Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt morsom


Guest Vicky

Trener du klikk?  

26 stemmer

  1. 1.

    • ja
      17
    • nei
      9


Recommended Posts

humor folkens, humor...

dette er jo ikke noe seriøst innlegg som folk må forsvare sine metoder...

Morsomt skrevet.!

Enig. Men det blir feil når Astrid kun legger ut om klikkertrening, og man ikke har sammenhengen. Da blir det litt hets. Ser man at det faktisk er skrevet ironisk om alle typene trening, så blir det morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Utstilling

Hvor vidt utstilling kan kalles en sport er en annen diskusjon. Det er i hvert fall den aktiviteten som er den største verden over. Hvorfor? Fordi den krever minst fra både eier og hund. I denne grenen er det lov å være skikkelig lat. Har man penger og tid nok så er dette tingen for den som bare har lyst til å eie en hund og ikke noe mer. Gode resultater skyldes en pen hund, en god handler som kan vise frem hunden riktig og en eller flere personer som kan børste, gre og stelle hunden slik at den har den rette looken når den entrer ringen. Eier kan selv lene seg tilbake å la andre gjøre jobben. Og vinner ikke hunden så er det fult lov å skylde på dommeren, handleren eller de som ga hunden den siste touchen før den entret ringen. Uansett så er det ikke din feil at hunden din ikke vant.

Kjennetegn

Mor inn først med hundene, far kommer heseblesende etter med familiens lille landsby på hjul. Denne landsbyen inne-holder bur og grinder i alle varianter, fluktstoler a la godstol og mer hårpleie produkter enn det finns hos en gjennomsnitts frisør salong.

Spor

Dette er sporten for den sanne individualist. Spor kan utøves uten å ta hensyn til andre mennesker, noe som du ser på som et stort pluss. Spormennesket vet alltid best selv, og ettersom ingen andre følger med deg ut i skogen, så er spor den overlegne grenen når det gjelder bortforklaringer. Ingen andre enn du selv vet hvordan treningen egentlig gikk. Det er heller ingen andre som ser dine misstak, det er kun din egen samvittighet som kan beskrive hvordan treningen gikk. Noen spormennesker tar med seg noen ekstra apporter og sporslutt for å kunne dekke over sine eventuelle misstak, til å med på konkurranse.

Kjennetegn

Ensom ulv, dyktig til å telle skritt og pinner, godt syn (du plukker opp apporten ikke hunden), passe terreng gående, god til å finne på unnskyldninger og gjerne en fæl sang stemme for å kunne skremme bort elg og annet vilt.

Agility

Dette er sporten for deg som tror du kan løpe like fort som hunden din. Du er den virkelige optimisten hva hundesport angår. Selv om hunden din har blitt disket tre konkurranser på rad, så vinner den helt sikkert den neste konkurransen. Du blir stadig overrasket over at hunden ikke gjør som du sier selv om du skriker, men du er like glad for det. Det kommer jo flere konkurranser sier du oppmuntrende til deg selv og alle andre i det du går av banen. Du har tusen forklaringer på hva som gikk galt. Du er ekspert på alle dommermisser og vet så vel at den ene kloen faktisk var på kontaktfeltet, så det så. Du driver med denne sporten mest for å treffe andre glade optimister som heller ikke kommer noen vei med sine hunder. Og du synes det burde deles ut premier til alle som deltar uansett plassering og tar gladelig i mot en jumbo pris.

Kjennetegn

Elsker å bli svett. Du er som et Kinderegg, du kan tre ting på en gang. Løpe, vifte med armene og skrike. Har en egenskap til å akseptere alle feil hunden gjør for du har ikke kjangs til å kunne irettesette hunden i det tempoet den holder.

IPO

Dette er sporten for deg som misslyktes i andre bruksgrener og som raskt må få tilbake troen på deg selv. I IPO er alle verdensmestere for enn så lenge er det få som driver med denne sporten. Dette gjør sitt til at andre som ikke driver med denne sporten vil se beundringsverdig på deg når du trener, og de greier heller ikke å se dine feil. Dersom som noen skulle spørre deg om noe du ikke kan svare konkret på så er det bare å si at ”nede på kontinentet” gjør de akkurat som deg. Og at ”nede på kontinentet” vil de ha akkurat sånn hund som du har. Rolig du trenger ikke å ha hvert på ”kontinentet” for å bruke dette knepet det er nok at du har hørt en annen si det. IPO har den fordelen at sporet skal gå i et makelig tempo over flatmark, så det er ingen risk for at du kommer til å opparbeide en bra kondis. Selv den feiteste Tysker klarer dette. Innen for IPO fins det et hav av livsviktig trenings utstyr man kan kjøpe for å kunne henge på hundeburet i bilen. Det beste av alt er at du må bytte det ut så fort det kommer noe nytt ”nede på kontinentet”. I IPO har du lov til å elske dressur metodikk a la 60-tallet og du synes Tyskland, Belgia og Holland er de fremste innenfor hundetrening. Du innbiller deg selv og alle andre at dette er den mest krevende sporten man drive med. Og du kan stolt unnskylde det med at det er verdens største skydds sport Mens du er ulykkelig velviten om at det finnes andre skydds hund sporter som er langt mer krevende enn IPO.

Kjennetegn

Misforstått verdensmester, macho, utstyrs freak, forfekter alle andre skydds hund sporter og er uvillig til å ta til seg lærdom som ikke kommer ”neden i fra kontinentet”. Innehar en egenskap til å komme opp med nye morsomme utrykk når ord som drifter, funksjoner og belastbarhet etc. begynner å bli kjedelige. Uniformerer seg meg egen vest slik som de også gjør ”nede på kontinentet”.

*hyyyler av latter* :P:P:P

Disse her var de absolutt beste syns jeg! hihih - "selv den feiteste tysker...*ler høyt* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet

Dette er sporten for den som ikke kan ta et eneste skritt eller bevegelse uten å bli kommandert. Passer alle som ikke eier fantasi eller initiativ, treningen utføres med slavisk nøyaktighet og forandrer seg aldri. Velger du lydighet, så risikerer du aldri å måtte gå ut i skogen. Du kan trygt og uforstyrret trene på klubbens treningsplass. Det kreves minimalt med kondis og smidighet fra fører. Passer perfekt for den som ikke vil at hunden skal tenke eller arbeide selvstendig, men bare motta og styres med kommandoer. Ypperlig sport for den som vil skylde på hunden for sin egen udugelighet og dårlige selvbilde. Maktbehov, endelig har du fått noen som til og med du kan bestemme over og hause rundt med.

Kjennetegn

Dårlig selvtillit, maktgal, langsint og fantasiløs. Elsker å trene samme moment om og om igjen. Har en god egenskap til å kunne ta imot kommandoer fra andre uten å tenke selv.

VICKY; ....jeg tror Nordenstammere kommer innunder her... :P

-med tanke på alle LP resultater du har etterlyst/snakket om..? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VICKY; ....jeg tror Nordenstammere kommer innunder her... :P

-med tanke på alle LP resultater du har etterlyst/snakket om..? :roll:

:P den var morsom!

men ikke sann :P skal se meg når jeg trener. Er blid som ei sol. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ingenting om at de er sinte under trening heller da - det står langsint under "kjennetegn".... :wink:

men så er ikke jeg den mest maktsyke personen heller :P hehe... klandrer heller aldri min hund. Under trening skal man kun klandre seg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så er ikke jeg den mest maktsyke personen heller :P hehe... klandrer heller aldri min hund. Under trening skal man kun klandre seg selv :P

Lettere sagt enn gjort. Men nå skulle en se humoren i dette...ikke kverulere over hvilke egenskaper en ikke har.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere sagt enn gjort. Men nå skulle en se humoren i dette...ikke kverulere over hvilke egenskaper en ikke har.. :roll:

jeg pleier å slå meg selv i hue hvis jeg gjør noe veldig feil i treningen.. hehe :P Sant, la oss se humoren i det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...