Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase- og linjevalg


Whoopsis

Recommended Posts

Nå har jeg lenge sittet å vurdert hvilken rase som skal komme i hus neste gang. Ella er 7 år nå, og planen blir å skaffe meg valp om 2 år, når hun er 9 og jeg går ut av videregående. Hunden skal brukes aktivt til å konkurrere i lp, og vi kommer også til å holde på med ag og bruks ved siden av. At den kommer til å bli mye brukt er det minste problemet.. Med Ella går det i lp, ag og hundekjøring, og målet vårt er å konkurrere i alle tre grener samtidig. Som den første ekvipasjen jeg noensinne har hørt om :getlost:

Den første rasen jeg tenkte på var mallen. Dette er en rase jeg virkelig har sansen for, og som jeg tror jeg vil trives godt med. Men jeg la den fort fra meg igjen. For dette blir min første valp, bolla overtok jeg som 3-4 åring. Og siden mallen er en såpass krevende hund, ville jeg vente til jeg hadde mer erfaring. Derfor begynte jeg å se etter hunder som ville være litt enklere enn mallen, men fortsatt oppfylte kravene mine. Først var jeg borti Beauceronen, men fant ut at de blir for store og tunge. Ikke noe for meg likevel. Så har jeg tenkt mye på Australsk Kelpie, en hunderase jeg også liker veldig godt. Eneste minuset er at de er litt små. (jeg er veldig kresen, så har brukt laang tid på å komme på disse alternativene..)

Men selv om jeg har sett på andre raser vet jeg at det er mallen jeg har lyst på. Så jeg pratet med så godt som alle instruktørene jeg har hatt i løpet av det siste året, og de jeg har trent sammen med, og utrolig nok så har alle sagt at jeg vil klare å takle en malle. Såå, da begynte jeg å håpe litt, kanskje er det mulig? Det som fikk meg til å bestemme meg var da onkelen og tanta mi foreslo det i forbifarten en dag. For onkelen min har to maller, og jobber en del i forsvaret. Så de vet hva de prater om.. Defor har jeg nå bestemt meg for å gå for mallen. Da venter jeg heller til jeg er helt sikker på å takle den, enn å skaffe meg en annen hunderase i mellomtiden som en "ventehund" før jeg skaffer meg en malle. Skal jo tross alt ha hunden i mange år.

Nå ble jeg litt revet med her, sent på kvelden :icon_cry:

Men, det jeg egentlig lurer på da. Høres dette ut som en relativt god plan? Eller er det helt dødsdømt å skaffe seg malle som førstegangsvalp, mens man studerer? Vet at dette kan bli en utfordring, men det er jo ikke umulig?

Og, når det kommer til linjer. Er det noen å anbefale? Jeg har lagt merke til at noen oppdretter avler etter samme prinsipper som "des Deux Pottois", som etter hva jeg har skjønt er kjente franske og belgiske brukslinjer? (vil tro at dette er ganske "råe" brukslinjer, og jeg er ikke på jakt etter det råeste av det råeste.) Trenger nok litt veiledning i dette virvarret av linjer og oppdrettere. Det jeg ønsker er en liten og lett tispe (helst rundt 25 kg og under 60 cm høy), med mye kamp og jakt, men også en god av/på knapp. Har dere god/dårlig erfaring med noen oppdrettere? Selv har jeg sett mye på Kiragåren i sverige, men jeg har fått inntrykk av at de ikke avler så mye lenger. Kennel Brakeless liker jeg også veldig godt, virker som en god og seriøs kennel med mye gode resultater. :lol:

Edit: Skriveleif(er)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det å skaffe seg en "ventehund" av en annen rase vil gjøre deg til en bedre malleeier, så jeg tror du tenker riktig der.

Jeg har terv og har ikke kjennskap til linjer på mallen. En kennel jeg har fått anbefalt selv, hvis jeg en gang skulle finne på å skaffe meg malle er Lei-Anns, den tror jeg er svensk. Du får sjekke den ut.

Det finnes utstillingsllinjer på malle, men maller etter utstillingslinjer er ikke utbredt i Norge. Det jeg har hørt av andre, som har mere peiling på belger enn meg, er at maller fra utstillingslinjer er omtrent som en terv der det er avlet på bruksegenskaper. Ikke så "heftig" som en bruksmalle, men kanskje nok futt til ditt bruk likevel? Jeg vet ikke, men det er kanskje noe du kan undersøke nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvis du har en onkel med 2 maller så burde vel han kunne hjelpe deg med kontakter? Evt om ikke han har oversikt så vet han sikkert om noen andre.

Jeg tror det er mye bedre å bruke kjent folk enn å fiske om linjer på nett da dem fleste har forsjellige meninger om hva som er bra/mindre bra av linjer. Og folk er ikke alltid helt enige/uengie i hva som er bra eller dårlig.

Det beste er face to face kontakter som gjerne også kjenner deg og hvilken egenskaper du trenger i hunden til ditt bruk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det å skaffe seg en "ventehund" av en annen rase vil gjøre deg til en bedre malleeier, så jeg tror du tenker riktig der.

Jeg har terv og har ikke kjennskap til linjer på mallen. En kennel jeg har fått anbefalt selv, hvis jeg en gang skulle finne på å skaffe meg malle er Lei-Anns, den tror jeg er svensk. Du får sjekke den ut.

Det finnes utstillingsllinjer på malle, men maller etter utstillingslinjer er ikke utbredt i Norge. Det jeg har hørt av andre, som har mere peiling på belger enn meg, er at maller fra utstillingslinjer er omtrent som en terv der det er avlet på bruksegenskaper. Ikke så "heftig" som en bruksmalle, men kanskje nok futt til ditt bruk likevel? Jeg vet ikke, men det er kanskje noe du kan undersøke nærmere?

Tusen takk for tips. Jeg har faktisk tenkt litt over det med utstillingslinjer vs brukslinjer. Vet ikke om det er så store forskjeller innen mallen? Hm, må spørre meg litt for.. Vet at det er noen kenneler som avler på ekstreme brukslinjer, og det holder jeg meg i hvert fall unna. Om jeg hadde funnet ett mallekull der foreldrene var fra utstillingslinjer, men likevell hadde gode MH tester, med mye kamp, jakt, gjenstandsinteresse, avreagering osv. ville jeg nok vurdert det. Noe å undersøke i hvert fall :P

Hvis du har en onkel med 2 maller så burde vel han kunne hjelpe deg med kontakter? Evt om ikke han har oversikt så vet han sikkert om noen andre.

Jeg tror det er mye bedre å bruke kjent folk enn å fiske om linjer på nett da dem fleste har forsjellige meninger om hva som er bra/mindre bra av linjer. Og folk er ikke alltid helt enige/uengie i hva som er bra eller dårlig.

Det beste er face to face kontakter som gjerne også kjenner deg og hvilken egenskaper du trenger i hunden til ditt bruk :whistle:

Jeg er veldig enig med deg. Face to face er absolutt best. Men jeg vil gjerne ha litt forskjellige meninger, fra alle hold. For som du sier så har de fleste forskjellige meninger, og for at jeg skal få best mulig oversikt og velge det som vil fungere best for meg vil jeg gjerne høre litt fra forskjellige kanter. Men så klart tar jeg ikke alt for god fisk, viktig å være kritisk til det man hører :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har faktisk tenkt litt over det med utstillingslinjer vs brukslinjer. Vet ikke om det er så store forskjeller innen mallen? Hm, må spørre meg litt for.. Vet at det er noen kenneler som avler på ekstreme brukslinjer, og det holder jeg meg i hvert fall unna. Om jeg hadde funnet ett mallekull der foreldrene var fra utstillingslinjer, men likevell hadde gode MH tester, med mye kamp, jakt, gjenstandsinteresse, avreagering osv. ville jeg nok vurdert det. Noe å undersøke i hvert fall :whistle:

*klippe litt*

Jeg kjenner kun to maller fra utstillingslinjer, og de er ganske forskjellig fra de andre mallene jeg kjenner (bruksmaller). Det gjelcder både i utseendet og mentalt. Utstillingsmallene er pene, har faktisk bra kamplyst og en god del jaktylyst, men de mangler alt for mye intensitet og motor til at jeg ville hatt de. Greie og hyggelige hunder som gjerne vil trene litt, men ikke noe stor brukshund dessverre. Kanskje de er bedre, men iom at det er så få i landet så er det jo noe med det å skulle ta en sånn sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun to maller fra utstillingslinjer, og de er ganske forskjellig fra de andre mallene jeg kjenner (bruksmaller). Det gjelcder både i utseendet og mentalt. Utstillingsmallene er pene, har faktisk bra kamplyst og en god del jaktylyst, men de mangler alt for mye intensitet og motor til at jeg ville hatt de. Greie og hyggelige hunder som gjerne vil trene litt, men ikke noe stor brukshund dessverre. Kanskje de er bedre, men iom at det er så få i landet så er det jo noe med det å skulle ta en sånn sjanse.
Jeg hadde inntrykk av at maller, uansett linjer, var reinspikka brukshunder, jeg? "(...)som gjerne vil trene litt" - av dette utsagnet får jeg jo inntrykk av at utstillingsmallen godt kunne fungert som ren familiehund (satt litt på spissen). Har liksom tenkt at "nei, malinois blir alt for krevende for meg", men er det håp likevel altså?

Har andre samme erfaring som Mailin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg har selv både Terv og Malle, og er SJELEGLAD at jeg ikke var førstegangsvalpeeier med Mallen ( som forøvrig er fra kennel Brakeless sitt A-kull. ) Se deg ikke blind på resultater, det sier ofte mer om hundefører enn om hunden.

Mitt råd til deg er å få deg en langhårsbelger; i allefall som et springbrett opp til Mallen om du skjønner. Langhårsbelgeren er ikke en dum hund sålenge du holder deg til de rette oppdretterne. Tvertimot, de er generelt mye mer all-around hunder enn hva Mallen er.

Det å eie en Malle kan virke fint og flott, og alt det der, noe det på mange måter er også-treningsmessig. Men mesteparten av tiden er hunden "familiehund", og det skal fungere det også.

Jeg synes du skal skaffe deg mer erfaring, evt ha tett samarbeid med din onkel, HVIS du skal ha Malle :P

Uansett, lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå veien om en langhårsbelger om du egentlig vil ha en korthåra en?

Jeg føler at jeg gjentar meg selv nå, men.. Det er ikke nødvendigvis sånn at det er brukandes bare fordi de kommer fra brukslinjer (de er ikke nødvendigvis bra mentalt bare fordi de er brukandes heller), og det er ikke nødvendigvis sånn at de er pene bare fordi de kommer fra utstillingslinjer. Av de jeg kjenner som har hatt utstillingsmalle (også kalt blomstermalle - jeg syns det er mye søtere :P ), så er det visst forskjell på terv og malle også, det er litt mer av de selv om de ikke er bruksavla - og selv om man har terver som er mer enn bare litt brukbare..

Du har jo folk som kjenner folk, bruk det for det det er verdt.

Og Blondiemamma, bruksmaller kommer så å si i ALLE størrelser og fasonger, fra små og nette til digre dråg på 45 kg. Det blir gjerne sånn når det eneste man avler ut fra, er drifter.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Blondiemamma, bruksmaller kommer så å si i ALLE størrelser og fasonger, fra små og nette til digre dråg på 45 kg. Det blir gjerne sånn når det eneste man avler ut fra, er drifter.. :whistle:

Egentlig fordi det visstnok opprinnelig var to forskjellige raser. Det var Malinois og en annen rase, som var veldig like, hvor den ene rasen var blandet med bullehunder og derfor var lavere og litt bredere, og den andre rasen var høy og tynn. Men kennelklubbene slo det bare sammen til èn og samme rase - på papiret hvertfall.

Jeg kommer ikke på hva den andre 'rasen' het... Noen som vet? Sluttet på X hvertfall, og uttales "malorsje eks" eller noe i den duren.

Edit: Men ja, utseendet legges ikke akkurat særlig mye vekt på, bortsett fra at hundenes størrelse og fasong skal passe til arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå veien om en langhårsbelger om du egentlig vil ha en korthåra en?

Jeg føler at jeg gjentar meg selv nå, men.. Det er ikke nødvendigvis sånn at det er brukandes bare fordi de kommer fra brukslinjer (de er ikke nødvendigvis bra mentalt bare fordi de er brukandes heller), og det er ikke nødvendigvis sånn at de er pene bare fordi de kommer fra utstillingslinjer. Av de jeg kjenner som har hatt utstillingsmalle (også kalt blomstermalle - jeg syns det er mye søtere :whistle: ), så er det visst forskjell på terv og malle også, det er litt mer av de selv om de ikke er bruksavla - og selv om man har terver som er mer enn bare litt brukbare..

*klippe litt*

Jeg er enig med deg i mye, og har samme inntrykket om "blomstermallene", de er mer av mye, selv om de er utstillingsavlet, og de er ikke nødvendigvis mer av positive ting.

Også ser jeg heller ikke vitsen i å gå veien om en langhårsbelger om du vil ha en korthåret en. Jeg vet om flere som har gjort det og som angrer når den langhårede er 1-2år og eierene føler at de gjerne skulle hatt, og nok hadde fin taklet, mer hund. Dette er jo da bare folk som allerede drev aktivt med hund før de kjøpte seg belgeren, men kanskje med en annen rase/blanding, og ikke folk som kanskje kommer til å drive med noe hvis om atte de bare får den pene hunden. Dette ser jeg i andre raser også, at noen kjøper seg noe "lett" og angrer litt etterpå. Uansett rase så er det jo viktig å undersøke mest mulig, hilse på flest mulig hunder og å få seg et nettverk i rasen. Spør gjerne om å få være med på treninger (og gjerne med de oppdretterene du er interessert i) og grav masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mechelaar/Malinois X er vel en betegnelse som brukes om Malinoisblandinger laget for spesfikke bruksområder?

X er ihvertfall tegn for krysning.

Jeg vet for lite om det, men jeg hadde et avisutklipp om det en gang, men den var hvertfall på vei inn som egen rase da den skilte seg fra den renrasede mallen utseendemessig (og litt driftmessig). Men kennelklubbene ville ha det som èn rase, og da ble også disse blandingene/'rasen' også registrert som renraset malinois. Tror kanskje det praktiseres enda? Hollender/malle blandinger kan hvertfall registreres som renrasede hollendere.

Men det er grunnen til at malinoisen er såpass ulik i utseendet, fordi den ikke er helt renraset baki der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig fordi det visstnok opprinnelig var to forskjellige raser. Det var Malinois og en annen rase, som var veldig like, hvor den ene rasen var blandet med bullehunder og derfor var lavere og litt bredere, og den andre rasen var høy og tynn. Men kennelklubbene slo det bare sammen til èn og samme rase - på papiret hvertfall.

Jeg kommer ikke på hva den andre 'rasen' het... Noen som vet? Sluttet på X hvertfall, og uttales "malorsje eks" eller noe i den duren.

Edit: Men ja, utseendet legges ikke akkurat særlig mye vekt på, bortsett fra at hundenes størrelse og fasong skal passe til arbeidet.

Mechelaar/Malinois X er vel en betegnelse som brukes om Malinoisblandinger laget for spesfikke bruksområder?

X er ihvertfall tegn for krysning.

Jeg mener som Argyros har rett. Og om disse blandingshundene er avlet inn i renrasa maller så har jo alle disse "eksteriørfolka" hatt rett - at mallene ikke nødvendigvis er maller.

Jeg er enig med deg i mye, og har samme inntrykket om "blomstermallene", de er mer av mye, selv om de er utstillingsavlet, og de er ikke nødvendigvis mer av positive ting.

Siden vi var enige om resten, gidder jeg ikke å kommentere det. Men, mer av alt betyr ikke nødvendigvis positive ting, nei. Samme hva slags linjer den kommer fra - og jeg veit jeg maser om dette, men jeg har sett på en del MH'er av bruksavla belgere, og det er ikke slettes ikke imponerende alt sammen. Man bør sjekke mentalitet uansett hva slags variant man velger, kort- eller langhåra, bruks- eller utstillingsavla..

Men det er grunnen til at malinoisen er såpass ulik i utseendet, fordi den ikke er helt renraset baki der..

Dobbeltpost, men jeg må bare.. Mallen skal være like gammel som de øvrige variantene av belgisk fårehund, sånn ca, og det har vært en rase med fire varianter i hvertfall de siste 100 årene. Klipper litt fra NBFKs historieside:

I samme år 1891 blir den første Spesialklubben stiftet:

Le Club du Chien de Berger Belge. Man blir enige om å tillate tre varianter:

langhåret, korthåret og ruhåret - uten noe som helst hensyn til farge.

Men i 1899 bestemmer Klubben at den langhårede Belgiske Fårehund

fremover skal være sort, den korthårede rødgul med sorte hår spisser,

og den ruhårede askefarget grå. Alle andre farger blir forbudt.

Samtidig bestemte man, at alle Belgiske Fårehunder skal ha "hele"

(dvs. ikke kuperte) haler. Det er først 1907, etter offisiell

anerkjennelse av en annen Belgisk Fårehund Klubb (Berger Belge Club),

at de ikke- sorte, langhårede Belgiske Fårehundene, den rødgule,

ruhårede Belgiske Fårehund, og den sorte, korthårede Belgiske Fårehund

igjen blir anerkjent.

At det har vært blandet inn andre raser i bruksmallene er noe som har vært kranglet om lenge. Bruksoppdretterene nekter som regel, mens utstillingsoppdretterene fortsetter å hevde at bruksmallene er bastarder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltpost, men jeg må bare.. Mallen skal være like gammel som de øvrige variantene av belgisk fårehund, sånn ca, og det har vært en rase med fire varianter i hvertfall de siste 100 årene. Klipper litt fra NBFKs historieside:

*klippe*

At det har vært blandet inn andre raser i bruksmallene er noe som har vært kranglet om lenge. Bruksoppdretterene nekter som regel, mens utstillingsoppdretterene fortsetter å hevde at bruksmallene er bastarder :whistle:

Det er ca 10år siden de jeg kjenner ville ha to forskjellige raser av disse hundene (som er "bruksfolk" og har drevet med bruksmaller, dersom det har noe å si). Skulle gjerne ha funnet igjen den artikkelen, men jeg er ikke hjemme i leiligheten før i august...

Men mine folk drev altså med disse blandingene, og ville ha den som egen rase, men når de sendte papirene til NKK så slo NKK hundene inn som renrasede maller. Og det er vel det samme som drives med hollenderen, hvertfall i Tyskland, hvor hollender/malle krysses og hundene registreres som renrasede hollendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar :P OT eller ikke, det er interessant lesning.

*klipp*

Også ser jeg heller ikke vitsen i å gå veien om en langhårsbelger om du vil ha en korthåret en. Jeg vet om flere som har gjort det og som angrer når den langhårede er 1-2år og eierene føler at de gjerne skulle hatt, og nok hadde fin taklet, mer hund. Dette er jo da bare folk som allerede drev aktivt med hund før de kjøpte seg belgeren, men kanskje med en annen rase/blanding, og ikke folk som kanskje kommer til å drive med noe hvis om atte de bare får den pene hunden. Dette ser jeg i andre raser også, at noen kjøper seg noe "lett" og angrer litt etterpå. Uansett rase så er det jo viktig å undersøke mest mulig, hilse på flest mulig hunder og å få seg et nettverk i rasen. Spør gjerne om å få være med på treninger (og gjerne med de oppdretterene du er interessert i) og grav masse.

Det er dette jeg har tenkt en del på. Om jeg skaffer meg en annen rase så er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å angre om 1-2 år.. Da vil jeg heller vente litt, og skaffe meg den erfaringen jeg trenger for å skaffe meg en malle. Og jeg er ingen stor fan av langhårsvariantene, selv om jeg så klart har vurdert dem. Jeg vil tro det er ganske stor forskjell på de forskjellige linjene/oppdretterne av malle, så det å undersøke nøye er nok veldig viktig. For siden de avles ut i fra bruksegenskaper finner man jo hunder der det ene er veklagt anderledes i forhold til noe annet osv. Og jeg skal tross alt ha en hund som fungere i daglilivet, ikke bare på trening. ;)

Tusen takk for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar :P OT eller ikke, det er interessant lesning.

Det er dette jeg har tenkt en del på. Om jeg skaffer meg en annen rase så er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å angre om 1-2 år.. Da vil jeg heller vente litt, og skaffe meg den erfaringen jeg trenger for å skaffe meg en malle. Og jeg er ingen stor fan av langhårsvariantene, selv om jeg så klart har vurdert dem. Jeg vil tro det er ganske stor forskjell på de forskjellige linjene/oppdretterne av malle, så det å undersøke nøye er nok veldig viktig. For siden de avles ut i fra bruksegenskaper finner man jo hunder der det ene er veklagt anderledes i forhold til noe annet osv. Og jeg skal tross alt ha en hund som fungere i daglilivet, ikke bare på trening. ;)

Tusen takk for tips og råd!

Om det er aktuelt, så søker jo forsvaret hele tiden forvert til maller og schäfervalper. Det er en grei måte å skaffe seg erfaring på tror jeg, og finne ut om rasen passer en eller ikke. Men da må du jo som kjent levere fra deg hundene igjen i 1-2 års alder. Men det hadde jo passet med planene dine å få en malle på fôr nå, levert den fra deg om et par år og så skaffet din egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er aktuelt, så søker jo forsvaret hele tiden forvert til maller og schäfervalper. Det er en grei måte å skaffe seg erfaring på tror jeg, og finne ut om rasen passer en eller ikke. Men da må du jo som kjent levere fra deg hundene igjen i 1-2 års alder. Men det hadde jo passet med planene dine å få en malle på fôr nå, levert den fra deg om et par år og så skaffet din egen.

Stort sett tar forsvaret inn igjen hundene når de er rundt året. Forvert er en flott måte å skaffe seg erfaring på,vet om folk som ikke ville ha hund etter å ha prøvd,og mange som har skaffet seg en egen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ofte er dem som har hatt raser som kan sammenlignes med maller som ofte sier at mallen er så spesiell i forhold til hva dem er vandt til. Om du går fra en helt annen type hund til malle vet du at det kommer til å bli noe helt annet og tar det for hva det er.

Jeg vil si at linjene er viktigere enn oppdretter, iallefall om du har tenkt å kjøpe fra Norden, for mitt inntrykk er at stort sett de fleste oppdrettere i Norden av malle etter brukslinjer er seriøse og den drittslengingen du kan komme borti, får du ta med en klype salt. Det er ikke noen fasitsvar på hva som er gode linjer og ikke, du må finne noe som du tror passer deg og ditt bruk og selv innad i kullet kan det være svært store forskjeller.

De fleste bruksmaller har masse kamp og jakt samt av og på knapp. Det er forsåvidt stor forskjell fra oppdretter til oppdretter på hvordan dem karakteriserer hundene sine. Jeg har sett maller som har blitt beskrevet som svært ekstreme som jeg vil si har mindre drifter enn normalen og jeg har sett det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er aktuelt, så søker jo forsvaret hele tiden forvert til maller og schäfervalper. Det er en grei måte å skaffe seg erfaring på tror jeg, og finne ut om rasen passer en eller ikke. Men da må du jo som kjent levere fra deg hundene igjen i 1-2 års alder. Men det hadde jo passet med planene dine å få en malle på fôr nå, levert den fra deg om et par år og så skaffet din egen.

Ingen dum ide. Det eneste problemet med det er at jeg foreløbig ikke har mulighet til å få en hund til. Dette fordi broren min er allergisk (og for øyeblikket litt sykdom i fam.), han tåler Ella, men jeg tørr ikke ta sjansen på å skaffe meg en valp for så å måtte risikere å levere den tilbake grunnet allergi. Også er det det å måtet levere hunden fra seg igjen ;)

Jeg synes det ofte er dem som har hatt raser som kan sammenlignes med maller som ofte sier at mallen er så spesiell i forhold til hva dem er vandt til. Om du går fra en helt annen type hund til malle vet du at det kommer til å bli noe helt annet og tar det for hva det er.

Jeg vil si at linjene er viktigere enn oppdretter, iallefall om du har tenkt å kjøpe fra Norden, for mitt inntrykk er at stort sett de fleste oppdrettere i Norden av malle etter brukslinjer er seriøse og den drittslengingen du kan komme borti, får du ta med en klype salt. Det er ikke noen fasitsvar på hva som er gode linjer og ikke, du må finne noe som du tror passer deg og ditt bruk og selv innad i kullet kan det være svært store forskjeller.

De fleste bruksmaller har masse kamp og jakt samt av og på knapp. Det er forsåvidt stor forskjell fra oppdretter til oppdretter på hvordan dem karakteriserer hundene sine. Jeg har sett maller som har blitt beskrevet som svært ekstreme som jeg vil si har mindre drifter enn normalen og jeg har sett det motsatte.

Om jeg skaffer meg malle vet jeg hva jeg går til. Det er jeg ganske sikker på. :P Å gå fra trekkhund til malle er litt av en overgang, men noen sjanser må man jo ta her i livet.

Fint å høre at det ikke er like mange useriøse oppdrettere som ved andre mer populære raser. Det gjør letingen litt lettere. For meg som førstegangsvalpekjøper er det nok av ting å sette seg inn i om ikke oppdretterne skal prøve å lure meg trill rundt også..

Blir nok å bruke de neste årene på å møte så mange maller som mulig, fra alle mulige linjer og oppdrettere, og prate med mange "mallefolk". Nok å sette seg inn i altså :P Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg har selv både Terv og Malle, og er SJELEGLAD at jeg ikke var førstegangsvalpeeier med Mallen ( som forøvrig er fra kennel Brakeless sitt A-kull. ) Se deg ikke blind på resultater, det sier ofte mer om hundefører enn om hunden.

Mitt råd til deg er å få deg en langhårsbelger; i allefall som et springbrett opp til Mallen om du skjønner. Langhårsbelgeren er ikke en dum hund sålenge du holder deg til de rette oppdretterne. Tvertimot, de er generelt mye mer all-around hunder enn hva Mallen er.

Det å eie en Malle kan virke fint og flott, og alt det der, noe det på mange måter er også-treningsmessig. Men mesteparten av tiden er hunden "familiehund", og det skal fungere det også.

Jeg synes du skal skaffe deg mer erfaring, evt ha tett samarbeid med din onkel, HVIS du skal ha Malle :)

Uansett, lykke til :)

Synes hun her er veldig fornuftig jeg, og hun har jo faktisk malle selv fra en kennel du har vurdert, så synes du skal tenke på det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte jeg på det meste på den PMèn du sendte. Mitt råd er, igjen, at man skal tenke seg om noen ganger før man går til innkjøp av malle. Det er ikke "bare bare". Det er en grunn for at folk "advarer" litt rundt rasen, og det skal man ha i bakhodet. Selv om naboens malle er bra, så er ikke det nødvendigvis standarden. Folk kan si at det er mye dårlige langhårsbelgere (åja, det er det), men mallen er ingen unntak den heller.

Ang. at maller er "blandingshunder" er jeg ikke i tvil om. Leser man litt rundt så ser man at det er blandet i "litt av hvert" bak i mallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempeflott svar på PMen :)

Om jeg kommer til å skaffe meg malle kommer valget til å være 110% gjennomtenkt, og da skal jeg vite hva jeg går til. Er jeg usikker når den tiden kommer dropper jeg det, bedre det enn å ende opp med en hund jeg ikke takler. Så de neste årene skal brukes til å sjekke opp og ned alt som er mulig, og møte så mange maller som mulig, fra ulike og samme linjer, både i treningssituasjon og ellers.

Hadde jeg vært interessert i en langhårsbelger i utgangspunktet hadde det vært en god ide, det er jeg enig i. Men siden jeg egentlig ikke er spesielt interessert synes jeg det blir litt dumt å skaffe seg en rase (og da en hund som jeg da skal ha i kanskje 14 år..) bare for å måtte ha den før mallen. Da venter jeg som sagt heller litt lenger før jeg skaffer meg malle :) Så om jeg velger å ikke skaffe meg malle heller jeg mer mot AK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...