Gå til innhold
Hundesonen.no

Trynedømming på utstilling


Huldra

Recommended Posts

Har ikke sagt at hund nr. 1 vant, men han tok certet til tross for sin oppførsel der oppdretteren måtte holde hunden med makt i knipetak mellom bena for at dommeren skulle få sjekket testiklene på hunden.

Hund nr. 2 slo ut en lang rekke av hunder med bedre (les normale) bevegelser. Vinneren hadde ekstremt stiv og låst bakpart. Reagert her på at han valgte sin vinner på grunn av bevegelsene, ikke på tross av bevegelsene.

Hund nr. 3 hadde jeg ikke noe å utsette på, neppe den mest spennende der, men so what.

Så grei ut, beveget seg greit og oppførte seg greit, så da er det mer snakk om smak og behag.

Det ble ikke klappet da hundene (2) ble championer.

Tror til og med jeg har det på video, da jeg øvde meg på nytt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Har ikke sagt at hund nr. 1 vant, men han tok certet til tross for sin oppførsel der oppdretteren måtte holde hunden med makt i knipetak mellom bena for at dommeren skulle få sjekket testiklene på hunden.

Hund nr. 2 slo ut en lang rekke av hunder med bedre (les normale) bevegelser. Vinneren hadde ekstremt stiv og låst bakpart. Reagert her på at han valgte sin vinner på grunn av bevegelsene, ikke på tross av bevegelsene.

Hund nr. 3 hadde jeg ikke noe å utsette på, neppe den mest spennende der, men so what.

Så grei ut, beveget seg greit og oppførte seg greit, så da er det mer snakk om smak og behag.

Var du på Leto 10/1 ? Det er da det ikke ble klappet da hundene (2) ble championer.

Tror til og med jeg har det på video, da jeg øvde meg på nytt kamera.

Fysj . Jeg har lest endel besynderlige innlegg på diverse hundefora i min tid, men sjelden sett noe tilsvarende blottlegge så lavmåls sportsånd og/eller manglende forståelse for konseptet "utstilling/konkurranse". Man kan jo undre seg over at "ringside" selv ikke dømmer rasen sin, når man så tydelig både synes å mene at man selv kan bedømme hunders kvaliteter uten engang å ta på dem, og helt klart mener at man er mer kompetent og redelig en majoriteten av dommere som frekventerer våre norske hundeutstillinger.

Når man melder på en hundeutstilling så signerer man faktisk på at man skal akseptere dommerens beslutning (det ligger i utstillingsreglementet til NKK, det), og så fremt en hund ikke har åpenbare diskvalifiserende feil (testikkelmangel, f eks), så sier det seg selv at man søker - og FÅR - den enkelte dommers subjektive vurdering og må akseptere den. Dersom det er vanskelig å leve med, og finne seg i, vel, da bør man som oppdretter og "organisert" hundemenneske finne noe annet å bruke fritida på. Jeg vil ihvertfall tro at mange av rekruttene til rasen(e) dine blir skeptiske til å delta på utstillinger, så traurig miljø som dere helt klart har rundt ringen...

Emma har på utmerket vis forklart dynamikken i utstillingsverden i denne tråden, det er en ypperlig analyse hun har her. Les den, tygg på den og prøv å ta hele rekkevidden av hva hun forklarer.

Det er merkelig nok ikke slik at man nødvendigvis melder på for alle/begge dommere som dømmer på samme sted en helg - det er det bare "amatører" som gjør ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj . Jeg har lest endel besynderlige innlegg på diverse hundefora i min tid, men sjelden sett noe tilsvarende blottlegge så lavmåls sportsånd og/eller manglende forståelse for konseptet "utstilling/konkurranse". Man kan jo undre seg over at "ringside" selv ikke dømmer rasen sin, når man så tydelig både synes å mene at man selv kan bedømme hunders kvaliteter uten engang å ta på dem, og helt klart mener at man er mer kompetent og redelig en majoriteten av dommere som frekventerer våre norske hundeutstillinger.

Når man melder på en hundeutstilling så signerer man faktisk på at man skal akseptere dommerens beslutning (det ligger i utstillingsreglementet til NKK, det), og så fremt en hund ikke har åpenbare diskvalifiserende feil (testikkelmangel, f eks), så sier det seg selv at man søker - og FÅR - den enkelte dommers subjektive vurdering og må akseptere den. Dersom det er vanskelig å leve med, og finne seg i, vel, da bør man som oppdretter og "organisert" hundemenneske finne noe annet å bruke fritida på. Jeg vil ihvertfall tro at mange av rekruttene til rasen(e) dine blir skeptiske til å delta på utstillinger, så traurig miljø som dere helt klart har rundt ringen...

Emma har på utmerket vis forklart dynamikken i utstillingsverden i denne tråden, det er en ypperlig analyse hun har her. Les den, tygg på den og prøv å ta hele rekkevidden av hva hun forklarer.

Det er merkelig nok ikke slik at man nødvendigvis melder på for alle/begge dommere som dømmer på samme sted en helg - det er det bare "amatører" som gjør ukritisk.

HALLELJUA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger man ikke noen lang opplæring for å kunne se at en hund ikke tolererer å bli håndtert.

Men det er lett å se bort fra dette om man "ikke ønsker å se det".

Og bevegelser er det også fullt mulig å vurdere uten å berøre hunden.

Men du synes kanskje det kun er eksteriørdommerne selv som skal få uttale seg i temaet "trynedømming på utstilling" som denne tråden faktisk heter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger man ikke noen lang opplæring for å kunne se at en hund ikke tolererer å bli håndtert.

Nei, men man trenger visst en del erfaring for å ta inn over seg at hva som er akseptabel atferd i ringen er, blant annet, varierende fra land til land. Norske dommere som dømmer utenlands har i min tid opplevd å få hunder i ringen med munnkurv..

Men det er lett å se bort fra dette om man "ikke ønsker å se det".

Det er også veldig lett å bare se "det man ønsker å se", i hundeverden kalles det ofte for "kennelblindhet". :wub:

Å rakke ned på konkurrenters hunder er den vanligste måten å unnskylde egne bikkjers manglende suksess på - det der med bjelken i sitt eget øye, og sånt, vet du...

Og bevegelser er det også fullt mulig å vurdere uten å berøre hunden.

Dersom jeg mente at alle var like kapable til å vurdere bevegelser på en korrekt måte, så hadde jeg jo stilt bikkjene mine for hvem som helst. Hvem er det som sier at din fortolkning av "gode bevegelser" er den korrekte?

Men du synes kanskje det kun er eksteriørdommerne selv som skal få uttale seg i temaet "trydømming på utstilling" som denne tråden faktisk heter ?

Ja, siden jeg er eksteriørdommer, liksom... :)

Nei, du må så gjerne blottlegge din innsikt og ydmykhet i denne tråden, for min del. Jeg konstaterer bare at det fortsatt er begredelig å se aktive hundefolk ha så lite til overs for et system som de selv bidrar med å finansiere, og at det er sjeldent oppsiktsvekkende å se en oppdretter som tilsynelatende har et ønske om å være seriøs, på denne måten rakke ned på konkurrerende hunder på et åpent nettforum.

Å diskutere pros & cons om rasen sin, diverse linjers styrker og svakheter, individers fortreffelighet eller mangler, det skal man gjøre - men ikke i den formen som du har valgt her og da i helt andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noen overraskelse med hunder som utstilleren selv må vise tenner på.

Ofte er det slik det gjøres for de kontinentale dommerne nå de er her, eller de spør pent om man kan se på tennene selv.

Men nå er det nå engang sånn her i landet at hunden bør kunne hånteres for å få premiering.

Og hannhunder med manglende testikler skal ikke premieres, så det bør kunne sjekkes uten problemer.

Og med vår hundelov og hundekultur, så er det bra at det er slik at hunden skal kunne tas på.

Og i mine øyne er det ikke en champion verdig å ikke kunne "stå for dommeren".

Vår rase trenger ofte "støtte" ved disse undersøkelsene, men det er et langt stykke fra å holde hunden i halsbåndet til å tvinge den ved å holde den mellom knærne. Svært uvanlig fremgangsmåte og lite profft både å vise og å belønne slikt.

Når det gjelder bevegelser, så er jeg vant med å vurdere det i andre sammenhenger, og ser da

når en hund viser smerte eller ubehag ved bevegelse.

Jeg diskuterer ikke dette fordi jeg er misfornøyd med egne resultater :-)

Jeg bryr meg primært om at slikt ikke skal premieres.

Selvsagt er det hyggelig å gjøre det bra med egne hunde, men det skal skje på en rettferdig bedømning av hunden og ikke på bakgrunn av hvem som er handler/eier/oppdretter.

Som jeg skrev tidligere, er det ikke noe som hadde gledet meg mer enn å finne en staslig og stødig kar (til en tispe jeg vurderte å pare) på denne utstillingen.

Vi har i flere omganger hatt dette problemet med "trynedømming" på vår rase tidligere,

spesielt for kontinentale dommere som har vært oppover.

Det har vist seg på flere måter som ikke er til å misforstå.

Tror dette har vært diskutert i denne tråden tidligere.

Hadde håpet dette problemet var "utryddet" nå, men blir like trist og lei nå det skjer igjen.

Jeg ser at du hisser deg opp over dette, men jeg ser ikke noen grunn til at man ikke skal kunne diskutere slike ting under denne overskriften.

Hva du og jeg synes er akseptabelt er tydeligvis ikke det samme:

Jeg synes ikke at det er akseptablet å bruke sine forbindelser på denne måten.

Du synes ikke det er akseptabelt å "snakke" om fenomenet.

Når det gjelder systemet man er en del av osv., så er det akkurat mitt poeng !

Vi ønsker ikke at dette skal være korrumpert, men ærlig og redelig.

Hvordan jobbe for det, om det ikke engang skal kunne snakkes om ?

Tie det ihjel ?

Nei, men man trenger visst en del erfaring for å ta inn over seg at hva som er akseptabel atferd i ringen er, blant annet, varierende fra land til land. Norske dommere som dømmer utenlands har i min tid opplevd å få hunder i ringen med munnkurv..

Det er også veldig lett å bare se "det man ønsker å se", i hundeverden kalles det ofte for "kennelblindhet". :wub:

Å rakke ned på konkurrenters hunder er den vanligste måten å unnskylde egne bikkjers manglende suksess på - det der med bjelken i sitt eget øye, og sånt, vet du...

Dersom jeg mente at alle var like kapable til å vurdere bevegelser på en korrekt måte, så hadde jeg jo stilt bikkjene mine for hvem som helst. Hvem er det som sier at din fortolkning av "gode bevegelser" er den korrekte?

Ja, siden jeg er eksteriørdommer, liksom... :)

Nei, du må så gjerne blottlegge din innsikt og ydmykhet i denne tråden, for min del. Jeg konstaterer bare at det fortsatt er begredelig å se aktive hundefolk ha så lite til overs for et system som de selv bidrar med å finansiere, og at det er sjeldent oppsiktsvekkende å se en oppdretter som tilsynelatende har et ønske om å være seriøs, på denne måten rakke ned på konkurrerende hunder på et åpent nettforum.

Å diskutere pros & cons om rasen sin, diverse linjers styrker og svakheter, individers fortreffelighet eller mangler, det skal man gjøre - men ikke i den formen som du har valgt her og da i helt andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noen overraskelse med hunder som utstilleren selv må vise tenner på.

Ofte er det slik det gjøres for de kontinentale dommerne nå de er her, eller de spør pent om man kan se på tennene selv.

Javisst - så da er det kanskje ikke så rart at disse langveisfarende dommerne som du har slike problemer med å akseptere beslutningene til - men likevel, utrolig nok, stiller ut for, tillater atferd i ringen som vi i vår kultur og hundeforståelse IKKE mener er OK?

Men nå er det nå engang sånn her i landet at hunden bør kunne hånteres for å få premiering.

Og hannhunder med manglende testikler skal ikke premieres, så det bør kunne sjekkes uten problemer.

Du skjønte visst ikke hva jeg sa. Saken er enkelt - innefor helt gitte definisjoner (som testikkelmangel) er det dommerens FORTOLKNING av standarden som ligger til grunn for bedømmelsen. Det er den du har bedt om når du melder på, og det er den du får. Derav følger at hva som er "å kunne håndteres" er et definisjonsspørsmål.

Og med vår hundelov og hundekultur, så er det bra at det er slik at hunden skal kunne tas på.

Jeg kan vanskelig se hva Hundeloven har med saken å gjøre, men gjerne for meg. Vil du påvirke utviklingen på utstillinger og hva som vektlegges der, så kan du jo starte med å la være å delta på utstillinger med "fremmedkulturelle" dommere, dernest jobbe via raseklubben din og utstillingskomiteen der, de skal ha anbefalt/godkjent samtlige dommere som får dømme rasen på norske utstillinger. Jeg formoder at også din klubb har generalforsamlinger, valg og andre relevante kanaler hvor "problematikken" kan tas opp.

Og i mine øyne er det ikke en champion verdig å ikke kunne "stå for dommeren".

Såvidt jeg kan forstå er ikke eksteriørtitler det du er mest opptatt av i ditt avlsarbeid, åkke som...

Vår rase trenger ofte "støtte" ved disse undersøkelsene, men det er et langt stykke fra å holde hunden i halsbåndet til å tvinge den ved å holde den mellom knærne. Svært uvanlig fremgangsmåte og lite profft både å vise og å belønne slikt.

Jeg synes jo det er merkelig å høre at en brukshund trenger "støtte" for å bli gått over på en utstilling i det hele tatt. Hvor mye "støtte" den trenger er da ganske uvesentlig, og handler antagelig mest om utstillingstrening, eller mangel på sådant...

Når det gjelder bevegelser, så er jeg vant med å vurdere det i andre sammenhenger, og ser da

når en hund viser smerte eller ubehag ved bevegelse.

He, he - så disse elendige bikkjene fra det store utland var ikke bare stygge og dumme i hodet - de var SYKE også da de gikk hen og vant? Det forklarer saken! :)

Jeg diskuterer ikke dette fordi jeg er misfornøyd med egne resultater :-)

Selvsagt ikke.

Jeg bryr meg primært om at slikt ikke skal premieres.

Det har ikke slått deg at det ikke er de eventuelt dårlige sidene som blir premiert, men avveiningen som er at de GODE sidene kompenserer for de dårlige?

Selvsagt er det hyggelig å gjøre det bra med egne hunde, men det skal skje på en rettferdig bedømning av hunden og ikke på bakgrunn av hvem som er handler/eier/oppdretter.

Rettferdig? Hva er "rettferdighet" i eksteriørbedømmelse?

Som jeg skrev tidligere, er det ikke noe som hadde gledet meg mer enn å finne en staslig og stødig kar (til en tispe jeg vurderte å pare) på denne utstillingen.

Øhh, igjen - dette handler vel om at DIN oppfatning er annerledes enn den aktuelle DOMMERENS.

Vi har i flere omganger hatt dette problemet med "trynedømming" på vår rase tidligere, spesielt for kontinentale dommere som har vært oppover.

Javel, og bevisene for den påstanden finner jeg hvor?

Det har vist seg på flere måter som ikke er til å misforstå.

Tja - jeg synes det ser ut til at det er veldig enkelt å komme til snodige konklusjoner - om man bruker det som "bevis" for trynedømming at noen ikke melder på til begge dager på en dobbeltutstilling, så har man andre problemer i rasen enn trynedømming, vil jeg si. :wub:

Jeg ser at du hisser deg opp over dette, men jeg ser ikke noen grunn til at man ikke skal kunne diskutere slike ting under denne overskriften.

Jeg hisser meg ikke opp - jeg synes du er lite reflektert og resonnerer på en alldeles ubehjelpelig måte.

Hva du og jeg synes er akseptabelt er tydeligvis ikke det samme:

Jeg synes ikke at det er akseptablet å bruke sine forbindelser på denne måten.

Du synes ikke det er akseptabelt å "snakke" om fenomenet.

Jeg synes det er totalt uakseptabelt å hevde at ens konkurrenter jukser og svindler når man ikke har annet enn dårlig fundert synsing og kortslutninger som underlag for sine påstander.

Når det gjelder systemet man er en del av osv., så er det akkurat mitt poeng !

Vi ønsker ikke at dette skal være korrumpert, men ærlig og redelig.

Hvordan jobbe for det, om det ikke engang skal kunne snakkes om ?

Tie det ihjel ?

Man bruker relevante kanaler (klubbens organer, medlemsblader, etc) - og så skaffer man seg uomtvistelige fakta som viser at det jukses til å legge på bordet.

Det burde jo være en smal sak, så utbredt og velkjent som problemet sies å være i din rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Nå er ikke disse dommerne "så" langveisfarende at dette skyldes noen kulturforskjeller ;-) Ha ha !

-Når jeg melder på en utstilling forventer jeg å få en riktig vurdering av både min og andres hunder, ikke at resultatet er gitt på forhånd. Det er det som ligger til grunn for hele saken her.

Jeg stiller ikke for dommere ved senere anledning, som har vist seg å dømme etter bekjentskap, da jeg ikke ønsker å "støtte" slikt.

Jeg har ikke noe grunnlag for å være misfornøyd med "eget" resultat, det er rett og slett ikke det det handler om.

Jeg føler meg overhodet ikke "forbigått", selv om jeg ser at du gjerne vil fremstille det slik.

Men jeg som veldig mange andre ble sjokkert når vi i ettertid skjønte hva som foregikk.

På den første utstillingen sto vel mange av oss bare som store spørsmålstegn ;-)

-Jeg forstår prinsippet med bedømning og har ingen problemer med det. Det er heller ikke dette saken handler om.

-Jeg tror veien å gå er å bevisstgjøre folk, og å forsøke å påvirke NKK til å ha mye mer fokus på dommer-etikk.

-Jeg har avlet både eksteriørhunder og brukshunder, pr. i dag er det kun eksteriørhunder pga egen helse.

Det er også mer enn 20 utstillingschampioner i tillegg til brukshunder /tjenestehunder,

men det er ikke poenget hva jeg gjør og ikke gjør, men det overskriften til denne tråden handler om.

-Mitt første innlegg i denne debatten beskrev en hund med "stiv bakpart", og som kjent er det gjerne en årsak til det.

Om den ikke er frisk eller har en tilfeldig låsning, eller er redd for glatte gulv er ikke godt å si, men bevegelsene speiler

"harmonien" i bevegelsesapparatet.

-Når det gjelder de gode / dårlige sidene, er det det som er gåten for meg i det hele.

Hva var egentlig de gode sidene ved 2 av hundene, for å si det litt "flåsete" ?

-Rettferdig bedømmelse er når dommeren KUN vurderer hundene de har i ringen og det man ser av de den dagen,

uten å ta hensyn til hvem som er eier, oppdretter og handler.

Veldig enkelt, ikke sant ? Og tydeligvis VELDIG vanskelig innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi var vitne til i vinter var en utstiller som selv er dommer, som kom til Norge på 3 utstillinger i vinter og stilte kun på disse 3 utstillingene for dommerkollegaer fra samme land. Hvorfor kjører man i det hele tatt masser av mil for å stille for dommeren man ser "annenhver dag" hjemme ? Det naturlige er at man reiser langt for å stille for kontinentale dommere.

Men nå var det ikke noe som var naturlig over dette, og min respekt for den aktuelle dommer/oppdretter er lik 0 etter dette.

Så til det som skjedde:

-En hund var så redd for å bli tatt på at den måtte holdes i knipetak for at dommeren skulle få kjenne på testiklene, dette skjedde på begge utstillingene der det var mannlige dommere. Det var heller ingen fryd for øyet eksteriørt med sin lange rygg, bredt ansatte store ører og krøllete pels.

-En hund hadde på 2 av 3 utstillinger så stiv bakpart og korte steg at da kommentaren kom om at denne hunden slo en annen pga bevegelsene, var av en slik art at man nesten måtte begynne å grine. Heller ingen "stor" hund i utstillingsøyemed.

-Den 3. hunden var av helt o.k. kvalitet, ikke spesiell, men ikke noe galt å plassere den heller.

På den siste utstillingen oppførte den 1. seg bra,

den 2. var ikke lenger stiv,

den 3. ble ikke stilt.

Men det ble 2 championer, og det var ingen som klappet engang da rosettene for championatet ble delt ut.

Det er faktisk ganske uvanlig, har ikke sett det har skjedd før.

Men alle visste hva som gikk for seg, og det er bare flaut å være vitne til.

-Nå er ikke disse dommerne "så" langveisfarende at dette skyldes noen kulturforskjeller ;-) Ha ha !

Neida, man har bare kjørt "mil etter mil etter mil" for å stille for dem... Det "naturlige" (hvordan man nå kobler dette til "hundeutstilling" er for meg en gåte...) er selvsagt å kjøre mil etter mil for å stille for en dommer som man ikke har den fjerneste peiling på hvordan dømmer, en man ikke aner om liker den typen hund man har, og selvsagt en man aldri har stilt for før. :wub:

-Når jeg melder på en utstilling forventer jeg å få en riktig vurdering av både min og andres hunder, ikke at resultatet er gitt på forhånd. Det er det som ligger til grunn for hele saken her.

Hvis resultatet var gitt på forhånd så må du ha vært rimelig dum som møtte opp.

Jeg stiller ikke for dommere ved senere anledning, som har vist seg å dømme etter bekjentskap, da jeg ikke ønsker å "støtte" slikt.

Jeg spør igjen - hvor er beviset på at det er "bekjentskapet" som avgjorde plasseringene? Dersom det var slik at det var den enkelte utstiller selv som skulle avgjøre hvordan plasseringene i ringen, så trengte jo ikke arrangørene å invitere noen dommer, gjorde de vel?

På den 1. av disse 3 utstillingene så var en av mine hunder den beste innen sitt kjønn,

På den 2. utstillingen ble certhunden slått av en hund etter min ene import,

og rasevinneren er etter en hann jeg har oppdrettet.

På den 3. så stilte jeg ikke ut, var kun og miljøtrente en unghund.

Javel? Hva sier dette, annet enn at du har innsett at du ikke har hunder av BIS-kvalitet?

så jeg har ikke noe grunnlag for å være misfornøyd med "eget" resultat, det er rett og slett ikke det det handler om.

Jeg føler meg overhodet ikke "forbigått", selv om jeg ser at du gjerne vil fremstille det slik.

Vel - du gir ihvertfall veldig sterkt uttrykk for at du synes dine meninger, kunnskaper og raseforståelse er "forbigått" - og at du vet bedre enn dommeren.

Men jeg som veldig mange andre ble sjokkert når vi i ettertid skjønte hva som foregikk.

På den første utstillingen sto vel mange av oss bare som store spørsmålstegn ;-)

Alt blir en vane.

-Jeg forstår prinsippet med bedømning og har ingen problemer med det. Det er heller ikke dette saken handler om.

Du kunne lurt meg.

-Jeg tror veien å gå er å bevisstgjøre folk, og å forsøke å påvirke NKK til å ha mye mer fokus på dommer-etikk.

Du "bevisstgjør" ingen ved å komme med dårlig underbygde beskyldninger om juks og kameraderi. Du framstår bare som uetterettelig og smålig.

-Jeg har avlet både eksteriørhunder og brukshunder, pr. i dag er det kun eksteriørhunder pga egen helse.

Det er også mer enn 20 utstillingschampioner i tillegg til brukshunder /tjenestehunder,

men det er ikke poenget hva jeg gjør og ikke gjør, men det overskriften til denne tråden handler om.

OK. La oss si at det stemmer - du er interessert i "trynedømming" som "problem". På hvilken måte tror du dette eventuelle fenomenet kan fjernes ved at du forteller hvor "sjokkert" du var over resultatet på 1 - en - utstilling, i et debattforum på internett?

-Mitt første innlegg i denne debatten beskrev en hund med "stiv bakpart", og som kjent er det gjerne en årsak til det.

Om den ikke er frisk eller har en tilfeldig låsning, eller er redd for glatte gulv er ikke godt å si, men bevegelsene speiler

"harmonien" i bevegelsesapparatet.

Nehei, så hunden var ikke sjuk, likevel?

-Når det gjelder de gode / dårlige sidene, er det det som er gåten for meg i det hele.

Åpenbart.

Hva var egentlig de gode sidene ved 2 av hundene, for å si det litt "flåsete" ?

Det er ikke bare et "litt" flåsete spørsmål - det er et latterlig spørsmål. Hvis du skal ha svar så foreslår jeg at du henvender deg til dommeren, eventuelt leser kritikken til hundene det gjelder. Kopi skal forefinnes hos din raseklubb.

Rettferdig bedømmelse er når dommeren KUN vurderer hundene de har i ringen og det man ser av de den dagen,

uten å ta hensyn til hvem som er eier, oppdretter og handler.

Veldig enkelt, ikke sant ? Og tydeligvis VELDIG vanskelig innimellom.

Det vanskelige i dette er visst å skjønne at det ikke finnes fasit på hvordan rasestandarder skal tolkes - og at det er særdeles usportslig å henge ut sine konkurrenter på internett. For det er dem - og rasen din du ødelegger for, vet du, ikke dommeren... Men mest av alt så ødelegger du for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nangijala: hvorfor skriver du ikke like godt navnet på dommer og hunder? Du har gitt så mange opplysninger at det er nada problem å finne ut hvem du snakker om. Synes det er ganske drøyt å legge ut så mye info og i tillegg være så påståelig på at disse personene har kjøpt og betalt dommeren. Hvis du har så klare beviser så henvend deg til NKK, ikke på et nettforum.

Og er ikke bevisene så klare at du kan gå til NKK med det så bør du kanskje ikke komme med beskyldninger heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Når jeg melder på en utstilling forventer jeg å få en riktig vurdering av både min og andres hunder...

Og hvem bestemmer hvilke vurdering som er riktig? Du eller dommeren ?

Hadde alle dommere vært enige om hva som er en topp kvalitets-type hund for rasen - ja da kunne mange bare pakket sammen.

Og om en stakkars, stivbeint, "hjelp-han-tar-på-ballene-mine" krøllete utgave av rasen som på toppen av det hele er utlending...går hen og får ett cert, javel - er det ikke en guds lykke... ???

Og når man da faktisk kan finne flere konspirerende dommere som alle liker denne - stakkars, stivbeint, "hjelp-han-tar-på-ballene-mine" krøllete utgave av rasen - nok til at den får hele 3 cert og ett championat (puh) ja da blir man målløs,da...

Det finnes vel cert nok til de andre "perfekte" også vil jeg tro. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å rydde bort det nå ved redigering, men det ligger jo i alle quotene.

Det kom som er forklaring på noe Alyn skrev, men ser at det er klønete :-( Beklager.

Jeg sier ikke at de har kjøpt og betalt noe som helst, men at det er avtalt spill.

Tviler på at det er penger involvert, som enkelte andre skrev om her, eller andre "betalingsmidler".

Forholder meg til det jeg kaller "kompiseri".

Forslag til hvordan slikt "bevises" mottas med takk.

Nangijala: hvorfor skriver du ikke like godt navnet på dommer og hunder? Du har gitt så mange opplysninger at det er nada problem å finne ut hvem du snakker om. Synes det er ganske drøyt å legge ut så mye info og i tillegg være så påståelig på at disse personene har kjøpt og betalt dommeren. Hvis du har så klare beviser så henvend deg til NKK, ikke på et nettforum.

Og er ikke bevisene så klare at du kan gå til NKK med det så bør du kanskje ikke komme med beskyldninger heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å rydde bort det nå ved redigering, men det ligger jo i alle quotene.

Det kom som er forklaring på noe Alyn skrev, men ser at det er klønete :-( Beklager.

Jeg sier ikke at de har kjøpt og betalt noe som helst, men at det er avtalt spill.

Tviler på at det er penger involvert, som enkelte andre skrev om her, eller andre "betalingsmidler".

Forholder meg til det jeg kaller "kompiseri".

Forslag til hvordan slikt "bevises" mottas med takk.

Penger eller kompistjenester - spiller kaine rolle. Om noen rapporterer dette så kan du utestenges fra utstilling. Legg ballen død nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner bare på at NKK ikke syns det er noe særlig at det prates om dommere og det faktisk er mot deres regelverk. Vi kan ikke STOPPE dere i å gjøre det, men vil minne dere på det....

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...