Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispen har PL!


Recommended Posts

jeg tror kanskje de skriver rett på chihuahua sin hjemmeside. og at de er mer spesialiserte innenfor nettopp den rasen. jeg skjønner selvsagt at du ikke sier dette for å være slem, da ville du jo bare ikke sagt noe som helst. jeg setter stor pris på at du sa ifra. men utifra det jeg har funnet om PL og nettopp denne rasen og at morens PL stammer fra slitasjee, siden hun ikke hadde det ved første kontroll. Så tar jeg sjansen på dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 12 måneder eller innen første parring bør patella luksasjon (PL) være undersøkt av en veterinær. Det tillates att summen av begge foreldrene PL status ikke overstiger 2. Avl på hunder med PL bør være nøye gjennomtenkt og det anbefales ikke i utgangspunktet. Det anbefales at PL-status sjekkes ved 1, 3, 5 og 7 år. PL som oppstår pga slitasje eller skade kan brukes til avl dersom opprinnelig PL-status var innenfor de anbefalte retningslinjene.

dette står på Chihuahuaringen som er chihuahuas offesielle norske hjemmeside. jeg er ikke bekymret...

http://www.chihuahua-ringen.com/index.php?...=18&lang=nb

Men Norsk miniatyrhund klubb er chihuahua representive klubb her i norge for rasen og det er jo deres retningslinjer som burde bli fulgt og de følger Norsk Kennel klubb sine etiske retningslinjer. Jeg ville aldri noensinne valgt en valp fra ett kull hvor en av foreldrene var rammet av en sykdom som med ganske rimelig sikkerhet er arvbar. Ja du kan risikere pl ved frie foreldre og 10 generasjoner bak over.. det vl alltid være en risiko, men her er det høy sannsynlighet for at valpen får PL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette går litt to veier. JA, det står kanskje på chihuahuaringen sine sider at graden PL skal være maks to til sammen, men det jeg tenkte på når du sier at det stammer fra slitasje er hva chihuahua'n har vært igjennom for å få PL- grunnet slitasje. Hvis hun "så" lett har fått slitasjer, er det da moralsk korrekt å avle på henne? Siden det er slitasjer, så er jo ikke et valpekull akkurat det mest optimale for selve hunden? Så det blir et moralsk spørsmål da vedrørende hva man støtter innen chihuahua verdenen. For det er ingen tvil om at det er nok oppdrettere OG avlsmateriell rundt omkring :P

MEN, en ting er sikkert- Får valpen din PL så har du ihvertfall blitt nøye advart :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Norsk miniatyrhund klubb er chihuahua representive klubb her i norge for rasen og det er jo deres retningslinjer som burde bli fulgt og de følger Norsk Kennel klubb sine etiske retningslinjer. Jeg ville aldri noensinne valgt en valp fra ett kull hvor en av foreldrene var rammet av en sykdom som med ganske rimelig sikkerhet er arvbar. Ja du kan risikere pl ved frie foreldre og 10 generasjoner bak over.. det vl alltid være en risiko, men her er det høy sannsynlighet for at valpen får PL.

NMHK har ikke lengere egne avlsetiske retningslinjer, men benytter NKKs regler. Det står ingenting der om PL spesifikt (såvidt jeg kan lese midt på natten, i allefall). Rasegruppene innenfor NMHK står fritt til å utarbeide sine egne retningslinjer så lenge de ikke bryter med moderklubbens regler.

Det er ingen dokumentert arvegang bak PL, som du selv sier så kan valper etter flere PL-frie generasjoner få PL. Det er forskjellige typer PL, medfødt, resultat av slitasje, skade osv, og ikke alltid like lett å vite (heller sjelden) hva som er årsaken til at den enkelte hund utvikler PL. Men såklart, det er nærliggende å tro at det er større sannsynlighet for at hunder med PL produserer avkom med PL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette går litt to veier. JA, det står kanskje på chihuahuaringen sine sider at graden PL skal være maks to til sammen, men det jeg tenkte på når du sier at det stammer fra slitasje er hva chihuahua'n har vært igjennom for å få PL- grunnet slitasje. Hvis hun "så" lett har fått slitasjer, er det da moralsk korrekt å avle på henne? Siden det er slitasjer, så er jo ikke et valpekull akkurat det mest optimale for selve hunden? Så det blir et moralsk spørsmål da vedrørende hva man støtter innen chihuahua verdenen. For det er ingen tvil om at det er nok oppdrettere OG avlsmateriell rundt omkring :P

MEN, en ting er sikkert- Får valpen din PL så har du ihvertfall blitt nøye advart :) Lykke til!

Enig her!

Og jeg synes det er lurt å ikke avskrive rådene du får fra folk her selv om du mener at de på chi-forumet kan mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant nettopp ut, at tispen som jeg skulle hatt valp fra har PL 0/1

hvorfor velger denne opdrettern å avle på denne hunden? Dette virker som ett utrolig seriøst oppdrett. Så skjønner ikke dette helt!

hva syns dere jeg skal gjøre? fortsette å vente på valp der?

En fysisk feil er en fysisk feil! Hvorfor velger denne oppdretterene å utsette tispen for noe som kan belaste hennes fysiske feil mer? (overvekt er vel det som er mest skadelig for en hund med PL).

Og jeg håper virkelig dette er en ekstraordinær tispe når oppdretter velger å avle på det.

Første jeg ville i det minste sjekket er om flere av hennes søsken/halvsøsken er sjekket, er det flere hunder der som har PL? Det samme gjelder hannhunden. Om det er bare dem som er sjekket så vet jeg hva jeg hadde gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare refererer hva avlsrådet til chihuahua har satt opp i sine retningslinjer. Da er det i deres øyne tydeligvis seriøst å avle på hunder med svak PL...

Hvilken bakgrunn tror man at folk i et avlsråd har ? De KAN være meget dyktige innen oppdrett, avl og genetikk, men de kan like gjerne være en hvermannsen som bare er valgt inn fordi ingen andre ville sitte i rådet... Det finnes ingen formelle krav til kunnskap for å sitte i et avlsråd, så hva et avlsråd sier skal man i grunnen ta med en ganske stor klype salt (jeg sier ikke at dette er tilfelle for avlsrådet for chihuahua, men snakker litt generelt).

Jeg synes dette går litt to veier. JA, det står kanskje på chihuahuaringen sine sider at graden PL skal være maks to til sammen, men det jeg tenkte på når du sier at det stammer fra slitasje er hva chihuahua'n har vært igjennom for å få PL- grunnet slitasje. Hvis hun "så" lett har fått slitasjer, er det da moralsk korrekt å avle på henne?

Man kan jo også spørre seg HVORFOR hunden har fått slitasjer når andre hunder som sannsynligvis er utsatt for samme belastninger IKKE har fått det. Uansett ER det en unormalitet i knærne som gjør at de har fått slitasje, noe som med stor sannsynlighet har en arvelig faktor.

Det er ingen dokumentert arvegang bak PL, som du selv sier så kan valper etter flere PL-frie generasjoner få PL. Det er forskjellige typer PL, medfødt, resultat av slitasje, skade osv, og ikke alltid like lett å vite (heller sjelden) hva som er årsaken til at den enkelte hund utvikler PL. Men såklart, det er nærliggende å tro at det er større sannsynlighet for at hunder med PL produserer avkom med PL.

Selvsagt er dette er arvelig defekt siden det forekommer oftere i enkelte raser enn i andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kull på ei tispe som hadde veldig liten grad av patella(hun ble sjekket fri først, men det viste seg i ettertid at hun hadde det likevel). Halve kullet fikk sykdommen. Mora utviklet høyere grad jo eldre hun ble, samme med valpene. Ifølge moras oppdretter hadde de aldri hatt patella på linjene sine, men jeg vet via valpekjøperne deres at det ikke er tilfellet. Jeg syns det er forkastelig å avle på sånt, men den som ønsker å gjøre det, vil alltid finne gode grunner for å ha kull likevel. Du burde iallefall sjekke ut med oppdretter hva som skjer dersom din hund får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
jeg visste det var en tabbe å legge ut dette spørsmålet her! :P

Men takk for meninger :P Har hjulpet meg på valget mitt! :)

Hvis du vil ha svar som sier noe annet enn "å sååå søøøøt" så burde du venne deg av med sånn småbarnsfurting. Det er svært ukledelig og gjør ikke at folk får lyst til å svare deg på en seriøs og ordentlig måte, men jeg skal gjøre ett forsøk.

Du har tydeligvis valgt å kjøpe valp fra en oppdretter som avler på en genetisk feil, det er ett helt legitimt valg det, men kom da ikke om to år og si at oppdrettere er useriøse eller sleipe/slemme/utnytter uvitende valpekjøpere. Da har du tatt ett valg om at du aksepterer å kjøpe en valp av en oppdretter på de betingelsene. Det er etter min mening en helt kurant sak. Du står fritt til å velge oppdrettere etter hva du mener er riktig for deg, men jeg aner en undertone av at du ønsker å kjøpe denne valpen fordi du har lyst på valp nå og ikke vil stå på venteliste igjen. Husk på at på chihuahua er det mange individer som har blitt avlet på relativt kort tid og få generasjoner, dette har muligens gjort at avlsmaterialet kan være noe snevert og dette igjen kan føre til økt sykdomsforekomst. Ikke bare av patella luksasjon, men av andre og også mer alvorlige sykdommer, vannhode f eks. Det er viktig å sjekke ikke bare hva de sier om tispa sin helse, men hele kullet, halvsøsken,moren sitt oppdrett etc etc, jo mer informasjon du får jo mer sannsynlig er det at du kan ta en avgjørelse basert på fornuft og ikke bare (trassige) følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg aner en undertone av at du ønsker å kjøpe denne valpen fordi du har lyst på valp nå og ikke vil stå på venteliste igjen. Husk på at på chihuahua er det mange individer som har blitt avlet på relativt kort tid og få generasjoner, dette har muligens gjort at avlsmaterialet kan være noe snevert og dette igjen kan føre til økt sykdomsforekomst. Ikke bare av patella luksasjon, men av andre og også mer alvorlige sykdommer, vannhode f eks. Det er viktig å sjekke ikke bare hva de sier om tispa sin helse, men hele kullet, halvsøsken,moren sitt oppdrett etc etc, jo mer informasjon du får jo mer sannsynlig er det at du kan ta en avgjørelse basert på fornuft og ikke bare (trassige) følelser.

vel, valpene er ikke engang født! Jeg vet ikke engang om parringen var suksessfull! Så ville hatt en valp nå! Så hadde jeg bare gått inn på finn og kjøpt den første og beste! Så det er litt rart av deg å si når du ikke ahr noe grunnlag for det!

Når det er sagt, så virker det ikke som du har lest hele tråden, fordi jeg har skrevet, at helsen er help på topp hos morens kull, der alle er testet faren sitt kull er fritt. Foreldre - besteforeldre - oldeforeldre osv. Ingen andre sykdommer har de heller.

jeg kunne fint ha byttet til en annen oppdretter! jeg orker ikke forklare hvorfor ej gahr valgt som jeg ahr valg, for da er det i noens øyne feil det og! jeg har hørt på deres meninger og drøftet meg frem og tilbake. Og respektert det dere sier. Men valget er mitt

Når jeg la ut denne tråden håpet jeg på ærlige svar noe jeg har fått. Men jeg syns angrep på meg som person bare fordi jeg prøver å se lyst på saken er litt i overkant. men men

Som sagt, jeg har gjort mitt valg, så ingen komentar vil endre på det nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bakgrunn tror man at folk i et avlsråd har ? De KAN være meget dyktige innen oppdrett, avl og genetikk, men de kan like gjerne være en hvermannsen som bare er valgt inn fordi ingen andre ville sitte i rådet... Det finnes ingen formelle krav til kunnskap for å sitte i et avlsråd, så hva et avlsråd sier skal man i grunnen ta med en ganske stor klype salt (jeg sier ikke at dette er tilfelle for avlsrådet for chihuahua, men snakker litt generelt).

I akkurat dette avsrådet sitter det folk som såvidt jeg vet er respekterte innen rasen, og et av medlemmene har visstnok veterinærutdannelse.

Jeg er enig i det du sier i at det ikke stilles formelle krav til avlsrådsrepresentanter, og jeg er klar over at det diverse avlsråd lister opp som retningslinjer ikke alltid henger på greip :P

Selvsagt er dette er arvelig defekt siden det forekommer oftere i enkelte raser enn i andre.

Det var heller ikke det jeg skrev, jeg skrev at selve arvegangen ikke er dokumentert.

Dette er forøvrig ikke den eneste miniatyrrasen hvor avl på hunder med PL later til å være mer eller mindre akseptert. Jeg har tidligere snakket med en oppdretter av en annen populær, liten rase. Denne mente at det var ikke så nøye med knærne så lenge øynene var friske. Det var nemlig mye værre for hunden å få smertefulle øyensykdommer som førte til blindhet, enn litt løse kneskæler. PL kunne jo enkelt opereres, fortenk :poke: En annen oppdretter, også med miniatyrrase, mente at det var forsvarlig å avle på en tispe med PL, hun var jo for svingende en dyr og flott import må vite! :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har gjort mitt valg, så ingen komentar vil endre på det nå! :aww:

Og så lenge valpekjøperne aksepterer at foreldredyrene til valpene de skal ha ikke er friske, hvordan skal man få bukt med all cowboyavl da ?

Det var heller ikke det jeg skrev, jeg skrev at selve arvegangen ikke er dokumentert.

Ja, jeg så det, men det gjør jo ikke situasjonen spesielt bedre egentlig. Man vet det er arvelig men ikke hvordan - da er det iallefall et sjansespill å avle på hunder med defekten.

Dette er forøvrig ikke den eneste miniatyrrasen hvor avl på hunder med PL later til å være mer eller mindre akseptert. Jeg har tidligere snakket med en oppdretter av en annen populær, liten rase. Denne mente at det var ikke så nøye med knærne så lenge øynene var friske. Det var nemlig mye værre for hunden å få smertefulle øyensykdommer som førte til blindhet, enn litt løse kneskæler. PL kunne jo enkelt opereres, fortenk :P En annen oppdretter, også med miniatyrrase, mente at det var forsvarlig å avle på en tispe med PL, hun var jo for svingende en dyr og flott import må vite! :):P

Avl er morsomt - for selvsagt MÅ man avle, bare den ene defekten er mindre ille enn den andre :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det, men det gjør jo ikke situasjonen spesielt bedre egentlig. Man vet det er arvelig men ikke hvordan - da er det iallefall et sjansespill å avle på hunder med defekten.

Absolutt

Avl er morsomt - for selvsagt MÅ man avle, bare den ene defekten er mindre ille enn den andre :aww:.

Ikke sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behandlet mange små hunder som har vært operert for PL og det mange av eierene sier er at de skulle sjekket avlen bedre.

Å ha en hund som må opereres er slitsomt både psykisk og fysisk for både hund og eier, kan ikke skjønne at noen med viten og vilje vil kjøpe seg en hund som man VET er disponibel for en arvelig belastinig som i verste fall må opereres, egenandelen på operasjonen må man jo ut med samme hva, så hvorfor kjøpe seg utgifter?

Ta deg en tur på en klinikk og spørr en dyrlege anng plagene til en hund med PL og spørr dem om de ville kjøpt en hund hvor en av foreldrene har svak grad, kan med sikkerhet si at de fleste ville fra rådet deg det.

Høres ut som du har tatt valget og skal kjøpe denne hunden, men ta deg en tenke runde til og les hva alle har svart deg i denne tråden, du har fått utrolig mange bra svar, men jeg tror ikke du ser det nå som du VIL ha hund fra akkurat denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi råd om du bør kjøpe en valp fra denne kombinasjonen vil jeg ikke begi meg inn på, det kan gå bra men det behøver ikke gå bra. Du kan få en valp med PL - men ikke nødvendigvis. Som det ellers er påpekt her - en kan få PL hos avkom fra frie foreldre også. Hundeavel er forbundet med risiko. Og gener leser ikke statistikk.

I NKK sin publikasjon Genetikk, avl og oppdrett forsvares det å bruke hunder med arvelige defekter i raser med speselt små populasjoner, for å opprettholde den genetiske variasjonen. Om genpoolen blir for snever kan dette resultere i fremkomst av nye genetiske defekter - så sier teorien. Av denne grunn kan eks vis en importhund - som evt representerer nye gener være såvidt verdifull genetisk sett - at den på tross av en defekt er verd å bruke i avel. Om Pappillon er en slik rase med særdeles begrenset genpool vet ikke jeg.

På den andre siden ser jeg at på tross av forskjellige begrensninger på importmuligheter så finnes det i det store og hele gode muligheter til å utvide genpoolen med import av både hunder og frossen sperm. Vi har hele EU området å ta av uten de store problemene med import, frossen sperm er et greit alternativ om en ønsker avlsmateriale fra utenfor EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...