar seg inn i huden mellom tommel og pekefinger,og var ikke et pent syn.Jeg hadde sagt det samme jeg sa til noen.De gikk med en hund slik,bare ikke med flexi.Jeg sa at det var farlig for hunden og smørte på med at en kunne mose innvollene på hunden og ta livet av den hvis den dro for hardt.Litt sant,litt usant.De tok alvoret og fjernet det...hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gjort dette, med da med en annen type line (flat), når hunden har vært ganske vill og mongo og jeg ikke har hatt grime tilgjengelig, og jeg har vært sur og lei og ville bare hjem fort, feks. Hunden gikk da rolig i båndet. Ikke noe jeg anbefaler å gjøre, pga innvollene kan bli klemt ved hardt rykk. Men er det "nød" så kan det hjelpe der og da. Nødløsning, men ikke noe å gå med hele tiden, pga klemfaren. Kalles natoløkke ut ifra det jeg hørt.

Finnes flere bedre hjelpemidler om hunden går dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser dyr som lider klikker jeg. Inni meg. Men om hunden ikke virket som om den hadde det vondt, hadde jeg nok ikke blandet meg. Hadde sikkert blitt litt irritert, men tenkt at det var opp til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvorfor i alle dager skulle du blande deg borti det?

Fordi jeg er blaut, og har litt lett for å henge meg opp i ting om jeg mener det kan være til skade for et dyr,, :D

Hadde det vært et vanlig bånd med medium lengde hadde jeg ikke vurdert det, men når hunden svinser rundt i enden av en syltynn flexi med en sånn natoløkke rundt buken, så lurer jeg på om eierne i det heletatt er klar over hvor mye skade det kan gjøre.. Og er de ikke det, så er det kanskje ok å få vite det :icon_confused:

Men tro nå ikke jeg hadde planer om å valse bort å kjefte de huden full eller noe! Hadde eventuelt vært å spurt på en hyggelig måte hvorfor de velger å gjøre det..?

Alternativet kunne vært å trykke på "stoppknappen" på boksen, og holde litt på den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...