Gå til innhold
Hundesonen.no

Charming Prince Walkabout..


Bazenji maniac

Recommended Posts

Hei!

Jeg er da en av de vakreste skapningene på denne jord, jeg.. tihi.. :D

Jeg bor sammen med mammaen min, ei jente på nitten. Hun er rimelig teit av og til, men ellers ganske okey.. Hun skjemmer meg bort, ganske så heftig.. Men, altså, skulle vel bare mangle, i og med at jeg er så deilig.. :D

Nå skryter jeg kanskje litt.. Ville bare at alle skulle få det med seg.. :P

Vi bor egentlig på Finnsnes, en liten by, men ikke helt nede i sentrum, så vi har skogen rett bak huset, vi.. Det er herlig.. :P

Men, altså, vi er streifere, pleier mamma å si, vi bor litt her og litt der, for øyeblikket er vi hos mor, på Senja.. Her bor vi altså i skogen, en halv kilometer unna stranda.. Er fryktelig deilig å være her.. Virkelig koser meg! :D

Dessuten er mamma tante til fem, snart seks små mennesker, som jeg forguder over alt i verden.. :P

Har også en del tanter og onkler, jeg, spredt rundt i verden.. (Alle mamma's venner har fått oppgaven som familie til meg..)

Ellers er jeg en del på ferie hos bestefar, han har gård med masse geiter og en stor tispe som er en veldig god venninne av moi.. :)

Jeg er snart to år gammel, faktisk fra dette "sonen-kullet", til Liv Irene/Yodel, da.. Flinke damen.. Hun fikk til en fantastisk kombinasjon, om jeg må si det selv.. :P

Jeg skulle jo egentlig bli jakt hund, jeg, på elg, men mamma er så redd disse store biffene, at det sannsynligvis blir blodspor, istedenfor.. Teite damen.. Jeg kan jo ikke bli sparket, kan jeg..? :P

For tiden går vi masse på tur, jeg får være løs på stranda ganske ofte, går litt spor og i ukedagene går mamma tur med meg og en Bayer tispe. Hun har VELDIG fin rumpe.. :D

Ellers er det vel utstilling, da..

Jeg er fryktelig dyktig på agillity banen, men vi møtte et skikkelig problem.. Tunellen er nemlig det kuleste hinderet i verden, tenk, så det er det som er gøy, de andre hindrene er rimelig kjedelige i forhold.. Og små Basenjier gidder ikke bry seg om kjedelige ting.. :P

I dag har jeg hatt det veldig gøy, da. Først så hadde vi disse barna her, og jeg og Kristian fikk leke med vannslangen, før vi gikk i skogen, der jeg fikk være løs. Barna dro hjem igjen, etter å ha mata en liten hund, ved middags bordet.. :P (Er det rart atte jeg elsker dem?)

Så, ser dere, etter noen timer med soving, avslapping og kos, gikk jeg og mamma ut igjen. Først dro vi ned til en halvøy, der jeg fikk løpe litt, før vi dro på besøk til den Bayer dama.. :D Vi raste en masse, holdt nesten på å rive ned ei sånn stå lampe, men det gikk bra. :D

Så, etter å ha kost litt med disse menneskene som bor i huset, skulle vi gå hjem. På vei hjem møter vi ei venninne av mamma, og finner ut at vi skal gå sammen med henne hjem til henne. Det er ikke mer enn en 2-3 kilometer, og lille meg ELSKER å gå!

Men, gjett hvem som sto ute i hagen sin, da!

Min sin aller beste venninne, Sasha, ei skikkelig søt tispe, som har løpetid til stadighet. :P Så da fikk jeg gå på besøk til henne. Og inne hadde hun masse små valper! Hele syv stykker, tenk.. De hadde til og med bursdag i dag. Seks hele uker!

Vi lekte veldig fint sammen, men de beit en del. En av valpene prøvde til og med å bite meg i tissen.. Hmf! Da måtte jeg hoppe opp i sofaen, jeg.. Til slutt kollapset hele gjengen i en haug, midt på gulvet. Da måtte jeg gå hjem. Men, det er løpetid i området!

Så, altså, hvis jeg bare greier å stikke av, (noe jeg har alvorlig planer om å få til, må bare planlegge en del, først.) så kan jeg også få sånne søte små..

Mamma kommer ikke til å bli sint, for dere skjønner det at hun er veldig glad i meg, og valper er veldig søte..

Men, nå må jeg stikke, maten min burde nemlig stå på gulvet vært øyeblikk! (Forhåpentligvis med litt leverpostei sammen med tørrfôret..)

Litt tygging fra meg.. :P

post-5515-1244407840_thumb.jpg

post-5515-1244408176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at dere også har kommet hit :D

Han er bare fantastisk herlig den gutten. *You make us proud*

Lykke til på utstilling i helgen som kommer!

Jeg må bare snike inn dette bilde av han også, jeg:

bono2.jpg

(Fra årets spesialutstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Ja, ikke sant? Jeg er nydelig.. Også skryter jeg veldig lite.. :D

Idag tenkte jeg at jeg skulle fortelle litt om de tingene jeg liker, da.. :P

Idag har vært en vanvittig kul dag.

Først slappa vi av i senga, helt til klokka nærma seg tolv, før vi gikk ut, henta Arija og gikk i skogen. Der fikk jeg være løs, løp rundt som en gærning og hadde det kjempe gøy! Så fant Srija en mus, og mamma ble veldig opptatt av å ta denne fra henne.. Hmf.. Grusomt dårlig gjort!

Så gikk vi hjem, slappa av et par timer, mamma lagde pannakaker(!) og vi koste ei stund. Jeg skal til vet'n i mårn og fjerne litt tannsten, det blir bra. (Damen har kjeks bak disken, nemlig..) :D

Så har vi akkurat vært å gått en ordentlig tur, (jeg fikk være løs igjen,) og undersøkt masse jorder, skog og berg.

Mandager er altså så fantastiske! :)

Lykken for en tøff, liten basenji gutt, er:

(Blant annet)

* Bølger nede på stranden, som du kan jage!

* Løping.. (Jeg er rask!)

* Porche.. (Kristian har bestemt at hun heter Sally, for det heter den i Biler..)

* Leke.

* Løv som beveger seg i vinden.

* Valper! (De lukter fantastisk!) :D

* Små barn. (De har en tendens til å lukte leverpostei i bak ørene..)

* Tisper!

* Vennene mine.

* Å være til stede når det er fest.. (Menn er spessielt lette å lure når de har drukket, det blir som regel mye mat på lille meg..) :D

* Å sove i senga. (Jeg er konge, jeg..)

* Kose med mamma...

* Sove på fange til hyggelige folk jeg møter, på cafè og sånt.

* Min tante, mamma sin svigersøster! (Hun hater meg, så jeg forguder henne.. Skal omvende henne, og gjøre henne til et Basenji menneske..)

* Pannekaker! :D

* Vaffler!

* Varm melk.. (Får det litt for sjelden, men..) :P

* Å åpne gaver/rive i stykker papir.

* Være med mamma i byen.

* Bestefar og geitene! (og Mira, off course..)

* Kristian!

* Mor og regelen om at en liten Basenji alltid skal ha siste biten med mat når hun spises.. :P (Skal overbevise henne om at lille meg trenger annehver bit med mat.. Eller, helst, en til henne og to til meg..)

* Tunellen i agillity trening.. :P

* Kos..

* Klotang! Herlig.. (Klotang=godbit)

* Sol og sommer!

Tja.. Har helt sikkert glemt noe, men skriver det etterhvert..

Skal få mamma til å legge inn litt mere bilder.. :P

(Noen bilder av meg som liten, og et hun tok av meg og Kristian når vi så film..)

Kisses from me! :D

post-5515-1244479660_thumb.jpg

post-5515-1244479773_thumb.jpg

post-5515-1244480009_thumb.jpg

post-5515-1244480187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :icon_cry:

Nå skulle jeg visst egentlig oppdatere den jeg skrev sist, siden jeg har forrige innlegg, men det får jeg selvfølgelig ikke til... (Fryktelig teknisk av oss..) :rolleyes2:

Jeg har vært hos vetrinæren og fått sprøyte.. Skrek som et annet helvette når hun stakk meg i baken, sånne derre sedativer.. Men tror dere at en liten Basenji er med på å sove??

Neida, men bakbena ble liksom borte... Mamma tok meg med ut å gikk tur, og hun sa at jeg ble passelig full...

Men, altså, tre ganger stakk damen meg, før jeg sovna.. Full dose! Huff.. Og jeg fikk ikke kjeksen min før jeg var ferdig..

Tenk det! Frekke damen... Snakket vel litt om oppkast og sånt, men likevel... Jeg kunne vel fått en kjeks, sånn at jeg fikk kasts opp litt, også... Hmf! :ahappy:

Men, iallefall.. Vi skulle fjerne tannsten, hadde mamma bestemt, og se på noen tenner hun gikk rundt og bekymra seg for, og vetrinæren sa faktisk det at hun måtte ta briller på for i det hele tatt å få øye på denne berømte tannstenen.. Teite mamma!

Men, jeg hadde jo allerede fått sånn dere sedativer, da, og det var likså greit og fjerne det lille som var.. Så nå har jeg colgate smil! ;)

Iallefall, det var i går.. Vi er dratt til Tomsø, er på denne plassen mamma pleier å være, og dere aner ikke hvor mye godt det vanker på små Basenji's her! Alle elsker meg.. Og, idag kom det en Dobberman og lekte med meg..

Hun ble skeptisk når jeg jodla. (What is that? I'm NICE!)

Så snakka vi litt, eller, jeg snakke vel egentlig for oss begge.. :)

Er vekldig pratsom for tiden, er mye som må meddeles... Folk er gennerelt ganske dumme.. De skjønner ikke alltid hva små søte Basenjier vil, tenker og mener, så da må vi rope litt, for at folk skal forstå...

Mamma sier at vi må dusje idag, fordi lille meg skal på utstilling og sjarmere dommere med colgate smilet mitt.. Likker ikke å dusje, men her har de ikke badekar, så da må jeg vel.... *Hulk*

Jaja...

Akkurat nå er jeg veldig trøtt, for jobben som stor sjarmør tar virkelig på.. :lol:

Men, jeg er deilig, da... Jeg har idag greid å overbevise en dame om at Basenji er en mye bedre rase for henne enn det Dverg pincher er.. Hm..

Pincheren er fin, da, men det er veldig mange flere av de enn det er av Basenjien, og hun vil ha en pen, aktiv hund som det ikke er fryktelig mange av.. Ikke for stor, helst korthåret.. (Snakka en hel masse med henne, hun ble sjarmert.. :) oppdrag utført...)

Iallefall..

Jeg skal på utstilling igjen, jeg.. Blir litt mye mas, dette her... Er gøy mens det står på, men små, søte basenjier burde slippe å dusje, kun på grunn av en teit utstilling, synes dere ikke?

Men, altså, mamma har kjøpt Mydland pølser til meg, de er sinnsykt mye dyrere enn alt annet, men gud så deilige, da! :)

Kloklipp og dusj idag, så kan jeg få slappe av noen dager... ;)

Det er egentlig et herlig liv jeg lever... Konstant oppmerksomhet fra flere hold, og mest mulig variert trening... (Jeg har ikke så veldig stor hjerne når det kommer til kjedelige ting, men herregud hva man ikke gjør før litt brunost.. Dumme menneskene skjønner ikke dette med motivasjon, de.. :D Men, altså... Jeg er vel det de kaller litt ego.. :D Alt skal handle om meg... Hele tiden!)

Vel, alt for nå, må vel være med i dusjen, jeg.. *Snøft* (Ingen som har veldig lyst å redde en liten Basenji fra noe som potensielt er veldig farlig?? Synes fryktelig synd i meg selv....) :D

So long everyone..

With love, Bono! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på utstilling. Er helt konge.. Skikkelig vakker, altså. :P

Fikk cert og BIR, og senere på dagen, mange timer senere, (disse var tilbrakt på fanget til mamma.), inn i en STOR ring, sammen med masse andre hunder. Jeg virkelig showet!! (Mamma skrøyt en masse av meg,) og ut som fjerde best i gruppa! :lol:

Er veldig fornøyd med meg selv! Dessuten vant jeg fôr, tenk..

Nå må jeg skynte meg bort å spise, og kose med en jublende tilhenger skare.. :o

De er egentlig litt teite.. :icon_cry:

Jeg har snart egen fanklubb, liksom... Er favoritt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takk for gratulasjoner! :P

Mamma er mest stolt av min prestasjon idag, det var nemlig et møkka vær.. :P

Dommeren var veldig snill... Ja, var bilde av meg! Er så søt.. :whistle:

Visstnok en meget vanskelig hund å ta bilder av, så lenge jeg vet om kameraet.. Jeg får det utrykket.. Hehe...

Men, altså, jeg var mest fornøyd med gårdsdagen's resultat, for da fikk jeg nemlig mat! Små Basenjier er overhodet ikke matfokusert.... :ahappy:

Må slappe av litt... Men, takker for gratulasjoner, igjen.. Er koselig, det... :D

Jeg må forte meg å bli to år, sånn at jeg kan bli champion... :baby:

Mine foreløpige resultater...

3 ganger BIR, et stor cert og et lite, fem ganger CK, en gang andre beste hanne, beste junior og, vinner av åpen klasse, på spesialen, og altså, disse tre certene.. Oppsummering: fem gang CK, en gang HP, tre cert, tre BIR, første i åpenklasse, første i junior klasse, og andre beste hanne, som junior. Jeg er altså sååå flink! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uansett, gratulerer med utstillingen :rolleyes2:

Tror Ellie hadde likt å leke med deg! Hun har en basenji bestevenn som heter Philip. Det eneste er at han er så fryktelig rask og løper bare i store sirkler så hun ikke får tak i ham! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei! Etter å ha holdt kjeft i lang tid, tenkte vi at vi skulle fortelle litt igjen. :)

Tja.. I det siste har vi ikke gjort så mye. Syklet, syklet litt til og syklet enda litt til.. Mamma er skikkelig kjedelig, av og til.. :)

Så har vi vært i skogen en gang, når vi var på vei ned fikk jeg ferten av elg, og vi jogget et stykke. Ti meter fra et hus stod en elg ku med kalv.. Mamma ble hysterisk, dumme damen, elgen er jo mindre enn meg.. Iallefall i mitt hode.. Uansett er jo elgen bare en DIGER biff.. Dumme, dumme damen.. :)

Iallefall..

Ellers jogger vi endel, og idag har vi vært på utstillings trening. Flinke meg. Chica underkaster seg, Mia er litt tøffere, men da jeg dytta borti henne med poten og joddla la hun seg på rygg også.. Jeg er altså så flink, damene forguder meg.. :)

Jeg er slikkelig lekker.. Damene forguder meg! En liten tibbetansk terrier valp var ikke like fornøyd, men det er nå så, da.

Mamma poster flere bilder i dag! Jeg var en meget søt valp.. :)

Trøtt valp, også.. Jeg skal sove..

(Mamma planlegger å tattovere inn det bildet der jeg sitter på sofaryggen, på ryggen.. Dessuten skal vi til fotograf!)

Mamma skal få tatt ordentlige bilder for å markere to år! Pene meg..

Et bilde her, av meg på bordet, sammen med Yodel, hun stilte meg nemlig på spesialen, og et bilde mamma fikk fra henne, der jeg er fire uker gammel. Jeg er rå lekker!

post-5515-1248301619_thumb.jpg

post-5515-1248301766_thumb.jpg

post-5515-1248301883_thumb.jpg

post-5515-1248301925_thumb.jpg

post-5515-1248301989_thumb.jpg

post-5515-1248302056_thumb.jpg

post-5515-1248302181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal få lagt ut kritikker idag, jeg.. Endelig.. Er vanvittig teit med tekniske ting, har prøvd en gang tidligere, men da ble skjermen sort. Jeg måtte ringe en kompis og erklære at pc'n min døde.. Den viste seg å være uten strøm.. :icon_confused:

Hm.. Jeg ble så sint at jeg ikke gadd å fullføre..

Men, alle fall.. Her kommer de forløpige kritikkene:

Tromsø hundeklubb, 18.10.2008. Miroslav Zidar. (Junior klasse)

"Middle strong. Good pigment. Perfect head. Good top line. Correct tail. Enough Wrinkles. Good chest. Something longer legs. Correct front. Good moving. Correct bite. "

1 i kvalitet, 1 i konkurranse, CK, andre beste han hund.

NKK, Tromsø, 19.10.2008. Niels Brandstrup. (Junior klasse)

”Meget lovende, elegant han hund som beveger seg lett og mykt. Kunne hatt litt mer forbryst.”

1 i kvalitet, 1 i konkurranse, HP.

NKK Harstad, 19.04.09. Göran Bodegaard. (AK)

Well filled, nice, masculine dog, exc. head, good substance, muscles and bone structure. Excellent mover, very nice bones, feet and tail. Excellent coat quality.

1 i kvalitet, 1 i konkurranse, Cert, CACIB, BIR.

Norsk Basenji klubb, 30.5.2009, Ben Reynholst Frost. (Åpen klasse)

”20 months. Nice head and expression. Good, dark eyes, well shaped. Correct shoulder, good front and feet. Good spring of ribs. Correct top line, excellent tail set, well muscled. Hind quarters moving something close behind. Good stride and front.”

1 i kvalitet, 1 i konkurranse, CK.

Tromsø hundeklubb, 13.6.2009, Normann Deschuymere. (Åpen klasse)

“Ziser bite. Nice head and expression, brown eyes, Good ear set. Very good neck. Good bite. Very good tail. Good chest/for chest, good angulations. Good coat. Very good movements.”

1 i kvalitet, 1 i konkurranse, CK, cert, BIR.

Norsk Dalmatinerklubb, 14.6.2009, Dominic Harris. (Åpen klasse)

”Nice head and expression. Good eyes. Well placed ears. Good neck and shoulders. Nice top line. Moving well behind.”

1 i kvalitet, 1 i konkurranse, CK, cert, BIR.

Flinke gutten til mamma.. :D

Elsker han... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

Jeg skal sette inn kritikker og endel bilder.

Lille gutt har altså vært SÅ flink, han. I løpet de siste elve dagene har vi kjørt ufattelige 450 mil.. Vi har vært på utstilling i Mosjøen, kjørt ned til Oslo, vært hos søster i noen dager, kjørt oppover igjen, og innom oppdretteren vår en tur, for å feire bursdag og videre oppover til Støren på utstilling, og hjem.. Han er aldeles fantastisk! :lol:

Første dagen i Mosjøen, 22 august, Vefsen hundeklubb, var Leif Lehmann Jørgensen dommer, og kritikken var følgende:

"To år gammel. Velbygget, maskulin han. Bra ansatte ører. Kunne hatt mørkere øyne. Bra, pene pannerynker for denne svarte fargen. Prima bitt. Bra hals, litt bløt rygg. Prima hale. Passende kropp for alderen. Bra benstandard og poter, beveger seg paralelt bak. Kunne vært mer fast foran. Bra pelsfarge. Prima temperament."

:) "Prima" Det hørtes ikke teit ut i det hele tatt, det... :ahappy:

Ble BIR med cert, da. :)

Neste dag var det Rana trekk og brukshund klubb som arrangerte og dommer denne dagen var Janiki Steinbock.

"Correct built. Nice head and expression. Well carried ears and tail. Good neck, topline, ribcage, angulation and tail."

BIR med cert også denne dagen.. Livet er herlig.. :P

Så kjørte vi sørover. Var sammen med ei lita, nydelig Basenji tispe hele tirsdag kveld og deler av onsdag kveld. Hun var på vei inn i løping, så dette var tydeligvis helt fantastisk.. Menn slutter aldri å være menn, hva? :)

Torsdag begynte vi turen oppover igjen. Vi kjørte oss vill inne i Oslo, men kom oss endelig ut igjen, på rett vei, to tusen kroner fattigere med et veldig fint halsbånd og lenke til Bono. Bursdags barn skal ha fine ting, må vite.. :P

Så kjørte vi videre oppover og dro på besøk til Liv og Dag, og fantastiske lille Sindre. Herlig unge, det.. :P

Bono fikk gave og deretter fikk han møte søsteren sin, lille Mille, som han ikke har hlst ordentlig på siden han kom hjem til meg. De lekte i hagen og koste seg. Mille er også på vei i løping, og det virket som om de hadde god lyst til å lage innavls barn, de..

(Setter inn et bilde av de der de leker ute i hagen, der de vokste opp og lekte for to år siden.)

Så fortsatte turen videre oppover. I trondheim fikk vi overraskende godt vær, som små Basenjier krever, men er ikke mye gøy å trave pent og vise seg frem fra sin beste side i gress. I alle fall ikke denne helgen..

Trondheim Hundefestival, lørdag, for dommer Jean-Jacques Dupas. Kritikken lyder:

Masculine. Very good head. Dark eyes. Very good neck. Good angulations. Very good tail. Good topline. Body is a little long. Very good movement."

Vår første slett rød, men min lille gutt var faktisk vanvittig flink. :P

Er ikke lett å vise seg for en dommer på gress, med ei pen løpetids tispe vedsiden av ringen. Nemlig..

Dagen etter fikk vi samme problemet.. Eller, om mulig et enda verre problem.. Vi hadde ringen vår ute på en sånn rød gummi/plast (litt usikker), løpebane, så den var grei, men det sto ei meget lekker tispe utenfor ringen, midt i løpetiden og gjorde seg til.. Og, nok en gang kapitulerte hodet hans.. Sluttet fulstendig å virke.. Hehe..

Stakkars liten.. Jeg måtte spørre dommeren om jeg kunne stille han opp andre veien, siden han neppe ville la seg stille opp med hodet vekk fra denne skjønnheten.. Det gikk bra, alle fall.. Men jeg tror ikke jeg hadde han i et pent trav i det hele tatt, kanskje maks to skritt på vei mot damen... Skal sette inn et bilde...

Men vi fikk certet og dermed en ny norsk utstillingchampion! :hug:

Dommer var Michael Forte, kritikken følger.

"Nice headed Male with nice earset. Good neck. Nice front. Good depth of chest. Topline could be a bit better.

Presented and handlet well."

Han må virkelig ha sett hvorden jeg slet med han.. :P

Fantastiske dommer. Bono fikk tittelen sin, jeg fikk rosetten min og faktisk en slags godkjennelse på at dette var godt nok, selv om hunden gikk som en fjott, og dommeren fikk et kyss på kinnet, som han ba om. Alle er fornøyde! :lol:

Setter inn bilde av han som står, og et bilde der han faktisk beveger seg bra, sånn som han vanligvis gjør. Dessuten bilde av oss med dommeren og rosetten vår. Fantastiske lille vennen til mamma! :ahappy:

Så, det er siste nytt fra oss..

Okey.. Jeg får ikke lastet opp bildene på denne her, får beskjed om at det ikke er tilgjengelig plass, så jeg får legge ut denne og lage et nytt innlegg...

Den var ikke med på det, du... Får prøve igjen i morgen eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...