Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundevennlig maurdreper


JailyTina

Recommended Posts

Rett utenfor inngangsdøra vår har det slått seg ned en koloni med maur. Vi vil jo ikke ha disse krypa inn, men heller ikke gjøre bikkjedyret sykt ved å ta knekken på de med noe hun ikke tåler. Salt er blitt prøvd, og det eneste som skjer da er at maurj***ene flytter ett og ett saltkorn til gangene deres er åpne igjen. :D Trodde ikke maur var så godt organisert, men det er de tydeligvis...

Vet dere om noe jeg kan prøve som bikkja tåler, men som mauren dør av? Er litt lei de krypa nå.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett utenfor inngangsdøra vår har det slått seg ned en koloni med maur. Vi vil jo ikke ha disse krypa inn, men heller ikke gjøre bikkjedyret sykt ved å ta knekken på de med noe hun ikke tåler. Salt er blitt prøvd, og det eneste som skjer da er at maurj***ene flytter ett og ett saltkorn til gangene deres er åpne igjen. :D Trodde ikke maur var så godt organisert, men det er de tydeligvis...

Vet dere om noe jeg kan prøve som bikkja tåler, men som mauren dør av? Er litt lei de krypa nå.... :lol:

Har hatt endel invasjon av maur her også rundt hønsehuset, men jeg bruker maurmiddel fra anticimex (ikke hundevennlig). Men jeg stenger av med kompostgrinder der jeg har behandlet, evt legger stener rundt med en plate over (så ikke plata blir liggende rett på bakken). Da kommer ikke hundene til, og maurene dauer på flekken. Ikke akkurat det du spurte etter, men det er jo kanskje mulig å gjøre noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

På felleskjøpet og jernia har de noen små plastbokser som man legger ut, der går mauren inn og henter maten tar den med til tua, så hele kolonien dør. Det er hunde og barne sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et flytende middel som heter Nippon, som man drypper i nærheten av der de ferdes, og så tar de det med seg ned i tua og kverker alle sammen. :lol: Det er ikke mye som skal til, bare små dråper - så man kan fint legge det innunder noe som maurene kommer seg inn i, men ikke andre dyr.

Omtrent det samme som det Gråtass snakker om, vil jeg tro, sikkert like greit med fiks ferdig boks?

Edit: Det var Nippon i de boksene også, gitt.

http://www.jernia.no/Gode+Råd/Hagestell/Sk...prodPageid=3796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På felleskjøpet og jernia har de noen små plastbokser som man legger ut, der går mauren inn og henter maten tar den med til tua, så hele kolonien dør. Det er hunde og barne sikkert.

Det finnes et flytende middel som heter Nippon, som man drypper i nærheten av der de ferdes, og så tar de det med seg ned i tua og kverker alle sammen. ;) Det er ikke mye som skal til, bare små dråper - så man kan fint legge det innunder noe som maurene kommer seg inn i, men ikke andre dyr.

Omtrent det samme som det Gråtass snakker om, vil jeg tro, sikkert like greit med fiks ferdig boks?

Edit: Det var Nippon i de boksene også, gitt.

http://www.jernia.no/Gode+Råd/Hagestell/Sk...prodPageid=3796

Gikk til innkjøp av sånn Nippon med boks i går! Kampen for gårdsplassen har begynt. :P Veldig kjekt med de boksene! Med de er det mindre sannsynlig at Jaily, ungene rundt her eller kattene finner på å få i seg gugga. Kjempe kjekt!

Kanel funker også på maur. Dem holder seg unna, men dreper ikke mauren. Har selv brukt det som forebyggene for å ikke få ny "invasjon".

Så fort mauren er borte skal jeg strø på mengder med kanel så ikke en ny koloni finner på å slå seg ned! Nå er jeg lei av de små svarte krypa... :P

Tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...