Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg ante ikke at det var så moro med treningslogg


Benedicte

Lager du treningslogg?  

19 stemmer

  1. 1.

    • Noen få ganger
      7
    • Ja, veldig ofte
      3
    • nei, har aldri prøvd
      9


Recommended Posts

Sitter og ser at i den nyeste klikkertrening for din hund har de anbefalt alle trenere og legge opp en treningslogg... Så jeg prøvde det på "stå under innkalling" og utrolig nok har treningen gått mye bedre forover nå som vi har satt mål for treningen!! :):D Ååh, det var jammen spennende!

Treningslogg

Øvelse: Stå under innkalling

Beskrivelse: Komme raskt på innkalling og bråstoppe på kommando. Stå stille til jeg på nytt kommanderer, og da komme springende og sitte seg i utgangsstilling.

Hva må hunden kunne fra før?

1. Bli

2. På plass

3. Stå

Delmomenter:

1. Sitte seg i utgangsstilling

2. Komme raskt på innkalling fra stående

3. Bråstoppe på kommando

4. Komme raskt på innkalling

5. Bli mens fører går ifra

6. Sitte i utgangsstilling

Kriterieplan:

1. Komme raskt på innkalling og ta belønningen når jeg sier “vær så god”

2. Stå i ro mens jeg sier “stå” med belønningen bak seg i 2 sekunder, og bråsnu og ta belønningen når jeg sier “vær så god” (belønningen ca 15 meter bak hunden, og føreren står igjen 15 meter ifra hunden)

3. Stå i ro mens jeg sier “stå” med belønningen bak seg i 5 sekunder, og bråsnu og ta belønningen når jeg sier “vær så god”

4. Stå i ro mens jeg sier “stå” med belønningen bak seg i 10 sekunder, og bråsnu og ta belønningen når jeg sier “vær så god”

5. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå” og hente belønningen med en gang jeg sier “vær så god” (“stå” og “vær så god” sies i samme åndedrag)

6. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 1 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

7. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 3 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

8. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 6 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

9. Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. 10 sekund seinere sier jeg “vær så god” og Cita henter belønningen

10. . Komme raskt på innkalling og bråstoppe når jeg sier “stå”. Jeg går forsiktig mot Cita og tar lett på henne slik at hun strammer musklene (men fortsatt står dønn i ro). Jeg roser og sier “vær så god” og lar henne hente belønningen når hun ser på meg og fortsatt holder samme posisjon

11. Baklengskjede alle delemomentene nevnt ovenfor

12. Generalisering

Hun kan bare kriteriene fra punkt 1 - 5 ennå, men det var kjempeeffektivt!! Pørv det dere også!! :(:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også skrevet treningslogg. Det er kjempe effektivt og man får veldig målrettet trening. Mye bedre ennå bare gå ut for å trene. Men man må ha ganske god selvdisiplin for å klare å føre det konsekvent. Noe jeg mangler:P Husker jeg skreb logg på bli stående momentet.

det ligger eksempel og mal på

www.canis.no/treningslogg.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tjangs...Jeg klarer bare ikke å oppdrive sånn selvdisiplin..:)

Morten E har jo messa om det i sånn ca annenhvert nr av Canis og jeg får like dårlig samvittighet hver gang :D

Jeg har to utgaver av den nye klikkertreningsboka (det fulgte med en på Caniskurset jeg går på og jeg hadde en fra før)så jeg tenkte jeg skulle bruke den ene boka som en slags kladdebok på apporttreninga.

Jeg klarte ikke det engang!

Du er så flink at jeg gremmes.. :oops:

Full skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tjangs...Jeg klarer bare ikke å oppdrive sånn selvdisiplin..:)

Morten E har jo messa om det i sånn ca annenhvert nr av Canis og jeg får like dårlig samvittighet hver gang :D

Jeg har to utgaver av den nye klikkertreningsboka (det fulgte med en på Caniskurset jeg går på og jeg hadde en fra før)så jeg tenkte jeg skulle bruke den ene boka som en slags kladdebok på apporttreninga.

Jeg klarte ikke det engang!

Du er så flink at jeg gremmes.. :oops:

Full skjerpings!

hihi det er nok håp for oss ustrukturerte også:D Vi får bare planlegge treningen så godt vi kan i hodet mens vi kler på oss ytterklærna og forbereder godbitene:-) Men man trenger ikke skrive logg for alltid:p man får det i fingertuppene etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke selvdisiplin nok til å føre så nøye logg, så jeg holder meg til dagboksform (ikke hver dag) på nettet. Men jeg skulle jo egentlig gjort det jeg har en tendens til å surre noe veldig med hva vi trener på og hvor langt vi har kommet. Ikke rart at man aldri helt kommer noen vei kanskje?

All ære til de som klarer å føre sånne logger, jeg er stum av beundring handler91! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...