Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du? Kupere hale/ører..

Isabel

Recommended Posts

• Svar 96
  • Created
  • Siste svar
Jeg er enig med deg.. Kuperte hunder blir strammere og flottere ,mens en ukupert er rett og slett mere...hund :blink:

Veldig godt skrevet :ahappy: Man får mer lyst til å kose med en som har normale ører og hale. Den kuperte dvergschnauzeren så rett og slett sinna ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Veldig spenennde det du sa med ørekupering og at oppdretter merket forskjell. Vet du om det er sånn ved hale kupering også ?

( ettersom jeg har forstått gjøres dette med engang valpene er født og det krever ikke så mye "etterarbeid" som ørekupering med "lime" sammen og dorull )

Bare nysgjerrige

Om man har sett en haleløs hund så merker man fort at hunden kommuniserere like bra uten hale som med hale. Man merker egentlig ikke at hunden ikke har hale ...rett og slett. Ihvertfall på min rase. De jeg kjenner som er født stumphale har ikke noen problemer iforhold til møte andre hunder, vise kropps språk etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser bort fra det emosjonelle og politiske og faktiske i kuperingen - hvorfor reagerer folk så med avsky på kuperte ører? Er ørene like stygge på en schäferhund eller en belgisk fårehund?

Ser schäferører stygge ut?

Hvis ikke, hvorfor er da kuperte dobermannører stygge?

Jeg har ingen problem med å se estetikken i kupering - du får en mer elegant og avsluttende rygglinje (for ører), det ser staslig ut.

Men jeg har ingen problem med å være imot kupering for det, fordi estetikk ikke er et godt nok argument for å gjøre det.

Bare nysgjerrig på avskyen enkelte får ved synet av noen ståører, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel nevnt det i andre diskusjoner, men en belgisk oppdretter som alltid kuperte ørene på valpene, fikk seg en aha-opplevelse da en kamerat av meg skulle kjøpe valp av henne. Han skulle jo ha ukupert hund, så den ene valpen ble da ikke ørekupert, mens resten ble det. Hun merket svært stor forskjell i adferden på valpene i lang tid etter kuperingen. Den ukuperte var kvikk og fin og "normal" selvsagt, mens de kuperte var helt tydelig preget av kuperingen.

Interessant! (Men ikke overraskende...) Vet du noe om hva oppdretteren har tenkt i forhold til kupering av senere kull? Er hun interessert i å slutte med det eller "må" hun fortsette pga. standard, utstillinger og etterspørsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser bort fra det emosjonelle og politiske og faktiske i kuperingen - hvorfor reagerer folk så med avsky på kuperte ører? Er ørene like stygge på en schäferhund eller en belgisk fårehund?

Jeg har ingen problem med å se estetikken i kupering - du får en mer elegant og avsluttende rygglinje (for ører), det ser staslig ut.

Men jeg har ingen problem med å være imot kupering for det, fordi estetikk ikke er et godt nok argument for å gjøre det.

Bare nysgjerrig på avskyen enkelte får ved synet av noen ståører, men ikke alle.

Jeg har ikke sett så mange ørekupperte hunder i virkeligheten. På bilder synes jeg ofte det ser veldig flott ut, på dobermann osv.

Men de jeg faktisk har sett på nært hold, ser ikke bra ut. Ser at det ikke skal være sånn, tydelig arrkant osv. Nå er det jo forskjell da, hvor mye som taes bort og sånn. Det jeg har sett er typen dogo argentino, og da ser det jo bare merkelig ut etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

homer.jpgcannibal_jag_chaume_bois_dieu1.jpg

(Begge bilder hentet fra den franske briardklubbens sider).

Jeg syns faktisk disse var litt fine kupert. Men ellers syns jeg det blir unaturlig med kupering og jeg syns det er unødvendig at de må gå gjennom noe så smerte fult bare for å få en mer elegant og avsluttende rygglinje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så mange ørekupperte hunder i virkeligheten. På bilder synes jeg ofte det ser veldig flott ut, på dobermann osv.

Men de jeg faktisk har sett på nært hold, ser ikke bra ut. Ser at det ikke skal være sånn, tydelig arrkant osv. Nå er det jo forskjell da, hvor mye som taes bort og sånn. Det jeg har sett er typen dogo argentino, og da ser det jo bare merkelig ut etter min mening.

Det er klart, det er forskjell på kuperingene - noen får "ordinære" ståører, andre fjerner omtrent hele ørelappen.

Jeg syns faktisk disse var litt fine kupert. Men ellers syns jeg det blir unaturlig med kupering og jeg syns det er unødvendig at de må gå gjennom noe så smerte fult bare for å få en mer elegant og avsluttende rygglinje .

Jeg antar den var rettet til meg, og poenget mitt er altså at det er mulig å synes at noe er pent - uten å verken forsvare eller ønske handlingene som fører til det. En kan ha motstridende meninger om noe, en må ikke være kategorisk og overdrevent det ene eller det andre.

Rent estetisk synes jeg - og andre - at kuperte ører gir en helt annen reisning på hunden, gjør noe med rygglinjen - de hvite dvergschnauzerne er for meg et tydelig eksempel på det, den stramme holdningen blir litt punktert av "flappører". Men, målet helliger ikke middelet.

Når det er sagt, er det mulig at det er noen generasjonsforskjeller her? Vi som er mer vant til å se kuperte hunder har kanskje et mer avbalansert eller avslappet forhold til det estetiske? Jeg reagerer minimalt når jeg ser en kupert hund, har sett drøssevis av det før, mens jeg vet at flere som er yngre enn meg eller har kortere fartstid i hundemiljøet får blødende hjerter kun av synet.

Jeg har vært på kurs i helga med noen dobermenn, og jeg reagerte mer på den som var brun enn den som var kupert - førstnevnte ga et mer fremmed og "feil" bilde enn den kuperte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Veldig spenennde det du sa med ørekupering og at oppdretter merket forskjell. Vet du om det er sånn ved hale kupering også ? ( ettersom jeg har forstått gjøres dette med engang valpene er født og det krever ikke så mye "etterarbeid" som ørekupering med "lime" sammen og dorull ) Bare nysgjerrige

Jeg vet ikke stort om halekupering, men siden valpene er så mye yngre når det skjer vil jeg anta at valpene som sådan ikke blir nevneverdig påvirket av dette senere iallefall (bevisstheten omkring smerte er neppe særlig utvilket når valpene er så unge).

Om man har sett en haleløs hund så merker man fort at hunden kommuniserere like bra uten hale som med hale. Man merker egentlig ikke at hunden ikke har hale ...rett og slett. Ihvertfall på min rase. De jeg kjenner som er født stumphale har ikke noen problemer iforhold til møte andre hunder, vise kropps språk etc

Jeg tror heller ikke språket til hundene seg i mellom blir påvirket i særlig grad av en kupering. Bruk av hale og ører er svært tydelige signaler og er vel mer å regne som utropstegn eller krigstyper i språksammenheng. For oss mennesker derimot kan sikkert manglende hale ha noe å si dersom man ikke er spesielt god på hundespråk og ser alle de andre nyansene de benytter.

Jeg har ingen problem med å se estetikken i kupering - du får en mer elegant og avsluttende rygglinje (for ører), det ser staslig ut. Men jeg har ingen problem med å være imot kupering for det, fordi estetikk ikke er et godt nok argument for å gjøre det.

På briarder har vi vel egentlig sett at folk ser seg litt blinde på at hundene får lange, flotte halser når ørene er kupert, og at man dermed ikke har lagt nok vekt på en godt tilbakelagt skulder.

Interessant! (Men ikke overraskende...) Vet du noe om hva oppdretteren har tenkt i forhold til kupering av senere kull? Er hun interessert i å slutte med det eller "må" hun fortsette pga. standard, utstillinger og etterspørsel?

Hun sa at hun aldri ville kupere hunder mer etter den opplevelsen iallefall. Hva hun ville gjort i praksis vet jeg ikke da dette ble det siste kullet hennes, dessverre. Denne oppdretteren var ikke opptatt av utstilling, så kuperingen ble nok gjort kun av gammel vane fordi alle andre gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På briarder har vi vel egentlig sett at folk ser seg litt blinde på at hundene får lange, flotte halser når ørene er kupert, og at man dermed ikke har lagt nok vekt på en godt tilbakelagt skulder.

Og det er et godt poeng - og er jo mye slik vi fremdeles handler. Hvorfor står ellers GD-folket og holder opp ørene, og springerfolket holder ut halen? Det er jo for å gi synsbedrag/synsinntrykk. På samme måte som at en lar en hund med dårlige bakbeinsvinkler stå litt skjevt, løper skjevt til venstre for dommeren for å skjule en løs front, eller stadig plukker på det pene hodet...

Jeg husker ikke hvem som sa det, men jeg hørte at på springer og labrador og de rasene hvor en ofte tar av lenka under oppstilling, så gjøres dette for å gi inntrykk av en lengre hals - og at det ofte er de med kort hals som gjør det, mens de med tilstrekkelig/god hals ikke trenger å gjøre det (det er jo mye å holde styr på, når lenker skal av og på, haler stå ut, hoder holdes, osv). Så i sitt forsøk på å gi illusjon av en lang hals kan de samtidig si at halsen er for kort.

Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke akkurat om jeg ser en kupert hund.. Jeg tenker ikke herregud hva er det de har gjort mot stakkars hunden..!? Men kan vel hende at i "gamle dager" var det vel greit... Og det var vanlig å gjøre slikt mot hunden for at den skal "se penere ut", noe jeg ikke synes noe særlig om.. :ahappy: Bra tider forandrer seg og det blir mindre vanlig!

Ellers syns jeg ikke man kan kupere haler på valper med god samvittighet bare fordi man gjør det med engang de er født.. Jeg tror de føler smerte på lik linje med andre ungdyr, og synes det er feil å kupere fordi man regner med at valpene ikke har fått utviklet smertesystemet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv, som har sett på hundervis av bilder og filmer av kuperte dobbere, er ikke itvil i om at ørene ser kunstige ut. Det er ganske få som har fine kuperte ører, for flertallet har noe som ligner lange djevelhorn av ører som ser rett og slett kunstige ut. Jeg syns ikke det kan sammenlignes med en schæfer eller terv som har naturlige, fine ører.

Selv om mange raser kler konseptet ståører, vil kuperte ører ofte se kunstige ut. På noen ser de skjært ut, sydd i og noen står ikke helt opp engang og henger og slenger, andre kler ikke hundens hode. tross alt er det vi mennesker som klipper og syr, kontra det naturen skaper selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv, som har sett på hundervis av bilder og filmer av kuperte dobbere, er ikke itvil i om at ørene ser kunstige ut. Det er ganske få som har fine kuperte ører, for flertallet har noe som ligner lange djevelhorn av ører som ser rett og slett kunstige ut. Jeg syns ikke det kan sammenlignes med en schæfer eller terv som har naturlige, fine ører.

Selv om mange raser kler konseptet ståører, vil kuperte ører ofte se kunstige ut. På noen ser de skjært ut, sydd i og noen står ikke helt opp engang og henger og slenger, andre kler ikke hundens hode. tross alt er det vi mennesker som klipper og syr, kontra det naturen skaper selv.

Vel, nå er det mange naturlige ører som også er dårlige - står feil, er for store eller for små, står ut, også videre. Naturen er heller ingen perfeksjonist.

Arr må en ganske nærme for å se.

veldig ot men hvorfor prøver man ikke å avle frem noen av disse rasene med stå ører?? når det er såpass mange entusiaster?

Fordi det er umulig, uten å blande inn andre raser? Hvis ståører var en genetisk mulighet på dobermann eller grand danois eller what ever, ville en måttet se det nå og da, selv om det var recessivt. Dermed må en gjøre som det en gang i tiden ble gjort med boxer for å få medfødt stumphale (siden en savnet den kuperte halen) - parre inn en rase som er bærer av gen for ståører. Og da begynner vi å snakke om en så omstendelig prosess at det blir vanskelig, henimot urealistisk, å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig ot men hvorfor prøver man ikke å avle frem noen av disse rasene med stå ører?? når det er såpass mange entusiaster?

Jeg kan kun svare for dobermann, og etter å ha lest historie om dobermann, er dette blitt prøvd. Men dette klarte de ikke å få avlet inn, så derfor begynte de å kupere ørene istedet. Det er ihvertfall det jeg har lest, men om det stemmer vet jeg ikke. Men det høres sannsynlig ut siden rasen er såpass ny, og jeg vil anta at å få hengeører til å bli ståører vil ta ganske lang tid, og 100 år er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det mange naturlige ører som også er dårlige - står feil, er for store eller for små, står ut, også videre. Naturen er heller ingen perfeksjonist.

Arr må en ganske nærme for å se.

ja det kan oppstå rare ører på alle hunder, men jeg vil påstå at ingen naturlige ører vil se så kunstige ut som kuperte. Det er bedre at naturen skaper rare ører iblandt, enn at vi mennesker gjør det. Naturlige rare ører får sin sjarm syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...