Gå til innhold
Hundesonen.no

Man lærer så lenge man lever


BDD Girl

Recommended Posts

På finn finner man mange rare annonser og noen vet kanksje ikke helt hva de skriver, eller kanskje det e rsalgstriks, jeg vet ikke. en i dag stod det annonse om Rottis som da trenger nytt hjem. Riktignok er det en blanding med Berner da, 1/16 for å være nøyaktig. Og så er det det fine da, at om man parrer denne tispa med en rottis hanne, så vil valpene faktisk gå som ren rase. Da lærte jeg jammen i meg noe nytt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de gamle naboene mine tror de kan parre (blandings)tispa som ser ut som en litt feil reinrasa med sin nye reinrasa og selge valpene som reinrasa, ihvertfall. Jeg mener de sa noe som "Men når det er SÅ mye *rase* i henne, så er det bare å parre med reinrasa, så blir det reine valper!" Trenger jeg å si det er miniatyrhund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at en rottis med eks 2% engelsk setter kan blir registrert som renraset? eller at den da får avkom med en rottis og da ungene blir 0,5% Setter, da vill jo teknisk sett den andre rasen "gå ut" til slutt? Er det da mulig og registrere den som renrase til slutt da?

Beklager at det ble veldig rotete, men håper budskapet mitt kom fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at en rottis med eks 2% engelsk setter kan blir registrert som renraset? eller at den da får avkom med en rottis og da ungene blir 0,5% Setter, da vill jo teknisk sett den andre rasen "gå ut" til slutt? Er det da mulig og registrere den som renrase til slutt da?

Beklager at det ble veldig rotete, men håper budskapet mitt kom fram.

Nei, dene vil du aldri kunne få registrert som renraset. For å kunne få en hund registrert som renraset må den være renraset og ha registreringspapirer, uten det er det blandingshund uansett hvor mange prosent eller ikke hunden måtte ha. Avlsarbeidet for å renavle hunder er ikke så enkelt som du forespeiler det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men jeg lurer på om dere stiller de samme kravene til hester?

En jeg ble kjent med i Tyskland fortalte meg at naboen hennes hadde en Curly som hadde en del Quaterhest i seg. Men hun kalte den Curly, og den var både registrert og allergivennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at en rottis med eks 2% engelsk setter kan blir registrert som renraset? eller at den da får avkom med en rottis og da ungene blir 0,5% Setter, da vill jo teknisk sett den andre rasen "gå ut" til slutt? Er det da mulig og registrere den som renrase til slutt da?

Beklager at det ble veldig rotete, men håper budskapet mitt kom fram.

Man kan vel teoretisk få avlet vekk blodet sånn prosentmessig, men det vil jo fortsatt være en annen rase i linjene.

De fleste moderene gordonsettere har jo en viss prosentandel engelsk setter blod etter at det ble foretatt en lovlig og minst to ulovlige parringer med engelsk setter. Hunden min er vel noe sånt som nesten 1% engelsk setter eller noe. Så ett tall ett sted, men husker det ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men jeg lurer på om dere stiller de samme kravene til hester?

En jeg ble kjent med i Tyskland fortalte meg at naboen hennes hadde en Curly som hadde en del Quaterhest i seg. Men hun kalte den Curly, og den var både registrert og allergivennlig.

På noen raser er det det. Mens på andre er det godkjent å avle inn med visse raser, der selvfølgelig alle hestene som brukes i avl er registrert og godkjent for dette. Jeg kjenner ikke helt alle reglene, men jeg vet det er noen raser iallefall, der det er tillatt å blande inn litt av noe annet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å ha hørt at hvis man kan dokumentere raserenhet (isj, ekkelt ord) så og så mange generasjoner bak, så kan man få hunden registrert som renraset. Eller gjelder dette kun spesielle raser? Og hva var det med å måtte ha hunden på en utstilling for å få den "godkjent"?

En hest jeg vet om, er registrert som norsk ridehest, men kommer fra danmark og har mest holsteiner og noe annet i seg (husker ikke). Det var visst veldig forskjell fra rase til rase når det gjelder hest, om man tillot registrering eller ikke. Men det ble også sagt at "alt" man fikk inn her til landet som man ikke heelt visste hva var, ble regga som norsk ridehest. Fint for genpoolen tenkte jeg, men ikke så mye annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg mener også å ha hørt at hvis man kan dokumentere raserenhet (isj, ekkelt ord) så og så mange generasjoner bak, så kan man få hunden registrert som renraset. Eller gjelder dette kun spesielle raser? Og hva var det med å måtte ha hunden på en utstilling for å få den "godkjent"?

En hest jeg vet om, er registrert som norsk ridehest, men kommer fra danmark og har mest holsteiner og noe annet i seg (husker ikke). Det var visst veldig forskjell fra rase til rase når det gjelder hest, om man tillot registrering eller ikke. Men det ble også sagt at "alt" man fikk inn her til landet som man ikke heelt visste hva var, ble regga som norsk ridehest. Fint for genpoolen tenkte jeg, men ikke så mye annet?

Det du referer til tror jeg må være på hunder som har åpen stambok- dvs JRT og DSG(?) hadde for noen år tilbake med åpen stambok og mønstring av hunder til stamboka. Så ble den lukket og ingen flere individer kunne registreres som den aktuelle rasen uten å være avkom av de innmønstrede hundene.

Når det gjelder hest, så kan ikke det sammenlignes med avl på hund. Både fordi man i hesteverden ikke tillater blandingsbedekkinger, slik som (om det ikke er sosialt akseptert i enkelte grupper, så er det ingen konsekvenser) man gjør på hund. Det er også en helt annen nedslagsfelt på hest, de får kun ett avkom pr år. Det er større vanlighet med kastraksjon blandt hanndyr enn på hund ergo er det færre fertile hanndyr i den totale populasjonen. Det er større fysiske begrensninger på hester enn hunder (ikke så ofte at hester er på vift, som hunder) de er fysisk bedre sikret som regel.

At man registrerer noe som norsk ridehest uavhengig av raser som er tillatt blandet gir hesten feks ett hvitt pass, dvs at den er godkjent for konkuranser, men kan være utelukket fra avl. Det er spesielle regler for ridehest og registrering, det er det sikkert noen som kan mye mer om enn meg. I trav, som jeg driver med, så er det veldig enkelt alle avkom dna testes opp mot foreldredyr slik at man har total kontroll på avelen. Det at eiere velger avlspartnere som gir en svært begrenset genpol er desverre en helt annen og langt større diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen raser er det det. Mens på andre er det godkjent å avle inn med visse raser, der selvfølgelig alle hestene som brukes i avl er registrert og godkjent for dette. Jeg kjenner ikke helt alle reglene, men jeg vet det er noen raser iallefall, der det er tillatt å blande inn litt av noe annet. :D

Avlsforbund (innenfor hestavl t.i.) bestemmer ved godkjenning hvilke hester (dvs. oftest hingster) som godkjennes for avl, f.eks. i svensk halvblodsavel osv. Er hingsten godkjent for avl innenfor forbundet, registreres avkommet som renraset. Noen godkjennes på prestasjoner, andre på mønstring... :D Når det er sagt, dette gjelder avl av sportshest, dvs. ridehester. Ved travavl, fjordhestavl osv. skjer det ikke slik, da må papirene være i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn finner man mange rare annonser og noen vet kanksje ikke helt hva de skriver, eller kanskje det e rsalgstriks, jeg vet ikke. en i dag stod det annonse om Rottis som da trenger nytt hjem. Riktignok er det en blanding med Berner da, 1/16 for å være nøyaktig. Og så er det det fine da, at om man parrer denne tispa med en rottis hanne, så vil valpene faktisk gå som ren rase. Da lærte jeg jammen i meg noe nytt i dag.

Det er et stykke igjen, men det er en liten sannhet i det...

Avkom etter denne hunden vil bli (så vidt jeg har regnet) 4. generasjon tilbakekryssing med rottweiler - og så vidt jeg vet må man kunne dokumentere minst 8. generasjoner tilbake av registrerte individer av gjeldende rase for at avkommet skal regnes som renraset.

For å få frem bokser med medfødt kort hale, ble det på 70-80 tallet(?) krysset inn corgi - avkommene ble så tilbake krysset med bokser i generasjon etter generasjon og vips så har man renraset bokser med kort hale.

Og uansett, selv om en rottis har 3% bernergener vil jeg å påstå at den er så godt som rottis i forhold til utseende og egenskaper (forutsatt at rottisforeldrene er rasetypiske selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få frem bokser med medfødt kort hale, ble det på 70-80 tallet(?) krysset inn corgi - avkommene ble så tilbake krysset med bokser i generasjon etter generasjon og vips så har man renraset bokser med kort hale.

Den kryssingen som ble gjort mellom boxer og corgi ble gjort så seint som på slutten av 1990-tallet (evt enda seinere), om jeg ikke husker feil, og det var kun få generasjoner tilbakekryssing som ble gjort for å få en rasetypisk boxer med medfødt kort hale. Jeg husker ikke helt antall generasjoner, men det var overraskende få - mulig det var bare 3-4 generasjoner (også er jeg nå såpass lat at jeg ikke gidder å finne dokumentasjon på det :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kryssingen som ble gjort mellom boxer og corgi ble gjort så seint som på slutten av 1990-tallet (evt enda seinere), om jeg ikke husker feil, og det var kun få generasjoner tilbakekryssing som ble gjort for å få en rasetypisk boxer med medfødt kort hale. Jeg husker ikke helt antall generasjoner, men det var overraskende få - mulig det var bare 3-4 generasjoner (også er jeg nå såpass lat at jeg ikke gidder å finne dokumentasjon på det :D).

Ja, stemmer nok at det var så sent (gidder ikke google det frem nå jeg heller :D ). Ja de ble rasetypiske etter ganske få tilbakekryssninger men etter endel flere 8 totalt så vidt jeg husker - kunne de også registreres som renrasede boksere.

Og ang. heste avl - er ikke hestemennesker så "rasistiske" som hundefolk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan dere lese om bobtailboxerens opprinnelse

http://www.steynmere.com/GENETICS.html#articles

Ganske så interessant lesing + bilder

Nå er nok bobtailboxeren på vei til å dø ut. FCI forandret standarden i fjor slik at bobtailboxere ikke lengre har noe på utstilling å gjøre. Dette står i standarden om halen:

"Ansatt heller høyt enn lavt. Naturlig medfødt. Av normal

lengde og beholdes naturlig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok bobtailboxeren på vei til å dø ut. FCI forandret standarden i fjor slik at bobtailboxere ikke lengre har noe på utstilling å gjøre. Dette står i standarden om halen:

"Ansatt heller høyt enn lavt. Naturlig medfødt. Av normal

lengde og beholdes naturlig."

Det viste jeg ikke, takk for info! Og den endringen av rasestandarden vil jo også gå utover (kirurgisk)halekuperte boksere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna: En hver hund so ikke har godkjente registreringspapirer er å anse som en blandingshund og en hund som er blandet inn med en annen rase ER en blandingshund selv om andelen av den innblandede er alldri så liten. Disse som selger hunden i annonsen jeg fant selger en blandingshund under falske premisser, for dens avkom vil aldri bli rene rottiser og de vil aldri kunne bli registrert. Til dette er Rottisen en alt for gammel og "satt" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna: En hver hund so ikke har godkjente registreringspapirer er å anse som en blandingshund og en hund som er blandet inn med en annen rase ER en blandingshund selv om andelen av den innblandede er alldri så liten. Disse som selger hunden i annonsen jeg fant selger en blandingshund under falske premisser, for dens avkom vil aldri bli rene rottiser og de vil aldri kunne bli registrert. Til dette er Rottisen en alt for gammel og "satt" rase.

Nå har jeg ikke lest annonsen, men det kommer ann på hvordan de har ordlagd seg. For meg vil en rottis med 2% berner DNA være så godt som rottis i utseende og egenskaper - men for NKK er den ikke å annse som "renraset" da den ikke vil være registrert som rasen. Så ja, i den forstand at eventuellle valpekjøpere tror at de kan selge valpene til fullpris som registrerte rottiser er det feilinformasjon og kanskje forsøk på svindel, i alle fall falske premisser.

Bokseren er da også en "gammel og satt rase" og der fikk de nå registrert X ganger tilbakekryssing etter bokser * corgi som renrasede boksere, men det kan jo tenkes at (UK)KC og FCIs reglement avviker på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokseren er da også en "gammel og satt rase" og der fikk de nå registrert X ganger tilbakekryssing etter bokser * corgi som renrasede boksere, men det kan jo tenkes at (UK)KC og FCIs reglement avviker på det punktet.

Men det er nå forskjell på et eksperiment med et bevisst mål (medfødt stumphale etter kuperingsforbud) utført av en som kan sakene sine og dokumenterer arbeid - og en vilkårlig "ganske mye boxer, men også litt andre raser"-blanding fra finn.no

For the record, så har også jeg en rase hvor det bevisst er gjort et forsøkskull ved å blande inn en annen rase for å forbedre visse trekk ved rasen, og her ble valpene registrert fra og med andre eller tredje generasjon, men dette var på 1940-tallet, det var to veldig like raser, og styrt av raseklubben. Et oldebarn fra denne kombinasjonen fikk hele 51 kull, og alle så ut som bernere, men enhver liten detaljfeil ble tillagt ham, siden han var blandingshund. Det positive kom naturligvis fra mødrene. Og denne hannhunden var internasjonal champion og verdensvinner, så så veldig dårlig kan han jo ikke ha vært.

Det ryktes at en skal gjøre et nytt forsøkskull på berner for å forbedre visse trekk, og jeg er spent på den prosessen - hvor mange generasjoner må det gå før de blir registrert, og før de ligner på rasene. For nå er det to raser som jeg ikke synes ligner så mye på hverandre.

Det blir også en utfordring for oss oppdrettere - ikke bare skal vi ha oversikt over vår egen rase, vi må også gjøre oss kjent med konkrete linjer på en annen rase, for å vite hva som ligger bak hundene vi eventuelt bruker i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så annonsen nå, hunden ligner ikke på en rottis engang. Ser ut som en dobber/rottis mix.

55_-422321553.jpg

Hm.. syns ikke engang det ligner på en dobber/rottis - jeg ville tippa rottis/harehund, pga ørene, hodet og kroppsbygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
×
×
  • Opprett ny...