Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispen har PL!

Recommended Posts

Skrevet

jeg fant nettopp ut, at tispen som jeg skulle hatt valp fra har PL 0/1

hvorfor velger denne opdrettern å avle på denne hunden? Dette virker som ett utrolig seriøst oppdrett. Så skjønner ikke dette helt!

hva syns dere jeg skal gjøre? fortsette å vente på valp der?

Skrevet

Personlig ville jeg ha valgt valp etter kombinasjon hvor begge foreldrene er PL fri.

Er ikke helt supre genetiske studier på PL, men det er mye som indikerer at PL er avelig.

Synes det er feil å anvende hunder med PL i avl.

Skrevet

Patella Luxasjon :angry: En tilstand hvor kneskålen ikke ligger stabilt på plass i Patellafuren (gropen i lårbenet), dvs. at den glir ut. Dette kan skje både på inn- og utsiden av kneleddet.

Definisjonen på graden det er snakk om her (1): Kneskålen glir ut når leddet bøyes, men glipper tilbake når leddet strekkes ut.

Skrevet

Vel, det forandrer ikke det som er antatte fakta :angry:

Det er ikke anbefalt å avle på hunder med PL, uansett grad så vidt jeg vet, og da er det vel en god grunn til det!

Skrevet

Hmm... Har hun sterk grad? Jeg tror jeg ville stått over og kontaktet andre oppdrettere. Hvis du føler at oppdretteren er useriøs kan det være lurt å følge magefølelsen.. Kjipt å stå med sjegget fullt av postkasser i ettertid.

Skrevet

hun har grad 1. Og det virker som ett veldig seriøst opdrett uneom akkurat dette. jeg skal sende en mail dit og høre hvorfor e velger å avle på akkuratt denne tispen, så blir jeg kanskje litt klokere i mitt valg

Skrevet

Okei, da har hun jo en ganske svak grad, men hvor mye er det forsket på om dette er arvelig?

Jeg vet at hvertfall på hester kan denne sykdommen oppstå av ytre påkjenninger, som f.eks mye bokshvile under sterk vekst osv. Kanskje tispa har fått det og ikke er født med det?

Skrevet

I min rase er PL et ganske stort problem, selv har jeg en hund som har grad 2-3 på begge ben.

Han er operert på venstre, men vi har holdt igjen litt med op på høyre fordi han foreløpig ikke plages nevneverdig med det.

PL er ansett for å være en arvelig sykdom, og selv om alle nærmeste bakover i stamtavla er fri, og en PL hund parres med en fri, og alle deres avkom er fri, er det mulig at genet slår ut i en senere kombinasjon.

Vi avler ikke på hunder med PL uansett grad. Men jeg mener å ha hørt at det er ganske vanlig å avle på svake PL grader på Chien pga begrensa avlsmateriell :angry:

Skrevet

NMHK føler NKK etiske retningslinjer som vil tilsi at avling på chihuahua med uansett grad PL er etisk ukorrekt.

Jeg har å hørt om begrenset avlsmateriale, men ikke ihnt til PL. PL er ansett å være arvelig og miljøbelastet sykdom, men forekommer lettere ved videre avl.

Jeg ville ikke kjøpt valp fra den tispen. Da ville jeg heller funnet ett nytt kull og ventet på den :angry:

Skrevet

Du vet jo hva jeg mener, og jeg har jo fortalt deg at når jeg var på jeløy, der de er veldig flinke på det, så sa de at de frarådet på det sterkeste å avle på patella uansett grad. Både fordi valpen kan arve det, og fordi det er stor sansynlighet for at tispen blir verre..

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor oppdretter velger å avle på den tispen når det er fare for at hun blir værre, og jeg ville aldri støttet det. Når du i tilleg synes at hannen i kombinasjonen er stygg, ville jeg virkelig tenkt meg om 2 ganger!

Skrevet

Når det gjelder chi ville jeg unngått avl på pl for all del. Når det gjelder noen raser, så varierer det litt hvorvidt raseklubber etc. godkjenner avlshunder med pl eller ikke, basert på forekomst i rasen og avlsgrunnlag. Men chi er vel en av de rasene det er for mange av og mange syke, så det ville jeg ikke tatt sjansen på. Jeg skjønner jo at oppdretter vil avle, det er jo gode penger å tjene på chi.

Skrevet

Er det Chihuahua det er snakk om? Chihuahua-avlsrådets retningslinjer tillater at kombinasjonen kan ha en samlet PL-grad på inntil 2.

Skrevet
Er det Chihuahua det er snakk om? Chihuahua-avlsrådets retningslinjer tillater at kombinasjonen kan ha en samlet PL-grad på inntil 2.

Det betyr allikevel ikke at dette er riktig med tanke på hundenes ve og vel! Ser at de fleste avlsrådene på andre raser sier at man ikke burde avle på PL i det hele tatt! Ville gått for flertallet her jeg. Har selv hund med PL, variert mellom 1 og 2, det er ikke noe man ønsker å ha på hunden sin! Da ville jeg heller sett etter en kombinasjon hvor begge er frie, hvorfor ta sjansen?

Skrevet
Når det gjelder chi ville jeg unngått avl på pl for all del. Når det gjelder noen raser, så varierer det litt hvorvidt raseklubber etc. godkjenner avlshunder med pl eller ikke, basert på forekomst i rasen og avlsgrunnlag. Men chi er vel en av de rasene det er for mange av og mange syke, så det ville jeg ikke tatt sjansen på. Jeg skjønner jo at oppdretter vil avle, det er jo gode penger å tjene på chi.

Og hva baserer du det på?

Skrevet
Det betyr allikevel ikke at dette er riktig med tanke på hundenes ve og vel! Ser at de fleste avlsrådene på andre raser sier at man ikke burde avle på PL i det hele tatt! Ville gått for flertallet her jeg. Har selv hund med PL, variert mellom 1 og 2, det er ikke noe man ønsker å ha på hunden sin! Da ville jeg heller sett etter en kombinasjon hvor begge er frie, hvorfor ta sjansen?

Har jeg sagt noe om hva som er riktig og galt? Jeg bare refererer hva avlsrådet til chihuahua har satt opp i sine retningslinjer. Da er det i deres øyne tydeligvis seriøst å avle på hunder med svak PL...

Skrevet

Foreldrene kan være frie men valpen kan fremdeless få pl, så sjangsen må du nok ta uanz...

Skrevet

Nå kan ikke jeg sånn kjempe mye om dette, men det jeg har hørt og lest sier jo at tispen ikke bør parres om den har PL pga at det er stor fare for at gradene da øker fordi belastningen er for stor.

Skrevet
Du vet jo hva jeg mener, og jeg har jo fortalt deg at når jeg var på jeløy, der de er veldig flinke på det, så sa de at de frarådet på det sterkeste å avle på patella uansett grad. Både fordi valpen kan arve det, og fordi det er stor sansynlighet for at tispen blir verre..

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor oppdretter velger å avle på den tispen når det er fare for at hun blir værre, og jeg ville aldri støttet det. Når du i tilleg synes at hannen i kombinasjonen er stygg, ville jeg virkelig tenkt meg om 2 ganger!

jeg vet hva du mener og jeg respekterer det, og jeg har tenkt, en millioner ganger over det. Det er kanskje anderledes for Chi rasen. Ikke vet jeg, men det er helt ansvarlig å avle sålenge gradene ikke er mer enn 2 tilsammen fra den nermeste slekten, og her er det kun morens lave grad 1. Du respekterer tydligvis ikke min mening om dette!

Det er ikke fare for at det blir verre. hunden har en meget svak grad 1, det er så lite at det nesten ikke er noe, men alikevel må nevnes.

jeg har heller ikke sagt at jeg syns hannen er "stygg". liker ikke fargen hans, men valpen trenger ikke ha hans farge. Pluss litt "bad øye day" på det ene bildet :P litt rart av deg å velge å ta opp noe jeg fortalte deg i privaten på dette forumet" vel vel...

nok om det.!

Skrevet

Etter 12 måneder eller innen første parring bør patella luksasjon (PL) være undersøkt av en veterinær. Det tillates att summen av begge foreldrene PL status ikke overstiger 2. Avl på hunder med PL bør være nøye gjennomtenkt og det anbefales ikke i utgangspunktet. Det anbefales at PL-status sjekkes ved 1, 3, 5 og 7 år. PL som oppstår pga slitasje eller skade kan brukes til avl dersom opprinnelig PL-status var innenfor de anbefalte retningslinjene.

dette står på Chihuahuaringen som er chihuahuas offesielle norske hjemmeside. jeg er ikke bekymret...

http://www.chihuahua-ringen.com/index.php?...=18&lang=nb

Skrevet

Ja, jeg gidder ikke si mer, du hører jo bare på det du vil uansett.. Gidder jo ikke engang ringe ut til jeløy der de er spesialister på dette.. men men.. jeg sier jo ikke dette for å være slemm med deg, men hvis du tror det så får du bare fortsette å forsvare deg selv, og støtte avl på syke hunder.. værse god :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...