Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodig abortfilm


Akita

Recommended Posts

Jeg kan ikke finne noe sted i Bibelen eller den kristne tro at det skal være greit å ta livet av ufødte barn.

Mener man abort er greit, men likevel vil ta med seg en del av Bibelen er jo det fint - men man er ikke kristen.

Finner du noe sted i bibelen hvor det står noe om ufødte barn i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar
Finner du noe sted i bibelen hvor det står noe om ufødte barn i det hele tatt?

Jeg kan sikkert lete opp for deg der det står at Gud skapte mennesket i sitt bilde? Og det er sikkert ikke noe problem å finne haugevis med referanser til at vi alle er skapt av Gud. Drap er definitivt galt i Bibelen (skal jeg lete opp det også?), og sånn på stående fot så tenker jeg nå det at det ikke skilles mellom født og ufødt. Jeg kan sikkert grave litt hvis du vil.

Husk at det er en pågående debatt om hvor man skal sette grensen for hva som er lovlig abort - den debatten handler om "når det blir et menneske og dermed drap" og etikken rundt det. Dette er en svært vanskelig debatt som stadig blir vanskeligere av medisinske fremskritt. Grensen for provosert abort og grensen for når man er levedyktig utenfor livmoren (med moderne medisin) kryper stadig nærmere hverandre - skulle de grensene krysse hverandre har man en situasjon hvor man kirurgisk fjerner og kaster et liv som kunne levd opp i kuvøse.

Dette er en glidende overgang, det finnes ikke noe definitivt skille hvor man går fra å være celleklump til å være ufødt barn. Grensene vi setter opp er laget utifra vår egen moral og etikk - men det er nå engang de som fortsatt mener at det er drap fra dag 1, og jeg kan vanskelig se at de rent objektivt har feil på noe vis, det er et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Argyros, når du er så bastant på at abort og kristendom ikke kan kombineres så hadde det ikke vært så dumt med referanser. Og står det ikke noe om ufødte barn eller barn i mors liv så kan det vel vanskelig tas med i regnskapet mot abort. Da blir det et definisjonsspørsmål på når det er et menneske, og siden man ikke er enige om den definisjonen så synes jeg det er uredelig å kalle kristne som godtar abort for ikke kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir enormt provosert av de der abort-filmene og av slike som Torp og Nessa. Kristendommen blir ofte presentert som en barmhjertig religion, men i mine øyne er det mye ubarmhjertighet og nådesløshet der - mye mer enn hos mer sekulære mennesker, enten det gjelder abort, homofili eller bioteknologi. Man snakker om å dømme noen til døden men aldri om å dømme til liv.

Jeg tviler på at det er mange som aktivt bruker abort som prevensjonsmiddel, og for de som eventuelt gjør det eller "slurver" i gjerningsøyeblikket, bør dommen heller være mellom dem og deres skaper.

Når man snakker om fostervannsdiagnostikk og abort feks trekkes det frem sorteringssamfunnet og det henvises til at det vil gå ut over mennesker med feks Downs syndrom - og kun det. Men fostervannsdiagnostikk dreier seg overhodet ikke om slike ting men om de helt forferdelige lidelsene som innebærer dødfødte barn eller barn som kun lever kort tid etter fødsel (feks barna som blir døft uten hjerne) neller som kommer å ha et liv i lidelse som vi ikke kan hjelpe dem med.. Jeg synes det er ubarmhjertig å insistere på å fullføre svangerskap i slike tilfeller, både for foreldrene og den lille.

Og dette ble litt OT, men de som kjører abortfilmer og jobber for abortforbud - nei - jeg synes det er opprørende at noen kan være så kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne "dritt-filmer" , unnskyld uttrykket, er jeg utrolig lei av...

Det der er en ekstrem mann, som kommer med bastante meninger rundt dette med abort..

Er ikke alltid det passer like bra med barn, jeg var selv i en situasjon i 9 klasse, hvor jeg tok vekk ett foster, som resultat av noe som ikke var like så hyggelig... uten at man trenger å gå inn på hva som skjedde i forkant, og jeg blir oppriktig forbannet for å si det på godt norsk, over holdningene til enkelte mennesker der ute i vårt lille land.

Man må tenke litt lengre enn nesa rekker, sette seg i andres situasjoner, og kanskje prøve å forstå, at det ikke alltid er like rosenrødt, og enkelt alt i livet...

For å kanskje sette ting litt i det språket som enkelte her inne kan forstå, "Man har ikke valgt de hindrene man møter på her i livet, men det er hvordan man takler det som kommer etterpå, som former deg til det mennesket du er i dag".

Jeg er glad jeg, for at jeg ikke fikk det barnet, for jeg var ett barn selv, og jeg hadde ikke taklet og se ungen en gang. Så vondt var det som skjedde at det hadde vært fysisk umulig. Man kan debatere rundt abort eller ikke, og om man burde ha bært frem og adoptert vekk, MEN det å gå gravid er en STOR belastning både for kropp og sjel, og det mener jeg bestemt at en liten jente skal få slippe. I allefall når situasjonen var sånn som min.

Jeg får oppriktig vondt i magen av holdningene til enkelte her inne, men det får bli en annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jeg ikke å bla mer i dag, men her er det jeg har funnet så langt. Det bør komme tydelig frem at man er et barn, et individ skapt av Gud, selv om man er i mors liv.

Om barn i mors liv

NT

Lukas Kap 1

36 Og hør; Din slektning Elisabet venter en sønn, hun også, på sine gamle dager. Det ble sagt at hun ikke kunne få barn, men nå er hun alt i sin sjette måned.

37 For ingen ting er umulig for Gud.

41 Da Elisabet hørte Marias hilsen, rørte barnet seg i hennes liv. Hun ble fylt av Den Hellige Ånd.

Matteus Kap 1

18 Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var trolovet med Josef; men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn, ved Den Hellige Ånd.

GT

Jeremia Kap 1 (Dette er oppført som Guds ord, altså direkte sitater).

4 Herrens ord kom til meg, og det lød så:

5 "Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg; til profet for folkene satte jeg deg."

Jesaja Kap 49

1 Hør på meg, dere fjerne kyster, lytt, dere folk langt borte! Fra mors liv av har Herren kalt meg, før jeg ble født, har han nevnt mitt navn.

5 "Og nå," sier Herren, som fra jeg var i mors liv har formet meg til sin tjener for å føre Jakob tilbake til ham og samle Israel hos ham - jeg er æret i Herrens øyne, min Gud er blitt min styrke

Job Kap 31

15 Han som skapte meg i mors liv, har ikke han også skapt den andre? Er det ikke den samme Gud som har formet oss begge i mors liv?

Om å ta liv

GT:

Andre Mosebok Kap 21

22 Når noen slåss, og de støter til en kvinne som bærer barn, så hun mister barnet, uten at det ellers skjer ulykke, da skal gjerningsmannen betale den skadebot som hennes mann pålegger ham, og det skal skje hos dommerne,

23 Men skjer det en ulykke, skal du bøte liv for liv,

24 øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot,

25 brannsår for brannsår, sår for sår, skramme for skramme.

Altså, påtvinger man noen en for tidlig fødsel og det går fint med barnet, skal man ikke straffes nevneverdig - om barnet derimot blir skadet eller dør, skal man straffes "øye for øye".

NT:

Matteus Kap 25

40 Men kongen skal svare dem: "Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot en av disse mine minste, gjorde dere mot meg."

Ikke direkte om ufødte barn, men likevel. Det er helt tydelig at ufødte barn defineres som egne individer - altså ligger disse under "mine minste".

Og så må jeg jo ha med denne..

2. Mosebok, Kap 20 De ti bud

3 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden.

5 Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg,

6 menmen jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

7 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri.

8 Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!

9 Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning.

10 Men den sjuende dagen skal er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid[.....]

12 Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.

13 Du skal ikke slå ihjel.

14 Du skal ikke bryte ekteskapet.

15 Du skal ikke stjele.

16 Du skal ikke vitne falskt mot din neste.

17 Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo at jeg ikke forsøkte å påstå at det ikke er mulig, men det er de som ikke er så nøye på det for man kan jo bare ta abort som jeg blir frustrert over.

Jeg vet godt at for veldig mange er det ett vondt og vanskelig valg, men absolutt ikke for alle. Jeg har selv flere venninner/bekjente som ikke ser på det som noe problem å ta abort. Hun ene har gjort det tre ganger bare siste 4 årene. Og nei- hun er ikke bestandig veldig nøye på å sørge for at det ikke skjer. Det er den moralen der jeg snakker om, ikke de som har det vanskelig.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg burde bli trist eller provosert over at man dømmer alle som tar abort ut fra de få som ikke har helt de store moralske skruplene. Det er utallige grunner til at jenter/kvinner velger å ta abort, at et fåtall velger å bruke svangerskapsavbrudd som prevensjon gir oss ikke rett til å dømme flertallet ut fra de - håper jeg..

Om å ta liv

GT:

Andre Mosebok Kap 21

22 Når noen slåss, og de støter til en kvinne som bærer barn, så hun mister barnet, uten at det ellers skjer ulykke, da skal gjerningsmannen betale den skadebot som hennes mann pålegger ham, og det skal skje hos dommerne,

23 Men skjer det en ulykke, skal du bøte liv for liv,

24 øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot,

25 brannsår for brannsår, sår for sår, skramme for skramme.

Altså, påtvinger man noen en for tidlig fødsel og det går fint med barnet, skal man ikke straffes nevneverdig - om barnet derimot blir skadet eller dør, skal man straffes "øye for øye".

Og derfor kan man altså lese om sånt som dette..

Den lille brasilianske jenta ble voldtatt av stefaren sin og var gravid med tvillinger. Også legene som utførte abortinngrepet er bannlyst av erkebiskop Jose Cardosa Sobrinho.

At erkebiskopen iverksatte bannlysing av jentas familie og legene, men ikke av seksualovergriperen, har satt sinnene i kok.

— Svangerskapsavbrudd er mye mer alvorlig enn å drepe en voksen. Ufødte barn er definitivt uskyldige. Å ta deres liv kan ikke oversees, uttalte Sobrinho til Times korrespondent i São Paulo.

God gammel kristen nestekjærlighet det, tenker jeg.. Å fordømme en 9 år gammel jentunge fordi hun har tatt abort etter at hun ble gravid med tvillinger fordi stefaren hennes misbrukte henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor kan man altså lese om sånt som dette..

Den lille brasilianske jenta ble voldtatt av stefaren sin og var gravid med tvillinger. Også legene som utførte abortinngrepet er bannlyst av erkebiskop Jose Cardosa Sobrinho.

At erkebiskopen iverksatte bannlysing av jentas familie og legene, men ikke av seksualovergriperen, har satt sinnene i kok.

— Svangerskapsavbrudd er mye mer alvorlig enn å drepe en voksen. Ufødte barn er definitivt uskyldige. Å ta deres liv kan ikke oversees, uttalte Sobrinho til Times korrespondent i São Paulo.

God gammel kristen nestekjærlighet det, tenker jeg.. Å fordømme en 9 år gammel jentunge fordi hun har tatt abort etter at hun ble gravid med tvillinger fordi stefaren hennes misbrukte henne..

Jepp, skruppelløse fanatikere uten gangsyn. At han mener det er nå en ting, men å lyse folk i bann har han ingenting med å gjøre. Synden er mellom ethvert menneske og Gud, og det er Gud som skal utmåle dom. Sånn bibelsk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du Kristen? er dette dine meninger?

Dette er ikke mine meninger, jeg referer til Bibelen, den reelle kristendommens bok. Jeg ville ikke kalle meg kristen, nettopp fordi jeg ikke kan stå inne for alt som står der - jeg er blodig uenig i veldig mye av det.

Jeg er kristen-agnostiker av tro, og ikke en veldig god en, kanskje naturlig nok (i betydningen at jeg ifølge Bibelen synder grovt mange ganger om dagen)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mine meninger, jeg referer til Bibelen, den reelle kristendommens bok. Jeg ville ikke kalle meg kristen, nettopp fordi jeg ikke kan stå inne for alt som står der - jeg er blodig uenig i veldig mye av det.

Jeg er kristen-agnostiker av tro, og ikke en veldig god en, kanskje naturlig nok (i betydningen at jeg ifølge Bibelen synder grovt mange ganger om dagen)..

bare lurte. slik som du har svart hittill så har du virket som en som er SVÆRT kristen.

Ser ikke helt poenget ditt med å svare slik som du har fra starten av.

Greit at diskusjon er gøyt men svar for det DU står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurte. slik som du har svart hittill så har du virket som en som er SVÆRT kristen.

Ser ikke helt poenget ditt med å svare slik som du har fra starten av.

Greit at diskusjon er gøyt men svar for det DU står for.

Kan ikke se at du har spurt meg hva jeg står for?

Er ikke slik en Kristen bør vær.

Hvordan bør kristne være?

Forøvrig er dette et diskusjonsforum, og jeg diskuterer akkurat det som måtte passe meg innenfor forumets regler og retningslinjer. :whistle:

Akkurat nå har jeg diskutert kristendom og abort med utgangspunkt i at du ytret noe om hvordan kristne bør og ikke bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre enn meg som har sett filmen? Den ligger på YouTube. (Med 18 årsgrense)

Filmen han har tatt klipp fra (hvertfall de fleste klippene) er fra abortvideoen som ble lagt ut på nettet for noen år tilbake. Da ble det også stor ståhei om filmen og den innhold og budskap. Det den inneholder er ikke veldig relevant for Norge og norsk abortlov da de aller fleste fostrene er mye eldre enn 12 uker. Men det nevner de selvsagt ikke ettersom det ikke gagner deres sak...

Pastor Torp minner litt om en annen som var aktiv i abortkampen for noen år siden...

Og siden det eneste sikre prevansjonsmiddelet er avhold, så bør man ikke ha sex så sant det ikke er beleilig å få barn.

Eventuelt sterilisere seg hvis en er sikker på at en aldri vil ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt sterilisere seg hvis en er sikker på at en aldri vil ha barn.

Så, siden jeg er 100% sikker på at jeg aldri skal ha barn, så kan jeg bare sterilisere meg jeg? Er ikke så enkelt kjære deg....

Kvinner MED barn, får ikke alltid lov å sterilisere seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Så, siden jeg er 100% sikker på at jeg aldri skal ha barn, så kan jeg bare sterilisere meg jeg? Er ikke så enkelt kjære deg....

Kvinner MED barn, får ikke alltid lov å sterilisere seg!

Det er slik i Norge at om du er barnløs under 25 år, så må du søke staten om tillatelse til å bestemme over din egen kropp ift sterilisering.(Noe man ikke får innvilet uten medisinsk begrunnelse) Men så fort du har fyllt 25 år og fortsatt er barnløs, så kan man selv bestemme og betale for en sterilisering. Det koster ca 6000kr for kvinner og en egenandel på ca 200kr for menn..

Når det gjelder debatteknikker og filmen som vises her, så er dette helt urelevant i norske forhold. Det er også slik at aborttallene i dette landet har holdt seg stabilt siden vi fikk innvilget selvbestemt abort på 70-tallet og frem til i dag på ca 15.000 utførte aborter i året, noe som er ett ganske lite tall ift antall kvinner i fruktbar alder.

Hva andre måtte mene uavhengig av religion og eller politikk er egentlig bare polemikk i denne saken emm, jeg forfekter fortsatt at enhver kvinne har rett til å ta de beslutninger som gjelder egen kropp enten det gjelder å bære fram barn, ta abort eller sterilisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jeg ikke å bla mer i dag, men her er det jeg har funnet så langt. Det bør komme tydelig frem at man er et barn, et individ skapt av Gud, selv om man er i mors liv.

Om barn i mors liv

NT

Lukas Kap 1

36 Og hør; Din slektning Elisabet venter en sønn, hun også, på sine gamle dager. Det ble sagt at hun ikke kunne få barn, men nå er hun alt i sin sjette måned.

37 For ingen ting er umulig for Gud.

41 Da Elisabet hørte Marias hilsen, rørte barnet seg i hennes liv. Hun ble fylt av Den Hellige Ånd.

Matteus Kap 1

18 Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var trolovet med Josef; men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn, ved Den Hellige Ånd.

GT

Jeremia Kap 1 (Dette er oppført som Guds ord, altså direkte sitater).

4 Herrens ord kom til meg, og det lød så:

5 "Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg; til profet for folkene satte jeg deg."

Jesaja Kap 49

1 Hør på meg, dere fjerne kyster, lytt, dere folk langt borte! Fra mors liv av har Herren kalt meg, før jeg ble født, har han nevnt mitt navn.

5 "Og nå," sier Herren, som fra jeg var i mors liv har formet meg til sin tjener for å føre Jakob tilbake til ham og samle Israel hos ham - jeg er æret i Herrens øyne, min Gud er blitt min styrke

Job Kap 31

15 Han som skapte meg i mors liv, har ikke han også skapt den andre? Er det ikke den samme Gud som har formet oss begge i mors liv?

Om å ta liv

GT:

Andre Mosebok Kap 21

22 Når noen slåss, og de støter til en kvinne som bærer barn, så hun mister barnet, uten at det ellers skjer ulykke, da skal gjerningsmannen betale den skadebot som hennes mann pålegger ham, og det skal skje hos dommerne,

23 Men skjer det en ulykke, skal du bøte liv for liv,

24 øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot,

25 brannsår for brannsår, sår for sår, skramme for skramme.

Altså, påtvinger man noen en for tidlig fødsel og det går fint med barnet, skal man ikke straffes nevneverdig - om barnet derimot blir skadet eller dør, skal man straffes "øye for øye".

NT:

Matteus Kap 25

40 Men kongen skal svare dem: "Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot en av disse mine minste, gjorde dere mot meg."

Ikke direkte om ufødte barn, men likevel. Det er helt tydelig at ufødte barn defineres som egne individer - altså ligger disse under "mine minste".

Og så må jeg jo ha med denne..

2. Mosebok, Kap 20 De ti bud

3 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden.

5 Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg,

6 menmen jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

7 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri.

8 Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!

9 Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning.

10 Men den sjuende dagen skal er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid[.....]

12 Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.

13 Du skal ikke slå ihjel.

14 Du skal ikke bryte ekteskapet.

15 Du skal ikke stjele.

16 Du skal ikke vitne falskt mot din neste.

17 Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.

Jeg synes det er så utrolig fascinerende at dette står i bibelen, og at mange kristne i dag er så imot abort, med tanke på at mye av kristendommens verdier, og bibelens skrifter er dannet på det grunlaget som måtte til for å skjule at Jesus var i ferd med å bli far, til Maria Magdalenas barn..

jeg blir kvalm, fryktelig sint, og kjenner en motstand som er skremmende sterk mot ekstreme kristne, og de syke dobbeltmoralene de står for.. Er GLAD for at religion har en svakere status i dag enn hva den hadde tidligere.. Det er godt å se at noen mennesker er i stand til å se forbi noen syke menns skrifter, og deres evne til å forstå hva som skal til for å overta makten over en hel verden..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre som reagerer på at filmklippene han bruker virker til å være fra 70-80-tallet ett sted? Har sett disse klippene før på en kristenklubb (påtvunget kveldsaktivitet).

Jeg synes det er feil å kjøre frem en kampanje med gamle klipp som viser foreldete behandlingsmetoder og ikke slik de fleste aborter per idag utføres i Norge! Det er ukorrekt reklamering og burde vært fjernet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt sterilisere seg hvis en er sikker på at en aldri vil ha barn.

Som Gråtass skriver, det er ikke bare å be om å bli sterilisert heller..

Det er slik i Norge at om du er barnløs under 25 år, så må du søke staten om tillatelse til å bestemme over din egen kropp ift sterilisering.(Noe man ikke får innvilet uten medisinsk begrunnelse) Men så fort du har fyllt 25 år og fortsatt er barnløs, så kan man selv bestemme og betale for en sterilisering. Det koster ca 6000kr for kvinner og en egenandel på ca 200kr for menn..

Da er det forholdsvis ny bestemmelse. Jeg søkte om sterilisering i år 2000, da var jeg 26 år gammel. Jeg fikk ikke sterilisering da, jeg var for ung og for nyskilt..

Skrekkelig idiotisk opplegg egentlig. Jeg ville sterilisere meg fordi at siste svangerskapet var en påkjenning. Legen mente at det var mye lurere at eksen steriliserte seg, for det var et mindre inngrep og reversibelt, mens jeg syns at siden det var min kropp som ikke tålte å gå gravid, så var det lurere at jeg steriliserte meg. Vel, eksen steriliserte seg, vi ble skilt kort tid senere, jeg søkte om sterilisering igjen (2 ganger, siden jeg fikk nei første gangen), og nå har han gjort om på inngrepet og venter sitt barn nr 3.. Men legen veit jo best, sikkert.. ;)

EDIT: Først nå registrerte jeg det med barnløs.. Det er mulig det er forskjell om man har barn eller ikke, i såfall så er det en teit forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at du har spurt meg hva jeg står for?

Forøvrig er dette et diskusjonsforum, og jeg diskuterer akkurat det som måtte passe meg innenfor forumets regler og retningslinjer. ;)

Akkurat nå har jeg diskutert kristendom og abort med utgangspunkt i at du ytret noe om hvordan kristne bør og ikke bør være.

Men siden det er en diskusjon så blir det gjerne oppfattet som det er du som står for disse meningen når du faktisk skriver det.

Eg mener det er STOR forskjell på en "vanlig" kristen og en ekstrem kristen.

Noen andre enn meg som har sett filmen? Den ligger på YouTube. (Med 18 årsgrense)

Filmen han har tatt klipp fra (hvertfall de fleste klippene) er fra abortvideoen som ble lagt ut på nettet for noen år tilbake. Da ble det også stor ståhei om filmen og den innhold og budskap. Det den inneholder er ikke veldig relevant for Norge og norsk abortlov da de aller fleste fostrene er mye eldre enn 12 uker. Men det nevner de selvsagt ikke ettersom det ikke gagner deres sak...

Pastor Torp minner litt om en annen som var aktiv i abortkampen for noen år siden...

Eventuelt sterilisere seg hvis en er sikker på at en aldri vil ha barn.

Nei har ikke sett den og ønsker heller ikke det. Men har lest at det er mange som er enig med deg i at dette ikke er relevant for normenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er en diskusjon så blir det gjerne oppfattet som det er du som står for disse meningen når du faktisk skriver det.

Eg mener det er STOR forskjell på en "vanlig" kristen og en ekstrem kristen.

Når jeg skriver om mine oppfatninger, så kommer det nok tydelig nok frem ved bruk av ordsammensetninger som "jeg mener" og "jeg synes". Du hadde jo vett nok til å spørre, så helt galt ble det nok ikke.

Og hva folk oppfatter om hva jeg mener er det sjelden jeg gidder å kaste bort energi på å bry meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Som Gråtass skriver, det er ikke bare å be om å bli sterilisert heller..

Da er det forholdsvis ny bestemmelse. Jeg søkte om sterilisering i år 2000, da var jeg 26 år gammel. Jeg fikk ikke sterilisering da, jeg var for ung og for nyskilt..

Skrekkelig idiotisk opplegg egentlig. Jeg ville sterilisere meg fordi at siste svangerskapet var en påkjenning. Legen mente at det var mye lurere at eksen steriliserte seg, for det var et mindre inngrep og reversibelt, mens jeg syns at siden det var min kropp som ikke tålte å gå gravid, så var det lurere at jeg steriliserte meg. Vel, eksen steriliserte seg, vi ble skilt kort tid senere, jeg søkte om sterilisering igjen (2 ganger, siden jeg fikk nei første gangen), og nå har han gjort om på inngrepet og venter sitt barn nr 3.. Men legen veit jo best, sikkert.. ;)

EDIT: Først nå registrerte jeg det med barnløs.. Det er mulig det er forskjell om man har barn eller ikke, i såfall så er det en teit forskjell..

Jeg vet at menn som har fyllt 25 får alltid medhold i sine søknader om sterilisering, det samme kan ikke sies om kvinner. Jeg vet at som barnløs er det langt vanskeligere å få medhold i søknaden enn for de som har barn fra før. Jeg har bare diskutert dette med min fastlege, ikke søkt, så jeg vet ikke om reglene er endret. For meg stoppet det pga det urettferdige og kjønnsdiskriminerende i både pris og manglende selvbestemmenderett over egen kropp.

Når det gjelder abort som prevensjonsmiddel tror jeg det er lite utbredt, akkurat som det er lite utbredt å bli gravid "mot sin vilje". Jeg mener at de fleste som ikke ønsker barn, klarer å sørge for at de forblir barnløse, noe annet ville være demoraliserende, fordømmende og ikke minst fordummende av befolkningen i dette landet.

Ta det motsatte eksempelet; Er det en menneskerett å få barn; skal vi dekke assistert befruktning for enhver som vil ha barn, men som ikke kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder abort som prevensjonsmiddel tror jeg det er lite utbredt, akkurat som det er lite utbredt å bli gravid "mot sin vilje". Jeg mener at de fleste som ikke ønsker barn, klarer å sørge for at de forblir barnløse, noe annet ville være demoraliserende, fordømmende og ikke minst fordummende av befolkningen i dette landet.

Mulig det er mer utbredt på sørlandet enn andre steder, men det ville vel vært rart? Det finnes sikkert mennesker med ett enkelt syn på abort i resten av landet også.

Ta det motsatte eksempelet; Er det en menneskerett å få barn; skal vi dekke assistert befruktning for enhver som vil ha barn, men som ikke kan få?

Nei, det er helt klart ingen menneskerett å få barn. Men hvorfor du drar inn dekking av assistert befruktning skjønner jeg ikke helt? Men nei- det er ingen selvfølge at det skal dekkes og ettersom jeg har forstått må man betale ganske mye for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...