Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor, how to do?


Nowisclee

Recommended Posts

Hei! Jeg har nå kjøpt blod, endelig, etter å ha vært på sporkurs med Kee-Kee(basenjien min, for de som ikke visste det), der hun gikk kjempefine godbitspor, flotte ferskspor, og et kjempekjempebra stopp- og start-spor(20 minutter gammelt spor de første 50 meterne, deretter ferskspor i 20-30 meter). (og selvsagt noen dårlige også, men jeg var meget positivt overrasket over hvor bra hun gikk, tatt i betraktning at dette var første gangen hun gikk spor.)

Dette var jo da spor man selv la opp, eller de andre kursdeltakerne. Så fikk jeg tips fra TonjeM her på forumet, at det kan være en idé å gå blodspor med basenjien, for å motivere mer. Så, nå har jeg kjøpt blod, og tenkte å gå blodspor, men, jeg vet ikke hvordan jeg legger det opp!

Er det noen som har erfaringer med blodspor, og kan fortelle meg hvordan man gjør det (er det som med godbitspor, bare med noen dråper blod i stedet?), tips og råd, gode og dårlige erfaringer, bra nok belønning i sporslutt, osv?

Takker på forhånd for alle svar, dette blir spennende! :|

Edit: la til litt og retta noe skriveleifs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottings Astrid!!

Er blodet frossent? I så tilfelle - tin det!

Det er litt ulike måter å legge blodspor. En variant er skumgummi dott på pinne så dypper man dotten i blodet ( :| hørtes ikke bra ut..) og dabber det på bakken bortover. Eller - jeg foretrekker det - tom ketchup flaske - godt vasket.

Man trenger veldig lite blod når man legger blodspor - det skal ikke være en "blod orgie" bortover. I innlæringsfasen har jeg lagt en dråpe eller 2 ("liten sprut med flaska", liten dæsj liksom) hver 50 cm, og ikke veldig langt spor (ca 40-50 m startet vi ut med, men du kan sikkert legge kortere første gangen bare for å se hvordan Kee tar det). Blod lukter veldig veldig sterkt for en hund, så la det ligge minst et par timer. Ulempen med blodspor er dog at det kan være litt maur oppi blodet så det der er en avveiningssak hvor lenge man lar det ligge (maurene kan "ta det med seg"!). Og i enden skal det være noe godt/moro. Men igjen - dette med maur er et problem (er ikke noe kult å komme til sporslutt og så kravler belønningen av maur..). Jeg har med belønningen i lomma jeg vanligvis og lar den liksom "dette ned" når hun er på sporslutt (det er fordelen med blodspor fremfor menneskespor - sporslutt er sporslutt - da er det ikke mer blod!). Man belønner ofte blodspor med skank men jeg tror ikke det er nødvendig altså. Selv har vi brukt alt fra pølse til død fugl eller skank. Lille basenji spiser verken død fugl eller skank, men hun synes sånt er vanvittig spennende å sjekke ut så jeg håper/tror det er belønnende. Hvis Kee liker å leke så er det også fin belønning - altså whatever bisken synes er kult.

Sidne hun allerede er blitt trent på menneskespor pass på at hun ikke sporer deg isteden (litt merking er alltid fint). Så ut i skauen med deg jente og lykke til! Det er lov å prøve feile litt også vet du! (Husker et av våre første bldospor hvor ketchup flasken gikk litt i oppløsning i et kritisk øyeblikk slik at hele meg ble dynket med blod.. for mye blod freaker ut min lille basenji - det syntes hun var nifst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å helle masse blod helt i starten av sporet (som liksom skal forestille der hvor dyret ble skutt), og dryppet så bloddråper med gjevne mellomrom (30-40 cm) i en rett strekning på 15-20 meter på moseunderlag. Hadde et opphold ca. midt på hvor jeg helte litt ekstra mye blod (sårleie - altså hvor dyret har lagt seg ned). Lot det ligge i 20-30 min.

Biter av skive med leverpostei i sporslutt!

Dette var altså slik jeg gjorde det første gang (og foreløpig siste fordi hunden min er redd for lukten...!). Har hørt at det er viktig å trene godt på rette strekninger, og heller øke lengden og avstanden mellom hver dråpe før en begynner å legge inn vinkler i søket. La hunden jobbe så selvstendig som mulig - går den litt utenfor sporet, ikke vis den veien tilbake med èn gang, men la hunden forsøke seg frem. Belønn så snart den er på sporet igjen, og belønn masse ved sporslutt! :| Ikke la hunden gå på overvær.

Ikke så veldig grundig forklart, men du har kanskje allerede fått vite det meste av SoppenCamilla :|

EDIT: Der kom TonjeM med et flott svar, følg heller hennes metode! Jeg brukte nok litt for mye blod, sikkert derfor hun var så nervøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er flere måter å gjøre det på, ikke for å forvirre, men sånn lærte jeg det på blodsporkurs.

3 dl blod er nok til et spor på ca 600 m, altså det skal lite til!

Jeg bruker en vaket ketchup flaske til å legge sporet med. Klesklyper med platstrimler brukes til å markere hvor sporet ligger.

Det første sporet er 50 meter, etterhvert som jeg ser at det blir enkelt, stort sett holder det med 2-4 korte spor før jeg begynner å øke lengden.

Øker kun en vanskelighetsgrad av gangen, enten lengden, tiden, vinkler, avhopp eller sårleie.

Begynner med start"gropen": Spark opp litt i terrenget, drypp 5-6 dråper blod.

Deretter ca 1 dråpe hver meter. Følg terrenget naturlig, ingen heftige vinkler eller avhopp i starten, noenlunde rett frem spor.

Prøv å legg sporet i likt terreng/ underlag, det er vanskelig for hunden å gå fra myr til grus til lyng til moll osv...

Lag oppspark med 5-6 bloddråper som slutt, og la sporet ligge i 1 time for best mulig vittring.

Dersom hunden ikke er motivert for skanken (his du bruker det som sluttbelønning) så bruk tid på leke med den før sporet skal gåes.

Det er også motiverende for hunden å se deg gå ut med skanken, pass på at du ikke tråkker i sporet, altså finn bakveien!

Man kan selvfølgelig bruke både leverpostei, griseøre, kong el.annet som sluttbelønning, men om du har som mål å delta på prøver så er det lurt å trene med skank fra starten.

Labbisen min blir lykkelig over å finne skanken "i mål", hun både gnager på den og bærer den til bilen.

Pyrren derimot synes at skanken er motbydelig så på han ligger jeg noen pølsebiter under den slik at han ihvertfall markerer den ved å knuffe i den.

Edit: rette mengde blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse bra tips! TonjeM: blodet er nettopp opptint. :|

Showtime og *mokken*: kjempetusentakk for bra forklaringer og metoder. Jeg har jo gått noe spor før, så litt kan jeg, men ikke på langt nær nok til å tilfredsstille min interesse! :|

Nååå skal jeg ut i skogen og legge spor, gå en fin tusletur med Kee, og så skal vi gå sporet når vi kommer tilbake. :|

Oppdateringer på hvordan det gikk, kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, nå har vi gått blodspor, og det gikk fint, tror jeg?

La det opp i en rett linje, ca 20 m. Begynte med litt blod i fertgropa/startgropa, og så en bloddråpe for hvert skritt i ca 5 m, deretter annethvert skritt i 5 m, og så hvert 3 skritt de siste 10 meterne, sånn ca. Litt ekstra blod ved sporslutt, samt en god klump leverpostei. (jeg la igjen sporslutten med en gang, så jeg ikke skulle glemme hvor den var om jeg skulle gjort som du foreslo, TonjeM, og la den 'gli' ut av lomma når vi kom til sporslutt).

Satte Kee på sporet, og hun sniffa fælt i fertgropa, dette blodet var visst interessant. Og det var egentlig den eneste forskjellen jeg så fra andre spor vi har gått, annet enn(selvfølgelig) at hun ikke stoppet opp for å spise godbiter i sporet. Muligens noe mer framdrift også, men hun har hatt veldig bra framdrift i de sporene vi har gått tidligere.

La sporet over et nedfallstre også, det var ikke noe problem, og sporslutten rett etter. Hun fant det lett, men så var hun rett på og skulle følge sporet mitt videre, der jeg gikk tilbake. Gikk en litt annen rute, så hun skulle skjønne vi var ferdige, og så trente vi noe lydighet etterpå. :|

Alt i alt vellykket, selv om jeg ikke klarte å finne EN ketchup-/imsdal-flaske i hele huset, så jeg endte med å måtte bruke en soyasaus-flaske(sånn med rød dryppe-kork). Noe grisete, men det gikk bra! Så nå står resten av det tinte blodet i kjøleskapet med plastfolie surra rundt korken, og det frosne står i frysern. Mere spor i morra, tenker jeg!

Krokodillen er sliten og sover i sofaen, tydelig morsomt, og slitsomt, å få bruke huet. :|

Igjen, tusen takk for tips og råd, det blir mer av dette framover for oss! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, nå har vi gått blodspor, og det gikk fint, tror jeg?

La det opp i en rett linje, ca 20 m. Begynte med litt blod i fertgropa/startgropa, og så en bloddråpe for hvert skritt i ca 5 m, deretter annethvert skritt i 5 m, og så hvert 3 skritt de siste 10 meterne, sånn ca. Litt ekstra blod ved sporslutt, samt en god klump leverpostei. (jeg la igjen sporslutten med en gang, så jeg ikke skulle glemme hvor den var om jeg skulle gjort som du foreslo, TonjeM, og la den 'gli' ut av lomma når vi kom til sporslutt).

Satte Kee på sporet, og hun sniffa fælt i fertgropa, dette blodet var visst interessant. Og det var egentlig den eneste forskjellen jeg så fra andre spor vi har gått, annet enn(selvfølgelig) at hun ikke stoppet opp for å spise godbiter i sporet. Muligens noe mer framdrift også, men hun har hatt veldig bra framdrift i de sporene vi har gått tidligere.

La sporet over et nedfallstre også, det var ikke noe problem, og sporslutten rett etter. Hun fant det lett, men så var hun rett på og skulle følge sporet mitt videre, der jeg gikk tilbake. Gikk en litt annen rute, så hun skulle skjønne vi var ferdige, og så trente vi noe lydighet etterpå. :|

Alt i alt vellykket, selv om jeg ikke klarte å finne EN ketchup-/imsdal-flaske i hele huset, så jeg endte med å måtte bruke en soyasaus-flaske(sånn med rød dryppe-kork). Noe grisete, men det gikk bra! Så nå står resten av det tinte blodet i kjøleskapet med plastfolie surra rundt korken, og det frosne står i frysern. Mere spor i morra, tenker jeg!

Krokodillen er sliten og sover i sofaen, tydelig morsomt, og slitsomt, å få bruke huet. :|

Igjen, tusen takk for tips og råd, det blir mer av dette framover for oss! :|

Høres veldig bra ut, keep up the good work :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lange kan det tinte blodet stå i kjøleskapet??

Og er det bra å gå blodspor to dager etterhverandre, tett på?? Siden det er så krevende..??

Beklager at jeg kuppet tråden din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på: Hvor kjøper man blod,

Slakteren, hos ferskvare handlere.

fra hvilken dyreart

Blod er blod.

hvilke mengder bruker man å kjøpe?

Mokken: 3 dl. blod til et 600m. spor :)

edit: missforstod det siste, du kjøper blod etter hvor langt du skal legge sporet/hvor mange du skal spor du skal bruke det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod råtner, og det blir ikke så deilig å ha i kjøleskapet etterhvert. Man kan kjøpe 5dl spann på daglivarebutikken, eller, som her, man kan kjøpe 14l spann hos en slakter/kjøttbutikk.

Hvor mange spor i uka og hvor ofte er som med alle slags spor, man må se ann sin egen hund. Min voksne hund har veldig mye sporerfaring og kan gjerne gå spor hver dag. Jeg varierer litt hvordan jeg legger opp sporene, og trener på forskjellige ting hver gang (og ikke alt på en gang), slik at han utvikler seg til å bli en enda bedre sporhund. Et par-tre spor i uka synes jeg de i alle fall burde ha, men det er min mening og man må se ann sin egen hund, sine egne ambisjoner og hvor morro man synes det er. Vi trener spor kun fordi det er utrolig morro for hund og eier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakteren, hos ferskvare handlere.

Blod er blod.

edit: missforstod det siste, du kjøper blod etter hvor langt du skal legge sporet/hvor mange du skal spor du skal bruke det til.

Nærmeste slakter herfra er vel Karasjok, og det er vel rundt 4 timer med bil dit tror jeg :) Blod er blod altså, men det blir jo dumt å bruke menneskeblod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, nå har vi gått blodspor, og det gikk fint, tror jeg?

La det opp i en rett linje, ca 20 m. Begynte med litt blod i fertgropa/startgropa, og så en bloddråpe for hvert skritt i ca 5 m, deretter annethvert skritt i 5 m, og så hvert 3 skritt de siste 10 meterne, sånn ca. Litt ekstra blod ved sporslutt, samt en god klump leverpostei. (jeg la igjen sporslutten med en gang, så jeg ikke skulle glemme hvor den var om jeg skulle gjort som du foreslo, TonjeM, og la den 'gli' ut av lomma når vi kom til sporslutt).

Satte Kee på sporet, og hun sniffa fælt i fertgropa, dette blodet var visst interessant. Og det var egentlig den eneste forskjellen jeg så fra andre spor vi har gått, annet enn(selvfølgelig) at hun ikke stoppet opp for å spise godbiter i sporet. Muligens noe mer framdrift også, men hun har hatt veldig bra framdrift i de sporene vi har gått tidligere.

La sporet over et nedfallstre også, det var ikke noe problem, og sporslutten rett etter. Hun fant det lett, men så var hun rett på og skulle følge sporet mitt videre, der jeg gikk tilbake. Gikk en litt annen rute, så hun skulle skjønne vi var ferdige, og så trente vi noe lydighet etterpå. :P

Alt i alt vellykket, selv om jeg ikke klarte å finne EN ketchup-/imsdal-flaske i hele huset, så jeg endte med å måtte bruke en soyasaus-flaske(sånn med rød dryppe-kork). Noe grisete, men det gikk bra! Så nå står resten av det tinte blodet i kjøleskapet med plastfolie surra rundt korken, og det frosne står i frysern. Mere spor i morra, tenker jeg!

Krokodillen er sliten og sover i sofaen, tydelig morsomt, og slitsomt, å få bruke huet. :)

Igjen, tusen takk for tips og råd, det blir mer av dette framover for oss! :D

Så moro at Kee syntes det var kult! Lille basenji her elsker å gå blodspor hun, men hun gidder absolutt ikke gå menneskespor. Jeg kjente en med en basenji som absolutt ikke ville gå blodspor heller, men jeg mistenker vedkommende for å ha kjørt ut bøtter med blod og ikke latt sporet ligge litt (Min lille basenji feks får fullstendig hetta av å være borte ved elgslakteriet der de parterer elgene under elgjakten.. der er det visst så mye død og fordervelse at hun blir helt fælen, så for mye og for ferskt blod synes å være ganske skremmende for noen bisker).

Og det er ikke lurt å ha blodet for lenge i kjøleskap altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod er blod.

Det er faktisk en type blod man ikke skal bruke til blodspor, da det er for likt menneskeblod. Hvilken type det er, er jeg dermed ikke helt sikker på (gris, ku?). Men spør om matblod (det er behandlet med noe salt-greier) når du skal kjøpe blodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt storfe-blod, fikk beskjed av instruktøren om at det vat det som var mest mulig likt til elg/hjort.

Har kjøpt i spann hos slakteren og posjonsfryst i brusflasker og syltetøyglass.

Har aldri hatt det i kjøleskap mer enn 3-4 dager etter opptining, men det har ihverfall gått helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro, Astrid! Dere er så flinke :D

Takk, takk! :P Vi har det bare morro, vi! :P

Ang dette med hvor å få tak i blod osv, så stakk jeg bare innom kjøttvareforretningen her i Gran(Brandbu slakteri har en utsalgsbutikk i samme bygg som Rema1000), og spurte om de hadde blod, og de hadde littegrann, ca 500gram frossent, som jeg betalte 25kr for. Dette var jo mer enn nok til meg til å begynne med. Aner ikke åssen type det er(har ikke sett etter på pakken), men det er matblod, så. :) Kee gikk ihvertfall sporet bra, etter at det hadde ligget en tre kvarter/time. :P

Ang å variere tiden, så er dette selvsagt viktig om man skal gå konkurranse, inntil videre satser jeg bare på å ha det såpass enkelt at hun klarer det, men såpass vanskelig at hun gidder å jobbe, og ikke kjeder seg.

Jeg glemte jo å fortelle at vi gikk med forstyrrelser i sporet denne gangen også, katten kom og maste om oppmerksomhet akkurat når Kee sto i fert-gropa og skulle starte på sporet, men det gikk så fint atte! Hun kan konsentrere seg når hun vil! (og, "denne gangen også" er pga sist vi gikk godbitspor her hjemme, kom også katten og forstyrra i sporet).

Tror jeg har en liten sporhund, jeg. :D Blodhund i henne, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...