Gå til innhold
Hundesonen.no

Musikk i bilen


MonicaT

Recommended Posts

Jeg kjører en del bil og hører både på cd og radio

På favoritt sangene hender det rett som det er at volumet skrues opp litt.

Tenker du på og tar hensyn til hunden og musikk volum når du kjører ?

Hører hunden musikk lyden på samme måte som oss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg er jo ikke gammel nok til å kjøre bil selv, men det er uansett alltid jeg som styrer med musikken.

Når vi kjører uten hund så står volumet på rundt 35-40, og da er bassen koblet inn.

Kjører vi med hund så står volumet sjeldent på over 20, og bassen er av.

Så ja, vil si vi tar hensyn til bikkjene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å virkelig ha volum på musikken og bassen på for fullt, men hvis hunden er med, tar jeg absolutt hensyn. Den jeg har nå er mer ømfintlig for lyder, så da har jeg ikke så veldig høyt. Jeg ser på hunden om volumet er ok. Den forrige hunden brydde seg ikke om høy lyd og lå og sov, selv med mye musikk. Men hun reagerte på hjemmekinoanlegget de første gangene, og ble litt redd, men så ble hun vandt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Spiller aldri så høy musikk i bilen at jeg trenger å tenke over om bikja er med eller ikke.

Samme her :) Kjører ikke bil enda selv da, men moren min er ikke akkurat den typen som har på musikk på full guffe, og ikke faren min heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er en person som liker lyd. Både i stuen og i bil. På stuen så forflytter ikke dyrene seg fra høytalerene en gang. (men altså jeg spiller ikke ekstrem volum, ikke kunne snakke sammen lyd).

For øyeblikket prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal koble ut høytalerene bak i bilen. Finner ikke knappen på bilanlegget.

Så nei, jeg kan egentlig ikke si at jeg tar hensyn, jeg spiller så høyt jeg vil og inne kan dyrene forflytte seg og dem velger å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ahr en sånn finfin "fader" knapp på stereoanlegget i bilen, sann at når bikkja er med kan jeg spille kun på høytalerene fremme rundt hodet mitt, og ikkenoe bak hos vovan, Når jeg gjør dette så dør også bassen, så jada, jeg tar nok hensyn. Ikke at jeg tror det har så mye å si egentlig da, for bikkja stresser livskiten av seg uanset i bil hu.. Er faktisk nesten roligere når jeg har på litt lyd, for da hører hun ikke "suset" utenifra så godt..:)

Når jeg kjører alene så dunker det godt til tider, for jeg er en liten "skapråner":lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, subwoofer "off" når hundene er med. Ellers er det full guffe :) men ja, tar hensyn til hundene og spiller ikke høyt med dem i bilen, basseren er som sagt også slått av, men så står den også bak der sammen med hundene og syns det er vel drøyt og utsette dem for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller musikk både hjemme og i bilen med hund. Bridie bryr seg ikke nevneverdig. Sku jeg se at hun bryr seg når hun ligger bak i bilen (nærmest høyttalere og basskasse) får hun ligge på gulvet fremi bilen.

Men Bridie må nok tåle litt bråk ja. Noe hun gjør uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er så lang frem i framtiden at det gidder jeg ikke tenke på enda (men komme nok til å ta hensyn, jeg pleier liksom det). Men her hjemme hører jeg på hva jeg vil. Er ikke noen stor rfan av vondt-i-hodet-styrke, så tviler sterkt på at hundene bryr seg noe særlig om det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar noe hensyn. Har en dyr 10" i baggasjen og to 6x9" i hatthylla. Når jeg kjører alene har jeg det så høyt at jeg får litt vondt i øra innimellom, men med hunden med har jeg det på normalt nivå, med bassern på.

Har forresten to veldig bråkete biler (en uten eksos og en med 2,5" strakt rør), så de er vandt med bruldring og bråking.

Tar ikke hensyn til dem hvis jeg spiller musikk eller ser på film hjemme. Da står subben på fullt. Blir det for ille, er det ingen som tvinger dem til å være i stua.

Tror denne "taktikken" er fin, for ingen av dyra reagerer på torden/lyn, veiarbeid eller fyrverkeri, selv om vi er på tur når det står på. De sover vanligvis som steiner, uansett hvor bråkete det er rundt dem :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt hensyn. Kommer an på om jeg hører rock eller lettere ambient.. Dessuten tror jeg min fantastiske karaokesynging i bilen er verre enn volumet :ahappy: Det får hun jaggu leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar litt hensyn ja.. Bass er av, og det er kun de to fremste høytalerene som er på, de bakerste (som går "rett inn" i dobbeltburet) er kun på når ingen hunder er med meg. Nå kjører vi en god del langturer i løpet av året, og det sier seg selv at man blir litt sliten og lei etter 7-10t i bil.. Så musikken blir nok høyere og høyere etter hvert som jeg blir vandt til lydnivået og trenger det litt høyere for å "holde meg oppe"...

Hjemme har vi ofte "vaskemusikk" på høyt, men da kan hundene gå å legge seg et annet sted om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke så mye hensyn. Hunden er vant til høyt volum og har ingen problemer med det. Men dersom jeg ser at hun reagerer eller har med andre hunder som ikke er like trygge så skrur jeg selvsagt ned lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hensyn i bilen, for der kan ikke hundene gå unna.

Så selv om jeg etter sigende skal ha veldig bra høytalere i bakluka (Stasjonsvogn), så kjører jeg lyden over fabrikkmoterte høytalere i dashbordet. Og det gir ikke spesielt bra lyd.

Inne kan jeg godt guffe på av og til. Hundene legger seg lenger bak i stua hvis de synes det blir høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke spesielt hensyn til hunden, fordi jeg for det første ikke hører alt for høyt på musikk uansett, og i alle fall ikke så høyt at det er ubehagelig (for verken meg eller noen av de andre som er i bilen). Dessuten liker jeg - som når jeg går eller sykler - å ikke ha musikken for høyt, slik at jeg er i stand til å høre noenlunde hva som foregår rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder på hundene. :-P Tar kjempehensyn til de og spiller ikke høy musikk hverken i bil eller hjemme, men det er fordi det egentlig er jeg som ikke utstår det... :-P (men mye lettere å si at folk skal ta hensyn til hundene, og når jeg først har de, må jeg da kunne bruke de til noe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund elsker å høre på musikk i bilen. han sitter å piper hvis vi ikke hører på musikk, så fort det er på, slutter han. Og han legger seg rolig ned og lukker øynene! Men nå har vi aldri musikken så veldig høyt på. men det er nok over gjenomsnittet til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart jeg tar hensyn til hunden - både hjemme og i bilen.

I biler som har høytalere forran og bak, regurerer jeg lyden så den bare spiller forran - og i min nåværende er det bare høytalere forran.

Jeg har ofte på musikke eller radio hjemme, og jeg setter alltid på radioen, på lavt volum, før jeg går. Jeg innbiller meg at det blir litt mindre ensomt når det ikke er helt stille hjemme (også fordi det uansett er sjelden der er det), og så slipper hun høre på smålydene fra naboene som ellers kunne satt i gang litt vaktmurring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...