Gå til innhold
Hundesonen.no

VALG 09


Huldra

Valg 09  

107 stemmer

  1. 1.

    • Arbeiderpartiet
      24
    • Høyre
      12
    • Venstre
      7
    • Senterpartiet
      1
    • Fremskrittspartiet
      34
    • KrF
      0
    • SV
      18
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rødt
      7
    • Kystpartiet
      0
    • Radikale Sosialister
      1
    • Solidaritetslista
      0
    • Demokratene
      0
  2. 2.

    • Ja
      50
    • Nei
      23
    • Husker ikke/har ikke stemt tidligere
      34
  3. 3.

    • Ja
      57
    • Nei
      17
    • Vet ikke
      33


Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Jeg har ikke bestemt meg. Har tatt valgtestene på vg.no og tv2.no, hvor jeg havnet på henholdsvis Frp og Sp. Jeg kunne virkelig aldri aldri stemt Sp, det ville jo være å støtte opp om de verste ulvehaterne. Det er noen ting hos Frp jeg liker, men rovdyrpolitikken her er også helt bak mål, og det er en av hjertesakene mine. Blir vel litt til at jeg stemmer sak her, og ikke parti :angry: Kommer i hvert fall ikke til å stemme noe rødt, men heller borte i det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet neimen ikke. Jeg fikk Høyre på vg's test, og KrF på tv2's test. Selv heller jeg faktisk mot Pensjonistpartiet, men slike småpartier blir jo aldri tatt med i slike tester, noe som ikke akkurat fører til at folk kommer på at det er et alternativ.. :) Ut i fra det lille jeg har lest om/av PP, er jeg faktisk overraskende enig i det de skriver; både i media og ellers. Men da jeg var inne på hjemmesidene deres, likte jeg ikke heeelt det jeg så. Hmm, må nok tenke mer før jeg kan stemme. Men testene jeg tok ligger nok på "riktige" siden i alle fall, de er ikke helt ute og kjøre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en del valgtester i det siste og jeg havner enten på Rød eller Sv på alle sammen - i grunn som forventet. Hva jeg skal stemme i år er ikke heeelt avklart, jeg tror det blir Rødt. Tidligere år har jeg stemt Sv på stortingsvalg, men jeg er så utrolig skuffet over "jobben" Sv har gjort som regjeringsparti at jeg regner med å satse på Rødt i år gitt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for første gang stemmerett ved valg, og har tenkt til å gi min stemme til SV. Selv om de er langt fra perfekte, er det for meg ingen andre partier som passer bedre heller. Problemet er vel i grunnen at det neppe blir rødgrønt flertall i år, så det er langt i fra sikkert at SV kommer i regjering (Arbeiderpartiet vil heller sitte i mindretallsregjering alene enn med SV og Sp på slep), og sånn sett burde jeg kanskje heller stemt Arbeiderpartiet for å gi mitt bidrag til å unngå FrP-regjering (den kommer riktignok til å bli felt fort, men allikevel) eller en annen borgerlig regjering, men hey. Jeg vil stemme på parti, ikke være spåkone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sånn test på VG og da fikk jeg resultat Høyre eller FRP. Men om jeg i det hele tatt skal stemme, vet jeg ikke.. Er ikke helt inne på hva alle står for. Holdt en knapp på frp en stund, men så ville de gå imot rovdyrene fikk jeg inntrykk av, så da ble jeg usikker igjen. :P så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv2's sider ble jeg venstre-velger. Jeg har aldri overveid å stemme venstre engang, så det blir nok uaktuelt. Jeg er oppdratt i god SV-ånd, men må innrømme at jeg ser mye positivt hos høyre også. Så jeg er rett og slett ganske så rådvill. Men FRP vil aldri få min stemme, det er hel hundre prosent sikker på!

EDIT

Tok testen til VG-nett og. Der fikk jeg størst tilhørighet til Ap, noe jeg tror er mer riktig enn V. På andreplass fikk jeg H. Så jeg tror testen til VG samsvarer godt med det jeg tenker og mitt "stemme-dilemma". Det er ganske sannsynlig at Ap får min stemme i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg alltid hvor mange som stemmer rødt i slike uoffisielle valg, eller når man spør folk eller skoleklasser. Men hvorfor gjør de det ikke bedre ved det virkelige valget? :P

Edit:

Skal dere ta valgtester, vil jeg forresten anbefale Aftenposten sin. Den har greie og relevante saker/spørsmål, og prioritering på alle spørsmålene, slik at om rovdyr- og utenrikspolitikk betyr mye mer enn utdanning og helse, vil den ta hensyn til det.

Nå fikk jeg Krf og FrP på delt 1. plass, med Høyre hakk i hæl. *pønske*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg alltid hvor mange som stemmer rødt i slike uoffisielle valg, eller når man spør folk eller skoleklasser. Men hvorfor gjør de det ikke bedre ved det virkelige valget? :P

Når det gjelder skoleklasser/skolevalg, er det vanlig at unge stemmer mer "ekstremt" enn det de som er litt eldre gjør. Ytterpunktene dominerer - FrP på den ene siden, og SV og/eller Rødt på den andre siden. Det er bare å se på valgstatistikk (ikke for skolevalg, men for både kommune- og Stortingsvalg). Mange føler kanskje at de ikke helt får til å identifisere seg med "trauste, gamle" partier som KrF, Venstre, Høyre, Senterpartiet og Arbeiderpartiet, men syns at de andre partiene appellerer mer - de har tydeligere standpunkt og kan på sett og vis si hva de vil (her tenker jeg særlig ved skolevalg, hvor debattnivået nesten er på høyde med Nordenstam vs. klikkertreningstrådene som var på sonen "i gamle dager"). Dessuten kan det jo hende at mange unge stemmer/sier det samme som vennene sine, eller velger et parti fordi de tror det er forventet av skolemiljøet at man skal velge det "riktige" partiet.

Men hvorfor det er så forholdsvis mange som skal stemme Rødt her på sonen, er ikke like enkelt å svare på. Kanskje er det bare de røde velgerne som engasjerer seg nok til å gidde og svare her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som tidligere stemte SV som nå skal stemme Rødt fordi de ønsker å stemme på et sosialistisk parti, men også mener at SV ikke har gjort en god jobb denne stortingsperioden. Deriblant min mor. Arbeiderpartiet kan man vel ikke akkurat kalle 100 % sosialistisk lenger, eller? I alle fall ikke sammenliknet med Sv/Rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig usikker. Egentlig har jeg lyst til å stemme frp - jeg er veldig enig med de i masse, men samtidig veldig uenig i mye (det kan man sikkert være med alle partier forsåvidt da..). På valgtesten fikk jeg SV og FRP på topp. Og egentlig ønsker jeg meg en blanding av disse to å stemme på, hehe.... Tror jeg stemmer noe blått, for etter å ha gått på "rød" skole er jeg litt møkk lei den greia med evige muligheter til enkelte folk - hva med de flinke elevene liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle gått an å stemme flere ganger! :P Nå lurer jeg på om jeg egentlig ligger nærmere KrF, og de kunne jeg fint stemt på forsåvidt. Men for å være litt "taktisk" i forhold til valg, tror jeg det er mer sannsynlig med en blå regjering med Høyre og FrP. Så da blir spørsmålet: hvis jeg vil ha en forandring fra nå, bør jeg stemme H eller FrP? :P Kanskje får FrP nok stemmer til å danne mindretallsregjering, og da burde jeg jo stemme på de. Men det mest "fornuftige" ville jo vært sammen med H, så da burde jeg kanskje stemme på de? Jeg tror nemlig at med FrP i mindretallsreg. vil de andre partiene moderere de på de mest ekstreme punktene, og dermed vil det også fungere - til en viss grad i alle fall. Jeg har nemlig mine store tvil hvorvidt FrP klarer å rævkjøre landet på fire år - det hadde vært spennende å sett de i regjering! Å stemme KrF tror jeg ikke gjør noen forskjell, å stemme PP fungerer likedan - det hjelper liksom ikke. Men da blir spørsmålet hvem jeg bør stemme på av FrP og H.. hmm... Finner det i grunnen ganske humoristisk å tenke på FrP i regjering, så kanskje jeg gjør det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stemme for første gang og er egentlig fryktelig usikker på hva jeg skal stemme på. Det eneste jeg vet er at jeg ikke kommer til å stemme blått. Alle valgtestene jeg har tatt mener at jeg bør stemme SV, så vi får se ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...