Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra stor til liten hund...


C.J

Recommended Posts

Jeg planlegger hund nr.2 og har et par-tre raser i kikkerten, alle små/medium av størrelse. Jeg har kun erfaring med store hunder og lurer derfor på om dere som har erfaringer med å gå fra stor til liten hund kan fortelle litt om overgangen?

Hvordan er det å trene en liten hund kontra en stor f.eks? Synes du er flere positive/negative egenskaper ved en liten kontra en stor, eller går det på en måte opp-i-opp? Jeg har vel egentlig ingen konkrete spørsmål, er mer på jakt etter deres erfaringer - så spytt ut! Alt av interesse! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å ta med er at når man trener lp så er det vanskeligere å time belønningen siden du må bøye deg ned. Ikke et uoverkommelig problem, men du må tenke litt annerledes bare.
Det er noe av det jeg har tenkt på faktisk. Ikke uoverkommelig, men jeg ser for meg at det blir en del bøying underveis... :icon_cry:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du belønner med leke så slipper du jo det :icon_cry: Jeg prøver å gjøre litt begge deler, men det er fordi hun girer seg så veldig opp med leken at jeg er litt gjerrig på den blitt.
Jeg synes det er gøy å leke med hunden og foretrekker å bruke leke som belønning. Chantana er ikke så glad i leker, så med neste hund skal jeg være flink å bygge opp en god forsterker (leke) så tidlig som mulig :getlost: Hva bruker du bartedyret ditt til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener lydighet med Freya nå. Planen er å starte i kl1 i september.

En av grunnene til at jeg ønsker å belønne både med godbit og lek er at hvis jeg bruker bare leken så girer hun seg så ille opp at f eksl fellesdekk er et problem - hun klarer ikke å vente på belønningen, hun bare MÅ, Må, MÅ ha den NÅ! Så der jeg vil ha mer ro bruker jeg godbit, og der jeg vil ha action bruker jeg leke. Jeg gjør det også gradvis vanskeligere for henne så hun får bare leken når hun får til øvelsen helt, og så bruker vi godbit på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden valpestadiet har jeg jobbet med dette ved å kaste godbiten på ham. Siden ettårs-alderen har han sjelden misset på en godbit. :icon_cry: Noen ganger må man såklart nærme seg med godbiten også, men det hjelper en god del i flyttreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positive ting å si om å gå fra stor til liten egentlig! nå har jeg jo begge deler, men det er så praktisk med den lille! den kan taes med lettere overalt, den koster mindre både med tanke på mat og utstyr, tar mindre plass osv. Jeg syntes det ikke er noe problem med tanke på å bøye med ned for å belønne. Jeg kaster som regel godbiten bortover bakken slik at hunden må reise seg opp for så å innta posisjonen jeg er ute etter på nytt (eks. når jeg øver inn sitt). Ellers bruker vi å belønne med leke når vi øver på innkalling, dette er kjempe effektivt. Bikkja kommer i 100, og det er jo nettopp det man vil når man skal ha en god innkalling.

Men jeg må jo si at jeg liker store hunder like mye jeg da, bare så det er sagt :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å ta med er at når man trener lp så er det vanskeligere å time belønningen siden du må bøye deg ned. Ikke et uoverkommelig problem, men du må tenke litt annerledes bare.

Det løser man jo enkelt ved å bruke klikker eller et ord (f.eks "Bra!") i det hunden gjør riktig, og så komme med belønningen. Jeg veksler mellom å bøye meg ned for å gi og å kaste godbiten, ettersom hva vi trener på. Det jeg syns er vanskeligst med å trene liten hund, er å få til en god fot og bakpartskontroll. Små hunder har ofte en tendens til å gå litt ut fra deg for å se deg bedre. Men hvis man finner de rette metodene, så går det fint det også. Selv om man ikke nødvendigvis driver med ren shaping, så er det mye nyttig å hente i klikkertreningen når man skal trene små hunder. Klikker/"bra" og targetstick kan f.eks komme godt med for å slippe å gå krumbøyd over halvparten av tiden under treningen :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som går i fra stor til liten kan fort gå i småhund fella. Valpen er så liten atter det går fint å tøre opp den lille tisseflekken. Valpen er så søt atte det er bare morro å høre på den tynne bjeffestemmen og slik kan det fortsette. Liten hund er en hund den også, og skal behandles som det den er, en hund. Må innrømme at jeg gikk glatt i den fella med min første dvergpinscher, og det tok laang tid å rette opp tabbene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra alaska husky, til australian sheperd til lancashire heeler:

- den lille fryser mye lettere enn de store

- morsomt og uvant å ha en valp som falt ned i fotsporene i snøen og ikke kom seg opp :whistle:

- mange rare tanker om "greier hun å gå der", "kommer hun seg opp hit", "tåler hun å møte store hunder"

- man får en stor lyst til å løfte opp hunden hele tiden, særlig i møte med andre hunder

- andre mennesker er mye mer positivt innstilt til små hunder!

- den lille trenger mye mindre mat enn de store

- meget praktisk og billig å kjøpe hundeutstyr, kan også kjøpe katteutstyr

- kjedelig at hun ikke kan bære noe særlig vekt i kløven (rosinesker og appelsiner skal ikke kimses med, altså)

- kjedelig at hun løper langsommere enn aussien på sykkelturer og skiturer

- korte bein har vanskeligere for å komme seg frem i snø

- praktisk at hun tar så mye mindre plass rent fysisk når det gjelder reise etc.

- jeg er vant til å ta i hundene mine, ta dem i pelsen for å geleide dem hit og dit og også kunne stoppe dem rent fysisk om de er på vei uten at jeg har gitt dem lov, dette er nesten klin umulig med vår lille rotte -jeg rekker jo ikke ned i tide :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...