Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt morsom


Guest Vicky

Trener du klikk?  

26 stemmer

  1. 1.

    • ja
      17
    • nei
      9


Recommended Posts

må bare legge ut den artikkelen igjen. det er lenge siden den var oppe og det er folk som ikke har sett den. Morsom? :D

Klikkerene

dette er trening metodikken for deg som ikke kommer noen vei med hunden. Klikker er jo ingen sport, men burde kanskje bli det. Det er i hvert fall et helt eget folkeslag som driver med nettopp klikker. De lever i troen på at en dag blir det nok bra. For klikker er selve frelsen innenfor hundetrening.

Kommer du i kontakt med en "klikker" vil han/hun raskt forfekte din trenings metodikk og straks begynne å belære deg om filosofien bak klikker trening. Du vil få god veiledning i læringsteoriens positive verden og fagutrykkende kommer på rams.

For ingen "klikker" påfører hunden sin noe negativt. Spør du "klikkerene" hva slags resultater de har oppnådd himler de med øynene og sier at konkurranser ikke er så viktig for dem, men at hunden er veldig flink til å vise adferd som sitt, dekk, stå og andre enkle øvelser.

Det er trygt og godt å holde seg til denne form for trening, for hvis hunden ikke selvstendig viser en ønsket adferd i løpet av en trenings økt, så er det jo bare å pakke sammen og dra hjem uten å ha påført noe negativt på hunden. Søtt hva?

Kjennetegn

Klikker lyd i hytt og pine. Utelater å prate om den delen av læringsteorien som omhandler straff. Disse menneskene har svar på alt, men kan sjeldent vise til noe resultat. Godbiter er gjeldene belønning og lek er fy fy.

(tatt fra artikkel av Bjørn Åge Johansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Nå stemmer ikke den der på de fleste klikkerene jeg har møtt da :D

Lek er alt annet en fy-fy og veldig mange klikkere har veldig gode resultater å vise til...

Ikke pakker vi sammen og går hjem hvis hunden ikke tilbyr atferder heller ,vi bare senker kriteriene hvis hunden er for påvirket av miljøet.

(eks min hund som ikke er miljøtrent er fullstendig tulling på kurs og fellestrening ,av han krever jeg ikke at han skal prestere like godt som hjemme... enda...:wink: )

Allikevel synes jeg den er litt morsom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese! Forfatteren har skrevet om spor, IPO, agility og mer, kjempefestlig :D Akkurat slik jeg tenker om klikkertrenere, uten at det trenger å være noe negativt i det.

Jeg synes den om spor var helt hysterisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese! Forfatteren har skrevet om spor, IPO, agility og mer, kjempefestlig :D Akkurat slik jeg tenker om klikkertrenere, uten at det trenger å være noe negativt i det.

helt enig! :D jeg syns den der er ganske morsom. den stemmer med de aller fleste klikker trenerer jeg har møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste må jo si seg enig i at det ofte stemmer.

Nei,det gjør ikke det...

Jeg har jo møtt noen klikkere etterhvert og det stemmer ikke hos noen av dem :D

Men selvfølgelig kan det stemme for noen..men ingen jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det gjør ikke det...

Jeg har jo møtt noen klikkere etterhvert og det stemmer ikke hos noen av dem :D

Men selvfølgelig kan det stemme for noen..men ingen jeg kjenner.

da er du heldig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbelpost, men fant den om spor...

Spor

Dette er sporten for den sanne individualist. Spor kan utøves uten å ta hensyn til andre mennesker, noe som du ser på som et stort pluss. Spormennesket vet alltid best selv, og ettersom ingen andre følger med deg ut i skogen, så er spor den overlegne grenen når det gjelder bortforklaringer. Ingen andre enn du selv vet hvordan treningen egentlig gikk. Det er heller ingen andre som ser dine misstak, det er kun din egen samvittighet som kan beskrive hvordan treningen gikk. Noen spormennesker tar med seg noen ekstra apporter og sporslutt for å kunne dekke over sine eventuelle misstak, til å med på konkurranse.

Kjennetegn

Ensom ulv, dyktig til å telle skritt og pinner, godt syn (du plukker opp apporten ikke hunden), passe terreng gående, god til å finne på unnskyldninger og gjerne en fæl sang stemme for å kunne skremme bort elg og annet vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry trippelpost, men her kommer Agility...!

Agility

Dette er sporten for deg som tror du kan løpe like fort som hunden din. Du er den virkelige optimisten hva hundesport angår. Selv om hunden din har blitt disket tre konkurranser på rad, så vinner den helt sikkert den neste konkurransen. Du blir stadig overrasket over at hunden ikke gjør som du sier selv om du skriker, men du er like glad for det. Det kommer jo flere konkurranser sier du oppmuntrende til deg selv og alle andre i det du går av banen. Du har tusen forklaringer på hva som gikk galt. Du er ekspert på alle dommermisser og vet så vel at den ene kloen faktisk var på kontaktfeltet, så det så. Du driver med denne sporten mest for å treffe andre glade optimister som heller ikke kommer noen vei med sine hunder. Og du synes det burde deles ut premier til alle som deltar uansett plassering og tar gladelig i mot en jumbo pris.

Kjennetegn

Elsker å bli svett. Du er som et Kinderegg, du kan tre ting på en gang. Løpe, vifte med armene og skrike. Har en egenskap til å akseptere alle feil hunden gjør for du har ikke kjangs til å kunne irettesette hunden i det tempoet den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry trippelpost, men her kommer Agility...!

Agility

Dette er sporten for deg som tror du kan løpe like fort som hunden din. Du er den virkelige optimisten hva hundesport angår. Selv om hunden din har blitt disket tre konkurranser på rad, så vinner den helt sikkert den neste konkurransen. Du blir stadig overrasket over at hunden ikke gjør som du sier selv om du skriker, men du er like glad for det. Det kommer jo flere konkurranser sier du oppmuntrende til deg selv og alle andre i det du går av banen. Du har tusen forklaringer på hva som gikk galt. Du er ekspert på alle dommermisser og vet så vel at den ene kloen faktisk var på kontaktfeltet, så det så. Du driver med denne sporten mest for å treffe andre glade optimister som heller ikke kommer noen vei med sine hunder. Og du synes det burde deles ut premier til alle som deltar uansett plassering og tar gladelig i mot en jumbo pris.

Kjennetegn

Elsker å bli svett. Du er som et Kinderegg, du kan tre ting på en gang. Løpe, vifte med armene og skrike. Har en egenskap til å akseptere alle feil hunden gjør for du har ikke kjangs til å kunne irettesette hunden i det tempoet den holder.

hehehe. :D den var genial!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, leer en god del av alle de artiklene jeg :D Man er i hvert fall ikke en dyktig klikkertrener hvis man føler "reglene" som i den artikkelen :D  

Agilityen var også morsom :D

som regel har jeg bare opplevd den varianten som er beskrevet i artikkelen. Men det finnes noen veldig få unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel har jeg bare opplevd den varianten som er beskrevet i artikkelen. Men det finnes noen veldig få unntak.

Da lever vi i to forskjellige verdener, hvor jeg kun møter på trenere som trener "ekte" klikkertrening, for den artikkelen er ikke ekte klikkertrening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du er ute etter Astrid med disse kommentarene dine? Jeg synes det blir for dumt! Hadde vi sagt at "alle Nordenstammere er mishandlere, men det fins noen få unntak som ikke er det" hadde du antagelig blitt fly forbannet...

Og ja, jeg synes også artikklene er morsome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning da...

Det finnes klikkere, og det finnes klikkere.

Det finnes dem som bruker klikking som en sovepute, som en lettvindt løsning, for da "har man jo gjort noe", og jeg tror gjerne det er dem du (og sikkert mye jeg også, hehe) treffer på, Vicky. Man går rundt med boksen, en neve pølser, klikker litt hist og pist, lar bikkjen gjøre som det passer den, fordi man faktisk ikke evner annet.

Så finnes det de virkelige klikkerne, med erfaring og evne til å gjennomføre det. Disse finnes i færretall og får mye ødelagt av disse "klikkerne" som ødelegger mye av andre oppfatning av filosofien.

Å skulle hive wannabe-klikkere i samme bås som ekte, gjennomførte klikkere er like ille som å hive dyremishandlere i samme bås som ekte, gjennomførte Nordenstammere (for å ta de to retningene da).

Jeg tror det finnes begge varianter av klikkere her inne, har såvidt begynt å sile litt.

Har stor respekt for ekte "klikkere", håper noen en dag (den trenger ikke være vakker) kan ta seg tid til å vise og virkelig lære meg, selvom jeg er "Nordenstammer på min hals. Visdom dreper ytterst sjeldent og den dagen man føler seg ferdig utlært og har løsningen til alle problemer er man ikke utlært men ferdig. Det finnes som regel flere løsninger på en problemstilling, og er det den "ekte" varianten tviler jeg ikke på at de kan være vel så effektive.

Noen som følger tankegangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet vipsen! Godt formulert! Jeg er enig i det du skriver. De som tror de har løsningen på alt er ikke utlærte, men utbrente. Det er forskjell på å ha en mening om en metode, og å rakke ned på en metode. Og det er forskjell på klikkere og "klikkere", Nordenstammere og "Nordenstammere". Slik er det overalt i hundeverden.

Jeg har også stor respekt for ekte klikkere, ikke minst ekte nordenstammere. Det viser engasjement og vilje å benytte seg av en metode fullt ut, og jeg tviler ikke på at klikker er effektivt. Men selv har jeg så mange prinsipper og meninger, og summen av disse prinsippene og meningene utgjør at jeg trener milde nordenstam-metoder, og for meg og mine fungerer det optimalt. Men det betyr ikke at klikkerfilosofien er in-effektiv eller en dårlig treningsmetode - det betyr bare at jeg ikke forstår mye av det eller ikke er enig i det.

Jeg har lest litt bøker, og forstår hva det går ut på, men allikevel er det mye som skurrer, derfor håper jeg også på at noen en dag vil vise meg - for at jeg skal få en bedre forståelse av det.

Min oppfatning da...

Det finnes klikkere, og det finnes klikkere.

Det finnes dem som bruker klikking som en sovepute, som en lettvindt løsning, for da "har man jo gjort noe", og jeg tror gjerne det er dem du (og sikkert mye jeg også, hehe) treffer på, Vicky. Man går rundt med boksen, en neve pølser, klikker litt hist og pist, lar bikkjen gjøre som det passer den, fordi man faktisk ikke evner annet.

Så finnes det de virkelige klikkerne, med erfaring og evne til å gjennomføre det. Disse finnes i færretall og får mye ødelagt av disse "klikkerne" som ødelegger mye av andre oppfatning av filosofien.

Å skulle hive wannabe-klikkere i samme bås som ekte, gjennomførte klikkere er like ille som å hive dyremishandlere i samme bås som ekte, gjennomførte Nordenstammere (for å ta de to retningene da).

Jeg tror det finnes begge varianter av klikkere her inne, har såvidt begynt å sile litt.

Har stor respekt for ekte "klikkere", håper noen en dag (den trenger ikke være vakker) kan ta seg tid til å vise og virkelig lære meg, selvom jeg er "Nordenstammer på min hals. Visdom dreper ytterst sjeldent og den dagen man føler seg ferdig utlært og har løsningen til alle problemer er man ikke utlært men ferdig. Det finnes som regel flere løsninger på en problemstilling, og er det den "ekte" varianten tviler jeg ikke på at de kan være vel så effektive.

Noen som følger tankegangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...