Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt?

Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har fått inn ei blandings tispe til omplassering. Tispa er kraftig overvektig.

To dager siden kjente jeg på pattene hennes(da vi fikk henne og jeg synes det var noe rart), og hun har MYE melk. Det renner om jeg bare stryker rundt pattene og så vidt klemmer.

I går og forrige dagen syntes jeg at jeg kjente ihvertfall tre valper,kjentes litt ut som litt faste vann ballonger og jeg synes tydelig jeg kjente bevegelse. Litt som når man går gravid selv.

I dag derimot kjenner jeg ingen klumer og ikke noe bevegelse.

Kan hun ha så mye melk og fortsatt være innbilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innbilte tisper kan ha mye melk, men er etter min erfaring ikke regelen - du har ikke mulighet til å høre med gammel eier hvordan hun har vært tidligere? Hvor gammel er tispa?

Det tryggeste er jo å oppsøke veterinær, som både kan bekrefte/avkrefte drektighet, og eventuelt også si noe mer om hvor langt på vei hun er, hvis det du har merket tidligere i dag ikke er starten på fødsel likevel.

Tisper kan selvfølgelig også absorbere, altså at fostrene dør og går i oppløsning, men jeg er usikker på om det kan skje over natta - siden du tydelig kjente noe i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innbilte tisper kan ha mye melk, men er etter min erfaring ikke regelen - du har ikke mulighet til å høre med gammel eier hvordan hun har vært tidligere? Hvor gammel er tispa?

Ja,googla litt og søkte litt her på sonen og fant det. Hun har aldri hatt valper,aldri vært innbilt. Hun er 4-5 år gammel,de visste ikke helt sikkert.

Det tryggeste er jo å oppsøke veterinær, som både kan bekrefte/avkrefte drektighet, og eventuelt også si noe mer om hvor langt på vei hun er, hvis det du har merket tidligere i dag ikke er starten på fødsel likevel.

Helt klart, jeg hadde tenkt og vente til over helga,men det kan kanskje være skummelt om det er noen døde fostere der?

Hun har hatt en jevn temp på 38,4-38,5 i dag, litt mer aktiv,tisser mer og virker i bedre humør enn tidligere(hatt henne bare tre døgn). Jeg antar det har noe med at hun føler seg tryggere.

Ellers er hun en helt normal hund,veldig kosete men ingen andre tegn på hverken svangerskap eller innbilt så langt jeg kan se utenom denne melka. Ser også litt hoven ut nedentil men det er også litt vanskelig og se da hun er meget overvektig. Ingen utflod dog.

Tidligere eier mente hun hadde hatt løpetid i slutten av april, etter min telling skulle hun da egentlig vært 14 uker på vei nå,og det er jo vel lenge. :P Jeg er ikke helt sikker på når i løpetiden de er parringsklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,googla litt og søkte litt her på sonen og fant det. Hun har aldri hatt valper,aldri vært innbilt. Hun er 4-5 år gammel,de visste ikke helt sikkert.

Helt klart, jeg hadde tenkt og vente til over helga,men det kan kanskje være skummelt om det er noen døde fostere der?

Hun har hatt en jevn temp på 38,4-38,5 i dag, litt mer aktiv,tisser mer og virker i bedre humør enn tidligere(hatt henne bare tre døgn). Jeg antar det har noe med at hun føler seg tryggere.

Ellers er hun en helt normal hund,veldig kosete men ingen andre tegn på hverken svangerskap eller innbilt så langt jeg kan se utenom denne melka. Ser også litt hoven ut nedentil men det er også litt vanskelig og se da hun er meget overvektig. Ingen utflod dog.

Tidligere eier mente hun hadde hatt løpetid i slutten av april, etter min telling skulle hun da egentlig vært 14 uker på vei nå,og det er jo vel lenge. :) Jeg er ikke helt sikker på når i løpetiden de er parringsklare?

varrierer vel litt, men tror det er 13 dagen som er vanligst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier mente hun hadde hatt løpetid i slutten av april, etter min telling skulle hun da egentlig vært 14 uker på vei nå,og det er jo vel lenge. :) Jeg er ikke helt sikker på når i løpetiden de er parringsklare?

14 uker er lenge drektig, ja! :P

Det er lett å huske feil om når løpetid var om en ikke har oversikt eller trenger å vite det til noe.

Hvis tispa har døde fostre, vil disse gå i oppløsning og forgifte henne, og hun kan dø av det. Beklager å være så ærlig, men det er worst case scenario. Derfor er det greit å få undersøkt henne ASAP. Kanskje hadde hun løpetid i slutten av mai og har et par uker igjen av svangerskapet, men uansett er det greit å vite når du eventuelt skal være forberedt på fødsel.

Og mulig er hun bare feit og ikke drektig, men da kan du jo også behandle henne deretter - mosjon og mindre mat, uten å måtte ta hensyn til valper.

Mulig jeg overdriver, jeg har jo ikke sett tispa, men om du har en mistanke om drektighet er det greit å få det sjekket, så kan en senke skuldrene eller starte forberedelsene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89 cm er nokså mye...min Boerboel tispe som i mai fødte 11 valper var 90 cm en uke før fødsel, er normalt ca 68 cm høy og ca 60 kg helt slank. Så enten er hunden meget, meget overvektig - eller så er det noe på gang (Hvilken eventyrmix er dette ?) Jeg hadde tatt turen til en Vet. som i løpet av 1 minutt kan gi deg svarene via Ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89 cm er nokså mye...min Boerboel tispe som i mai fødte 11 valper var 90 cm en uke før fødsel, er normalt ca 68 cm høy og ca 60 kg helt slank. Så enten er hunden meget, meget overvektig - eller så er det noe på gang (Hvilken eventyrmix er dette ?) Jeg hadde tatt turen til en Vet. som i løpet av 1 minutt kan gi deg svarene via Ultralyd.

Såpass.. vel, hun ER tykk,det er ikke tvil. :aww: Tidligere eier sa også det at hun er tykk og har vært det en stund. Hun er 3/4 rottweiler og 1/4 labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hvorfor drar du ikke bare til veterinær og får henne sjekket? Det må da være enklere enn å gjette her inne? :aww:

Skal til vet. til uka. :P Bare følger godt med så lenge og spør da når jeg lurer på noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått time til røntgen onsdag 19 aug. Vet. mente at det ikke hastet siden alt ser ut til og være bra med henne.. Hun har noen temp svingninger jeg ikke har sett maken til før men vet ikke om det er overvekten,været eller hva..

Noen bilder:

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått time til røntgen onsdag 19 aug. Vet. mente at det ikke hastet siden alt ser ut til og være bra med henne.. Hun har noen temp svingninger jeg ikke har sett maken til før men vet ikke om det er overvekten,været eller hva..

Tempsvingninger er vel gjerne tegn på nært forestående fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempsvingninger er vel gjerne tegn på nært forestående fødsel..

Ja,men ikke helt sånn som dette tror jeg.

Man: 15:00 - 38,8

16:00 - 38,0

17:40 - 38,4

19:00 - 38,1

00:10 - 38,2

Ons: 17:15 - 38,9

18:20 - 38,6

18:50 - 38,5

21:30 - 38,3

22:40 - 37,8

23:40 - 38,2

i dag klokka 19:55 - 38,2

Mulig jeg leser for detaljert men jeg synes hun svinger noe helt forferdelig opp og ned.:whistle: Blir spennende hos vet. ihvertfall, jeg kan ikke kjenne noen valper så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt nede har temperaturen hennes vært da?

Kanskje man burde lese seg litt opp om drektighet og valpefødsel om man driver mottak av hunder til omplassering og mistenker at man har en drektig tispe i hus. Google er en fin ting, der finner man mange fine sider på både norsk og engelsk (trykk på linkene), hvor det står om hvordan et svangerskap for en hund fortoner seg.

Hadde jeg hatt ei tispe jeg ikke visste OM og NÅR var parra, ikke visste sikkert når hadde løpetid, ikke visste hvor langt hun var på vei, så hadde jeg IKKE slått meg til ro med en time om enda ei uke - det KAN være forseint det. Sorry, men jeg syns det er helt hårreisende at du ikke stresser mer med dette. Det er vel fullt mulig å få en akutt-time selv hos din veterinær?

EDIT: På denne siden står det:

Forandring i kroppstemperaturen

Dagene før fødselen vil tispas temperatur endre seg etter et fast mønster. Først vil den falle med 1 til en 1,5 grader. Normaltemperaturen vil ligge et sted mellom 38 til 38,5 grader. Den faller i løpet av 12- 36 timer ned til 37,5 grader, og noen ganger helt ned til 36 grader. Deretter stiger temperaturen igjen. Normalt vil den første valpen komme noen få timer til et døgn etter dette kraftige temperaturfallet. De fleste føder innen 12 timer, men noen så lenge som ett og et halvt døgn etterpå. Når utpressingen av det første fosteret starter har temperaturen igjen nådd normale nivåer på ca 38 – 38,5 grader. Den vil stige noe og holde seg på 39 – 39,5 i noen dager etter fødselen. Man vet ikke helt hva som er årsaken til temperaturfallet i forbindelsen med fødselen. Det henger uansett sammen med hormoner som styrer tispa og valpene i forbindelse med valpingen.

Mål temperaturen på tispa 4 ganger i døgnet (minst) i dagene før forventet fødsel. Hvis man ikke er helt sikker på når valpingen skal skje, kan man se etter følgende tegn på tispa: Buken får pæreform, pga av at livmoren med store valper har falt helt ned mot bukveggen, kjønnsåpningen blir også stor og myk. Det beste er å starte 4-5 dager før forventet fødsel. Da vil man kunne vite om alt er normalt og man bare må smøre seg med tålmodighet, eller om det er noe galt på ferde. Dersom tispa bare har en valp, vil ikke alltid temperaturfallet være tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt nede har temperaturen hennes vært da?

I dag raste den til 37,6 lå der noen timer før den igjen landet på 38,4.

Kanskje man burde lese seg litt opp om drektighet og valpefødsel om man driver mottak av hunder til omplassering og mistenker at man har en drektig tispe i hus. Google er en fin ting, der finner man mange fine sider på både norsk og engelsk (trykk på linkene), hvor det står om hvordan et svangerskap for en hund fortoner seg.

Jeg har googlet en hel masse, tror ikke det er veldig mange sidene jeg ikke har sett.

Hadde jeg hatt ei tispe jeg ikke visste OM og NÅR var parra, ikke visste sikkert når hadde løpetid, ikke visste hvor langt hun var på vei, så hadde jeg IKKE slått meg til ro med en time om enda ei uke - det KAN være forseint det. Sorry, men jeg syns det er helt hårreisende at du ikke stresser mer med dette. Det er vel fullt mulig å få en akutt-time selv hos din veterinær?

Jeg stresser ikke med dette fordi jeg har snakket med veterinær flere ganger, jeg har fortalt alt som foregår og at jeg ikke vet noenting OM og evnt når hun ble parret. Alle tre har sagt at det ikke er noen hast så lenge tispa har god almenntilstand og ikke har feber. Jeg har ordnet med både sjåfør og veterinær vakt så jeg vet nøyaktig hvor jeg skal henvende meg til en hver tid OM det mot formodning skulle gå galt. Ellers holder jeg henne selvsagt under nøye oppsikt ved temp målinger,sjekking av patter osv..

Dagene før fødselen vil tispas temperatur endre seg etter et fast mønster. Først vil den falle med 1 til en 1,5 grader. Normaltemperaturen vil ligge et sted mellom 38 til 38,5 grader. Den faller i løpet av 12- 36 timer ned til 37,5 grader, og noen ganger helt ned til 36 grader. Deretter stiger temperaturen igjen.

Er det bare jeg som synes den setningen er fryktelig rar? Jeg synes det ser ut til at de mener at temp faller i løpet av 12-36 timer når temp ligger på 38-38,5(normal temp). Ellers har jeg lest den siden også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag raste den til 37,6 lå der noen timer før den igjen landet på 38,4.

Jeg har googlet en hel masse, tror ikke det er veldig mange sidene jeg ikke har sett.

Jeg stresser ikke med dette fordi jeg har snakket med veterinær flere ganger, jeg har fortalt alt som foregår og at jeg ikke vet noenting OM og evnt når hun ble parret. Alle tre har sagt at det ikke er noen hast så lenge tispa har god almenntilstand og ikke har feber. Jeg har ordnet med både sjåfør og veterinær vakt så jeg vet nøyaktig hvor jeg skal henvende meg til en hver tid OM det mot formodning skulle gå galt. Ellers holder jeg henne selvsagt under nøye oppsikt ved temp målinger,sjekking av patter osv..

Er det bare jeg som synes den setningen er fryktelig rar? Jeg synes det ser ut til at de mener at temp faller i løpet av 12-36 timer når temp ligger på 38-38,5(normal temp). Ellers har jeg lest den siden også. :console:

Hei Tempratur fall og forskjellige resultater er helt normalt.. Om du tar temp. rett etter tur f.eks så kan den være noe lavere og spesielt på morningen. Har de sovet så kan den være noe høyere. Men du kan også risikere at du mister det store tempraturfallet også så du skal ikke stole helt blindt på dette med tempratur. Om du ser tispa peser så er det ofte da de kvitter seg med tempratur så da kan det være en fin ting å se om det er noe på gang.. virker urolig også.. spiser dårligere den dagen og vil ha hyppigere lufte turer.

Lykke til i hvertfall og det blir jo flott å få kommet seg til vetrinær så man får sjekket opp at alt er ok og du kanskje får en liten aning på når du eventuelt får valper.. Men hun er helt klart drektig ut i fra bildene..

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tempratur fall og forskjellige resultater er helt normalt.. Om du tar temp. rett etter tur f.eks så kan den være noe lavere og spesielt på morningen. Har de sovet så kan den være noe høyere. Men du kan også risikere at du mister det store tempraturfallet også så du skal ikke stole helt blindt på dette med tempratur. Om du ser tispa peser så er det ofte da de kvitter seg med tempratur så da kan det være en fin ting å se om det er noe på gang.. virker urolig også.. spiser dårligere den dagen og vil ha hyppigere lufte turer.

Lykke til i hvertfall og det blir jo flott å få kommet seg til vetrinær så man får sjekket opp at alt er ok og du kanskje får en liten aning på når du eventuelt får valper.. Men hun er helt klart drektig ut i fra bildene..

Kristin

Takk for svar!:console: Temp hennes har vært nede i 37,4 nå, jeg synes hun er litt roligere enn tidligere men ikke noe sånn veldig merkbart egentlig. Kjenner fortsatt ingen tegn til valp(er).

Bare lurer på, når kan man se valper på røntgen/blodprøve? Hva lønner seg siden jeg ikke vet hvor langt hun evnt er på vei? Kan jeg være 100% sikker om vet. sier at det ikke er valper der eller må jeg uansett vente noen uker også ta røntgen igjen?(tar henne med på onsdag uansett,jeg bare lurer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Takk for svar!:console: Temp hennes har vært nede i 37,4 nå, jeg synes hun er litt roligere enn tidligere men ikke noe sånn veldig merkbart egentlig. Kjenner fortsatt ingen tegn til valp(er).

Bare lurer på, når kan man se valper på røntgen/blodprøve? Hva lønner seg siden jeg ikke vet hvor langt hun evnt er på vei? Kan jeg være 100% sikker om vet. sier at det ikke er valper der eller må jeg uansett vente noen uker også ta røntgen igjen?(tar henne med på onsdag uansett,jeg bare lurer).

Kom deg til veterinæren med hunden og få konstatert om hun er drektig eller ikke. Dette kunne vært konstatert ved blodprøve den dagen du overtok henne, da kunne de ha satt igjang en "abort" om hun var drektig og du hadde sluppet alt styret. Dette er jo bare fullstendig tullete.

1. Du vet nada om avl og oppdrett

2. Du har overtatt ei tispe du ikke vet noe om

3. Du har fått det for deg at å ta tempen er det ansvarlige å gjøre

... jeg orker ikke fortsette.

Mulig du drøyer (over 2 uker) med å dra til veterinær fordi du ikke har råd før, men da burde du for pokker ikke overta hunder til omplassering. Dette blir for dumt.

Jeg håper for hundens skyld at den IKKE er drektig - for når du har en så lettvindt holdning til ting som du viser her så ville i alle fall ikke jeg betrodd deg ett kull med valper. Ærlig talt.

Du burde vært hos veterinær den 5. når du overtok hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til veterinæren med hunden og få konstatert om hun er drektig eller ikke. Dette kunne vært konstatert ved blodprøve den dagen du overtok henne, da kunne de ha satt igjang en "abort" om hun var drektig og du hadde sluppet alt styret.

Jeg hadde uansett ikke satt abort sprøyte på henne, men ellers tar jeg kritikken på dårlig ogranisering. Jeg hadde absolutt ikke forventet og få inn en drektig tispe,og ihvertfall ikke at eierne ikke ville informere om det. Det var tydeligvis naivt,og jeg har lært.

Vært hos veterinær i dag, røntgen viste ingen valper og siden hun har hatt melk såpass lenge mente han at det bare var innbilt. Drektige tisper pleier visst og få melk mye senere.

Fikk noen tips ang slanking så det begynner vi med med en eneste gang, jenta veier 52 kg og er dermed ca 20kg overvektig.

Som et lite ps kan jeg nevne at jeg nå har opprettet en egen konto til omplasseringshundene, skulle det komme inn en drektig tispe så skal jeg se til at både penger og alt som kan være klart,er klart.

Takker for alle tips!:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...