Gå til innhold
Hundesonen.no

Sandefjord hundeklubb

borderen

Recommended Posts

Ja, men ville ikke starte å legge ut resultatet mitt først... :)

Men, men:

Lydigheten med Amira og utstillingen med Yippie krasjet skikkelig. Når jeg gikk fri ved fot ble Yippie ropt inn i ringen...! Men siden aussiene var siste rase i ringen, så ventet de faktisk på henne (uttrolig snilt!). Hadde ikke så lyst til at ei venninde skulle stille, fordi hun aldri har sett på utstilling en eneste gang før... Uansett ble jeg sinnsykt stressa der jeg så at alle ventet på meg!

Yippie debuterte i Åpen klasse. Det gikk rekord bra! Hun har mistet ganske mye pels og har hatt orm og blitt uendelig tynn, men med olje i maten, 2 pelsvaskinger og speng-fôring, så hun etterhvert ganske bra ut!

Kritikk: 50 cm, 26 mnd, corr.bite, g headlines, eleg. neck, g back, could have a bit more front angul(?), g feet, g tailset, very g movement with g power

Plassering: 1 kval, 2 konk, CK, 2BTK !! :)

Fikk løpe noen ekstra runder sammen med tispen som ble nr 3, for å avgjøre plasseringen mellom disse to. Fikk høre av dommeren etter bedømmelsen at Yippie hadde "veldig, veldig bra bevegelser", så det var veldig gøy å høre! Siden hun har vært så tynn, har hun mistet mye muskler og da blir også brystet dårligere, så er veldig enig i kritikken.

Hun likte faktisk ikke å bli målt denne gangen. Yippie pleier alltid å være veldig omgjenling og like ALT som fører til kropslig kontakt, så det litt rart. Hun slo seg ikke vrang altså, men hun viket litt unna isteden for å strekke seg mot målepinnen.

Amira var IKKE på nett idag... Hun var rask og arbeidsvillig på en måte, men samtidig hang hun og prøvde å gå ut av ringen og sånn... rett og slett ikke i modus i det hele tatt...! Allikevel ble vi nr 3, med 277 poeng. Jeg var VELDIG misfornøyd med hvordan Amira var å jobbe med OG hvordan jeg taklet det... Er nødt til å skjerpe meg...

Amira ble veldig forstyrret av at Yippie stod på andre siden av ringen + at hun merket stresset mitt frem mot Yippie, så hun prøvde liksom å komme seg ut dit... Uansett tok hun seg opp etterhvert i konkurransen og samarbeidet bra i alle apporteringene.

1. Felles sitt 2 minutter med skjult fører 9 (svensk dommer, skjønte ikke at hun sa gå i fra..!)

2. Fellesdekk 4 minutter med forstyrrelser og skjult fører 10

3. Fri ved foten 7 (henger, DK)

4. Stå, sitt og dekk under marsj 7,5 (dårlig fri ved fot)

5. Innkalling fra dekk med stå og dekk 8,5 (hoppet et hopp bakover på stå, Hurra, da har hun skjønt første del av ny innlæring på denne øvelsen!)

6. Fremadsending med dirigering, stå dekk og på plass 8,5 (var veldig oppgitt allerede, så ga ekstra kommado til hun var midt i ruta, selv om det ikke var nødvendig)

7. Apportering med dirigering 9,5

8. Apportering av metallgjenstand over hinder 10

9. Neseprøve 7,5 (er på vei ut av ringen til yippie+ går over pinnen)

10. Kontroll over hunden på avstand. 9 (litt fremdrift?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det gikk bra med Yippie! Vet du hvem hun ble slått av?

Synd Amira så forstyrret i dag, men dere gjorde jo en god poengsum til tross! Sier jo bare litt om hvordan hun er ellers! Gratulerer så mye! :)

Takk :)

Vet egentlig ikke hvem tispen var... er ikke helt inne i alle aussie-navnene... :) Men det var en flott svart tricolor, og hun ble BIR. Stumpen ble BIM, begge med cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk blå , fordi hun var uberlang i kroppen ifølge dommeren. Som synes at hun var så uberlang at det måtte gjentas flere ganger, hehe..

Og hun gikk i passgang denne gangen også, men mindre,og fikk særs gode bevegelser på kritikken..

PS: noen som er gode i tysk her inne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disk og disk :) I hoppen gikk hun veldig fint, god fart og alt, men tok med seg et hinder for mye gitt og syntes pølsa var ekkel. I agility var hun helt dau pga. varmen. Hun gikk veldig tregt utenfor ringen, og sikla noe forferdelig (hun det kun når hun er bilsjuk) så det var ikke noen overraskelse for meg at det gik tregt i ringen også. På slutten tok hun seg heldigvis opp :) Er ikke helt sikker på om det ble disk, men hun må værtfal ha fått endel tidsfeil :)

Men, hun ville gå (iværtfal på hoppen) og slalomen gikk supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk to røde slufser, kritikken og "takk for i dag" på liten Moses-gutt i går. Dustedommer, såklart - men sånn er det jo av og til, da.

Stilte en venninnes valp i gruppefinalen og ble nr. 2 med den - og DET var litt stas, da - nettopp fylt 4 mndr liten frøken.

Grattis til de som er fornøyde med helgen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disk og disk :) I hoppen gikk hun veldig fint, god fart og alt, men tok med seg et hinder for mye gitt og syntes pølsa var ekkel. I agility var hun helt dau pga. varmen. Hun gikk veldig tregt utenfor ringen, og sikla noe forferdelig (hun det kun når hun er bilsjuk) så det var ikke noen overraskelse for meg at det gik tregt i ringen også. På slutten tok hun seg heldigvis opp :) Er ikke helt sikker på om det ble disk, men hun må værtfal ha fått endel tidsfeil :)

Men, hun ville gå (iværtfal på hoppen) og slalomen gikk supert!

Gøy å se på dere i dag, men du disket dere jo i begge løp? I hoppen fortsatte du uten å ta pølsa, og i agilityen fortsatte du uten å ta røret på nytt?

Minnie vant agility 2 i dag, dog med 4,30 i tidsfeil, men ikke en dårlig redebut etter å ha hatt pause fra ringen i 3 år :)

Ace fikk 10 feil i agility 1 i går og fikk en 9.plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, endelig er Soppen og Baggis hjemme - gratulerer så veldig mye! Jeg blir helt rørt av slike prestasjoner fra gutter på den størrelsen i den alderen - nå blir vi sint om du skulker flere BIS-finaler!!

Gratulerer til alle andre som er fornøyd, bedre lykke neste gang til øvrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, endelig er Soppen og Baggis hjemme - gratulerer så veldig mye! Jeg blir helt rørt av slike prestasjoner fra gutter på den størrelsen i den alderen - nå blir vi sint om du skulker flere BIS-finaler!

Jeg tror nok ikke det skjer igjen, kan man si. :) Stine (som jeg fikk Nemi av) ble også rørt, til tårer, faktisk! Det var litt kult. :) Og oppdretteren til Baghera ble DRITglad! Ho har bursdag i dag, så ho syns dette var en kjempefin bursdaggave!

Gratulerer igjen! Kjempebra :)

Tusen takk igjen :)

Edit: Tusen takk til Siri også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...