Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hunder en hage?


ida

Recommended Posts

For hundene mine så spiller det ikke noe rolle, men for meg :) Det er mye lettere, da alle "lufteturer" er i hagen. De får en tur til dagen, der de springer løse i skogen. Pluss evt. trening, selvfølgelig. Ellers så lufter jeg de kun i hagen.

Selvfølgelig så er det også veldig greit å ha mulighet til å ha hundegård :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her bruker hagen stort sett til tissing... Om vi er ute i hagen er de det også, men ellers er det vel mest det at JEG liker å ha hage og luft rundt meg som er tingen. Og så er det mye lettere å slippe ut hundene i hagen på morgenen mens man selv gjør andre ting framfor å måtte kle på seg og ut i bånd. Også veldig greit om hundene skulle være dårlige i magen eller noe.... Men jeg vil si nei til at hunder MÅ ha en hage, selv om jeg ikke ville valgt å bo et sted hvor det ikke fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundene mine så spiller det ikke noe rolle, men for meg :) Det er mye lettere, da alle "lufteturer" er i hagen. De får en tur til dagen, der de springer løse i skogen. Pluss evt. trening, selvfølgelig. Ellers så lufter jeg de kun i hagen.

Selvfølgelig så er det også veldig greit å ha mulighet til å ha hundegård :)

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det ikke nei men,er nok fint når de har det :) Har det ikke her da men,ved fin vær så er vi nå ute hele dagene i parker/plener/hager til venner osv så hun er alltid mye ute selv om ikke har hage så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke hunder MÅ ha en hage for å leve et verdig liv.. Det for noe tull da :) Jeg tror ikke hunder heller bryr seg så mye du gitt... Så lenge de får mosjonen de trenger.. :)

Men de er vel kjekke å ha.. Gleder meg til vi får en liten hageflekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene trenger det neppe for å ha et fullverdig liv, men JEG savner egen hage (her er det bare fellesareal, og de vil deler med er ikke veldig begeistret for hund dessverre) og det hadde vært veldig praktisk for min del med tanke på hundeholdet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt hage helt til inntil 1 år siden, og det var litt av en overgang, men tror kun det var jeg som merket det :)

Den eneste gangen jeg tror Simba(bikkja) skulle ønske at vi hadde hage var når endten jeg eller samboer er ute på kvelden, og han må på do, siden vi har små barn som sover da så må en være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de bryr seg eller merker det mye som sådan. Men i disse båndtvangstider er det en drøm å ha sitt eget lille grøntområde der hunden kan herje fritt uten å risikere å møte hverken elg, politi, løshunder eller unger. :) Det gir muligheten til å la hunden være ute mens du selv må gjøre andre ting, så jeg vil nok si at for utetiden, ihvertfall sommerhalvåret, så har det stor betydning (jeg har hund som blir fort kald ute vinterstid, dessuten er gjerne snøen for høy til at han kan gå i den :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig en hage er avhenger litt av hunden synes jeg. For min ene hund er den inngjerdete hagen faktisk svaret på et "verdig" liv. Det er kun i hagen hun kan gå løs. Bortsett fra det så liker jeg å ha hage, synes det er gull verdt å kunne la hundene gå ut og inn som de vil i hagen mens jeg er hjemme. Spesielt hyggelig er det å se de ligge og dra seg eller tusle rundt når jeg jobber i hagen. Klart det gjør det lettere med lufting, men jeg går fortsatt turer selv om jeg kunne bare sluppet dem ut jeg da. Men de aller fleste hunder må ikke ha en hage for å ha det bra nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som trenger hage er eieren :) Vi har tre mål tomt, som er delvis opparbeidet hage og resten naturtomt. Er veldig deilig å bare la Stitch snoke fritt rundt på tomta + at vi i tillegg kan leke gjemsel og ha en type feltsøk når vi har så god plass. Men igjen, det er vi som eiere det det betyr mest for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske stor hage, men den er ikke inngjerdet, ligger rett ved siden av et busstrasé, og vi bor i et folksomt nabolag, så det er jo begrenset hvor mye glede vi har av den. Enten må jeg sitte og følge med på ham konstant når han er ute, eller så må han stå i bånd. Det er greit å ha hage, men jeg hadde klart meg uten uten problemer. Når det gjelder tisseturer synes Kaizer uansett det er morsommere å gå en kort runde rundt gata via en lekeplass med en fotballbane han kan løpe på, enn å bare slippes ut i hagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Hage har ikke noe å si for at en hunds liv skal være verdig. Noen ganger er det slik at folk med hage bir bitt av latskapsbasillen og lar hunden lufte seg der fremfor å ta den med på turer. Har desverre sett mange eksempler på dette.

Hagen er kjekk dog, om hundne har diaré, om det er valp som skal bli renslig eller om man er syk og ikke orker/klarer gå tur med den.

for hunder er hagen fin å tisse og bæskje i, og fremfor alt flott å grave i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det skjer noe spennende i hagen, eller noen spennende går forbi, kjeder mine hunder seg i hagen. Spesielt Tulla kjeder vettet av seg, Aynï finner seg alltids noe bark å tygge på eller et nytt hull å grave i.. De synes det er mye mer spennende å gå små lufteturer, selv om de bare blir på noen få minutter. Da snuser de og sjekker hvem som skrev i "avisen" sist, og tisser en skvett, pluss at de får rørt mer på seg når de går tur enn når jeg slipper de ut i hagen; da løper de bort til gjerdet, så løper de halvveis tilbake igjen og så blir de stående der og henge. Hagen er i grunnen ganske kjedelig (med mindre nabogutten kommer på besøk for å leke med de da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hagen og hundene elsker hagen! På fine dager går de inn og ut som de vil, eller jeg har de konstant ute. Det hender Cita foretrekker å være inne, men Tia elsker å løpe frem og tilbake i hagen og leke, enten med Cita, Drama eller helt alene.

Jeg setter dem også ut i hagen om morran og når jeg kommer hjem + på kvelden, for lufting. Jeg tror faktisk hundene mine har mer glede av å lufte seg der enn å lufte seg på haugen i bånd.

Edit: Det er absolutt ikke nødvendig, men utrolig deilig. Også deilig når jeg skal avgårde med 2-3 hunder å ikke stresse med å ta på bånd osv innendørs, jeg kan bare slippe de ut og ta på bånd foran porten, det går mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg og hunden min flytter ett sted det ikke er hage ville han nesten ikke klart seg. Han er i hagen (frivillig) nesten hele dagenlang og elsker det. Vi går selvsagt turer også, da han ikke vil verken tisse eller bæskje i hagen.

For en hund som aldri har vært vandt til å ha hage er det nok ikke ett must. Men det å flytte på seg vekk fra en hage, tror jeg kunne blitt ett problem for mange hunder... min mening da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en rimelig stor hage, men vi lufter sjelden Luna i den. Det hadde vert ekstremt moro om den var gjerdet inn så Luna, og hunder jeg passer, kan gå løs, men det er den ikke.

Vi binder derimot Luna på terrassen mye, da kan hun gå bort til gresset om hun vil på do. Ellers er det lufting på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat flyttet til hus med hage, bodde før i leilighet uten hage. Det som er veldig greit med hage er hvis man er syk, så slipper man å presse seg på tur når man egentlig ikke er i form. Det er også veldig greit til morgen- og kveldstissingen. Når det er fint vær er hundene mine ute nesten hele dagen, de leker masse med hverandre, de ligger å soler seg eller legger seg i skyggen hvis det er for varmt, tygger på pinner og spiser gress :)

Det var overhode ikke noe problem uten hage før, men jeg tror hundene er veldig glade for at de har fått hage og det er jeg og. De får selvsagt lange turer og trening utenom hagen også, det har ikke blitt noe mindre av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke ha hage. men gud som mine hunder koser seg der. Kjøpte hus for et par måneder siden og så lenge det er oppholdsvær er de ute nesten hele dagen.

De får selvsagt tur og men de kan godt legge seg og sove i hagen. De ruller i gresset, leker med hverandre koser seg med lekene sine (de er nemlig fjerna fra stua og står på altanen).

Eldstegutten på 9 sliter med dårlige knær og tåler stadig mindre tur, men i hagen stortrives han. Hadde jeg ikke hatt hage ville samvittigheten min vært kjempedårlig fordi han ikke kan gå på tur. Men nå tror jeg han kan leve evig, hi hi:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...