Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispen har PL!


Recommended Posts

jeg fant nettopp ut, at tispen som jeg skulle hatt valp fra har PL 0/1

hvorfor velger denne opdrettern å avle på denne hunden? Dette virker som ett utrolig seriøst oppdrett. Så skjønner ikke dette helt!

hva syns dere jeg skal gjøre? fortsette å vente på valp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patella Luxasjon :angry: En tilstand hvor kneskålen ikke ligger stabilt på plass i Patellafuren (gropen i lårbenet), dvs. at den glir ut. Dette kan skje både på inn- og utsiden av kneleddet.

Definisjonen på graden det er snakk om her (1): Kneskålen glir ut når leddet bøyes, men glipper tilbake når leddet strekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har hun sterk grad? Jeg tror jeg ville stått over og kontaktet andre oppdrettere. Hvis du føler at oppdretteren er useriøs kan det være lurt å følge magefølelsen.. Kjipt å stå med sjegget fullt av postkasser i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har hun jo en ganske svak grad, men hvor mye er det forsket på om dette er arvelig?

Jeg vet at hvertfall på hester kan denne sykdommen oppstå av ytre påkjenninger, som f.eks mye bokshvile under sterk vekst osv. Kanskje tispa har fått det og ikke er født med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase er PL et ganske stort problem, selv har jeg en hund som har grad 2-3 på begge ben.

Han er operert på venstre, men vi har holdt igjen litt med op på høyre fordi han foreløpig ikke plages nevneverdig med det.

PL er ansett for å være en arvelig sykdom, og selv om alle nærmeste bakover i stamtavla er fri, og en PL hund parres med en fri, og alle deres avkom er fri, er det mulig at genet slår ut i en senere kombinasjon.

Vi avler ikke på hunder med PL uansett grad. Men jeg mener å ha hørt at det er ganske vanlig å avle på svake PL grader på Chien pga begrensa avlsmateriell :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NMHK føler NKK etiske retningslinjer som vil tilsi at avling på chihuahua med uansett grad PL er etisk ukorrekt.

Jeg har å hørt om begrenset avlsmateriale, men ikke ihnt til PL. PL er ansett å være arvelig og miljøbelastet sykdom, men forekommer lettere ved videre avl.

Jeg ville ikke kjøpt valp fra den tispen. Da ville jeg heller funnet ett nytt kull og ventet på den :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hva jeg mener, og jeg har jo fortalt deg at når jeg var på jeløy, der de er veldig flinke på det, så sa de at de frarådet på det sterkeste å avle på patella uansett grad. Både fordi valpen kan arve det, og fordi det er stor sansynlighet for at tispen blir verre..

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor oppdretter velger å avle på den tispen når det er fare for at hun blir værre, og jeg ville aldri støttet det. Når du i tilleg synes at hannen i kombinasjonen er stygg, ville jeg virkelig tenkt meg om 2 ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder chi ville jeg unngått avl på pl for all del. Når det gjelder noen raser, så varierer det litt hvorvidt raseklubber etc. godkjenner avlshunder med pl eller ikke, basert på forekomst i rasen og avlsgrunnlag. Men chi er vel en av de rasene det er for mange av og mange syke, så det ville jeg ikke tatt sjansen på. Jeg skjønner jo at oppdretter vil avle, det er jo gode penger å tjene på chi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Chihuahua det er snakk om? Chihuahua-avlsrådets retningslinjer tillater at kombinasjonen kan ha en samlet PL-grad på inntil 2.

Det betyr allikevel ikke at dette er riktig med tanke på hundenes ve og vel! Ser at de fleste avlsrådene på andre raser sier at man ikke burde avle på PL i det hele tatt! Ville gått for flertallet her jeg. Har selv hund med PL, variert mellom 1 og 2, det er ikke noe man ønsker å ha på hunden sin! Da ville jeg heller sett etter en kombinasjon hvor begge er frie, hvorfor ta sjansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder chi ville jeg unngått avl på pl for all del. Når det gjelder noen raser, så varierer det litt hvorvidt raseklubber etc. godkjenner avlshunder med pl eller ikke, basert på forekomst i rasen og avlsgrunnlag. Men chi er vel en av de rasene det er for mange av og mange syke, så det ville jeg ikke tatt sjansen på. Jeg skjønner jo at oppdretter vil avle, det er jo gode penger å tjene på chi.

Og hva baserer du det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr allikevel ikke at dette er riktig med tanke på hundenes ve og vel! Ser at de fleste avlsrådene på andre raser sier at man ikke burde avle på PL i det hele tatt! Ville gått for flertallet her jeg. Har selv hund med PL, variert mellom 1 og 2, det er ikke noe man ønsker å ha på hunden sin! Da ville jeg heller sett etter en kombinasjon hvor begge er frie, hvorfor ta sjansen?

Har jeg sagt noe om hva som er riktig og galt? Jeg bare refererer hva avlsrådet til chihuahua har satt opp i sine retningslinjer. Da er det i deres øyne tydeligvis seriøst å avle på hunder med svak PL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr allikevel ikke at dette er riktig med tanke på hundenes ve og vel! Ser at de fleste avlsrådene på andre raser sier at man ikke burde avle på PL i det hele tatt! Ville gått for flertallet her jeg. Har selv hund med PL, variert mellom 1 og 2, det er ikke noe man ønsker å ha på hunden sin! Da ville jeg heller sett etter en kombinasjon hvor begge er frie, hvorfor ta sjansen?

Foreldrene kan være frie men valpen kan fremdeless få pl, så sjangsen må du nok ta uanz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hva jeg mener, og jeg har jo fortalt deg at når jeg var på jeløy, der de er veldig flinke på det, så sa de at de frarådet på det sterkeste å avle på patella uansett grad. Både fordi valpen kan arve det, og fordi det er stor sansynlighet for at tispen blir verre..

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor oppdretter velger å avle på den tispen når det er fare for at hun blir værre, og jeg ville aldri støttet det. Når du i tilleg synes at hannen i kombinasjonen er stygg, ville jeg virkelig tenkt meg om 2 ganger!

jeg vet hva du mener og jeg respekterer det, og jeg har tenkt, en millioner ganger over det. Det er kanskje anderledes for Chi rasen. Ikke vet jeg, men det er helt ansvarlig å avle sålenge gradene ikke er mer enn 2 tilsammen fra den nermeste slekten, og her er det kun morens lave grad 1. Du respekterer tydligvis ikke min mening om dette!

Det er ikke fare for at det blir verre. hunden har en meget svak grad 1, det er så lite at det nesten ikke er noe, men alikevel må nevnes.

jeg har heller ikke sagt at jeg syns hannen er "stygg". liker ikke fargen hans, men valpen trenger ikke ha hans farge. Pluss litt "bad øye day" på det ene bildet :P litt rart av deg å velge å ta opp noe jeg fortalte deg i privaten på dette forumet" vel vel...

nok om det.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 12 måneder eller innen første parring bør patella luksasjon (PL) være undersøkt av en veterinær. Det tillates att summen av begge foreldrene PL status ikke overstiger 2. Avl på hunder med PL bør være nøye gjennomtenkt og det anbefales ikke i utgangspunktet. Det anbefales at PL-status sjekkes ved 1, 3, 5 og 7 år. PL som oppstår pga slitasje eller skade kan brukes til avl dersom opprinnelig PL-status var innenfor de anbefalte retningslinjene.

dette står på Chihuahuaringen som er chihuahuas offesielle norske hjemmeside. jeg er ikke bekymret...

http://www.chihuahua-ringen.com/index.php?...=18&lang=nb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gidder ikke si mer, du hører jo bare på det du vil uansett.. Gidder jo ikke engang ringe ut til jeløy der de er spesialister på dette.. men men.. jeg sier jo ikke dette for å være slemm med deg, men hvis du tror det så får du bare fortsette å forsvare deg selv, og støtte avl på syke hunder.. værse god :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...