Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp!


Renate_80

Recommended Posts

Hei. Har fått en valp for 6 uker siden. Kjempe søt blandings hund av dalmatiner og leonberger. Jeg og samboeren min har aldrig hatt hund før, så vi sliter litt med oppdragelse. Hunden vår har lært å sitte,ligge og gi labb. Er også flink til å si ifra når den må ut. Så noe har vi vel gjort rett. Men i de sisste ukene har vi slitt med at den ikke vil høre etter når vi sier nei. Den bjeffer mye inne og biter. Virker som at den blir verre når vi straffer den med å ta rundt snuten eller nakkeskinnet. Hva kan vi gjøre med dette? Har ikke noe lyst til å gi den bort heller. Han er jo et familiemedlem nå. Finnes det plasser der vi kan få hjelp med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange plasser du kan få hjelp med dette. Hvor i landet bor du? For det første så burde dere slutte å ta hunden i nakkeskinnet og rundt snuten. Dette er gammeldags hundeoppdragelse, og det finnes så mange bedre metoder i dag. Legg stor vekt på å rose han når han gjør noe riktig, og vær konsekvente.

Det er veldig vanskelig for oss å komme med slike generelle råd over internett, for vi ser jo ikke hunden. Men det er sikkert en lokal hundeklubb i nærheten der du bor som du kan ta kontakt med.

Det er mange hundebøker som du kan lese om disse emnene. Jeg leste "på talefot med hunden" av Turid Rugaas og "Ikke skyt hunden" som jeg likte veldig godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør absolutt melde dere på et valpekurs hos en hundeskole, eller via en hundeklubb.

Det er mye man kan lese seg til også. Det er sikkert noen her som kan anbefale noen passende bøker.

Men teori og praksis er som kjent to forskjellige ting, så et kurs anbefales i alle høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått valpekurs? Det er mange dyktige instruktører som kan hjelpe dere med det dere sliter med. Litt vanskelig å si hva du skal gjøre når vi kun leser på nettet. Ta kontakt med en hundeklubb i nærheten av deg. De kan hjelpe deg og gi deg tips :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bosatt i trondheim. Men noen anbefaler å ikke lese bok eller ha han på adferdskurs. Jeg ser ikke noe galt i å gi han et sånt kurs. Men ser også at de som er nermest med hjelp ikke har kurs før i august. Roser han masse når hain er flink og gjør det han blir bedt om. Han har da sine gode sider innimellom :lol: Har også prøvd timeout..men han bare forsetter der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du får fine råd her :)

Men jeg vil også tilføye at en valp er HELT normal når den er litt umulig -og verre skal det nok bli *ler* De fleste av oss har nok vært borti det samme som deg med det der. Det er også veldig mange hunder som blir omplassert når den er ung og umulig, fordi eierene ikke hadde regnet med at valper kan være bråkete og krevende. Hvis man klarer seg gjennom valpetid og unghundtiden, så ender man ofte opp med en hyggelig og flott voksenhund! Som andre sier her, meld dere på et valpekurs, og gi valpen en vennlig og konsekvent oppdragelse.

Og biting kommer ofte av at det klør i tennene. Kanske valpen er i tannfelling? Gi valpen masse fine biteleker :lol:

Med bjeffing er det jo vanskelig å gi råd, for jeg vet ikke i hvilke situasjoner han bjeffer. Men jeg hadde nok avbrutt situasjonen og funnet på noe annet kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bosatt i trondheim. Men noen anbefaler å ikke lese bok eller ha han på adferdskurs. Jeg ser ikke noe galt i å gi han et sånt kurs. Men ser også at de som er nermest med hjelp ikke har kurs før i august. Roser han masse når hain er flink og gjør det han blir bedt om. Han har da sine gode sider innimellom :lol: Har også prøvd timeout..men han bare forsetter der også.

Det er ikke jo han som skal på kurs, det er dere. Sånn først og fremst. Slik lærer dere hvordan dere best lærer han de lure tingene. Innlæringsteknikkene dere lærer på kurs, kan dere videreføre til alt dere vil lære ham. Uansett er det helt klart lurt å lese bøker og få hjelp hos spesialister på atferd i mellomtiden. Det lille du har fortalt forteller om en sunn og eventyrlysten valp, som trenger litt oppdragelse. De aller fleste valper biter. De aller fleste valper slutter med det uten å bli tatt verken i snute eller nakkeskinn. De aller fleste valper er noen irriterende små (eller store) møkkahunder innimellom. En hund i timeout kan ikke fortsett å bite på dere, for da er dere jo ikke der. Hvordan gjennomfører dere egentlig timeout?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bjeffer og knurrer og biter. Det er dette vi vil ha slutt på ja. Bitingen hannes er ikke bare leke biting heller..har fått en del skader på armene etter han. Vi sier nei til at hain når han for eks går på bordet..står oppreist mot kjøkken benken..biter på alt annet enn lekene..biter oss i fotene. Men virker som at han ikke vil høre etter. Har også prøvd å avlede han når han blir sånn..som å gå en tur eller vise han lekene. Men han misster fort interesse for det. Så er det på`n igjenn.

Det er ikke jo han som skal på kurs, det er dere. Sånn først og fremst. Slik lærer dere hvordan dere best lærer han de lure tingene. Innlæringsteknikkene dere lærer på kurs, kan dere videreføre til alt dere vil lære ham. Uansett er det helt klart lurt å lese bøker og få hjelp hos spesialister på atferd i mellomtiden. Det lille du har fortalt forteller om en sunn og eventyrlysten valp, som trenger litt oppdragelse. De aller fleste valper biter. De aller fleste valper slutter med det uten å bli tatt verken i snute eller nakkeskinn. De aller fleste valper er noen irriterende som (eller store) møkkahunder innimellom. En hund i timeout kan ikke fortsett å bite på dere, for da er dere jo ikke der. Hvordan gjennomfører dere egentlig timeout?

som vi har gjort det til nå så setter vi han på gangen. Men han blir ikke stille av det heller. Hva annet kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde bestille Ikke skyt hunden! og Klikkertrening for din hund. Det er gode bøker som du får på canis, og kulturkollisjonen mellom hund og menneske kan også være noe :yawn: Når du leker med han når han går på bordet forsterker du det: Gå på bordet -> lek med matmor

Edit: Du kan også prøve å endre motivasjonen for å gå på bordet. Hvorfor går han på bordet? Er det mat der, så må maten bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir nokk et valpekurs nå da. Men hvordan vet jeg hvilke som er bra? Av de som holder kursene. Canis for eks?

Jeg synes du burde bestille Ikke skyt hunden! og Klikkertrening for din hund. Det er gode bøker som du får på canis, og kulturkollisjonen mellom hund og menneske kan også være noe :yawn: Når du leker med han når han går på bordet forsterker du det: Gå på bordet -> lek med matmor ;)

Leker ikke med han når han er på bordet. Tar han ned og sier nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valpen lært betydningen av nei? Det er jo mye mulig den forstår det situasjonsbetinget og ikke pga ordet som kommando.

Boken "ikke skyt hunden" er et fint sted å starte om det ikke er noen kurs enda. Uansett går det ann å ringe til de stedene som pleier å ha kurs og høre om de har tips å komme med, og om de kanskje kan ta en titt på han, slik at dere virkelig kan få klarhet i hva som må gjøres. Ofte er det bare bitte små ting som skal til, men man ser det ofte ikke selv, da hjelper det å få en kyndig utenforstående til å se hvordan bikkja oppfører seg, og helst i hjemmemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir nokk et valpekurs nå da. Men hvordan vet jeg hvilke som er bra? Av de som holder kursene. Canis for eks?

Jeg har hørt skryt om Sirius hundeskole. Ellers er det sikkert mange her som kan anbefale forskjelige hundeskoler

Litt OT, men fint om du presenterer valpen din i egen tråd her. Jeg vil iallefall se bilde av den lille rampen din :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke noe kjekt ut med biting, knurring osv. Når valpen biter så bør dere ikke gå inn noe særlig fysisk som å holde på snuten eller nakken fordi dette kan forsterke bitingen, som det kan virke som det har gjort i og med at han har blitt voldsommere. Jeg ville sagt bestemt nei og reist meg opp om han bet i armer/ansikt og snudd meg bort, ventet litt og henvendt meg til ham igjen hvis han er rolig. Om han bjeffer ville jeg gått ut av rommet og ikke kommet tilbake før han var ferdig. Om han biter i beina ville jeg sagt nei og tatt ham litt vekk. Dette kan lett bli til en "fysisk kamp" siden det er så lett for ham å bare fortsette å bite i beina. Om han prøver å bite i beina en gang til ville jeg sagt nei og gått ut av rommet. Og gått inn igjen rett etterpå eller når han var ferdig med å bjeffe/pipe.

Knurring vil jeg si er litt mer uvanlig for en liten valp, og jeg har ikke vært borti det. Høres ut som han er usikker? Kanskje på grunn av at dere har holdt ham fast og han ville komme seg bort? I hvilke situasjoner knurrer han på dere?

Er ikke sikkert det jeg ville gjort er riktig for dere, så om dere allerede har prøvd det eller om det ikke virker så er det sikkert lurt å ta kontakt med en hundeinstruktør før valpekurset begynner i august. Da kan dere få personlig veiledning i de problemene dere har med valpen. Høres slitsomt nok ut som det er, om ikke dere må vente helt til august for å få hjelp med ham.

Når vi snakker om bøker, så likte jeg kulturkollisjonen mellom hund og menneske mye bedre enn ikke skyt hunden. Så den vil jeg anbefale :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt skryt om Sirius hundeskole. Ellers er det sikkert mange her som kan anbefale forskjelige hundeskoler

Litt OT, men fint om du presenterer valpen din i egen tråd her. Jeg vil iallefall se bilde av den lille rampen din :yawn:

Ska få satt inn et bilde av han ja :) Han e jo fryktelig søt når hain er snill da..hehe. Skal sjekke ut sirius hvis de har her i trondheim :P

Høres ikke noe kjekt ut med biting, knurring osv. Når valpen biter så bør dere ikke gå inn noe særlig fysisk som å holde på snuten eller nakken fordi dette kan forsterke bitingen, som det kan virke som det har gjort i og med at han har blitt voldsommere. Jeg ville sagt bestemt nei og reist meg opp om han bet i armer/ansikt og snudd meg bort, ventet litt og henvendt meg til ham igjen hvis han er rolig. Om han bjeffer ville jeg gått ut av rommet og ikke kommet tilbake før han var ferdig. Om han biter i beina ville jeg sagt nei og tatt ham litt vekk. Dette kan lett bli til en "fysisk kamp" siden det er så lett for ham å bare fortsette å bite i beina. Om han prøver å bite i beina en gang til ville jeg sagt nei og gått ut av rommet. Og gått inn igjen rett etterpå eller når han var ferdig med å bjeffe/pipe.

Knurring vil jeg si er litt mer uvanlig for en liten valp, og jeg har ikke vært borti det. Høres ut som han er usikker? Kanskje på grunn av at dere har holdt ham fast og han ville komme seg bort? I hvilke situasjoner knurrer han på dere?

Er ikke sikkert det jeg ville gjort er riktig for dere, så om dere allerede har prøvd det eller om det ikke virker så er det sikkert lurt å ta kontakt med en hundeinstruktør før valpekurset begynner i august. Da kan dere få personlig veiledning i de problemene dere har med valpen. Høres slitsomt nok ut som det er, om ikke dere må vente helt til august for å få hjelp med ham.

Når vi snakker om bøker, så likte jeg kulturkollisjonen mellom hund og menneske mye bedre enn ikke skyt hunden. Så den vil jeg anbefale ;)

Ja, det virker som at vi gjør det verre med snute taket ja. Hvis vi snur oss bort ifra han så bare biter han bak oss..;) Har prøvd mange ganger med å overse han når han er på sitt verste. Men ingen hell i det heller. Virker litt som at han vet at han provoserer med bitingen og bjeffingen, så derfor fortsetter han. Blir nokk et kurs etter sommeren ja. Han knurrer imellom bjeffingen. Kanskje et rop om oppmerksomhet? Er ofte det skjer hvis jeg setter meg i soffan.

Tusen takk for tips og svar :P Så får vi se om det blir bedre for oss og han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnetittelen for denne tråden er lite beskrivende. Fint om du bruker "edit"-knappen og endrer til noe mer beskrivende.

Dette innlegget vil bli slettet når dette er gjort. Send en PM eller "Report" innlegget.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang biting i ankler, så anbefaler jeg følgende: Ha på gummistøvler inne :yawn: Mest sannsynlig veil han ha oppmerksomhet og det er vanskelig å ikke gi han når du blir gnagd på, så har dere støvler på får dere ikke vondt og kan direkte overse han. Enten så klør han i tennene eller vil ha oppmerksomhet så et annet tips er å alltid ha en tauleke eller annen tauleken i nærheten og gi han den når han begynner å bite. Viktig å være konsekvent for mest sannsynlig ser han på dette som en lek. Og trøsten er at de fleste har hatt MØKKA valper til tider men det vil helst gå godt. Ikke gi opp og kom dere på et kurs så skal dere få se at det er ikke bare dere som syns det er litt tøft med valp i hus.

Støtter forøvrig forslaget om å lage tråd om valpisen deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare slenge til at man må huske på at dere og valpen deres er 2 forkjellge arter som skal prøve å kommunisere. Denne kommunikasjonen går begge veier.

Som ferske valpe-foreldre så anbefaler jeg kurs jeg også. Både dere og valpen har en viss personlighet. En flink instruktør vil fort se hvilken retning dere bør gå for å få et flott forhold.

Lykke til! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...