Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hunder en hage?

ida

Recommended Posts

For hundene mine så spiller det ikke noe rolle, men for meg :) Det er mye lettere, da alle "lufteturer" er i hagen. De får en tur til dagen, der de springer løse i skogen. Pluss evt. trening, selvfølgelig. Ellers så lufter jeg de kun i hagen.

Selvfølgelig så er det også veldig greit å ha mulighet til å ha hundegård :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her bruker hagen stort sett til tissing... Om vi er ute i hagen er de det også, men ellers er det vel mest det at JEG liker å ha hage og luft rundt meg som er tingen. Og så er det mye lettere å slippe ut hundene i hagen på morgenen mens man selv gjør andre ting framfor å måtte kle på seg og ut i bånd. Også veldig greit om hundene skulle være dårlige i magen eller noe.... Men jeg vil si nei til at hunder MÅ ha en hage, selv om jeg ikke ville valgt å bo et sted hvor det ikke fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundene mine så spiller det ikke noe rolle, men for meg :) Det er mye lettere, da alle "lufteturer" er i hagen. De får en tur til dagen, der de springer løse i skogen. Pluss evt. trening, selvfølgelig. Ellers så lufter jeg de kun i hagen.

Selvfølgelig så er det også veldig greit å ha mulighet til å ha hundegård :)

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det ikke nei men,er nok fint når de har det :) Har det ikke her da men,ved fin vær så er vi nå ute hele dagene i parker/plener/hager til venner osv så hun er alltid mye ute selv om ikke har hage så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke hunder MÅ ha en hage for å leve et verdig liv.. Det for noe tull da :) Jeg tror ikke hunder heller bryr seg så mye du gitt... Så lenge de får mosjonen de trenger.. :)

Men de er vel kjekke å ha.. Gleder meg til vi får en liten hageflekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene trenger det neppe for å ha et fullverdig liv, men JEG savner egen hage (her er det bare fellesareal, og de vil deler med er ikke veldig begeistret for hund dessverre) og det hadde vært veldig praktisk for min del med tanke på hundeholdet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt hage helt til inntil 1 år siden, og det var litt av en overgang, men tror kun det var jeg som merket det :)

Den eneste gangen jeg tror Simba(bikkja) skulle ønske at vi hadde hage var når endten jeg eller samboer er ute på kvelden, og han må på do, siden vi har små barn som sover da så må en være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de bryr seg eller merker det mye som sådan. Men i disse båndtvangstider er det en drøm å ha sitt eget lille grøntområde der hunden kan herje fritt uten å risikere å møte hverken elg, politi, løshunder eller unger. :) Det gir muligheten til å la hunden være ute mens du selv må gjøre andre ting, så jeg vil nok si at for utetiden, ihvertfall sommerhalvåret, så har det stor betydning (jeg har hund som blir fort kald ute vinterstid, dessuten er gjerne snøen for høy til at han kan gå i den :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig en hage er avhenger litt av hunden synes jeg. For min ene hund er den inngjerdete hagen faktisk svaret på et "verdig" liv. Det er kun i hagen hun kan gå løs. Bortsett fra det så liker jeg å ha hage, synes det er gull verdt å kunne la hundene gå ut og inn som de vil i hagen mens jeg er hjemme. Spesielt hyggelig er det å se de ligge og dra seg eller tusle rundt når jeg jobber i hagen. Klart det gjør det lettere med lufting, men jeg går fortsatt turer selv om jeg kunne bare sluppet dem ut jeg da. Men de aller fleste hunder må ikke ha en hage for å ha det bra nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som trenger hage er eieren :) Vi har tre mål tomt, som er delvis opparbeidet hage og resten naturtomt. Er veldig deilig å bare la Stitch snoke fritt rundt på tomta + at vi i tillegg kan leke gjemsel og ha en type feltsøk når vi har så god plass. Men igjen, det er vi som eiere det det betyr mest for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske stor hage, men den er ikke inngjerdet, ligger rett ved siden av et busstrasé, og vi bor i et folksomt nabolag, så det er jo begrenset hvor mye glede vi har av den. Enten må jeg sitte og følge med på ham konstant når han er ute, eller så må han stå i bånd. Det er greit å ha hage, men jeg hadde klart meg uten uten problemer. Når det gjelder tisseturer synes Kaizer uansett det er morsommere å gå en kort runde rundt gata via en lekeplass med en fotballbane han kan løpe på, enn å bare slippes ut i hagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Hage har ikke noe å si for at en hunds liv skal være verdig. Noen ganger er det slik at folk med hage bir bitt av latskapsbasillen og lar hunden lufte seg der fremfor å ta den med på turer. Har desverre sett mange eksempler på dette.

Hagen er kjekk dog, om hundne har diaré, om det er valp som skal bli renslig eller om man er syk og ikke orker/klarer gå tur med den.

for hunder er hagen fin å tisse og bæskje i, og fremfor alt flott å grave i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det skjer noe spennende i hagen, eller noen spennende går forbi, kjeder mine hunder seg i hagen. Spesielt Tulla kjeder vettet av seg, Aynï finner seg alltids noe bark å tygge på eller et nytt hull å grave i.. De synes det er mye mer spennende å gå små lufteturer, selv om de bare blir på noen få minutter. Da snuser de og sjekker hvem som skrev i "avisen" sist, og tisser en skvett, pluss at de får rørt mer på seg når de går tur enn når jeg slipper de ut i hagen; da løper de bort til gjerdet, så løper de halvveis tilbake igjen og så blir de stående der og henge. Hagen er i grunnen ganske kjedelig (med mindre nabogutten kommer på besøk for å leke med de da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hagen og hundene elsker hagen! På fine dager går de inn og ut som de vil, eller jeg har de konstant ute. Det hender Cita foretrekker å være inne, men Tia elsker å løpe frem og tilbake i hagen og leke, enten med Cita, Drama eller helt alene.

Jeg setter dem også ut i hagen om morran og når jeg kommer hjem + på kvelden, for lufting. Jeg tror faktisk hundene mine har mer glede av å lufte seg der enn å lufte seg på haugen i bånd.

Edit: Det er absolutt ikke nødvendig, men utrolig deilig. Også deilig når jeg skal avgårde med 2-3 hunder å ikke stresse med å ta på bånd osv innendørs, jeg kan bare slippe de ut og ta på bånd foran porten, det går mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg og hunden min flytter ett sted det ikke er hage ville han nesten ikke klart seg. Han er i hagen (frivillig) nesten hele dagenlang og elsker det. Vi går selvsagt turer også, da han ikke vil verken tisse eller bæskje i hagen.

For en hund som aldri har vært vandt til å ha hage er det nok ikke ett must. Men det å flytte på seg vekk fra en hage, tror jeg kunne blitt ett problem for mange hunder... min mening da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en rimelig stor hage, men vi lufter sjelden Luna i den. Det hadde vert ekstremt moro om den var gjerdet inn så Luna, og hunder jeg passer, kan gå løs, men det er den ikke.

Vi binder derimot Luna på terrassen mye, da kan hun gå bort til gresset om hun vil på do. Ellers er det lufting på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat flyttet til hus med hage, bodde før i leilighet uten hage. Det som er veldig greit med hage er hvis man er syk, så slipper man å presse seg på tur når man egentlig ikke er i form. Det er også veldig greit til morgen- og kveldstissingen. Når det er fint vær er hundene mine ute nesten hele dagen, de leker masse med hverandre, de ligger å soler seg eller legger seg i skyggen hvis det er for varmt, tygger på pinner og spiser gress :)

Det var overhode ikke noe problem uten hage før, men jeg tror hundene er veldig glade for at de har fått hage og det er jeg og. De får selvsagt lange turer og trening utenom hagen også, det har ikke blitt noe mindre av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke ha hage. men gud som mine hunder koser seg der. Kjøpte hus for et par måneder siden og så lenge det er oppholdsvær er de ute nesten hele dagen.

De får selvsagt tur og men de kan godt legge seg og sove i hagen. De ruller i gresset, leker med hverandre koser seg med lekene sine (de er nemlig fjerna fra stua og står på altanen).

Eldstegutten på 9 sliter med dårlige knær og tåler stadig mindre tur, men i hagen stortrives han. Hadde jeg ikke hatt hage ville samvittigheten min vært kjempedårlig fordi han ikke kan gå på tur. Men nå tror jeg han kan leve evig, hi hi:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...