Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinnedyrene våre

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet
110609_01.jpg%7Boption%7D

Tøffe dyr det der... Men tror ikke jeg hadde turt å sette den på en av hundene mine.. Da hadde det blitt til pinneved.. :lol: Skikkelig morgentørr humor jeg kommer med gitt.... :whistle:

Skrevet
Tøffe dyr det der... Men tror ikke jeg hadde turt å sette den på en av hundene mine.. Da hadde det blitt til pinneved.. :) Skikkelig morgentørr humor jeg kommer med gitt.... :)

:D Bridie labbet nesten til denne da den kilte henne i øret, ellers vet hun godt at hun skal sitte rolig når hun får ting på seg :)

Men stakkars, opptenningsveden vår får da ikke bank av snuppa! :D Hadde det vært schæfern så... Pinnegal som hun var... :P

Sinnsykt stilige bilder da. Spesielt de som ser ut som tørrt løv.

hehe takk! Ja, de er kule disse. Men de vokser jo enda, og blir vel bortimot det dobbelte av de er nå :D

Skrevet

Pinnedyr ? Var jo nærmest kvistdyr, det der *ler*. Knallkule bilder av knallkule dyr - nesten så jeg skulle hatt noen sånne selv også, men faren hadde jo vært at de hadde gått med i støvsugeren sammen med alle de andre kvistene i huset *host*.

Skrevet

Wow, Bridie er flink hun! Forøvrig synes jeg pinnedyrene er både fascinerende og ekle på samme tid :)

Skrevet

Må si meg enig med flere her: Bikkja er flink. Sitte rolig med en sånn krabbende på seg da. Hadde fått mara og mere til jeg. Hvor store kan disse bladene bli da? Og hvordan tør du ta i dem, elelr er det typen som gjør det? Også lurer jeg på: Hvem har bare et halvt ben?

Skrevet
Pinnedyr ? Var jo nærmest kvistdyr, det der *ler*. Knallkule bilder av knallkule dyr - nesten så jeg skulle hatt noen sånne selv også, men faren hadde jo vært at de hadde gått med i støvsugeren sammen med alle de andre kvistene i huset *host*.

Er jo en grunn til at de heter Familien Kratt :baby:

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor folk skal ha insekter som kjeledyr.

Men de var utrolig kule og kjempe flotte bilder :D

Hehe, nei det var absolutt ikke planlagt her heller. Men så kjøpte vi et brukt terra, og fikk beskjed dagen før vi fikk det, om at det fortsatt var bebodd :P Og plutselig hadde vi pinnedyr. Tellaene derimot var vel mer planlagte :P

Er de som ser ut som blad samme type som de tynne der? :P Kjønn, miljø, art eller hva er det som gjør at de blir forskjellige? :whistle:

Nei, det der er to forskjellige typer... De blad-sakene heter Extatosoma Tiaratum, eller Australsk Vandrende KjempePinne. Mens de andre.. ehh ja, spør ikke :D

Er liksom disse ET sakene jeg har lest mest om, siden det var de vi fikk først. Forskjellen på hunner og hanner der, er at hunnene har disse piggene på ryggen som på bildene over her, de har ikke hannen. Samt at hannen får vinger.

Må si meg enig med flere her: Bikkja er flink. Sitte rolig med en sånn krabbende på seg da. Hadde fått mara og mere til jeg. Hvor store kan disse bladene bli da? Og hvordan tør du ta i dem, elelr er det typen som gjør det? Også lurer jeg på: Hvem har bare et halvt ben?
hehe, disse har jeg ikke nor problem med å håndtere. De biter ikke, og er utrolig snille. Så ikke noe problem.

Og halvt bein ja... Det er det den ene tarantellaen som har. Det kommer nok helt ut igjen ved neste hamskifte :ahappy: Men to av pinnedyrene (de pinnepinnene) har kun 5 bein, så det er litt manko der også :o Lars sa så fint da han hadde kjøpt dem "vi er et hjem som tar til oss disse halvskada dyrene vi vettu". (han ante nok ikke der og da at dette garantert vil bli brukt mot han ved senere anledninger :P)

Jeg er både creeped out og fascinert. Også trodde jeg de var større! :P
De BLIR større... Her tipper jeg de er rundt 5 cm, men de kan bli inntil 14-16. Normalt er vel 12-14 cm tror jeg.
Skrevet
Så søte dem er :wub: Det blir fort mange av dem etterhvert som dem blir kjønnsmodene og legger egg :icon_redface:

hehe, eggene skal nok kanskje klekkes noen, for er flere kjente som gjerne vil ha. Ellers skal de uskadeliggjøres :wub:

Sånne hadde jeg også en gang, den tynne typen. hva er det du har de i?

De står nå i et Exo-Terra 30x30x45. Var det de bodde i da de kom. Vi sku jo ikke ha slike vi... :wub:

Men blir det fler her etter disse, så bør vi vel se etter noe større noe.

Skrevet
hehe, nei ikke helt. 3 tellaer og pinnedyrene bor riktig nok i samme hylle, men i 4 forskjellige terra :wub:

AAH! :wub: Tenkte siden dere kjøpte nytt terra pga tellaer.. så var det bebodd.. :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...