Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp vi har meldt oss på utstilling!


Midas

Recommended Posts

Da har vi meldt oss på NKK Bjerke :icon_confused: Kjenner panikken stiger her. Det er vel bare å begynne å trene på ståååååå og ikke hoppe opp å smake på mammas rumpe når vi løper rundt. Hjelp!

Jeg aner ikke engang hva som er hva når det gjelder premiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også meldt casper på første utstilling, nkk hamar, og jeg kjenner også at PANIKKEN BRER SEG! Dette kan jeg virkelig ikke, hvor man løper, når hvordan få til stå jeg kan ingenting hjelp!

Nekter jo å vise vinkler når jeg prøver å stille ham opp, men ti minutter senere står han der perfekt som en gud... helt av seg selv. Huff... ja ja, grugleder meg da. Men må øves her og gitt, på å ikke hoppe når vi løper, ikke henge seg opp i andre hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Dina tror sikkert vi skal leke når vi begynner å løpe rundt der... jaja, øvelse gjør mester. Jeg får bare trene så går det forhåpentligvis ikke helt ille :icon_confused: Lykke til, du får bare begynne å superrose han når han plutselig står som en gud, så kanskje han etterhvert skjønner at det er bra å stå sånn. Det blir nok gøy uansett da. Kan noe fortelle meg om de ulike plasseringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stjele tråden litt! Jeg har også meldt meg på Bjerke, og jeg kommer til å skrive SONEN på armen, så dere har å komme bort til meg :)

Men til det jeg lurte på, hvordan løpe og stille opp en hund med fransk front, så det ikke skal se så ille ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville løpt saktere når du løper "mot" dommeren. Altså når hundens front løper mot dommer, roer du ned litt, slik at ikke beina "vingler" så mye (noe de gjerne gjør når hunden kommer opp i litt tempo) ellers ville jeg prøvd å stille veldig "rett frem" (med det mener jeg at hunden din skal peke veldig med nesa mot motstanderes bakdel, hehe..) når du stiller opp, altså ikke med litt front mot dommeren, som mange gjerne stiller hunden for nettopp å vise frem en god front.. Finnes sikkert mange metoder, men dette er en jeg selv syns funker fint, og har klart å skjule en ikke fult så bra front på denne måten før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Dina tror sikkert vi skal leke når vi begynner å løpe rundt der... jaja, øvelse gjør mester. Jeg får bare trene så går det forhåpentligvis ikke helt ille :blink: Lykke til, du får bare begynne å superrose han når han plutselig står som en gud, så kanskje han etterhvert skjønner at det er bra å stå sånn. Det blir nok gøy uansett da. Kan noe fortelle meg om de ulike plasseringene?

Under Artikler på min hjemmeside finner du noen artikler som forklarer mer om utstillingssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig bra, driver og leser dem jeg og!

Angrer nå bittert på at jeg meldte meg på.... treneren sa "han der får du problemer med"... (under miljø/utstillingstrening)... sukk. Han vil bare leke han. Leke leke leke, og pølsene var ikke så veldig fristende. Og han gjør det meste for en tørrfôrkule liksom. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Artikler på min hjemmeside finner du noen artikler som forklarer mer om utstillingssystemet.

Må tusle inn å lese jeg også, har meldt meg på valpeshow med lille knotten her og har null snøring på utstilling. Har til nå lært sånn ca hvordan min hund skal stilles opp og hvordan jeg bør gå for at han skal gå best mulig, men å få en 5 mnd gammel valp til å være enig i det er lettere sagt enn gjort :innocent: Stå stille er oppskrytt, trave pent er oppskrytt osv. Han tripper når han skal stå, setter seg gjerne også og han hopper og spretter i vei når han traver. Sånn er det vel med med valpiser, godt oppdretter er snill og skal ha en kveld med klipp og utstillingstrening med oss :icon_redface: De forventer vel valpefakter på valpeshow går jeg ut fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte også mye av dem! :icon_redface:

Så bra!

Må tusle inn å lese jeg også, har meldt meg på valpeshow med lille knotten her og har null snøring på utstilling. Har til nå lært sånn ca hvordan min hund skal stilles opp og hvordan jeg bør gå for at han skal gå best mulig, men å få en 5 mnd gammel valp til å være enig i det er lettere sagt enn gjort :whistle: Stå stille er oppskrytt, trave pent er oppskrytt osv. Han tripper når han skal stå, setter seg gjerne også og han hopper og spretter i vei når han traver. Sånn er det vel med med valpiser, godt oppdretter er snill og skal ha en kveld med klipp og utstillingstrening med oss :innocent: De forventer vel valpefakter på valpeshow går jeg ut fra...

De aller fleste dommere er veldig tolerante med valper, og forventer ikke proffer verken i den ene eller den andre enden av lenka. Men en valp som er vilter og Tarzan hjemme kan likevel bli rolig på utstillingsdagen, fordi det er så mange inntrykk og opplevelser at den må roe ned tempoet for å henge med mentalt.

En erfaren dommer ser kjapt det den trenger å se, så om hunden kan stå stille i tre sekunder av gangen får likevel dommer sett en del. Og selv om valpen hopper og spretter, får dommer sett bevegelsesgrunnlaget om den kan trave en meter i ny og ne :-) Det er selvfølgelig ideelt om valpen kan oppføre seg nogenlunde, men det er bare å ta det med ro og la valpen være den den er - og sørge for at den får en god førstegangsopplevelse. Valpeshow er ringtrening, håndteringstrening - men det er også sosial trening.

Tren rolig og belønn ofte, senk skuldrene og tenk at om bare et par måneder er valpen på vei til å bli voksen - nyt valpetiden mens den er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å trene bittelitt ofte. Mange valper blir fort leie om man terper og terper på at de skal stå i ro, at de skal trave istedet for å galopere osv.

Det kan også være smart å belønne de når de stiller seg pent opp helt av seg selv. Det skal ikke så mye til før de forstår at: oi, jeg står pent og får noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med nærmiljøet ditt om de arrangerer ringtreninger?

Jeg har lært utrolig mye av å gå på ringtreninger sammen med min hund.

Et + hvis du stiller hund med fransk front, er hvis du gradvis kan lære hunden at DU skal kunne flytte på ben mens den stiller seg opp (forutsett at du har tid til å lære hunden dette før utstilling da..), slik at du på best mulig måte kan skjule feilen...

Jeg har lært både Tjalfe og Betty at jeg skal kunne flytte på ben :icon_redface:

På Hamar var det helt fantastisk, fordi vi fikk veldig god tid til å forberede oss på bordet, og når dommeren var klar så sto hunden rimelig bra! Dermed fikk dommeren se hunden på en utmerket måte.... jeg tror faktisk vi var blandt de få som fikk hele bedømmelsen unntatt bevegelser på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...