Gå til innhold
Hundesonen.no

Trynedømming på utstilling


Huldra

Recommended Posts

Guest Jonna

Man kan jo trekke det samme fram i bruks da; Jeg trener sammen med to av dommerene som har gitt meg og Blaze Cert i bruks.. Jeg tviler sterkt på at det er trynedømming, da hadde jeg blitt ordentlig sur :)

Men siden jeg trener med dem to dommerene så vet jeg faktisk hvordan dem vil at ett program skal se ut, når jeg trener med dem så får jeg råd og tips om hvordan dem dømmer og hva dem ser etter. Selvsagt vil jeg ha ett "bedre" program i deres øyne, da jeg trener etter det dem sier er bra. (men det er også dem samme som trekker meg på ting dem vet jeg sliter med..)

Er dette da trynedømming pga jeg kjenner dommeren veldig godt, jeg har sitti i samme komite som dem, jeg trener på fast basis med dem, jeg har gått kurs med dem, reist på ferie med dem og konkurranse med dem (for dem starter jo også selv),

Sammenlign med en norsk dommer som har drivi oppdrett av en rase h*n har vært oppdretter av i mange år, miljøet er liksom begrenset når det gjelder aktive. Dem vil jo ha samme forhold som jeg har til dem dommerene jeg kjenner, som er eksteriør dommer som er i ett rase miljø, eller? :icon_cry:

Eller for å dra den ut litt til: Jeg skal gå lydighet for Arild Berntsen på søndag, om jeg får bra karakterer er det da pga jeg kjenner ham og er i samme klubb som meg eller pga jeg har en bra lydighet eller pga han dømte "dårlig" og så bort i det øyeblikket hunden min gjor en feil og dermed gav meg bedre karakter enn fortjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Man kan jo trekke det samme fram i bruks da; Jeg trener sammen med to av dommerene som har gitt meg og Blaze Cert i bruks.. Jeg tviler sterkt på at det er trynedømming, da hadde jeg blitt ordentlig sur :whistle:

Men siden jeg trener med dem to dommerene så vet jeg faktisk hvordan dem vil at ett program skal se ut, når jeg trener med dem så får jeg råd og tips om hvordan dem dømmer og hva dem ser etter. Selvsagt vil jeg ha ett "bedre" program i deres øyne, da jeg trener etter det dem sier er bra. (men det er også dem samme som trekker meg på ting dem vet jeg sliter med..)

Er dette da trynedømming pga jeg kjenner dommeren veldig godt, jeg har sitti i samme komite som dem, jeg trener på fast basis med dem, jeg har gått kurs med dem, reist på ferie med dem og konkurranse med dem (for dem starter jo også selv),

Sammenlign med en norsk dommer som har drivi oppdrett av en rase h*n har vært oppdretter av i mange år, miljøet er liksom begrenset når det gjelder aktive. Dem vil jo ha samme forhold som jeg har til dem dommerene jeg kjenner, som er eksteriør dommer som er i ett rase miljø, eller? :innocent:

Eller for å dra den ut litt til: Jeg skal gå lydighet for Arild Berntsen på søndag, om jeg får bra karakterer er det da pga jeg kjenner ham og er i samme klubb som meg eller pga jeg har en bra lydighet eller pga han dømte "dårlig" og så bort i det øyeblikket hunden min gjor en feil og dermed gav meg bedre karakter enn fortjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - rota meg bort i "knappene". :innocent:

Det er jo ikke mulig å vite hva som foregår i dommerens hode. Jeg har selv en tispe med en svært synlig utstillingsfeil og likevel ble hun fort og greit champion. Jeg er totalt ukjent i miljøet så det har ikke noe med trynedømming å gjøre . Mange sure "proffer" for at hun slo dem på de utstillingene hvor hun stilte men når jeg spurte hvorfor hun vant likevel så var det noen som var ærlige og sa at hun har en utrolig bra kropp. Som dommeren sansynligveis satte over den utstillingsfeilen.

Jeg stiller ikke mer for jeg orker ikke sure blikk eller kommentarer fra mine medstillere. Får heller vise dem i andre grener også at dyret mitt er litt av et kupp. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at unge ikke alltid blir tatt like seriøst. "De er bare noen små unger, de gjør det sikkert bare for gøy."

Men kanskje jeg også bare surmuler litt over dårlig resultater til tider :innocent: ? Men jeg har ellers aldri sett etter på dette. Jeg har gjort mitt i ringen min, fulgt med på hva dommeren liker, men ikke hvilke personer som eier disse hundene h*n liker. Kanskje jeg burde se etter en gang jeg har tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klabert det forekommer. Både i pluss og i minus. Dommere dømmer ned en hund hvis handler de ikke liker og opp en hund hvis hansdler de liker. Man ser enkelte handlere stille hund etter hund og havner på toppen selv om det er andre hunder som er hakket bedre enn den de stiller, snakker ikke da om en hund som vinner på hver eneste utstilling. Som det er nevnt er det ofte det skjer fra utenlandske dommere som kjenner handleren på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til trynedømming og later ikke som det ikke eksisterer...Likevel tror jeg at man må ha lov til å kjenne til noen som stiller for en,og synes hunden deres er flott uten og bli beskyldt for å drive trynedømming.

Man kan ikke sette en mal så sånne saker.Det finnes og man vet det,ferdig med det.

Hvis trynedømming var veldig utbredt skulle jeg aldri vunnet med mine da...For jeg kjenner ingen dommere,og ser ikke sånn kjempe erfaren eller tiltalende ut i ringen.Så de ser nok på hunden ja...

At jeg vet om et par som vinner for dommere de spiser middag på er en ting,men begge parter har hunder som er ansett å være flotte av andre dommere som de ikke spiser med også...Så da er det jo rettferdig vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det jeg har tolket som trynedømming på utstilling. Ja, definitivt. Men jeg har aldri åpnet kjeften min om det. Mest fordi jeg rett og slett ikke klarer å ta utstilling så alvorlig at jeg ser på det som noen biggie. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tror du har vært med litt for kort tid da altså ;-)

Det er utbredt også i våre kretser.

Har fra "innsiden" info om hvilken hund som skulle vinne franske spesialen et år bl.a.

Og en hund som fikk utallige BIS et år var visstnok også avtalt spill.

Vi har sett dette når utenlandske dommere har vært i Norge også, husker spesielt godt et tilfelle med en fransk dommer i Halden den en tispe vant rasen som krøp rundt som en BC (som gjeter) i ringen...

Det er en uting som ikke burde forekomme !

Jeg tror det er mer misunnelse ute og går, enn trynedømming. De aller fleste syns deres hund er verdens vakreste/flinkeste (kennelblindhet er en utberedt sykdom - også i andre grener enn utstilling), og det er mye greiere å skylde på at dommeren dømmer trynet til handleren enn selve bikkja når man taper for n'te gang for den hunden :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har vært med litt for kort tid da altså ;-)

Det er utbredt også i våre kretser.

Har fra "innsiden" info om hvilken hund som skulle vinne franske spesialen et år bl.a.

Og en hund som fikk utallige BIS et år var visstnok også avtalt spill.

Vi har sett dette når utenlandske dommere har vært i Norge også, husker spesielt godt et tilfelle med en fransk dommer i Halden den en tispe vant rasen som krøp rundt som en BC (som gjeter) i ringen...

Det er en uting som ikke burde forekomme !

Jasså? Hva må man gjøre for å få ønsket premiering på hunden sin da? Jeg for min del er ikke storforlangende.. Jeg ønsker meg bare cert nok til et championat jeg - det må da være simpelt å få til mot "utallige" BIS?

Eller må man muligens ha en pen hund i tillegg, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si mine hunder er bedre enn annens. Det kommer an på hva slags tye hund dommeren faktisk liker. Det er så forskjellige typer hunder innen en rase:s

Men jo det er trynedømming på utstilling. Jeg vet om enkelte som kjenner visse dommere. De stiller kun for de dommerne fordi de vet de vil gjøre det bra. De stiller aldri ut for andre dommere, hverken kjente eller ukjente, rett å slett fordi hunden ikke henger å greip.

Jeg har sett en utrolig stygg hund (for stor, for høy bak, kubeint, halter +++) som har blitt satt til rasevinner. Dette er en hund som alltid får gult eller grønt på utstilling. Men når man bytter handler som da kjenner dommeren er det jo ikke noen sak.

Jeg vet også om handlere som har betalt dommeren dyre dommer for at hunden skal gjøre det bra. Hvordan jeg vet? Overhørte en samtale mellom dommer og vedkommende.

Jeg vet også om de som bed dommeren hjem til seg før en ustilling for å vise sine hunder.

Det er skittent spill. Og derfor morer jeg meg også når det er dommere som ser på hundens kvalitet og ikke hvem som dømmer. Ikke naturligvis min hun vel å merke. Men hunder som er flotte å se på og som er riktige showhunder og innenfor standarden.

Jeg synes det er helt greit å tape for gode hunder, men synes det ikke er greit å tape for hunder når man vet at handleren kjenner dommeren osv. Spesielt ikke nå hunden ser ut som et takras...

Men så stiller jeg skjelden for trynedommere. Etter 8 år i ringen har jeg lært hvem jeg skal stille for å ikke:P Og noen dommere liker mine typer hunder andre gjør det ikke. Smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skjønte kanskje ikke helt hva det er du spør om her...

Føler at avtalt spill og om du får cert på din hund er to forskjellige ting ??

Når det kommer til om en hund er pen eller ikke, så er det oftest gode hunder alle sammen som havner i BIS-ringen, så det er ikke akkurat CACIB-kvalitet opp mot 3. pr. man har å sammenligne der på spesialene rundt om i Europa.

E.

Jasså? Hva må man gjøre for å få ønsket premiering på hunden sin da?

Jeg for min del er ikke storforlangende..

Jeg ønsker meg bare cert nok til et championat jeg -

det må da være simpelt å få til mot "utallige" BIS?

Eller må man muligens ha en pen hund i tillegg, kanskje?

Tror du har vært med litt for kort tid da altså ;-)

Det er utbredt også i våre kretser.

Har fra "innsiden" info om hvilken hund som skulle vinne franske spesialen et år bl.a.

Og en hund som fikk utallige BIS et år var visstnok også avtalt spill.

Vi har sett dette når utenlandske dommere har vært i Norge også, husker spesielt godt et tilfelle med en fransk dommer i Halden den en tispe vant rasen som krøp rundt som en BC (som gjeter) i ringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte kanskje ikke helt hva det er du spør om her...

Føler at avtalt spill og om du får cert på din hund er to forskjellige ting ??

Når det kommer til om en hund er pen eller ikke, så er det oftest gode hunder alle sammen som havner i BIS-ringen, så det er ikke akkurat CACIB-kvalitet opp mot 3. pr. man har å sammenligne der på spesialene rundt om i Europa.

E.

Jeg lurte vel egentlig bare på hvor mye det ville koste meg å få championatet på min for øyeblikket ikke så veldig vakre terv.. Hvis det er sånn at man kan få det for betaling, liksom.. Hun er ikke akkurat noen tredjepremiehund hun heller, men smellvakker er hun ikke - og i konkurranse med andre tisper vil hun neppe være et førstevalg for noen dommer.. Ikke pr i dag ihvertfall..

For det må jo være mye enklere enn å leite opp alle små utstillinger som er, og satse på at dommeren gir henne cert selv om hun ikke nødvendigvis er av den kvaliteten.. Kan hende det til og med lønner seg i lengden.. Om det er sånn at man kan avtale spill og få de premieringene man ønsker, selvsagt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt alvorlig, så tror jeg ikke det er særlig vanlig med betalte tjenester. Kan jo selvsagt ikke si at det ikke forekommer, men det blir liksom mer håndfast.

Det som jeg synes er nesten enda værre er at bekjentskap styrer skjønn i den grad det ser ut til at det ofte gjør. Og det er jo ikke bare å gjøre seg kjent med dommerne (ikke at jeg synes det er rett vei å gå heller), men når en utenlands dommer har "knyttet seg til" en kennel, er det ikke bare for "hvem som helst" annen å komme innenfor om de måtte ønske det. Så det er i det hele tatt en uting at folk er påvirkelige på denne måten.

Jeg tror alle er enig om at enkelte hunder er i særklasse gode, men det er også championer med feil som aldri skulle vært championer osv.

Vi så det senest i vinter alle sammen.

E.

Jeg lurte vel egentlig bare på hvor mye det ville koste meg å få championatet på min for øyeblikket ikke så veldig vakre terv.. Hvis det er sånn at man kan få det for betaling, liksom.. Hun er ikke akkurat noen tredjepremiehund hun heller, men smellvakker er hun ikke - og i konkurranse med andre tisper vil hun neppe være et førstevalg for noen dommer.. Ikke pr i dag ihvertfall..

For det må jo være mye enklere enn å leite opp alle små utstillinger som er, og satse på at dommeren gir henne cert selv om hun ikke nødvendigvis er av den kvaliteten.. Kan hende det til og med lønner seg i lengden.. Om det er sånn at man kan avtale spill og få de premieringene man ønsker, selvsagt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er veldig synd at slikt forekommer hoss oss i vår rase gjelder dette spesiellt en opdretter som alltid vinner i sverige og norge men med en gang hun stiller andre steder vips for hun ikke plasering en gang. hmmm rart det der jeg har ennå til gode å se henne komme til norge og ikke vinne uansett hvem hun stiller mot. veldig synd men sånn er det desverre:) Ellers er det faktisk mindre trynedømming i vår rase nå en det det har vert før og det er fint å se at også mindre folk greier å slå de store oppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg vitne til ekstrem tryne dømming på Nesbyen. Dommeren så i katalogen, noe som i følge NKK reglene er ulovlig. Ene gangen i ringen spurte også dommeren en av handlerene til en oppdretter hvilket katalog nummer hun hadde, fordi dem byttet handlere. Så hadde hun en lapp nedskrevet med de hun skulle sende til tops.

Dette var Tibetansk spaniel. De som deltok skal vistnok klage, men hvor langt de har kommet med å gjennomføre dette er jeg usikker på. Og det hadde ingenting med at de sa dette pga de var missunelig eller fikk dårlig resultat, ene hannen demmes ble nemlig BIM. Men det var helt tydelig at det denne dommeren gjorde var feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i ettertid skjønt at jeg har visstnok vært altfor naiv jeg, har et par særdeles utstillingsintresserte kollegaer på jobb som er opptatt av dette med trynedømming. Å komme med en uerfaren, møkkete og alt for stor hund på utstilling og allikevel få cert og cacib er nemlig litt sånn mistenkelig... Å smelle til med cert og bir to ganger etterhverandre med en hund som har vokst seg enda større og en handler som pokker ikke får bikkja til å trave skikkelig en gang er også litt sånn merkelig. Spesiellt når hunden blir dømt nedenom og hjem av dommere fra enkelte andre land... ( 2 blåsløyfer fra engelskmenn, uffda)

Jeg kan ikke skryte på meg å kjenne noen dommere (bortsett fra en pensjonert elghunddommer),og tviler sterkt på at kennelen han er fra har knyttet såpass gode kontakter med utstillingsdommere fra de positive dommerenes respektive hjemland. Jeg har rett og slett trodd at de dommerene som har sagt de har likt typen, virkelig har likt typen. Til tross for at han er litt stor, har en smule kort pels, litt sånn røde øyne, store ører, har vært søkkvåt i ringen og med en uerfaren og klønete handler. Men sånt er visst også tegn på trynedømming, i hvertfall i andre raser har det blitt meg fortalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, ja det er nok ganske sikkert trynedømming i ditt tilfelle ;-)

Som førstegangs utstiller med hund fra meg som hverken har slike kontakter eller ønsker det.

Jeg tror jeg var like "sjokkert" som de fleste andre ;-)

Men jeg har faktisk stått med dårlig smak i munnen på et bruks-stevne en gang, der dommeren var fra samme klubb som jeg var med i den gangen. Merkelig følelse, hunden slapp apporten bak bena min, jeg "knakk samen" og innså at det betyde 0, og dommeren ga poeng og jeg slo ut noen andre med de ekstra poengene.

Ikke noen bra følelse, eller noe å "feire" i det hele tatt !

Emte

Jeg har i ettertid skjønt at jeg har visstnok vært altfor naiv jeg, har et par særdeles utstillingsintresserte kollegaer på jobb som er opptatt av dette med trynedømming. Å komme med en uerfaren, møkkete og alt for stor hund på utstilling og allikevel få cert og cacib er nemlig litt sånn mistenkelig... Å smelle til med cert og bir to ganger etterhverandre med en hund som har vokst seg enda større og en handler som pokker ikke får bikkja til å trave skikkelig en gang er også litt sånn merkelig. Spesiellt når hunden blir dømt nedenom og hjem av dommere fra enkelte andre land... ( 2 blåsløyfer fra engelskmenn, uffda)

Jeg kan ikke skryte på meg å kjenne noen dommere (bortsett fra en pensjonert elghunddommer),og tviler sterkt på at kennelen han er fra har knyttet såpass gode kontakter med utstillingsdommere fra de positive dommerenes respektive hjemland. Jeg har rett og slett trodd at de dommerene som har sagt de har likt typen, virkelig har likt typen. Til tross for at han er litt stor, har en smule kort pels, litt sånn røde øyne, store ører, har vært søkkvåt i ringen og med en uerfaren og klønete handler. Men sånt er visst også tegn på trynedømming, i hvertfall i andre raser har det blitt meg fortalt...

Det vi var vitne til i vinter var en utstiller som selv er dommer, som kom til Norge på 3 utstillinger i vinter og stilte kun på disse 3 utstillingene for dommerkollegaer fra samme land. Hvorfor kjører man i det hele tatt masser av mil for å stille for dommeren man ser "annenhver dag" hjemme ? Det naturlige er at man reiser langt for å stille for kontinentale dommere.

Men nå var det ikke noe som var naturlig over dette, og min respekt for den aktuelle dommer/oppdretter er lik 0 etter dette.

Så til det som skjedde:

-En hund var så redd for å bli tatt på at den måtte holdes i knipetak for at dommeren skulle få kjenne på testiklene, dette skjedde på begge utstillingene der det var mannlige dommere. Det var heller ingen fryd for øyet eksteriørt med sin lange rygg, bredt ansatte store ører og krøllete pels.

-En hund hadde på 2 av 3 utstillinger så stiv bakpart og korte steg at da kommentaren kom om at denne hunden slo en annen pga bevegelsene, var av en slik art at man nesten måtte begynne å grine. Heller ingen "stor" hund i utstillingsøyemed.

-Den 3. hunden var av helt o.k. kvalitet, ikke spesiell, men ikke noe galt å plassere den heller.

På den siste utstillingen oppførte den 1. seg bra,

den 2. var ikke lenger stiv,

den 3. ble ikke stilt.

Men det ble 2 championer, og det var ingen som klappet engang da rosettene for championatet ble delt ut.

Det er faktisk ganske uvanlig, har ikke sett det har skjedd før.

Men alle visste hva som gikk for seg, og det er bare flaut å være vitne til.

Jeg tror alle er enig om at enkelte hunder er i særklasse gode, men det er også championer med feil som aldri skulle vært championer osv.

Vi så det senest i vinter alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe innlegget om utstillingene*

Er dette noe som du vet er fakta, eller har du trukket konklusjoner basert på egen synsing og hva du tror du måtte syns å vite? Har du snakket med vedkommende? Eller kan det faktisk være at de andre hundene på disse utstillingene rett og slett ikke var bedre enn dem som kom "på besøk"? Og hvordan VET du at disse såkalte "dommerkollegaene" kjente hverandre? Er det ikke såpass mange dommere rundt omkring, at ikke ALLE kjenner hverandre?

EDIT: Og det med klappingen på utstillingen er faktisk, meg og vite, et kjent fenomen enkelte steder i landet...

Jeg har sett det skje opp til flere ganger... Er det ikke den "rette" personen som vinner, gidder ikke folk å klappe... For å si det sånn, jeg er glad jeg bor der jeg bor, selv om vi kanskje ikke har så mange utstillinger. Men stemningen her er iallefall svært god, uansett hvem som måtte være så dum å vinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som du vet er fakta, eller har du trukket konklusjoner basert på egen synsing og hva du tror du måtte syns å vite? Har du snakket med vedkommende? Eller kan det faktisk være at de andre hundene på disse utstillingene rett og slett ikke var bedre enn dem som kom "på besøk"? Og hvordan VET du at disse såkalte "dommerkollegaene" kjente hverandre? Er det ikke såpass mange dommere rundt omkring, at ikke ALLE kjenner hverandre?

EDIT: Og det med klappingen på utstillingen er faktisk, meg og vite, et kjent fenomen enkelte steder i landet...

Jeg har sett det skje opp til flere ganger... Er det ikke den "rette" personen som vinner, gidder ikke folk å klappe... For å si det sånn, jeg er glad jeg bor der jeg bor, selv om vi kanskje ikke har så mange utstillinger. Men stemningen her er iallefall svært god, uansett hvem som måtte være så dum å vinne...

Nei - uff - tenke seg til.... Kommer man virkelig fra andre land og "stjæler" gode premieringer fra norske hunder ???

Klart de de hundene er fulle av feil og skulle egentlig være kassert - ikke rart at dette må foregå "kollegialt" ! Og på toppen av det hele kunne få rasket til seg et championat... Nei... grøss og gru... Her er det helt klart ingen som skal klappe - egentlig skulle det vært "buuu'et"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til det som skjedde:

-En hund var så redd for å bli tatt på at den måtte holdes i knipetak for at dommeren skulle få kjenne på testiklene, dette skjedde på begge utstillingene der det var mannlige dommere. Det var heller ingen fryd for øyet eksteriørt med sin lange rygg, bredt ansatte store ører og krøllete pels.

-En hund hadde på 2 av 3 utstillinger så stiv bakpart og korte steg at da kommentaren kom om at denne hunden slo en annen pga bevegelsene, var av en slik art at man nesten måtte begynne å grine. Heller ingen "stor" hund i utstillingsøyemed.

-Den 3. hunden var av helt o.k. kvalitet, ikke spesiell, men ikke noe galt å plassere den heller.

Tja... akkurat det du beskriver der har jeg da sett skje i ringen hos oss også - helt uten at noen har kjent noe som helst til dommeren på forhånd. Ergo har jeg konkludert med at dommeren er mindre kompetent til å dømme min rase (for ja, det skjer av og til bedømmelser som vi "menige" ikke er enige i, enten fordi vi er LITT subjektive, ikke liker eieren etc etc). Og ja - jeg må innrømme at jeg har himlet med øynene over at hunder som etter min oppfattelse har både dårlig pels, farge, konstruksjon går hen og får cert og bir på små, ubetydelige utstillinger for kontinentale dommere - men kjøpt og betalt er de neppe.

MEN... jeg har også hørt rykter om... f eks var visst verdensvinnertittelen i fjor på min rase avtalt allerede to år tidligere, sies det - og når jeg ser bilder av hunden kan jeg godt forstå at man må kjøpe seg til en slik tittel *host*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke hva slags folk du omgås, men fullt så kjipe er vi nok ikke :-)

Tror de fleste i mitt miljø setter pris på å se gode hunder med gode bevegelser og et trivelig gemytt.

Synes du selv det er o.k. at hundene er livredd for bakparten sin f.eks. ?

Man var på ingen måte alene om å se dette ;-(

Ei heller de nevnte bevegelsene, flotte hanner med gode spenstige bevegelser ble passert.

Den første av disse utstillingene så hadde vi jo ikke helt sett hva som foregikk enda,

men det var mange lange tryner.

Jeg selv var der like mye for å finne en o.k. hannhund til en tispe, som for å stille selv,

så da blir man nok litt mer kritisk, men på den annen side ser man ser da etter noe nytt og spennende,

og håpet på noen nye utenlandske stjerner :-)

Nei - uff - tenke seg til.... Kommer man virkelig fra andre land og "stjæler" gode premieringer fra norske hunder ???

Klart de de hundene er fulle av feil og skulle egentlig være kassert - ikke rart at dette må foregå "kollegialt" ! Og på toppen av det hele kunne få rasket til seg et championat... Nei... grøss og gru... Her er det helt klart ingen som skal klappe - egentlig skulle det vært "buuu'et"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forslag til hva man skal ta seg til for å få frem fakta kanskje ;-) ?

Konklusjonen er trukket ut fra store deler av miljøets observasjon.

Du er vel ikke så til de grader naiv at du tror at den aktuelle personen ville legge alle kort på bordet om jeg tok en telefon ?

Men jeg vet at personen er blitt konfrontert med dette av en valpekjøper her til lands, som selv fortalte dette på utstilling nr. 2 i "alles" påhør etter utstillingen.

Nå er det ikke slik at en dommer "må kvitte seg med certet", så hvis dommeren mener at en hund som oppfører seg slik er den beste, vil ikke det å dele ut et cert være det naturlige uansett. Snakker da kun om 1 av hundenene når det gjelder oppførsel.

Er dette noe som du vet er fakta, eller har du trukket konklusjoner basert på egen synsing og hva du tror du måtte syns å vite? Har du snakket med vedkommende? Eller kan det faktisk være at de andre hundene på disse utstillingene rett og slett ikke var bedre enn dem som kom "på besøk"? Og hvordan VET du at disse såkalte "dommerkollegaene" kjente hverandre? Er det ikke såpass mange dommere rundt omkring, at ikke ALLE kjenner hverandre?

EDIT: Og det med klappingen på utstillingen er faktisk, meg og vite, et kjent fenomen enkelte steder i landet...

Jeg har sett det skje opp til flere ganger... Er det ikke den "rette" personen som vinner, gidder ikke folk å klappe... For å si det sånn, jeg er glad jeg bor der jeg bor, selv om vi kanskje ikke har så mange utstillinger. Men stemningen her er iallefall svært god, uansett hvem som måtte være så dum å vinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at dommere snakker seg i mellom. De diskuterer utstillere og hunder. Har de hatt pene hunder i ringen på andre utstillinger, forteller de gjerne om dette. I tillegg leser de "hundesport" i ulike land, og kjenner igjen utstillere. Enkelte utstillere har jo stilt leenge og vunnet mye, slike utstillere er kjent blant dommere også.

Og dommere møtes jo på dommeroppdrag rundt omkring. Jeg har selv blitt bedt om å overbringe hilsener til en oppdretter fra en dommer.

Og siden internett finnes, kan man jo ikke nekte oppdrettere å ha hjemmesider, og der opplyser de jo gjerne om nye impoerter, gode utstillingsresultater osv og dette leses jo også av dommere. Har selv hørt en dommer fortelle en utstiller at h*n hadde vært inne på siden og sett på den nye hunden. Og har hørt utstillere stille opp og fortelle, "dette er den nye importen min".

Så om det alltid er bevisst trynedømming, så vil en litt usikker dommer kanskje velge en hund fra en kjent oppdretter/utstiller, som er kjent for å ha gode hunder? Det føles kanskje trygt????

Og jeg har selv stått bak hunder som ikke vil/kan gå, som har vært vanskelige på bordet eller ikke har gjort det bra for erfarne rasedommere, og det er ikke moro. Å bli slått av en flott hund gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg :-) Ser ut som du lever litt mere "in real life" ;-)

Ja, det er akkurat slik det fungerer, og det er akkurat slik hver og en burde gå igjennom med seg selv om man egentlig har "ryggrad" til å være dommer. Kan man ikke se bort fra slike bekjentskaps-faktorer, bør man egentlig drive med noe helt annet er min mening. Det gavner ingen at man ser gjennom fingrene med store feil hos enkelte, mens man slår ned på mindre feil på andre.

Og helt enig, det er ingen kunst å bli slått ut av en flott hund, det er helt i orden :-)

Jeg hadde forresten en underlig opplevelse med en annen utstiller på lørdag. Min hann vant hannhund-certet og fikk Cacib, og ble senere BIM. Men da hannhund-klassen var avgjort kom en utenlandsk utstiller av hannhund i samme klasse bort og spurte hvilken hund det var jeg hadde. I min naivitet tenkte jeg at hun kanskje ville vite hvem det var for at hun synes han var fin...

Men neida: jeg fikk et lite foredrag om at dommeren hadde "påstått" at hennes hund hadde bred skalle,

men hva med den der, sa hun og pekt på min hannhund !

Jeg tror både jeg og hun som stilte hunden for meg ble så paff at vi ikke rakk å svare !

Tydeligvis ingen populær avgjørelse i alle fall ;-)

Hadde hun noe å klage på, så burde hun evnt. tatt det opp med dommeren, men det tar seg da heller ikke ut.

Jeg tror at dommeren primært ville ha korte hunder med små ører, og da var hennes hund klart utenfor det kravet.

Man vinner ikke KUN for at man har kjørt mange mil.

Det er klart at dommere snakker seg i mellom. De diskuterer utstillere og hunder. Har de hatt pene hunder i ringen på andre utstillinger, forteller de gjerne om dette. I tillegg leser de "hundesport" i ulike land, og kjenner igjen utstillere. Enkelte utstillere har jo stilt leenge og vunnet mye, slike utstillere er kjent blant dommere også.

Og dommere møtes jo på dommeroppdrag rundt omkring. Jeg har selv blitt bedt om å overbringe hilsener til en oppdretter fra en dommer.

Og siden internett finnes, kan man jo ikke nekte oppdrettere å ha hjemmesider, og der opplyser de jo gjerne om nye impoerter, gode utstillingsresultater osv og dette leses jo også av dommere. Har selv hørt en dommer fortelle en utstiller at h*n hadde vært inne på siden og sett på den nye hunden. Og har hørt utstillere stille opp og fortelle, "dette er den nye importen min".

Så om det alltid er bevisst trynedømming, så vil en litt usikker dommer kanskje velge en hund fra en kjent oppdretter/utstiller, som er kjent for å ha gode hunder? Det føles kanskje trygt????

Og jeg har selv stått bak hunder som ikke vil/kan gå, som har vært vanskelige på bordet eller ikke har gjort det bra for erfarne rasedommere, og det er ikke moro. Å bli slått av en flott hund gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi var vitne til i vinter var en utstiller som selv er dommer, som kom til Norge på 3 utstillinger i vinter og stilte kun på disse 3 utstillingene for dommerkollegaer fra samme land. Hvorfor kjører man i det hele tatt masser av mil for å stille for dommeren man ser "annenhver dag" hjemme ? Det naturlige er at man reiser langt for å stille for kontinentale dommere.

Men nå var det ikke noe som var naturlig over dette, og min respekt for den aktuelle dommer/oppdretter er lik 0 etter dette.

Så til det som skjedde:

-En hund var så redd for å bli tatt på at den måtte holdes i knipetak for at dommeren skulle få kjenne på testiklene, dette skjedde på begge utstillingene der det var mannlige dommere. Det var heller ingen fryd for øyet eksteriørt med sin lange rygg, bredt ansatte store ører og krøllete pels.

-En hund hadde på 2 av 3 utstillinger så stiv bakpart og korte steg at da kommentaren kom om at denne hunden slo en annen pga bevegelsene, var av en slik art at man nesten måtte begynne å grine. Heller ingen "stor" hund i utstillingsøyemed.

-Den 3. hunden var av helt o.k. kvalitet, ikke spesiell, men ikke noe galt å plassere den heller.

På den siste utstillingen oppførte den 1. seg bra,

den 2. var ikke lenger stiv,

den 3. ble ikke stilt.

Men det ble 2 championer, og det var ingen som klappet engang da rosettene for championatet ble delt ut.

Det er faktisk ganske uvanlig, har ikke sett det har skjedd før.

Men alle visste hva som gikk for seg, og det er bare flaut å være vitne til.

Nå var det ikke helt slik det skjedde synes jeg da. Jeg var selv tilstede på den første utstillingen her.

Bare for å klarlegge...

Hund nr 1 vant heller ikke. Han ble nr 2 med cert - slått av en import fra Danmark

Hund nr 2 vant hannhundklassen - men ble slått av tispen (nr 3 ) som hadde annen handler fra Trondheim.

og.... flere klappet - inkludert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...