Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg ante ikke at det var så moro med treningslogg

Benedicte

Lager du treningslogg?  

19 stemmer

1. 1.

• Noen få ganger
      7
    • Ja, veldig ofte
      3
    • nei, har aldri prøvd
      9

Recommended Posts

Sitter og ser at i den nyeste klikkertrening for din hund har de anbefalt alle trenere og legge opp en treningslogg... Så jeg prøvde det på "stå under innkalling" og utrolig nok har treningen gått mye bedre forover nå som vi har satt mål for treningen!! :):D Ååh, det var jammen spennende!

Treningslogg

Øvelse: Stå under innkalling

Beskrivelse: Komme raskt på innkalling og bråstoppe på kommando. Stå stille til jeg på nytt kommanderer, og da komme springende og sitte seg i utgangsstilling.

Hva må hunden kunne fra før?

1. Bli

2. På plass

3. Stå

Delmomenter:

1. Sitte seg i utgangsstilling

2. Komme raskt på innkalling fra stående

3. Bråstoppe på kommando

4. Komme raskt på innkalling

5. Bli mens fører går ifra

6. Sitte i utgangsstilling

Kriterieplan:

1. Komme raskt på innkalling og ta belønningen når jeg sier “vær så god”

2. Stå i ro mens jeg sier “stå” med belønningen bak seg i 2 sekunder, og bråsnu og ta belønningen når jeg sier “vær så god” (belønningen ca 15 meter bak hunden, og føreren står igjen 15 meter ifra hunden)

3. Stå i ro mens jeg sier “stå” med belønningen bak seg i 5 sekunder, og bråsnu og ta belønningen når jeg sier “vær så god”

4. Stå i ro mens jeg sier “stå” med belønningen bak seg i 10 sekunder, og bråsnu og ta belønningen når jeg sier “vær så god”

5. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå” og hente belønningen med en gang jeg sier “vær så god” (“stå” og “vær så god” sies i samme åndedrag)

6. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 1 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

7. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 3 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

8. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 6 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

9. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 10 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

10. . Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. Jeg går forsiktig mot Cita og tar lett på henne slik at hun strammer musklene (men fortsatt står dønn i ro). Jeg roser og sier “vær så god” og lar henne hente belønningen når hun ser på meg og fortsatt holder samme posisjon

11. Baklengskjede alle delemomentene nevnt ovenfor

12. Generalisering

Hun kan bare kriteriene fra punkt 1 - 5 ennå, men det var kjempeeffektivt!! Pørv det dere også!! :(:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også skrevet treningslogg. Det er kjempe effektivt og man får veldig målrettet trening. Mye bedre ennå bare gå ut for å trene. Men man må ha ganske god selvdisiplin for å klare å føre det konsekvent. Noe jeg mangler:P Husker jeg skreb logg på bli stående momentet.

det ligger eksempel og mal på

www.canis.no/treningslogg.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tjangs...Jeg klarer bare ikke å oppdrive sånn selvdisiplin..:)

Morten E har jo messa om det i sånn ca annenhvert nr av Canis og jeg får like dårlig samvittighet hver gang :D

Jeg har to utgaver av den nye klikkertreningsboka (det fulgte med en på Caniskurset jeg går på og jeg hadde en fra før)så jeg tenkte jeg skulle bruke den ene boka som en slags kladdebok på apporttreninga.

Jeg klarte ikke det engang!

Du er så flink at jeg gremmes.. :oops:

Full skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tjangs...Jeg klarer bare ikke å oppdrive sånn selvdisiplin..:)

Morten E har jo messa om det i sånn ca annenhvert nr av Canis og jeg får like dårlig samvittighet hver gang :D

Jeg har to utgaver av den nye klikkertreningsboka (det fulgte med en på Caniskurset jeg går på og jeg hadde en fra før)så jeg tenkte jeg skulle bruke den ene boka som en slags kladdebok på apporttreninga.

Jeg klarte ikke det engang!

Du er så flink at jeg gremmes.. :oops:

Full skjerpings!

hihi det er nok håp for oss ustrukturerte også:D Vi får bare planlegge treningen så godt vi kan i hodet mens vi kler på oss ytterklærna og forbereder godbitene:-) Men man trenger ikke skrive logg for alltid:p man får det i fingertuppene etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke selvdisiplin nok til å føre så nøye logg, så jeg holder meg til dagboksform (ikke hver dag) på nettet. Men jeg skulle jo egentlig gjort det jeg har en tendens til å surre noe veldig med hva vi trener på og hvor langt vi har kommet. Ikke rart at man aldri helt kommer noen vei kanskje?

All ære til de som klarer å føre sånne logger, jeg er stum av beundring handler91! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kors i taket! Trussel om anmeldelse gjorde vei i vellinga, så i dag kom det melding fra NKK med eierskifte som jeg måtte godkjenne! Da er saken løst 🤗
    • At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...