Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har fått inn ei blandings tispe til omplassering. Tispa er kraftig overvektig.

To dager siden kjente jeg på pattene hennes(da vi fikk henne og jeg synes det var noe rart), og hun har MYE melk. Det renner om jeg bare stryker rundt pattene og så vidt klemmer.

I går og forrige dagen syntes jeg at jeg kjente ihvertfall tre valper,kjentes litt ut som litt faste vann ballonger og jeg synes tydelig jeg kjente bevegelse. Litt som når man går gravid selv.

I dag derimot kjenner jeg ingen klumer og ikke noe bevegelse.

Kan hun ha så mye melk og fortsatt være innbilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innbilte tisper kan ha mye melk, men er etter min erfaring ikke regelen - du har ikke mulighet til å høre med gammel eier hvordan hun har vært tidligere? Hvor gammel er tispa?

Det tryggeste er jo å oppsøke veterinær, som både kan bekrefte/avkrefte drektighet, og eventuelt også si noe mer om hvor langt på vei hun er, hvis det du har merket tidligere i dag ikke er starten på fødsel likevel.

Tisper kan selvfølgelig også absorbere, altså at fostrene dør og går i oppløsning, men jeg er usikker på om det kan skje over natta - siden du tydelig kjente noe i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innbilte tisper kan ha mye melk, men er etter min erfaring ikke regelen - du har ikke mulighet til å høre med gammel eier hvordan hun har vært tidligere? Hvor gammel er tispa?

Ja,googla litt og søkte litt her på sonen og fant det. Hun har aldri hatt valper,aldri vært innbilt. Hun er 4-5 år gammel,de visste ikke helt sikkert.

Det tryggeste er jo å oppsøke veterinær, som både kan bekrefte/avkrefte drektighet, og eventuelt også si noe mer om hvor langt på vei hun er, hvis det du har merket tidligere i dag ikke er starten på fødsel likevel.

Helt klart, jeg hadde tenkt og vente til over helga,men det kan kanskje være skummelt om det er noen døde fostere der?

Hun har hatt en jevn temp på 38,4-38,5 i dag, litt mer aktiv,tisser mer og virker i bedre humør enn tidligere(hatt henne bare tre døgn). Jeg antar det har noe med at hun føler seg tryggere.

Ellers er hun en helt normal hund,veldig kosete men ingen andre tegn på hverken svangerskap eller innbilt så langt jeg kan se utenom denne melka. Ser også litt hoven ut nedentil men det er også litt vanskelig og se da hun er meget overvektig. Ingen utflod dog.

Tidligere eier mente hun hadde hatt løpetid i slutten av april, etter min telling skulle hun da egentlig vært 14 uker på vei nå,og det er jo vel lenge. :P Jeg er ikke helt sikker på når i løpetiden de er parringsklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,googla litt og søkte litt her på sonen og fant det. Hun har aldri hatt valper,aldri vært innbilt. Hun er 4-5 år gammel,de visste ikke helt sikkert.

Helt klart, jeg hadde tenkt og vente til over helga,men det kan kanskje være skummelt om det er noen døde fostere der?

Hun har hatt en jevn temp på 38,4-38,5 i dag, litt mer aktiv,tisser mer og virker i bedre humør enn tidligere(hatt henne bare tre døgn). Jeg antar det har noe med at hun føler seg tryggere.

Ellers er hun en helt normal hund,veldig kosete men ingen andre tegn på hverken svangerskap eller innbilt så langt jeg kan se utenom denne melka. Ser også litt hoven ut nedentil men det er også litt vanskelig og se da hun er meget overvektig. Ingen utflod dog.

Tidligere eier mente hun hadde hatt løpetid i slutten av april, etter min telling skulle hun da egentlig vært 14 uker på vei nå,og det er jo vel lenge. :) Jeg er ikke helt sikker på når i løpetiden de er parringsklare?

varrierer vel litt, men tror det er 13 dagen som er vanligst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, jeg hadde tenkt og vente til over helga,men det kan kanskje være skummelt om det er noen døde fostere der?

Hun har hatt en jevn temp på 38,4-38,5 i dag, litt mer aktiv,tisser mer og virker i bedre humør enn tidligere(hatt henne bare tre døgn). Jeg antar det har noe med at hun føler seg tryggere.

Ellers er hun en helt normal hund,veldig kosete men ingen andre tegn på hverken svangerskap eller innbilt så langt jeg kan se utenom denne melka. Ser også litt hoven ut nedentil men det er også litt vanskelig og se da hun er meget overvektig. Ingen utflod dog.

Tidligere eier mente hun hadde hatt løpetid i slutten av april, etter min telling skulle hun da egentlig vært 14 uker på vei nå,og det er jo vel lenge. :) Jeg er ikke helt sikker på når i løpetiden de er parringsklare?

14 uker er lenge drektig, ja! :P

Det er lett å huske feil om når løpetid var om en ikke har oversikt eller trenger å vite det til noe.

Hvis tispa har døde fostre, vil disse gå i oppløsning og forgifte henne, og hun kan dø av det. Beklager å være så ærlig, men det er worst case scenario. Derfor er det greit å få undersøkt henne ASAP. Kanskje hadde hun løpetid i slutten av mai og har et par uker igjen av svangerskapet, men uansett er det greit å vite når du eventuelt skal være forberedt på fødsel.

Og mulig er hun bare feit og ikke drektig, men da kan du jo også behandle henne deretter - mosjon og mindre mat, uten å måtte ta hensyn til valper.

Mulig jeg overdriver, jeg har jo ikke sett tispa, men om du har en mistanke om drektighet er det greit å få det sjekket, så kan en senke skuldrene eller starte forberedelsene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89 cm er nokså mye...min Boerboel tispe som i mai fødte 11 valper var 90 cm en uke før fødsel, er normalt ca 68 cm høy og ca 60 kg helt slank. Så enten er hunden meget, meget overvektig - eller så er det noe på gang (Hvilken eventyrmix er dette ?) Jeg hadde tatt turen til en Vet. som i løpet av 1 minutt kan gi deg svarene via Ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89 cm er nokså mye...min Boerboel tispe som i mai fødte 11 valper var 90 cm en uke før fødsel, er normalt ca 68 cm høy og ca 60 kg helt slank. Så enten er hunden meget, meget overvektig - eller så er det noe på gang (Hvilken eventyrmix er dette ?) Jeg hadde tatt turen til en Vet. som i løpet av 1 minutt kan gi deg svarene via Ultralyd.

Såpass.. vel, hun ER tykk,det er ikke tvil. :aww: Tidligere eier sa også det at hun er tykk og har vært det en stund. Hun er 3/4 rottweiler og 1/4 labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hvorfor drar du ikke bare til veterinær og får henne sjekket? Det må da være enklere enn å gjette her inne? :aww:

Skal til vet. til uka. :P Bare følger godt med så lenge og spør da når jeg lurer på noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått time til røntgen onsdag 19 aug. Vet. mente at det ikke hastet siden alt ser ut til og være bra med henne.. Hun har noen temp svingninger jeg ikke har sett maken til før men vet ikke om det er overvekten,været eller hva..

Noen bilder:

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått time til røntgen onsdag 19 aug. Vet. mente at det ikke hastet siden alt ser ut til og være bra med henne.. Hun har noen temp svingninger jeg ikke har sett maken til før men vet ikke om det er overvekten,været eller hva..

Tempsvingninger er vel gjerne tegn på nært forestående fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempsvingninger er vel gjerne tegn på nært forestående fødsel..

Ja,men ikke helt sånn som dette tror jeg.

Man: 15:00 - 38,8

16:00 - 38,0

17:40 - 38,4

19:00 - 38,1

00:10 - 38,2

Ons: 17:15 - 38,9

18:20 - 38,6

18:50 - 38,5

21:30 - 38,3

22:40 - 37,8

23:40 - 38,2

i dag klokka 19:55 - 38,2

Mulig jeg leser for detaljert men jeg synes hun svinger noe helt forferdelig opp og ned.:whistle: Blir spennende hos vet. ihvertfall, jeg kan ikke kjenne noen valper så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt nede har temperaturen hennes vært da?

Kanskje man burde lese seg litt opp om drektighet og valpefødsel om man driver mottak av hunder til omplassering og mistenker at man har en drektig tispe i hus. Google er en fin ting, der finner man mange fine sider på både norsk og engelsk (trykk på linkene), hvor det står om hvordan et svangerskap for en hund fortoner seg.

Hadde jeg hatt ei tispe jeg ikke visste OM og NÅR var parra, ikke visste sikkert når hadde løpetid, ikke visste hvor langt hun var på vei, så hadde jeg IKKE slått meg til ro med en time om enda ei uke - det KAN være forseint det. Sorry, men jeg syns det er helt hårreisende at du ikke stresser mer med dette. Det er vel fullt mulig å få en akutt-time selv hos din veterinær?

EDIT: På denne siden står det:

Forandring i kroppstemperaturen

Dagene før fødselen vil tispas temperatur endre seg etter et fast mønster. Først vil den falle med 1 til en 1,5 grader. Normaltemperaturen vil ligge et sted mellom 38 til 38,5 grader. Den faller i løpet av 12- 36 timer ned til 37,5 grader, og noen ganger helt ned til 36 grader. Deretter stiger temperaturen igjen. Normalt vil den første valpen komme noen få timer til et døgn etter dette kraftige temperaturfallet. De fleste føder innen 12 timer, men noen så lenge som ett og et halvt døgn etterpå. Når utpressingen av det første fosteret starter har temperaturen igjen nådd normale nivåer på ca 38 – 38,5 grader. Den vil stige noe og holde seg på 39 – 39,5 i noen dager etter fødselen. Man vet ikke helt hva som er årsaken til temperaturfallet i forbindelsen med fødselen. Det henger uansett sammen med hormoner som styrer tispa og valpene i forbindelse med valpingen.

Mål temperaturen på tispa 4 ganger i døgnet (minst) i dagene før forventet fødsel. Hvis man ikke er helt sikker på når valpingen skal skje, kan man se etter følgende tegn på tispa: Buken får pæreform, pga av at livmoren med store valper har falt helt ned mot bukveggen, kjønnsåpningen blir også stor og myk. Det beste er å starte 4-5 dager før forventet fødsel. Da vil man kunne vite om alt er normalt og man bare må smøre seg med tålmodighet, eller om det er noe galt på ferde. Dersom tispa bare har en valp, vil ikke alltid temperaturfallet være tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt nede har temperaturen hennes vært da?

I dag raste den til 37,6 lå der noen timer før den igjen landet på 38,4.

Kanskje man burde lese seg litt opp om drektighet og valpefødsel om man driver mottak av hunder til omplassering og mistenker at man har en drektig tispe i hus. Google er en fin ting, der finner man mange fine sider på både norsk og engelsk (trykk på linkene), hvor det står om hvordan et svangerskap for en hund fortoner seg.

Jeg har googlet en hel masse, tror ikke det er veldig mange sidene jeg ikke har sett.

Hadde jeg hatt ei tispe jeg ikke visste OM og NÅR var parra, ikke visste sikkert når hadde løpetid, ikke visste hvor langt hun var på vei, så hadde jeg IKKE slått meg til ro med en time om enda ei uke - det KAN være forseint det. Sorry, men jeg syns det er helt hårreisende at du ikke stresser mer med dette. Det er vel fullt mulig å få en akutt-time selv hos din veterinær?

Jeg stresser ikke med dette fordi jeg har snakket med veterinær flere ganger, jeg har fortalt alt som foregår og at jeg ikke vet noenting OM og evnt når hun ble parret. Alle tre har sagt at det ikke er noen hast så lenge tispa har god almenntilstand og ikke har feber. Jeg har ordnet med både sjåfør og veterinær vakt så jeg vet nøyaktig hvor jeg skal henvende meg til en hver tid OM det mot formodning skulle gå galt. Ellers holder jeg henne selvsagt under nøye oppsikt ved temp målinger,sjekking av patter osv..

Dagene før fødselen vil tispas temperatur endre seg etter et fast mønster. Først vil den falle med 1 til en 1,5 grader. Normaltemperaturen vil ligge et sted mellom 38 til 38,5 grader. Den faller i løpet av 12- 36 timer ned til 37,5 grader, og noen ganger helt ned til 36 grader. Deretter stiger temperaturen igjen.

Er det bare jeg som synes den setningen er fryktelig rar? Jeg synes det ser ut til at de mener at temp faller i løpet av 12-36 timer når temp ligger på 38-38,5(normal temp). Ellers har jeg lest den siden også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag raste den til 37,6 lå der noen timer før den igjen landet på 38,4.

Jeg har googlet en hel masse, tror ikke det er veldig mange sidene jeg ikke har sett.

Jeg stresser ikke med dette fordi jeg har snakket med veterinær flere ganger, jeg har fortalt alt som foregår og at jeg ikke vet noenting OM og evnt når hun ble parret. Alle tre har sagt at det ikke er noen hast så lenge tispa har god almenntilstand og ikke har feber. Jeg har ordnet med både sjåfør og veterinær vakt så jeg vet nøyaktig hvor jeg skal henvende meg til en hver tid OM det mot formodning skulle gå galt. Ellers holder jeg henne selvsagt under nøye oppsikt ved temp målinger,sjekking av patter osv..

Er det bare jeg som synes den setningen er fryktelig rar? Jeg synes det ser ut til at de mener at temp faller i løpet av 12-36 timer når temp ligger på 38-38,5(normal temp). Ellers har jeg lest den siden også. :console:

Hei Tempratur fall og forskjellige resultater er helt normalt.. Om du tar temp. rett etter tur f.eks så kan den være noe lavere og spesielt på morningen. Har de sovet så kan den være noe høyere. Men du kan også risikere at du mister det store tempraturfallet også så du skal ikke stole helt blindt på dette med tempratur. Om du ser tispa peser så er det ofte da de kvitter seg med tempratur så da kan det være en fin ting å se om det er noe på gang.. virker urolig også.. spiser dårligere den dagen og vil ha hyppigere lufte turer.

Lykke til i hvertfall og det blir jo flott å få kommet seg til vetrinær så man får sjekket opp at alt er ok og du kanskje får en liten aning på når du eventuelt får valper.. Men hun er helt klart drektig ut i fra bildene..

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tempratur fall og forskjellige resultater er helt normalt.. Om du tar temp. rett etter tur f.eks så kan den være noe lavere og spesielt på morningen. Har de sovet så kan den være noe høyere. Men du kan også risikere at du mister det store tempraturfallet også så du skal ikke stole helt blindt på dette med tempratur. Om du ser tispa peser så er det ofte da de kvitter seg med tempratur så da kan det være en fin ting å se om det er noe på gang.. virker urolig også.. spiser dårligere den dagen og vil ha hyppigere lufte turer.

Lykke til i hvertfall og det blir jo flott å få kommet seg til vetrinær så man får sjekket opp at alt er ok og du kanskje får en liten aning på når du eventuelt får valper.. Men hun er helt klart drektig ut i fra bildene..

Kristin

Takk for svar!:console: Temp hennes har vært nede i 37,4 nå, jeg synes hun er litt roligere enn tidligere men ikke noe sånn veldig merkbart egentlig. Kjenner fortsatt ingen tegn til valp(er).

Bare lurer på, når kan man se valper på røntgen/blodprøve? Hva lønner seg siden jeg ikke vet hvor langt hun evnt er på vei? Kan jeg være 100% sikker om vet. sier at det ikke er valper der eller må jeg uansett vente noen uker også ta røntgen igjen?(tar henne med på onsdag uansett,jeg bare lurer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Takk for svar!:console: Temp hennes har vært nede i 37,4 nå, jeg synes hun er litt roligere enn tidligere men ikke noe sånn veldig merkbart egentlig. Kjenner fortsatt ingen tegn til valp(er).

Bare lurer på, når kan man se valper på røntgen/blodprøve? Hva lønner seg siden jeg ikke vet hvor langt hun evnt er på vei? Kan jeg være 100% sikker om vet. sier at det ikke er valper der eller må jeg uansett vente noen uker også ta røntgen igjen?(tar henne med på onsdag uansett,jeg bare lurer).

Kom deg til veterinæren med hunden og få konstatert om hun er drektig eller ikke. Dette kunne vært konstatert ved blodprøve den dagen du overtok henne, da kunne de ha satt igjang en "abort" om hun var drektig og du hadde sluppet alt styret. Dette er jo bare fullstendig tullete.

1. Du vet nada om avl og oppdrett

2. Du har overtatt ei tispe du ikke vet noe om

3. Du har fått det for deg at å ta tempen er det ansvarlige å gjøre

... jeg orker ikke fortsette.

Mulig du drøyer (over 2 uker) med å dra til veterinær fordi du ikke har råd før, men da burde du for pokker ikke overta hunder til omplassering. Dette blir for dumt.

Jeg håper for hundens skyld at den IKKE er drektig - for når du har en så lettvindt holdning til ting som du viser her så ville i alle fall ikke jeg betrodd deg ett kull med valper. Ærlig talt.

Du burde vært hos veterinær den 5. når du overtok hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til veterinæren med hunden og få konstatert om hun er drektig eller ikke. Dette kunne vært konstatert ved blodprøve den dagen du overtok henne, da kunne de ha satt igjang en "abort" om hun var drektig og du hadde sluppet alt styret.

Jeg hadde uansett ikke satt abort sprøyte på henne, men ellers tar jeg kritikken på dårlig ogranisering. Jeg hadde absolutt ikke forventet og få inn en drektig tispe,og ihvertfall ikke at eierne ikke ville informere om det. Det var tydeligvis naivt,og jeg har lært.

Vært hos veterinær i dag, røntgen viste ingen valper og siden hun har hatt melk såpass lenge mente han at det bare var innbilt. Drektige tisper pleier visst og få melk mye senere.

Fikk noen tips ang slanking så det begynner vi med med en eneste gang, jenta veier 52 kg og er dermed ca 20kg overvektig.

Som et lite ps kan jeg nevne at jeg nå har opprettet en egen konto til omplasseringshundene, skulle det komme inn en drektig tispe så skal jeg se til at både penger og alt som kan være klart,er klart.

Takker for alle tips!:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...